یکی از روش‌هایی که برای افزایش خریداران، برگرداندن مشتریان و وفادارسازی آنها کاربرد زیادی دارد، ریمارکتینگ (Remarketing) است. اما ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد چیست و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

گاهی کاربران سبد خرید خود را نیمه‌کاره رها می‌کنند، گاهی به دلایل مختلف راضی نیستند و دیگر سراغ شما نمی‌آیند و بعضی وقت‌ها هم فقط به یک بار خرید کردن رضایت می‌دهند. اگر دنبال راهکار جامعی هستید که بتوانید هم‌زمان، این افراد را برگردانید تا خرید خود را نهایی کرده یا دوباره خرید خود را تکرار کنند، ریمارکتینگ یکی از بهترین گزینه‌هاست.

 ریمارکتینگ چیست؟

اینکه تصور کنید برای هر کاربر یا خریدار فقط باید یک بار فرایند بازاریابی را انجام دهید کاملا اشتباه است. در دنیای امروزه که مخاطبان برای نهایی‌کردن خرید خود سخت تصمیم می‌گیرند و به برند خاصی وفادار نیستند. برخی از کاربران به دلایل مختلف از نهایی‌کردن خرید یا اقدام موردنظر شما منصرف می‌شوند و بعضی دیگر فقط یک بار خرید می‌کنند.

اما شما می‌توانید مسیر حرکت آنها را در سایت بررسی کنید و ببینید به چه صفحاتی سر زده‌اند و کدام محصولات مدنظر آنها بوده است. یا اینکه علت نارضایتی آنها را از خرید قبلی بفهمید و تلاش کنید تا دوباره آنها را برگردانید. حتی اگر در حال حاضر مشتری شما هستند، می‌توانید با پیشنهادهای مختلف آنها را تبدیل به مشتری وفادار کنید تا بارها و بارها خرید خود را تکرار کنند.

به این فرایند که بازاریابی شما بارها و بارها به دلایل مختلف تکرار می‌شود تا بتوانید کاربر را برای خرید از خودتان مجاب کنید یا باعث شوید تا خریداران فعلی دوباره از شما خرید کنند، ریمارکتینگ گفته می‌شود.

مزایای ریمارکتینگ

افزایش ترافیک ورودی

یکی از مزیت‌های مهم ریمارکتینگ این است که ترافیک ورودی به سمت سایت شما افزایش پیدا می‌کند و ممکن است کاربران مختلف بارها و بارها به سایت شما سر بزنند.

افزایش آگاهی از برند

از آنجایی که به کمک ریمارکتینگ، در سایت‌های مختلف تبلیغات شما به اشکال متفاوت نمایش داده می‌شود، یا به کمک ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن دوباره فرایند بازاریابی خود را تکرار می‌کنید، نام برندتان همیشه در حال تکرار است. این کار به برندسازی و افزایش آگاهی از برند شما کمک زیادی می‌کند.

افزایش نرخ تبدیل

با توجه به اینکه براساس رفتار کاربران و اطلاعات به دست آمده می‌دانید مخاطبان هدف شما دقیقا چه افرادی هستند و دنبال چه چیزی می‌گردند، حالا می‌توانید با بازاریابی درست سرنخ‌های با کیفیت به دست آمده را به مشتری تبدیل کنید. در نتیجه نرخ تبدیل شما بهبود قابل توجهی خواهد داشت.

کاهش هزینه‌ها با بازاریابی هدفمند

ریمارکتینگ کمک می‌کند فقط سراغ کسانی بروید که قبلا از شما خرید کرده‌اند و در نتیجه شانس تبدیل شدن مجدد آنها به خریدار بیشتر است. همین موضوع کمک می‌کند تا هزینه‌های بازاریابی شما نیز کاهش پیدا کند و تبلیغات اثربخشی را تجربه کنید.

