Hotjar ابزاری برای تجزیه تحلیل و جمع آوری بازخورد کاربران ایجاد شده که کمپانی هاتجر این ابزار خود را (همه کاره و جامع) می نامد. این برنامه داده هایی را که از ابزار های تجزیه و تحلیل سنتی مانند Google Analytics قابل دریافت بوده، با هدف کمک به درک رفتار بازدیدکنندگان در وب سایت تکمیل می کند. این داده ها مواردی نظیر، لینک هایی که کاربران کلیک می کنند تا مطالبی که خوانده شده را شامل می شود.

رمز موفقیت در کسب و کار آنلاین، درک نیاز مشتریان است. Hotjar یکی از آخرین ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت بوده که برای کمک به بازاریابان برای درک بهتر کاربران طراحی شده است. این برنامه در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و تا سال ۲۰۱۵ ناشناخته بود. رشد سریع Hotjar در سال های اخیر نشان دهنده ی محبوبیت و لزوم استفاده از این برنامه تجزیه و تحلیل در سال های گذشته است.

برای اینکه بدانید در هر صفحه چه مشکلاتی وجود دارد که باعث دفع مخاطب می شود، اینجاست که هاتجر وارد عمل می شود تا گزارشی از رفتار کاربران را در اختیارتان قرار دهد. در این مقاله، ابزاری به نام هاتجر را معرفی می کنیم و به مزایا و معایب و استفاده ی آن برای مشاهده رفتار بازدیدکنندگان می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید از هاتجر استفاده کنیم؟

تقریباً همه ما می دانیم که برای موفقیت یک وب سایت باید از ابزارهای آنالیز سئو استفاده کنیم. اما حالا که می دانیم هاتجر چیست، سؤال این است که از میان ابزارهای موجود، چرا باید از هاتجر استفاده کنیم؟ به طور کلی مزایا و کاربردهای هاتجر را می توان در این چند مورد خلاصه کرد:

  • هاتجر در مورد هر آنچه در وب سایت شما اتفاق می افتد، گزارشی شفاف و بصری می دهد
  • به شما کمک می کند که دلیل بعضی از رفتارهای خاص کاربران (مثل رها کردن وب سایت، استقبال زیاد از یک محتوا یا نادیده گرفتن یک محتوا و …) را پیدا کنید
  • تمام اطلاعات را در قالبی ساده ارائه می دهد. بنابراین برای استفاده از آن نیاز به یادگیری سخت و طولانی نیست
  • مقایسه Tapها و کلیک ها در قبل و بعد از اصلاحات و تغییرات
  • شناسایی محتواهایی که با استقبال رو به رو نشده اند برای حذف یا اصلاح آنها
  • بررسی این که کدام نوع طراحی سایت بهتر کار می کند؟
  • استفاده از FAQ (پرسش و پاسخ های متداول) برای اطلاع از نظرات کاربران
  • استفاده از گزارش های هاتجر برای اثبات این که چه چیزهایی می توانند در وب سایت مفید باشند و چه چیزهایی می توانند مضر باشند
  • تغییر طراحی رابط یا تجربه کاربری بر اساس انتقادات کاربران
  • شناسایی اِلِمان هایی که مزاحم کاربر هستند برای حذف آنها
  • نظرسنجی مستقیم از کاربران، قبل از این که از سایت خارج شوند
  • شناسایی محتواهای محبوب کاربران برای اضافه کردن محتواهای جدید
  • بازطراحی تجربه کاربری به کمک آنالیز گزارشاتی که از دستگاه های مخلتف کاربران دریافت می شود و …

چگونه از هاتجر برای وب سایت خود استفاده کنیم؟

برای استفاده از هاتجر، به عنوان اولین مرحله باید یک حساب کاربری در وب سایت این ابزار ایجاد کنید. شما به شناسه یا ID سایت خود نیاز دارید که هنگام ورود به حساب جدید باید درست روی داشبورد باشد. سپس باید به کمک یک مدیریت تگ پیشرفته مانند Google Tag Manager این ابزار را نصب کنید.

وقتی وارد هاتجر می شوید، اولین صفحه ای که مشاهده می کنید، داشبورد آن است. در این صفحه در منوی سمت چپ، ابزارهای اصلی آنالیز و بازخورد را داریم. در قسمت بالا و سمت راست نیز یک نشانگر می بینیم که بیان می کند IP سایت شما به درستی در حال ردیابی است. فعالیت اخیر کاربران نیز در سمت راست صفحه نمایش داده می شود. در این قسمت می توانید روی گزارش مد نظرتان کلیک کرده و آن را مشاهده کنید.

