سیستم مدیریت محتوای مختلفی وجود دارد از جمله وردپرس، جوملا و دروپال. در این مقاله به سیستم مدیریت محتوای جوملا می پردازیم. جوملا یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان محسوب می شود، سیستم مدیریت جوملا در سراسر جهان مورد توجه کاربران قرار دارد و تمامی وب سایت ها چه آنهایی که به سادگی طراحی شده اند و چه آنهایی که برنامه های کاربردی پیچیده دارند را در حیطه عملکردی خود قرار داده است.

جوملا در سراسر جهان برای انواع وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و دلیلش این است که جوملا به دلیل نصب و راه اندازی آسان، مدیریت راحت و امنیت بالا، طرفداران بسیاری به دست آورده است. در واقع باید بگوییم این سیستم مدیریت به دلیل انعطاف پذیری بالا به سهولت مورد استفاده قرار می گیرد و همه این ها کنار هم سبب شده اند که سیستم مدیریت جوملا به یکی از پر طرفدارترین سیستم های مدیریتی در دنیا تبدیل شود و علاقه مندان بسیاری به دست آورد. اگر می خواهید همه چیز را در مورد جوملا بدانید، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

چرا باید از جوملا استفاده کرد؟

از آنجا که یک سیستم مدیریت محتوا به صورت پویا کار می کند، برای محتوای متنی شما، از یک پایگاه داده و بازیابی آن در الگوی فعلی، راهکارهای متعددی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. محتوای اصلی شما در قسمت مرکزی صفحه قرار گرفته است، اما در اطراف حاشیه صفحه ماژول های دیگر می توانند کارهای مرتبط را انجام دهند. لیست مقالات محبوب ترین، جدیدترین یا مرتبط می تواند در صفحه شما به شکل یکپارچه نشان داده شوند. همچنین نظرسنجی هایی که به مردم امکان رای دادن به موضوعات را می دهند در این بخش امکان نمایش دارند.

تاریخچه جوملا چیست؟

جوملا در اولین نسخه اش که جوملا ۱ نامیده شد در سال ۲۰۰۵ معرفی و انتشار یافت، این نسخه توسعه داده شده مامبو بوده و توسط افرادی که از گروه برنامه نویسان مامبو بوده اند پس از  جدا شدن از این گروه به طراحی این نرم افزار پرداختند.

بررسی مزایا و معایب جوملا

جوملا از همان ابتدا به صورت رایگان و متن باز ساخته شده است که بدون نیاز به پرداخت هزینه می‌توانید از آن استفاده کنید. کافی است به وب‌سایت رسمی جوملا مراجعه کرده و با دانلود این سیستم و آپلود بر روی هاست مراحل نصب جوملا را طی کنید.

اما در مقابل همین رایگان بودن، برای اینکه بتوانید به امکانات بیشتر دسترسی داشته باشید یا اینکه سایت شما ظاهر بهتری داشته باشد، اسکریپت به صورت خام برای شما ناکافی بوده و نیاز است که اقدام به خرید و استفاده از قالب و افزونه‌های جوملا کنید. هر یک از این موارد بسته به قابلیتی که دارند دارای هزینه جداگانه هستند که در مجموع یک هزینه کلی برای شما خواهد داشت.

پشتیبانی از زبان فارسی

پیشینه این سیستم به نرم افزار مامبو بر می‌گردد که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، اما به دلیل فراز و نشیب‌هایی که داشت مجددا از پایه تغییراتی به خود گرفته و در سال ۲۰۰۵ به صورت عمومی با نام جوملا عرضه شد.

از آنجایی که از همان ابتدا ایده جهانی بودن سیستم مطرح شده بود، تیم توسعه جوملا روی توسعه سیستم به سایر زبان‌ها تمرکز کرد و نهایتا نوبت به زبان فارسی رسید و برای کاربران فارسی زبان نیز در دسترس قرار گرفت. حال با خیالی آسوده می‌توانید از این سیستم که به صورت کامل از زبان فارسی و راست چین شده پشتیبانی می‌کند استفاده کرده و سایت خود را ایجاد کنید.

وجود ماژول و کامپوننت رایگان

ماژول‌ها، کامپوننت یا همان پلاگین‌ها بسته‌های نرم افزاری هستند که با قرارگیری در کنار هسته اصلی سیستم امکان ایجاد قابلیت‌های جدید را به سیستم می‌دهند. جوملا نیز به کمک همین افزونه‌ها می‌تواند انواع امکاناتی که به صورت پیش فرض روی بسته نرم افزار خام وجود ندارد، برای شما فراهم نماید.

به عنوان مثال در حالت پیش فرض امکان ساخت فروشگاه با جوملا برای فروش محصولات وجود ندارد و لازم است که به کمک پلاگین‌های مربوط به ایجاد فروشگاه این بستر را برای این سایت ساز فراهم کنید.

به‌روزرسانی مستمر و منظم

کلیه سیستم‌های رایگان دارای چندین توسعه دهنده هستند که به صورت دوره‌ای در حال بررسی سیستم برای آپدیت، افزودن امکانات و رفع مشکلات موجود در آن هستند. جوملا نیز در سرتاسر جهان دارای توسعه دهندگان مختلفی است که در حال به‌روزرسانی آن هستند.

