روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و تبلیغات

روانشناسی رنگ ها، شاخه‌ای از روانشناسی است که هدف آن نشان دادن تاثیر رنگ ها بر تصمیم‌گیری‌ روزانه است. رنگ‌ها دارای قدرت هستند و می‌توانیم از قدرت رنگ‌ها در برند سازی و کسب‌وکار استفاده کنیم. لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکل‌، نماد، شماره و کلمات است اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ است. در حقیقت رنگ، شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهد.

چرا روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و تبلیغات مهم است؟

رنگ‌ها به زبانی سخن می‌گویند که قابل تکرار نیست. به این معنا که به کمک احساسات با ما ارتباط برقرار می‌کنند و به همین دلیل تأثیر بیشتری در ترغیب دارند. رنگ محصول، ما را متقاعد می‌کند که جنس فعلی تازه‌تر از جنس مشابه با رنگ دیگری است. انتخاب رنگ می‌تواند حتی بر احساس مؤثر بودن دارو نیز تاثیر داشته باشد.

چگونه از روانشناسی رنگ ‌ها در بازاریابی و تبلیغات استفاده کنیم؟

ذهن ما از رنگ‌ها برای شناسایی ویژگی محصولات و برندها استفاده می‌کند. ارتباطاتی که ذهن ما با رنگ‌ها برقرار می‌کند راه‌ مناسبی برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی مواد مختلف و مخاطبان هدف آنهاست. اگر به دقت رنگ‌های مورد استفاده در تبلیغات صنعت را بررسی کنیم متوجه میشویم که رنگ‌های یکسانی به طور مکرر ظاهر می‌شوند، اما این رنگ‌ها مورد علاقه رقیبان نیست! این رنگ‌ها موجب ارتباط نیازها و انتظارات مخاطبان با برند صنعت می‌شود.

چگونه رنگ ها پیام برند را تقویت می کنند؟

در صورتی که بتوانیم درک بهتری نسبت به روانشناسی رنگ در بازاریابی و تبلیغات داشته باشیم وهر چه بیشتر به رنگ های اجزای سایتمان توجه کنیم، انتقال پیام برند های منحصر به فرد به مخاطبان آسان تر می شود.

ریشه رنگ ها در فرهنگ!
رنگ تمثیلی از شادی، ناراحتی، موفقیت، آرامش، خشم و دیگر احساسات است. برای مثال در کشورهای اروپایی و آمریکایی رنگ زرد به معنای روشنایی و شادی است اما کشورهای آسیایی رنگ زرد را بیشتر برای افراد بلند پایه مناسب می دانند و لباس های سلطنتی آنها با رنگ های زرد طراحی می شود.

انتخاب رنگ برند!

با توجه به زمینه کاری، مخاطبان هدف، محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهیم و اهداف و شعارهای برندمان، باید رنگی را انتخاب کنیم که نه تنها پیامد نظرمان را به مخاطبان القا کند، بلکه برای مخاطب هدف نیز جذابیت داشته باشد و از طرفی تداعی کننده محصولات یا نوع خدماتمان باشد.

برخی از رنگ ها و معانی آنها:

سفید

سفید نور را بازتاب می دهد و هیچ رنگی در خود ندارد به همین دلیل سمبل خلوص و بی‌گناهی  است. سفید یک رنگ خالی، تازه و جدید است که معانی زیر را تداعی می­‌کند:

  • پاکیزگی
  • خلوص
  • سادگی
  • جوانی
  • افتخار
  • صلح
  • بی­حسی
  • سردی

مشکی

رنگ مشکی بیشترین جذابیت را در میان همه رنگ‌ها دارد. در این­جا برخی از معانی مشکی آورده شده است:

  • لوکس بودن
  • عرفان
  • قدرت
  • تشریفات
  • ظرافت
  • تاریکی
  • رمز و راز
  • تمایلات جنسی
  • کنترل
  • اسرارآمیز بودن