ابزارهای آنالیز در هاتجر چیست؟

ابزارهای آنالیز رفتار کاربران در وب سایت را رصد کرده و اطلاعات به دست آمده را به عنوان گزارش نمایش می دهند. طبیعتاً ابزار قدرتمندی مانند هاتجر نیز از این قابلیت بهره مند است. در این قسمت با مهم ترین ابزارهای موجود در هاتجر که مسئولیت آنالیز وب سایت را به عهده دارند، آشنا می شویم.

هیت مپ

هیت مپ یکی از برجسته ترین و مهم ترین ابزارهای موجود در هاتجر است. اما کاربرد هیت مپ در هاتجر چیست؟ نقشه های حرارتی(Heatmaps)، در واقع فعالیت بازدید کننده ها را در وب سایت شما نشان می دهد.

ضبط جلسه

قابلیت یا ضبط نشست از جالب ترین قابلیت های هاتجر به شمار می رود. هاتجر یکی از اولین ابزارهای تجزیه و تحلیل است که قابلیت ضبط فعالیت بازدیدکنندگان را ارائه می دهد. این ویژگی و امکان ضبط و ثبت صفحه مرور شده توسط کاربران، شما را از جزئیات فعالیت هر کاربر مطلع می کند. اگر چه امروزه ابزار های گوناگونی این ویژگی را به سیستم عامل های خود اضافه کرده اند، اما همچنان هاتجر پیشتاز در این موارد است. بنابراین به کمک ضبط جلسه، می توانید حدس و گمان ها را کنار گذاشته و از رفتار واقعی کاربر مطلع شوید.

قیف های تبدیل (Conversation Funnel)

گزارشی از این که کاربران از کجای پیمایش خود، سایت را ترک کرده اند به ما می دهند. برای مثال بعضی از کاربران شاید فقط با کمی اسکرول کردن صفحه از آن خارج شوند، بعضی بعد از مشاهده چند صفحه، بعضی بعد از ثبت نام در سایت و … . برای مشاهده این اطلاعات کافیست روی گزینه Funnels در منوی اصلی کلیک کنید.

آنالیز فرم

به کمک قابلیت آنالیز فرم می توانید متوجه شوید که دلیل این که بعضی کاربران فرم ها را کامل پر نمی کنند چیست؟ در واقع در این قابلیت مشاهده می کنید که کدام سؤالات پاسخ داده نشده اند، یا پر کردن کدام قسمت سخت تر بوه و کاربر آن را چند بار وارد کرده است و … . برای دستیابی به این قسمت نیز کافیست روی گزینه Forms در منوی اصلی کلیک کنید. با استفاده از اطلاعات این بخش، می توانید متوجه نقاط ضعف فرم های خود شده و آنها را تغییر دهید.

ابزارهای بازخورد در هاتجر چیست؟

اکنون می رسیم به ابزارهایی که در دسته گزارش بازخورد کاربران قرار می گیرند. این ابزارها شامل نظرسنجی هایی به روش های مختلف می شوند که مخاطب می تواند از طریق آنها، نظر خود را ثبت کند. بنابراین جمع آوری این نظرات، می تواند تحلیل رفتار کاربران را بسیار راحت تر کند. در ادامه روش های مختلفی را که هاتجر برای نظرسنجی از مخاطبان در اختیارمان قرار می دهد را بررسی می کنیم.

نظرسنجی روی صفحه

همانطور که قبلا اشاره شده است، قدرت Hotjar در ترکیب تجزیه و تحلیل با مجموعه بازخورد کاربران است. در این ترکیب هاتجر با سایر سیستم عامل ها متفاوت عمل می کند.

نظرسنجی به شما امکان می دهد که از کاربران برای برخی اقداماتی که انجام می دهند یا لغو کرده اند، نظر سنجی کنید. به عنوان مثال، اگر کاربری فرآیند خرید خود را تکمیل نکرده و یا اشتراک خود را لغو کرده است، می توانید مستقیماً از او سوال کنید.

یکی از مؤثرترین اقداماتی که می توانید برای بهبود عملکرد و تجربه کاربری وب سایت خود انجام دهید، این است که بدانید که کاربران چه می خواهند و چه عواملی مانع آنها برای دستیابی به هدفشان می شوند.

نظرسنجی های روی صفحه، در واقع پنجره های کوچکی هستند که در لحظه، یک سؤال کوتاه و سریع از کاربر می پرسند. به عنوان مثال سؤال هایی مانند: “آیا این محتوا برایتان مفید بود؟” و کاربر با یک جواب بله یا خیر پاسخ خود را ثبت می کند.