نرخ تبدیل در ریمارکتینگ

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از مزیت‌های مهم ریمارکتینگ افزایش نرخ تبدیل است. از آنجایی که در ریمارکتینگ، بیشتر مخاطبان هدف، مشتریان سابق شما هستند و کسانی هستند که قبلا خرید انجام داده اند، احتمال خرید مجدد آن‌ها بیشتر است. بنابراین در این نوع بازاریابی نرخ تبدیل مخاطب به مشتری نسبت به سایر روش های بازاریابی بیشتر است.

اما برای اینکه بتوانید نرخ تبدیل خود را تا بیشترین میزان ممکن افزایش دهید، استفاده از راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد:

دسته ‌بندی کاربران

یکی از نکات مهم برای افزایش نرخ تبدیل، دسته‌بندی کاربران است؛ چراکه همه آنها در سایت شما رفتار یکسانی ندارند. ممکن است برخی خیلی زود از صفحه مورد نظر خارج شوند، بعضی در بین صفحات و محصولات سایت شما بیشتر می‌گردند، برخی دیگر به CTAها واکنش نشان می‌دهند و در نهایت افرادی که پیش از نهایی کردن خرید، منصرف می‌شوند.

 رها نکردن کاربران

شاید کاربران سبد خرید خود را نیمه‌کاره رها کنند، ولی شما نباید آنها را رها کنید. با بررسی‌های دقیق می‌توانید متوجه شوید سراغ چه محصولاتی رفته‌اند یا اینکه احتمالا چه دلایلی باعث شده است تا خرید خود را قطعی نکنند. بر همین اساس باید دوباره بازاریابی خود را انجام دهید تا سرانجام خریدشان را قطعی کنند. حتی برای این کار می‌توانید کمپین‌های مشخصی را تعریف کنید.

اهمیت مشتریان فعلی

با اینکه در ریمارکتینگ بیشتر دنبال افزایش خرید از سمت سرنخ‌هایی هستیم که بدون نهایی کردن اقدام موردنظر از سایت خارج شده‌اند، اما نباید مشتریان فعلی را نیز فراموش کنیم. برخی از کاربران فقط یک بار از ما خرید کرده‌اند و باید با کمپین‌های مختلف کاری کنیم که خرید خود را بارها تکرار کنند. ضمن اینکه با پیشنهادات مختلف باید از مشتریان فعلی مشتریان وفادار بسازیم.

دریافت اطلاعات کاربران

گاهی مخاطبانی که به سایت شما سر می‌زنند و بدون اقدام موردنظر خارج می‌شوند، هیچ‌گونه ثبت نامی انجام نمی‌دهند و شما به اطلاعات آنها دسترسی ندارید. بنابراین بهتر است با روش‌های مختلف تلاش کنید که در خبرنامه یا لیست ایمیل شما ثبت نام کنند.

ارائه پیشنهادهای متنوع و ویژه

هنگام ارسال ایمیل یا استفاده از دیگر ابزارهای ریمارکتینگ حواستان باشد که با توجه به دسته‌بندی کاربران و جدی‌بودن آنها در خرید، پیشنهادهای مختلفی ارائه کنید که برای آنها ویژه و جذاب باشد. ضمن اینکه پیشنهادهای شما می‌تواند قالب پکیج باشد؛ چراکه خرید یک فرایند است.

محتوای آموزشی

با ریشه‌یابی اینکه چرا کاربران خرید خود را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، برای آنها محتوای آموزشی و سفارشی‌سازی شده ارسال کنید تا بتوانند در مرحله بعدی خرید خود را به راحتی انجام دهند.

استفاده از ابزارهای مختلف

شما برای ریمارکتینگ می‌توانید از ابزارهای مختلف نظیر ایمیل، پوش نوتیفیکیشن و… استفاده کنید. بنابراین باید در بسترهای مختلف مجددا بازاریابی خود را برای مخاطبان هدف تکرار کنید.