قهوه‌­ای

قهوه­‌ای رنگی است که می­‌توانیم به آن اعتماد کنیم. قهوه‌­ای پشتیبان ماست و با گذشت سال­‌ها نیز همچنان برقرار است. قهوه­‌ای در بازاریابی و تبلیغات به این معناست:

  • قابل اعتماد بودن
  • قدیمی بودن
  • خاکی بودن
  • مردانه بودن
  • طبیعی
  • قابل اعتماد
  • گرم

ارغوانی

ارغوانی طیف رنگی خاص خودش را دارد. در واقع ارغوانی رنگ تعادل احساسی و هماهنگی فیزیکی است. معانی ارغوانی:

  • مهربانی
  • احترام به خود
  • تخیلی بودن
  • شور و اشتیاق
  • تغییر و تحول
  • خلاقیت
  • نوآوری
  • تعادل

آبی

معمولاً آبی به عنوان یک رنگ مردانه شناخته می‌­شود. آبی رنگ محبوبی برای بانک­‌هاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است. برخی دیگر از معانی آبی:

  • آرامش
  • آسایش
  • طراوت
  • پایداری
  • مسئولیت پذیری
  • صلح
  • استراحت
  • ناراحتی

سبز

سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفه‌­ای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهش‌دهنده‌ی فشار خون و ضربان قلب شناخته ‌شده است. برخی دیگر از معانی سبز:

  • امور مالی
  • محیط زیست
  • سلامت
  • خوش شانسی
  • رشد و ثروت
  • توازن
  • تعادل
  • تسکین
  • بازسازی

بنفش

بنفش رنگ افسانه­‌ای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست. برخی از معانی بنفش:

  • خانواده­ی سلطنتی
  • لوکس بودن
  • فتنه­گری
  • شعبده بازی
  • رمز و راز
  • افتخار نظامی
  • ثروت
  • خیال پردازی
  • معنویت

قرمز

قرمز رنگی جذاب، پر جنب و جوش و گرم است که معمولاً معانی زیر را تداعی می­‌کند:

  • شور و اشتیاق
  • انرژی زیاد
  • عشق
  • گرمی
  • آتش
  • جنگ
  • خشم
  • خطر
  • اعتماد به نفس

نارنجی

نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. برخی دیگر از معانی نارنجی:

  • جوانی
  • توان مالی
  • سرزندگی
  • صمیمیت
  • شوخ طبعی

زرد

مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوش­بینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد. برخی از معانی  این رنگ عبارتند از:

  • انرژی
  • خطر
  • جوانی
  • بازیگوشی
  • شادی
  • گرمی

صورتی

صورتی رنگ کنایه آمیزی است. صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشی­‌هاست زیرا رنگ شیرین و گرمی دارد. این رنگ مخصوص برندهای زنانه­ای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده می­‌کنند تا نشان دهند که زنان می‌­توانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند. صورتی می‌تواند نشانگر موارد زیر باشد:

  • سرگرمی
  • دخترانه بودن
  • شادکامی
  • شیرینی
  • ظرافت
  • عشق
  • آرامش

طوسی

طوسی نشانگر حرفه­‌ای بودن و فعالیت است. قابل استفاده برای سایت­‌هایی مانند فروش لباس­های کودکانه است که خود را از صورتی و آبی جدا کرده است. با استراتژی مناسب بازاریابی، طوسی می­‌تواند نشانگر معانی زیر باشد:

  • خنثی
  • حرفه‌­ای بودن
  • کارآمد بودن
  • رسمی بودن
  • شرکت­‌های بزرگ حقوقی

سخن پایانی

استفاده از رنگ می تواند یک راهنمای قوی محسوب شود، به ویژه وقتی که برای یک نشان منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از ترجیحات و تأثیر رنگ دربازاریابی و تبلیغات برای مصرف کنندگان دارای پیامدهای منطقی است. رنگ می تواند از عواملی باشد که باعث افزایش فروش می شود و در نتیجه در آمد جدید ایجاد می کند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.