وجود این ویژگی در سیستم‌های سایت ساز رایگان باعث شده است که اگر یک مشکل امنیتی در سیستم کشف شد یا مشکلی در بخشی از آن وجود داشت، بر اساس گزارشی که کاربران ارسال می‌کنند کل توسعه دهندگان بررسی روی آن را انجام داده و موانع را برطرف کنند. برای همین در هنگام استفاده از این سیستم برای آپدیت هسته اصلی نیازی به توسعه دهنده ندارید.

وجود قالب‌های رایگان

مشابه وردپرس، جوملا هم دارای قالب‌های متعدد و رایگان است که به کمک آنها می‌توانید یکی از قالب‌های موجود که به موضوع سایت شما نزدیک است را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید. اما از آنجایی که بیشتر این قالب‌ها انگلیسی بوده و راست چین شده نیستند برای کاربران فارسی زبان نیاز به ایجاد تغییرات و فارسی سازی دارید.

 در این صورت یا باید از قالب‌های فارسی رایگان که توسط ارائه دهندگان ایرانی به تعداد محدودی در دسترس قرار دارد استفاده کنید یا اینکه از قالب‌های پولی استفاده کنید که نیازمند پرداخت هزینه است.

امکان ساخت فروشگاه اینترنتی

همانطور که در بخش ماژول‌ها توضیح داده شد به صورت پیش فرض این قابلیت در جوملا وجود ندارد. اما به کمک ماژول‌های فروشگاهی که جوملا دارد، هر زمان که احساس کردید در سایت خود نیاز به ایجاد یک فروشگاه دارید، می‌توانید به راحتی با نصب افزونه فروشگاه مورد نظر اقدام به ساخت فروشگاه کنید.

پس از راه‌اندازی فروشگاه امکان فروش محصولات فراهم شده و به کمک افزونه‌هایی که وجود دارد می‌توانید امکانات مختلفی را در فروشگاه برای بازاریابی و فروش بهتر محصولات پیاده سازی کنید.

نیاز به داشتن آشنایی کار با سیستم

بر خلاف وردپرس که سیستمی بسیار ساده است و کاربران به خوبی می‌توانند روش کار با آن را یاد بگیرند، جوملا دارای مقداری پیچیدگی است که قبل از آن باید یک آشنایی اولیه با آن داشته باشید.

در مدیریت جوملا برخی از بخش‌ها نیازمند داشتن دانش کدنویسی دارد که در صورت آماتور بودن قادر به استفاده از آنها نخواهید بود و لازم است از یک پشتیبان کمک بگیرید. بنابراین اگر اصرار بر استفاده از سیستم‌های سایت ساز رایگان دارید بهتر است وردپرس را هم بررسی کنید.

نداشتن سئو مناسب نسبت به سایر سیستم‌ها

جوملا از نظر سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو کمی ضعیف عمل کرده است. اما اگر از نظر سرعت که یکی از مقوله‌های مهم سئو سایت است بخواهیم آن را بررسی کنیم دارای سرعت مناسب و قابل قبولی است.

برای اینکه بتوان سئو جوملا را بهبود بخشید نیاز به استفاده از برخی افزونه‌های سئو خواهید داشت که به کمک ابزاری که در اختیارتان قرار می‌دهند بتوانید سایت خود را بهینه‌تر کنید.

نداشتن پشتیبانی تخصصی

گرچه جامعه‌ای فعال در حال توسعه این سیستم هستند، اما تا زمانی که از محصولات پولی استفاده نکنید نمی‌توانید از پشتیبانی استفاده کنید که البته این پشتیبانی هم صرفا مختص محصول خریداری شده خواهد بود.

از سوی دیگر خود جوملا نیز این سیستم را به صورت رایگان در دسترس قرار داده و وظیفه‌ای بابت ارائه پشتیبانی آن ندارد. در این صورت تنها دو راه برای رفع مشکلات خواهید داشت. یا باید خود شما به دنبال یادگیری تخصصی سیستم باشید که نیاز به گذاشتن هزینه و زمان دارد و یا اینکه از یک متخصص در زمینه جوملا برای مدیریت سایت بهره بگیرید که آن هم نیاز به پرداخت هزینه خواهد داشت.

مشکلات امنیتی به دلیل رایگان بودن

به دلیل محبوبیتی که جوملا در ساخت سایت‌های بزرگ دارد و از سوی دیگر رایگان و متن باز بودن این سیستم، باعث شده است تا خوراک هکرها برای نفوذ به سایت‌ها باشد.

هر روزه خبر هک شدن سایت‌های مختلفی را می‌شنویم که اگر دنباله موضوع را بگیرید می‌بینید که برخی از این سایت‌ها با جوملا طراحی شده است. با بررسی دلیل هک هم خواهید دید که به دلیل وجود یک باگ در ماژول یا قالب(رایگان یا پولی) هکر راهی را برای ورود به سایت یافته است. در چنین حالتی هر سایتی که از این قالب و افزونه استفاده کرده باشد قابلیت هک شدن دارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر معرفی جوملا مزایا و معایب آن را بررسی کنیم و با آن آشنا شویم و متوجه شدیم جوملا علاوه بر مزایای بسیار زیادی که دارد برای استفاده افرادی که تازه کار هستند و یا به تازگی قصد طراحی سایت خود را در زمان کوتاه دارند مناسب نیست. در نهایت این شما هستید که سیستمی که با آن قصد طراحی سایت دارید را انتخاب میکنید.