خدمات میزبانی یا همان هاستینگ در طیف گسترده ای از قیمت ها در دسترس هستند که توسط شرکت های مختلفی ارائه می شوند.

گام اول برای انتخاب هاست مناسب، یافتن یک شرکت هاستینگ معتبر است. به‌طوری که این شرکت بتواند از نظر تأمین امنیت، سرعت و منابع، پاسخگو نیاز وب‌سایت‌ها باشد و خدمات پشتیبانی مناسب داشته باشد.

اعتبار شرکت

آیا شرکت هاستینگ مدنظر شما یک شرکت معتبر و دارای استانداردهای لازم جهت میزبانی است؟ قبل از تهیه هاست از توانایی پابرجا نگه‌داشتن شرکت و عمل به تعهدات خود، استفاده از نیروهای انسانی کار بلد و فنی، استفاده از سیستم‌های بروز و… در شرکت هاستینگ اطمینان حاصل نمایید.

امنیت سرور و هاست

امنیت همواره یک دغدغه‌ی مهم در بحث نگهداری سایت است. امنیت هاست برای حفظ امنیت سایت ضروری است. گاهی ما با رعایت نکات امنیتی، سطح امنیت وب‌سایتمان را بالا می‌بریم اما از طریق، هاست آسیب‌پذیر دچار حملات زیان‌باری می‌شویم.
توجه کنید منظور از امنیت، هم امنیت فیزیکی و هم امنیت نرم‌افزاری است.

کیفیت هاست

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کرد کیفیت هاست است. استفاده از محیط مناسب برای نگهداری سرورها، سیستم‌های سخت‌افزاری پرقدرت، نرم‌افزارهای قدرتمند جهت مدیریت و اسکن سرورها، همچنین میزبانی تعداد وب‌سایت‌های کمتر در هر هاست باعث افزایش کیفیت هاست‌ها می‌شود.

اطلاع از کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست به نرم‌افزاری گفته می‌شود که به کمک آن می‌توانید (در حد دسترسی که به شما داده شده) هاست خریداری شده را کنترل نمایید.
توجه کنید اگر تازه‌ کار هستید، هاستی تهیه کنید که پنل آن ظاهر گرافیکی مناسب و انجمن‌های کافی جهت پاسخگویی به مشکلات احتمالی شما داشته باشد.

میزان ترافیک و پهنای باند 

تعداد بایت هایی که به عنوان پهنای باند توسط شرکت هاستینگ در طول یک دوره ارائه می شود متفاوت است.

اگر می خواهید که تعدادی صفحه از سایت خود را فقط برای تعداد کمی از کاربران اختصاصی به نمایش بگذارید وجود پهنای باند کم مشکلی را ایجاد نمی کند اما اگر میدانید که سایت شما در آینده ای نه چندان دور کاربران زیادی را به سمت خود جذب می کند حتما باید هاستی را از شرکتی تهیه کنید که پهنای باند گسترده ای را در اختیار شما می گذارد.

قیمت هاست

قیمت هاست‌های مختلف را بررسی نمایید و هاستی را انتخاب کنید که فشار مالی بالایی برای شما نداشته باشد. قیمت هاست باید به‌گونه‌ای باشد که شما توانایی تمدید آن را داشته باشید و از این نظر با نگرانی مواجه نباشید.
از طرفی قیمت‌های پایین‌تر از حد معقول هم قابل اعتماد نیستند. گاهی شرکت‌ها با به‌کارگیری سخت‌افزار ضعیف، راه‌اندازی تعداد بالایی وب‌سایت در یک سرور، یا حتی تعطیل کردن نیروی شیفت شب و.. سعی در کاهش هزینه دارند که این موضوعات به ضرر مدیران وب‌سایت‌هاست.

نوع سرور 

هاست های موجود بر روی سرورهای اشتراکی از ارزان ترین هاست ها می باشند که عملکرد سایت شما در این نوع هاست ها بستگی زیادی به عملکرد سایر هاست های موجود بر سرور اشتراکی دارد. هاست های اشتراکی هم چنین دسترسی شما به پایگاه داده و آپلود فایل ها از طریق FTP و یا SFTP را محدود می کنند.

هاست هایی که بر روی سرور های اختصاصی قرار دارند گران ترند ولی مشکلات هاست های اشتراکی را ندارند و از افزایش ترافیک بالاتری برخوردارند. پس اگر یک سایت پر بازدید دارید از این نوع هاست ها خریداری کنید.