انواع ابزارهای ریمارکتینگ

برای اینکه بتوانید به خوبی از پتانسیل و ظرفیت ریمارکتینگ استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید، ابزارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ایمیل مارکتینگ

همان‌طور که اشاره کردیم ایمیل بهترین راه ارتباطی در فرایند ریمارکتینگ است و ریمارکتینگ وابستگی زیادی به ایمیل مارکتینگ دارد. بنابراین با انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب و ارائه ایمیل‌های جذاب، کاربردی، زیبا و دارای ارزش افزوده می‌توانید به موفقیت برنامه بازاریابی خود خوش‌بین باشید.

پوش نوتیفیکیشن

ارسال پیام‌های مختلف به صورت پوش اهمیت زیادی دارد؛ چراکه کاربران زیادی از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند و شما می‌توانید با این روش دوباره با آنها ارتباط برقرار کنید. البته پوش نوتیفیکیشن می‌تواند در فضای وب هم اجرا شود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ‌عنوان پیام‌های شما نباید باعث آزار مخاطبان شود و زیاده‌روی کنید.

گوگل ادز

سیستم تبلیغاتی گوگل برای اجرار برنامه‌های ریمارکتینگ پیشنهادهای ویژه‌ای دارد که در قالب تبلیغات ادوردز و تبلیغاتی کلیکی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از ریمارکتینگ استاتیک، داینامیک، نمایش تبلیغات براساس کلمه کلیدی مشخص و نمایش تبلیغات برای کاربرانی که وارد جیمیل خود شده‌اند، استفاده کنید.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

CRMها یکی دیگر از ابزارهای مهم و کاربردی برای اجرای برنامه‌های ریمارکتینگهستند. با توجه به اطلاعات به‌دست آمده و سوابقی که در این سیستم وجود دارد می‌توانید از روش‌های مختلف مانند ارسال ایمیل زمان‌بندی شده، ارسال پیامک، اجرای کمپین‌های متنوع و… بهره ببرید. ضمن اینکه فرایند دسته‌بندی مخاطبان نیز به خوبی در این سامانه پیاده‌سازی می‌شود.

ارسال پیامک

اس‌.ام.‌اس مارکتینگ و ارسال پیامک هنوز هم در بسیاری از مواقع جواب می‌دهد. شما می‌توانید از این ابزار نیز در فرایند ریمارکتینگ خود استفاده کنید. پیامک شما می‌تواند شامل پیشنهادهای ویژه، تخفیف، یادآوری برای خرید، دعوت به خرید مجدد، برقراری ارتباط، عدم فعالیت کاربر برای بازه زمانی مشخص و… باشد.

تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغات کلیکی از جمله ابزارهایی است که برای ریمارکتینگ به کمک شما می‌آید. همان‌طور که اشاره کردیم در واقع این روش برای ریتارگتینگ به کار می‌رود، ولی ریتارگتینگ زیر مجموعه‌ای از ریمارکتینگ است و در نتیجه از این ابزار نیز می‌توانید کمک بگیرید.

جمع‌بندی

در دنیای امروز که رقابت شدیدی در فضای آنلاین وجود دارد، باید از روش‌ها و تکنولوژی‌های مختلف استفاده کنید تا خریداران بیشتری داشته باشید و بعد از آن مشتریان وفادار بسازید. بسیاری از مواقع حتی برای خود شما پیش می‌آید که در لحظه آخر از خرید خود منصرف می‌شوید و سبد خرید را نیمه‌کاره رها می‌کنید. یا اینکه بعد از یک بار خرید از یک فروشگاه اینترنتی دیگر به آنها سر نمی‌زنید. اما کسب ‌وکارها نباید کاربران، سرنخ‌ها و حتی مشتریان فعلی خود را رها کنند. ریمارکتینگ یکی از بهترین روش‌هایی است که به کمک ابزارهای مختلف نظیر ایمیل مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن، گوگل ادوردز و… می‌توانید دوباره مخاطبان را هدف قرار دهید و کاری کنید که خرید خود را تکمیل کرده یا بارها تکرار کنند.