بازاریابی پیامکی ویا اس ام اس مارکتینگ، سبکی از بازاریابی است که در آن مخاطبین جدید و یا قبلی کسب‌وکار با پیامکی که برایشان ارسال می‌شود، علاوه بر اطلاع‌رسانی، از خدمات به روز و جدید مطلع می‌شوند.
مثلا وقتی که زمان جلسه از طرف شرکت برای شما پیامک می‌شود نمی‌توان آن پیامک را در خانواده‌ی پیامک‌های تبلیغاتی قرار داد.
ولی چنانچه همان شرکت برای مشتریانش پیامکی در خصوص آماده شدن کالا و یا خدماتشان ارسال کند، با این پیامک علاوه بر اینکه مشتریان اطلاع‌رسانی می‌شوند، با کیفیت خدمات آن کسب‌وکار نیز بیشتر آشنا می‌شوند و آن برند و مزیت استفاده از خدماتش را همواره به یاد خواهند سپرد.

بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ شیوه‌ای از بازاریابی است که محتوای تبلیغاتی به موبایل مشتری ارسال می‌شود. با فراگیر شدن موبایل از سال‌ ۱۳۷۸ در ایران و با فعال شدن سرویس پیامک، این سبک از بازاریابی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

اس‌ام‌اس مارکتینگ به صورت کلی زیرمجموعه بازاریابی تلفنی قرار می‌گیرد. در هر سبک از بازاریابی که راه برقراری ارتباط با مشتری مبتنی بر شماره تلفن او باشد، بازاریابی تلفنی گفته می‌شود. در بازاریابی تلفنی که قبل از پیدایش موبایل نیز بسیار رواج داشته، بازاریاب با تلفن مشتری تماس گرفته و به توضیح کالا و خدمات خود می‌پرداخت.

در بازاریابی تلفنی علاوه بر تماس مستقیم تلفنی و همچنین ارسال پیامک، ارسال پیام صوتی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در ارسال پیام صوتی به جای اینکه بازاریاب مستقیما با مشتری صحبت کند پیامی ضبط شده برای مشتری پخش می‌شود.

روش های بازاریابی پیامکی

در بازاریابی پیامکی، هر پیامکی که جنبه تبلیغاتی داشته باشد و عملا برای خدمات ارسال نشود، پیامک تبلیغاتی می‌باشد. در پیامک تبلیغاتی در برخی موارد فرستنده تبلیغات، در زمان دریافت تلفن همراه مشتری از او اجازه ارسال پیامک تبلیغاتی را نیز می‌گیرد ولی در بیشر موارد دریافت اجازه به صورت صریح از مشتری دریافت نمی‌شود.

مزیت بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی همچنان اثربخشی بسیار بالایی دارد و هزینه آن بسیار کم می‌باشد. در بازاریابی پیامکی می‌توانید کاملا هدفمند مشتریانتان را انتخاب کنید و برای هر مشتری متن پیامکی مخصوص به او را ارسال کنید. مهمترین ویژگی های بازاریابی پیامکی عبارتند از:

  • مقرون بصرفه: هزینه بسیار کم آن در مقایسه با روش‌های بازاریابی
  • دسترسی زیاد: ارسال پیامک بسیار ساده هست و برای همه در دسترس است.
  • هدفمندی: شما انتخاب کننده مشتری برای ارسال تبلیغات هستید و هر زمان که شما بخواهید تبلیغات برای مخاطبتان ارسال می‌شود.
  • بازخورد ‎سریع: بسیار سریع جواب می‌‌دهد. در بازاریابی پیامکی حداکثر پس از ۵ دقیقه بعد از شروع ارسال پیامک مشتریانتان، تماس می‌گیرند و یا وارد سایت می‌شوند.

در ایران طی ۴ سال گذشته باتوجه به رشد قیمت بسیاری از کالاها و خدمات، تعرفه‌های ارسال پیامک تغییری نکرده و همین امر سبب می‌شود تا این روش بازاریابی، صرفه اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد.

معایب بازاریابی پیامکی

مهمترین عیب بازاریابی پیامکی زمانی پدیدار می‌شود که مخاطب شما تمایلی به دریافت پیامک از جانب شما چه خدماتی و چه تبلیغاتی ندارد. مابقی عیب‌هایی که از بازاریابی پیامکی در ادامه به آنها می‌پردازیم، وزن بسیار کمتری نسبت به این عیب دارند. اگر بتوانیم با هر روشی اثر منفی پیامک‌های مزاحمت آمیز را از بین ببریم، بازاریابی پیامکی روشی خواهد بود که توسط هر کسب‌وکاری به کار گرفته شود تاثیرات سریعی خواهد داشت.
به صورت کلی، صاحبان کسب‌وکار دو دید متفاوت نسبت به بازاریابی پیامکی دارند. عده‌ای آن را مزاحمت آمیز می‌دانند و برخی آن را اثربخش می‌دانند.