ارائه پلن‌های مختلف

یک شرکت هاستینگ مناسب باید دارای انواع هاست با پلن‌های متفاوت باشد تا بتواند نیاز مشتری را در هر سطحی برآورده کند. بررسی کنید آیا این شرکت برای زمانی که به منابع بیشتری احتیاج دارید مناسب است؟ آیا هاستی که تهیه کرده‌اید قابل ارتقاء است؟ توجه به این نکات باعث می‌شود زمانی که وب‌سایت شما نیاز به منابع بیشتری پیدا کرد بدون نگرانی مشکل را رفع کنید.

 پشتیبانی 

هاست خود را از شرکت هایی خریداری کنید که پشتیبانی مناسبی دارند یعنی شما سوالات خودرا می توانید از طریق تلفن یا ارسال ایمیل و تیکت به صورت آنلاین بپرسید. زیرا بعد از خرید هاست قطعا با سوالات متنوعی روبه رو می شوید که شرکت ارائه دهنده باید به آن ها پاسخ دهد .بعضی از شرکت ها خدمات پشتیبانی تلفنی را تا ۲۴ ساعت بعد از دریافت هاست ارائه می کنند.

پشتیبانی از چند Addon Domain

ادان دامین به امکان راه‌اندازی چند وب‌سایت با آدرس دامنه و محتوای متفاوت بر روی یک هاست گفته ‌می‌شود. اگر بعد از راه‌اندازی وب سایتتان تصمیم به راه‌اندازی یک یا چند وب‌سایت دیگر گرفتید با وجود این امکان دیگر به خرید هاست جدید نیاز نخواهید داشت.

زمان بالا بودن (UpTime)

از شرکتی هاست تهیه کنید که زمان پایین بودن سایت شما را به صفر نزدیک کند. اگر سایت شما در ۲۴ ساعت و ۷روز هفته بالا باشد بازدیدکنندگان سایت برای مشاهده سایت شما با مشکل مواجه نخواهند شد و حس اطمینان بیشتری به شما پیدا می‌کنند. معمولاً هاستی که آپ تایم زیر ۹۹ درصد دارد دیگر یک هاست مناسب تلقی نمی‌شود.

گرفتن بک آپ توسط هاست

گرفتن بک آپ به صورت منظم از سایت باعث می شود تا هیچ وقت نگران خرابی سایت خود نباشید. زیرا امکان اینکه سایت شما را هک کنند، پلاگین اشتباه نصب شود و یا تنظیمات اشتباهی روی آن انجام شود و بخاطر آن قسمتی و یا حتی کل سایت شما پاک شود وجود دارد. بنابراین اگر هاست شما به طور روزانه از سایت تان بک آپ گیری کند، در صورت رخ دادن همچین اشکالاتی به راحتی می توانید اطلاعات را بازیابی کنید. بنابراین یکی دیگر از ویژگی ها یک هاست خوب ارائه بک آپ منظم است. پس قبل از خرید هاست این مورد را هم بررسی کنید.

پایگاه داده (دیتابیس)

در خرید هاست حتما باید به تعداد دیتابیس هم توجه ویژه ای داشته باشید. به طور معمول شرکت های هاستینگ تعدا دیتابیس ها را در پلن های پیشنهادی خود می نویسند. البته این تعداد را باید با توجه به فعالیت سایت خود انتخاب کنید زیرا با توجه به نوع هر سایت و فعالیت سایت تعداد دیتابیس متفاوت می باشد. هاست انتخابی شما می تواند قابلیت ساخت یک یا چند دیتابیس را داشته باشد، همچنین در بعضی پلن ها تعداد ساخت دیتابیس نامحدود است.

فعال سازی SSL

بعضی از هاست ها فعال سازی SSL را به صورت رایگان روی پلن های خود دارند. بنابراین می توانید هاستی را انتخاب کنید که این گزینه را در لیست خدمات خود داشته باشد. زمانی که SSL روی هاست شما فعال باشد، دامنه سایت با HTTPS بارگذاری می شود. اما اگر فعال نباشد، دامنه با http اجرا خواهد شد. دقت داشته باشید که سایت ها با پروتکل https دارای امنیت بیشتری هستند. پس بهتر است SSL سایتتان را فعال کنید.


در این مقاله سعی کردیم به عنوان راهنمای خرید هاست نکاتی را برای شناخت یک شرکت هاستینگ معتبر و انتخاب هاست مناسب بیان کنیم.