علاوه بر این می توانید قبل از این که کاربر سایت را رها کند، او را دعوت کنید تا نظرات و انتقادات خود را با شما به اشتراک بگذارند. با این کار به راحتی مطلع می شوید که کاربر پس از پیمایش در سایت شما و وقتی در حال خروج از سایت است، چه نظری درباره سایت دارد.

بازخورد

قابلیت (Incoming Feedback) یک ابزارک قابل ارتقا در صفحه وب سایت است.توسط این قابلیت هاتجر، در واقع می توانید از نظر بازدیدکنندگان خود درباره صفحات و یا عملکرد خود مطلع شوید و اگر با مشکلی روبرو شوید و یا تعداد مشتری ها کم شود، این قابلیت راهکاری برای خروج شما از بحران احتمالی محسوب می شود.  در این نوع نظرسنجی، کاربران می توانند بازخورد مثبت با منفی خود را از راهی آسان وسریع ثبت کنند. نظری که کاربران ثبت می کنند، می تواند برای مثال ترکیبی از متن و ایموجی باشد. بنابراین با قرار دادن این نوع نظرسنجی در صفحات وب سایت، می توانید نظر مستقیم و واضح مخاطب را دریافت کنید.

پرسش نامه

به کمک پرسش نامه ها می توانید از کاربران هنگام خروج از سایت نظرسنجی کنید. لازم به ذکر است که در On-page Survey و Incoming Feedback، کاربر هنگام بازدید از صفحه نظر خود را با سرعت و در لحظه ثبت می کند. اما پرسش نامه ها، به صورت غیر همزمان ارسال می شوند. به این صورت که برای مثال می توانید این نوع نظرسنجی را به ایمیل مخاطبان بفرستید و کاربران نیز بعد از تکمیل نظرسنجی آن را ارسال کنند.

آیا کار با هاتجر دشوار و پیچیده است؟

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، یادگیری کار با هاتجر بسیار راحت است. بنابراین برای کار با آن نیازی به کمک گرفتن از پشتیبان ها و تیم توسعه نیست. نصب این ابزار نیز بسیار راحت است و هیچ فشاری برای منبع وب سایت محسوب نمی شود. علاوه بر این هاتجر از ابزارهای مدیریت تگ، مانند Google Tag Manage نیز پشتیبانی می کند و می توانید آن را روی صدها پلتفرم متفاوت نصب کنید.

از طرفی تحلیل گزارش های هاتجر نیز نیازی به دانش و تخصص ویژه ای ندارد. فقط کافیست برای مثال هیت مپ را مشاهده کرده و بر اساس گرادیانت رنگ ها، از رفتار مخاطبان مطلع شوید. در واقع دلیل راحتی استفاده از هاتجر و همینطور راحتی تحلیل گزارشات آن را می توان بصری بودن رابط کاربری و گرافیکی بودن گزارشات دانست.

نحوه استفاده از هاتجر

در ابتدا شما به یک وب سایت و یک کانال فروش احتیاج دارید و یا به عبارت دقیق تر شما به ورد پرس برای ساخت بصری وب سایت و کانال فروش خود نیاز دارید. در این مرحله تنها وظیفه شما انتخاب یک الگو و طراحی یک سایت به کمک وردپرس است تا امکانات فروشگاهی خود را در آن عرضه کنید.

در پایان برای استفاده از یک ابزار اطلاعاتی چند منظوره، از Hotjar استفاده کنید. با استفاده از قابلیت های زیاد آن شامل نقشه های حرارتی، نظر سنجی، بازخورد و غیره می توانید به راحتی به خواسته های مشتریان خود از خدمات و یا محصولات خود پی ببرید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم ویژگی ها و مزایای هاتجر را بررسی کنیم تا دقیقاً بدانیم که هاتجر چیست و چه کاربردهایی دارد. اما تصمیم این که کدام ابزار می تواند بهترین انتخاب برای وب سایت مد نظر باشد، به مشخصات وب سایت و صلاحدید خود شما برمی گردد. البته این گزینه را هم باید در نظر بگیرید که ابزاری مانند هاتجر را در کنار ابزارهای تحلیل سئوی دیگر استفاده کنید تا کامل ترین آنالیز را از وضعیت وب سایت خود دریافت کنید. در هر صورت هاتجر یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو به شمار می رود  که می تواند یکی از گزینه های جدی در لیست ابزارهای سئو باشد.

برچسب گذاری شده در:

, , ,