به صورت کلی برای محصولات و خدمات عمومی مانند رستوران، فروش پوشاک و…اگر از بازاریابی پیامکی استفاده شود از آنجایی که تقریبا تمامی جمعیت جامعه را شامل می‌شود و هیچگونه هدفمندی در آن وجود ندارد می‌تواند برای دریافت کننده پیامک ارزش خاصی نداشته باشد.

هرچند که طی سال‌های گذشته، پراتورهای تلفن همراه سرویس بلک‌لیست را به مشتریان ارائه کرده‌اند تا افرادی که تمایل به دریافت پیامک‌های تبیلغاتی را ندارند، با فعال سازی این سرویس از جامعه پیامک‌های تبلیغاتی خارج شوند.

محدودیت در متن

در ارسال پیامک، هر ۷۰ حرف یک بخش به حساب می‌آید. لذا برای نوشتن متن طولانی‌تر باید هزینه بیشتری را مدنظر داشته باشید. اما از آنجایی که هزینه ارسال پیامک با بهره‌گیری از پنل‌های مخابراتی، نزدیک به ۱۵ تومان است، این هزینه نسبت به هزینه‌های بازاریابی دیگر و در مقایسه با اثربخشی آن، تقریبا ناچیز است.

عدم دریافت پاسخ از مشتری

 بیش از نیمی از استفاده‌کنندگان از تلفن همراه بلک‌لیست را برای خط خود فعال کرده‌‌اند تا دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند ولی هستند کسانی که سرویس پیامک های تبلیغاتی برای آنها فعال است و دریافت این پیامک برایشان جذابیت دارد.

اثر بخشی بر کسب و کار ها

در بازاریابی پیامکی میتوان پیامک‌ها را هدفمند برای مشتریان قبلی و جدید ارسال کرد و تبلیغ از طریق پیامک به صورت مستقیم بر موبایل مخاطب ارسال میشود و پس از چند دقیقه از شروع ارسال، می‌توانید تاثیرات آن را مشاهده کنید.

پیامک انبوه یا هدفمند

شاید برای شما هم روزانه پیامک‌هایی مانند فروش ملک و یا شامپوی تقویت‌کننده موی سر دریافت ‌کنید. این نوع تبلیغات‌های پیامکی معمولا به صورت انبوه ارسال می‌شود و جامعه خاصی را شامل نمی‌شود. در بازاریابی هدفمند پیامکی، پیامک تنها به افرادی ارسال می‌شود که با بررسی‌ها مختلف مشخص شده است که آنها نیازمند سرویس و خدمات هستند.

بهترین زمان ارسال پیامک

جمعه‌، زمان استراحت و اختصاصی مردم است و باید برای حفظ آرامش، در این روز از ارسال پیامک اجتناب شود. شنبه‌ها بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی است و هرچند روزهای دیگر هم غیر از روزهای تعطیل برای ارسال پیامک مناسب هستند، ولی تجربیات برخی افراد نشان می‌دهد که مخاطبین در شنبه برای استفاده از خدمات و سرویس‌های جدید آمادگی بیشتری دارند.

نکات مهم در بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی هرچند در نگاه اول، ساده است ولی پرداختن به جزئیات آن می‌تواند اثربخشی آنرا افزایش دهد. البته برای هر کسب‌وکار و با توجه به نوع مشتریان، می‌توان نکات خاصی را رعایت کرد.

 مهمترین نکته‌ای که در بازایابی پیامکی باید به آن توجه شود، شناسایی مخاطب است. از آنجایی که بیشتر افراد جامعه از تلفن همراه استفاده می‌کنند، لذا ارسال انبوه پیامک به درصد بالای مخاطبین هزینه بسیار بالایی در پی خواهد داشت و نمی‌تواند اثربخشی لازم را داشته باشد. بنابراین:

متن پیامک ساده و کوتاه باشد

سادگی و کوتاهی متن میتواند نقطه مقابل انتقال مفهوم باشد. البته کوتاهی متن در بازاریابی پیامکی امری اجباری است و در مقابل در ایمیل مارکتینگ می‌توان به صورت مفصل، کالا و یا خدمات مورد نظر را توضیح داد لذا برای تنظیم متن در بازاریابی پیامکی باید توجه ویژه داشت و پس از ارسال پیامک به صورت مکرر آن را بسته به بازخوردهای دریافت شده اصلاح کرد.

