در سال ۲۰۱۹ گوگل در جریان کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهنده‌های خود، از قابلیت‌های جدیدی در مرورگر کروم رونمایی کرد و در ادامه‌ی کنفرانس از قابلیت جدیدی که در آینده به کروم اضافه میشود سخن گفت که کوکی‌های بین‌وبسایتی،تنها در اتصال‌های HTTPS قابلیت جابه‌جایی دارند.

گوگل در وبلاگ رسمی Chromium در ماه February در اطلاعیه ای اعلام کرد که قصد داره ساختار کوکی ( HTTP Cookie ) ها را تغییر دهد. مشاهده اطلاعیه در لینک زیر:

https://blog.chromium.org/2020/02/samesite-cookie-changes-in-february.html

در روزهای اخیر شاید برای شما این اتفاق رخ داده باشد که پس از پرداخت در صفحه پرداخت و رفتن به سایت مبدا نتیجه تراکنش ناموفق درج شده و یا از پنل خود خارج شده اید این اتفاق برای شما عجیب است که باتوجه به موفق بودن پرداخت و کسر شدن وجه چرا چنین موردی رخ میدهد.

این مورد باعث شده تا بسیاری از مدیران کسب و کارهای اینترنتی دچار دردسر پیگیری تراکنش ها شوند ، اما ماجرا این است که گوگل از نسخه ۸۱ کروم تغییراتش را به صورت آزمایشی شروع کرد و در نسخه ۸۴ به صورت اجباری آن را اعمال کرد،به همین منظور درخواست هایی که با متد POST  طی کانکشن Non-SSL ارسال شوند را Drop میکند و موجب بروز خطا در پرداخت کاربر میشود.

به همین دلیل ضروریست که در تمام کدنویسی سایت خود آدرس های وب سرویس آقای پرداخت را به صورت HTTPS ست کنید و یا درصورت استفاده از پلاگین های آقای پرداخت از صفحه پلاگین و ماژول ها نسخه جدید پلاگین سایت خود را دریافت کنید ، همچنین برای سایت های خود از گواهی نامه SSL استفاده کنید تا تراکنش های شما از دست نرود و پرداخت کننده نیز با خیال راحت پرداخت خود را انجام دهد و وقتی پرداخت کننده از صفحه پرداخت خارج میشود تجربه خریدی دلنشین و بی دردسر را داشته باشد.

همچنین با تغییر ساختار کوکی ها باید ساختار سایت خود را نیز با این تغییرات هماهنگ کنید.مشاهده جزئیات تغییرات در لینک زیر:

https://www.chromium.org/updates/same-site

این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل اولین پیشگام در این تغییرات بوده و به زودی شرکت های دیگر نیز طبق اخبار و اطلاعیه ها این مورد را اعمال خواهند کرد.