نوآوری استراتژیک، در حال حاضر منبع کلیدی مزیت رقابتی و تمایز برای بسیاری از سازمان‌ها است. فرهنگ ادهوکراسی  به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نوآور و سازگار شوند، که در بازار پویای امروز ضروری است. بیایید نگاهی به ویژگی‌های ادهوکراسی در زمینه کسب و کار، مزایا و معایب آن و…بیاندازیم.

تعریف فرهنگ ادهوکراسی

در محیط کسب و کار، فرهنگ ادهوکراسی یک رویکرد شرکتی از رهبری غیرمتمرکز، ابتکار فردی و تصمیم‌گیری ارگانیک را توصیف می‌کند. این فرهنگ بر یک سیستم سفت و سخت از اختیارات یا رویه‌ها متکی نیست. درعوض، روی تطبیق مداوم روش‌ها با دادن مجوز به کارمندانی که نزدیک‌ترین ارتباط را با عمل مورد نظر دارند، تمرکز می‌کند تا آنها کار خود را انجام دهند و مشکلات را آنطور که می‌دانند حل کنند.

ویژگی‌های فرهنگ ادهوکراسی

سازمان‌هایی با فرهنگ ادهوکراسی یک محیط کاری مشارکتی و انعطاف‌پذیر برای کارکنان خود ایجاد می‌کنند. برخی از ویژگی‌های مشترک این نوع ساختار عبارتند از:

تأکید کمتر بر اقتدار رسمی، تأکید بیشتر بر ابتکار عمل فردی: سطوح شرکت به طور دقیق تعریف نشده‌اند و یک ذهنیت رهبری مشترک وجود دارد. کارمندان به جای اینکه فقط یک نقش داشته باشند، می‌توانند وارد عمل شوند و پروژه‌های متناسب با مهارت‌هایشان را رهبری کنند. آنها می‌توانند خود سازماندهی انجام دهند و راه‌های مختلفی را برای رسیدگی به مشکلات و انجام وظایف بدون اجازه سرپرست آزمایش کنند.

تمرکز بر نوآوری و ریسک‌پذیری: قابل قبول است که نحوه انجام کارها و ایجاد تغییرات را زیر سوال ببرید. کارکنان این آزادی را دارند که خلاق باشند و ایده‌های خود را امتحان کنند. این آزمایش، روش‌ها، محصولات و خدمات جدید را تحریک نموده و نوآوری مستمر را ترویج می‌کند.

یک فضای غیررسمی: در مورد انتظارات رفتاری، رویه‌ها و نقش‌ها رسمیت کمی وجود دارد. کارمندان قدرت بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد زمان کار و نحوه انجام آن دارند. مدیرانی که فرهنگ ادهوکراسی را پذیرفته‌اند، اغلب کارمندان فریلنسر را به طور منظم برای پروژه‌های خاص استخدام می‌کنند.

یک ساختار بسیار ارگانیک: اهمیت کمتری به رویه‌های تاییدشده یا برنامه‌ریزی پیش رو داده می‌شود. تصمیم‌گیری‌ها بیشتر به صورت واکنشی گرفته می‌شوند. بنابراین اعضای تیم می‌توانند بدون انتظار مجوز همکاری و اقدام کنند.

ارزش‌گذاری بر انعطاف‌پذیری: هدف، یک طرز فکر تطبیقی ​​با توانایی تغییر مسیر سریع است. منابع داخلی باید برای فضای کسب و کار در حال تغییر آماده شوند. تیم‌های تخصصی به سرعت برای رویارویی با هر چالشی که ممکن است پیش بیاید تشکیل می‌گردند.

مزایا

فرهنگ ادهوکراسی می‌تواند برای شرکت‌های خاص جذاب‌تر از مدل‌های فرهنگ سازمانی سنتی باشد. در صنایعی که انتظار اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در آنها وجود دارد به خوبی کار می‌کند، زیرا محصولات را می‌توان به طور مرتب ارتقا داد یا با فناوری‌های پیشرفته جایگزین کرد. این نوع فرهنگ همچنین می‌تواند در مقیاس کوچک‌تر در واحدهای کسب و کار خاص وجود داشته باشد.

تصمیم‌گیری سریع: به دلیل تمرکز بر ریسک و سلسله‌مراتب پایین، وقتی زمان برای تجزیه و تحلیل طولانی وجود ندارد، تصمیمات به سرعت گرفته می‌شوند. افراد می‌توانند بر اساس غریزه بدون نیاز به تایید چندین نفر، عمل کنند. این بدان معنی است که می‌توانید نیازهای فوری مشتریان و خواسته‌های بازار را زمانی که شرایط سریع تغییر می‌کند، برآورده نمایید.

تطبیق‌پذیری: تمرکز بر روی آینده و تفکر خارج از چارچوب است تا یک قدم جلوتر از رقبا باشید. این امکان وجود دارد که بر اساس تغییرات در شرایط داخلی و خارجی، استراتژی خود را در حال حرکت تغییر دهید.

توانمندسازی نیروی کار: بدون محدودیت یک ساختار رسمی، کارمندان احساس می‌کنند که کنترل بیشتری بر حرفه خود دارند. کارهایی که در سراسر سازمان انجام می‌شوند بیشتر قابل مشاهده هستند، بنابراین کارکنان از فرصت‌های جدید آگاه بوده و به راحتی می‌توانند نقش خود را تغییر دهند.

معایب

فرهنگ ادهوکراسی برای هر نوع کسب و کاری مناسب نیست. فقدان فرآیندهای طراحی‌شده و رویه‌های تجویزشده برای صنایعی که ملزم به پیروی از پروتکل‌های سختگیرانه هستند، کارساز نخواهد بود. این مهم است که در نظر بگیرید آیا این رویکرد ممکن است سازمان شما را محدود کند یا خیر.

ارتباطات ممکن است با شکست روبرو شوند: از آنجا که ساختار کمی در مورد نحوه انجام کارها وجود دارد و تاکید زیادی بر ابتکارات فردی می‌شود، ممکن است سردرگمی وجود داشته باشد. کارمندان ممکن است به طور کامل درک نکنند که باید اطلاعات مهم را از کجا دریافت نمایند یا آنها را به کدام سو هدایت کنند یا نمی‌دانند چه کسی مسئول رسیدگی به موقعیت‌های خاص است.

محیط کاری نامنظم: غیرقابل پیش‌بینی بودن ممکن است خلاقیت را برانگیزد، اما گاهی اوقات در یک محیط دائماً در حال تغییر به مردم احساس سردرگمی دست می‌دهد.

هر ایده‌ای به نتیجه نمی‌رسد: ریسک‌پذیری همیشه به موفقیت منجر نمی‌شود. شکست خوردن طبیعی است، بنابراین سازمان باید بتواند این را تحمل کند. تصمیم‌گیری خود به خودی که تحقیقات بازار یا مدیریت ریسک را حذف می‌کند، می‌تواند منجر به هدر دادن پول برای چیزی شود که به نتیجه نمی‌رسد.

سخن پایانی

در محیطی که به سرعت در حال حرکت می‌باشد، پذیرفتن یک رویکرد مدیریتی که کمتر سفت و سخت است می‌تواند راهگشا باشد. فرهنگ ادهوکراسی به کارکنان قدرت می‌دهد تا مشارکت کنند و سازمان‌ها را مجهز به انعطاف‌پذیری لازم برای موفقیت می‌سازد. پرورش جنبه‌هایی از ادهوکراسی که برای سازمان شما منطقی است، به شما کمک خواهد کرد تا از مزایای این نوع فرهنگ سازمانی بهره‌مند شوید.