جامعه هدفتان را بشناسید

شناسایی جامعه هدف مخاطبین در بازاریابی پیامکی مهمترین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت و هرچه این جامعه هدف بخش کوچکتری از جامعه را شامل شود، اثربخشی بیشتر میشود.

بازاریابی اجازه‌ای

در پیامک امکانی را پیش‌بینی کنیم که چنانچه مخاطب نخواهد دیگر از ما پیامک دریافت کند و یا بخواهد در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر از طرح‌های خدماتی ما مطلع شود، با گزینه‌ای ما را مطلع سازد. عمده مشکل بازاریابی پیامکی می‌تواند ارسال پیامک‌های مداوم به افرادی باشد که علاقه‌ای به دریافت پیامک از ما نداشته باشند. مثلا متن پیامکی زیر را ملاحظه فرمایید:

دوست عزیز
پوشاک ….در خیابان….. جنب …..
نه ممنونم: ارسال ۱
قیمت؟ ارسال ۲

ویژگی یک پیام جذاب

نوشتن متن جذاب به این بستگی دارد که مخاطبین شما در متن پیامکی چه افرادی هستند و آیا آنها با کسب‌وکار شما آشنا هستند یا خیر. همچنین نوشتن متن پیامکی جذاب به نوع تخصص مخاطبین شما نیز بستگی دارد. عواملی که در جذاب شدن پیامک مواثرهستند :

  • مشخص بودن هدف
  • اجتناب از محتوای مبهم
  • کوتاه و مختصر باشد
  • خط اول، مهمترین قسمت متن
  • ارائه پیشنهادات جذاب به مشتری
  • شخصی سازی کنید

تبلیغ نویسی

در این کار تمام تمرکز بر این است تا پیامک تبلیغاتی به دست جامعه هدفی که نیاز به کالا و خدمات دارند برسد.

در ارسال پیامک تبلیغاتی بسیار خوب است که گزینه‌ای وجود داشته باشد تا چنانچه مشتری نخواهد مجددا پیامکی دریافت کند، با انتخاب کردن گزینهoff، دیگر پیامک دریافت نکند.

از اوایل سال ۱۳۹۸ در ایران، اپراتورهای موبایل مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل، قاعده‌ای را به اجرا گذاشتند که ارسال پیامک انبود با سیم‌کارت شخصی سبب مسدود شدن آن سیمکارت می‌شود.

نکات مهم در استفاده از پنل‌های پیامکی

پنل‌های پیامکی از زمان پیدایش تاکنون رشد زیادی داشته‌اند و سایت‌های مختلفی خدمات پنل پیامکی ارائه می‌دهند. در استفاده از پنل‌های پیامکی باید به این نکته توجه داشته باشید که پیامک شما به افرادی که بلک‌لیست مخابرات هستند، ارسال نمی‌شود.

زمانی که با کارشناسان پنل تماس می‌گیرید، گفته می‌شود که برای اطمینان، شماره موبایل خودتان را هم در میان بقیه شماره ها قرار دهید تا مطمئن شوید که پیامک ارسال شده است یا خیر.

در پنل‌های پیامکی علاوه بر اینکه می‌توانید به یک شماره یا چند شماره که به صورت دستی وارد می‌کنید پیامک ارسال کنید، این امکان نیز وجود دارد تا شماره ‌ها را به صورت فایل اکسل به پنل ارائه دهید تا بر همان اساس، پیامک به مخاطبین شما ارسال شود.

نتیجه‌گیری

  • بیایید صادق باشیم. اس‌ام‌اس مارکتینگ، می‌تواند نوعی اسپم باشد پس اگر می‌خواهید که مشتریان شما، هرگز به‌روزرسانی‌ها یا پیشنهادات شما را رد نکنند،با پیشنهادات اختصاصی جذاب شروع کنید.
  • برای ارسال کد تخفیف، نظرسنجی، اجرای قرعه‌کشی و فروش بیشتر، از پیامک استفاده کنید.
  • در پیشنهادات متنی خود خلاق باشید.
  • با ارسال بیش از حد اس‌ام‌اس، مشتریان خود را کلافه نکنید.
  • در زمان‌های مناسب پیامک ارسال کنید.
  • چندین نوع متفاوت ارسال پیامک را امتحان کنید تا متوجه شوید، مشتری شما دریافت چه نوع پیامکی را ترجیح می‌دهد.
  • از ترکیب اس‌ام‌اس و ایمیل در بازاریابی خود استفاده کنید.

برچسب گذاری شده در:

, ,