برای رسیدن به بهترین نتیجه در به کار بردن تکنیکهای بازاریابی و پیادهسازی آنها در استراتژیهای کسبوکار، هیچچیز بهتر از مطالعه و بررسی آثار و کتابهای برجسته در این زمینه نیست.
در این نوشتار چند کتاب بازاریابی معتبر و معروف که میتواند منابع خوبی برای مطالعه بیشتر در این زمینه باشد معرفی شدهاست. البته مطالعه هر کتابی خالی از لطف نیست و قطعاً دید جامعتری میدهد. ولی توصیه میکنیم با توجه به شهرت و اعتبار کتابهای مطرح شده، کتابهای این نوشتار را حتماً در لیست مطالعه خود قرار دهید.
کتاب مدیریت بازاریابی
کتاب بازاریابی کاتلر سال ۲۰۱۰ توسط فلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوشته شدهاست. کاتلر در این کتاب اصول اولیه بازاریابی و چارچوب خلق ارزش برای مشتری را توضیح داده است. برای شروع کار و مطالعه در زمینه بازاریابی اولین منبعی که باید مطالعه شود این کتاب است. با خواندن این کتاب معانی و اصول بازاریابی را درمییابید و دید جامع و کامل نسبت به علم بازاریابی پیدا میکنید.
کتاب نسل چهارم بازاریابی
در این کتاب که سال ۲۰۱۷ منتشر شده، کاتلر نسل بعدی بازاریابی را معرفی کرده است. این کتاب نظرات جدید آقای کاتلر است و در آن با توجه به تغییرات دنیای بازاریابی نکاتی برای اصلاح دید سنتی بازاریابی بیان شده و نکاتی کاملاً جدید نیز بررسی شده است. مطالعه این کتاب بعد از کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر توصیه میشود.
کتاب بازاریابی استراتژیک
کتاب بسیار خوب در زمینه بازاریابی استراتژیک که البته نکات دشواری در آن بیان شدهاست و بعد از کتابهای ابتدایی برای یادگیری نکات پیچیدهتر توصیه میشود. در این کتاب که نوشته کارل جان آلیسیم است، فرآیند برنامهریزی بازاریابی استراتژیک، مأموریت، استراتژیهای ارزش و تعریف بازار و بسیاری از مباحث مهم دیگر بیان شدهاست. همچنین نحوه تحلیل داخلی، تحلیل مشتری، صنعت و رقیب و … را توضیح میدهد.
کتاب استراتژیهای بازاریابی
اگر میخواهید در زمینه استراتژی بازاریابی نگاه عمیقتری داشته باشید، کتاب استراتژیهای بازاریابی منتشر شده توسط دفتر پژوهشهای فرهنگی گزینه مناسبی است. این کتاب که نوشته اورویل سی واکر است، هم مانند بقیه کتابها ابتدا کلیات بازاریابی را بیان و سپس در زمینه تدوین و پیادهسازی استراتژی بازاریابی نکات عمیقتر و تخصصیتری را عنوان میکند.
کتاب جنگ بازاریابی
جنگ بازاریابی نوشته آل ریس و جک تروت، کتابی است که در آن بهترین تاکتیکهای دفاعی چریکی و همچنین جدیدترین قوانین تجاری، آموزش داده شدهاست. آل ریس در این کتاب، تجارت و بازاریابی را از جهت نیاز به استراتژی به جنگ تشبیه کرده و دنیای تجارت را از دیدگاهی استراتژیک بررسی میکند. این کتاب پرفروشترین کتاب تجاری جهانی معرفی شدهاست.
کتاب خبر ربایی
کتاب خبر ربایی نوشته محمود محمدیان و محمد مرشدی است. در این کتاب توضیح داده شده چگونه با هوشمندی جلوی هزینههای میلیاردی در تبلیغات را بگیریم و به همان اندازه اثربخش باشیم؟ این کتاب مهارتی در بازاریابی به نام خبر ربایی را توضیح میدهد و بیان میکند که کسبوکارها باید اخبار و اتفاقات جامعه را دنبال کنند. سپس با توجه به روحیات مخاطب و متناسب با شرایط جامعه عکسالعمل مناسب در برقراری ارتباط با مشتریان و یا جذب مشتری جدید نشان دهند. از دیدگاه این کتاب یک کارشناس بازاریابی باید توانایی استفاده صحیح از فضای اجتماعی حول کسبوکار خود را داشته باشد.
کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean)
کتاب استراتژی اقیانوس آبی، کتابی است در زمینه بازاریابی استراتژیک که حاصل تلاش بیستساله چان کیم و رنه مابورنیا است. نویسندگان این کتاب با بررسی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت در ۱۰۰ سال گذشته کتاب استراتژی اقیانوس آبی را تألیف کردهاند. در این کتاب، رویکردی ترکیبی (ترکیب استراتژی تمایز و استراتژی کاهش هزینه) برای استراتژی سازمانی بیان شدهاست. چان کیم راه موفقیت در کسبوکار را عدم رقابت با کسبوکارهای مشابه میداند و معتقد است باید با خلاقیت و راهکارهای درست مسیر متفاوت خود برای ارائه محصول را پیدا کرد و برای محصول خود تقاضا خلق کرد.
کتاب گاو بنفش (Purple cow)
کتاب گاو بنفش از کتابهای معروفی است که مطالعه آن به هر کس که در حوزه بازاریابی قصد فعالیت دارد توصیه میشود. این کتاب نوشته سث گودین، از نویسندگان شاخص در بازاریابی و مدیر بازاریابی اسبق شرکت یاهو است. تمرکز کلی گاو بنفش بر استراتژی تمایز در بازاریابی است و متفاوت بودن را تنها راه موفقیت در کسبوکار میداند.
کتاب بازاریابی محتوایی
نویسنده این کتاب، جوپولیتسی، پدر بازاریابی محتوا است. درواقع او اولین کسی است که اصطلاح بازاریابی محتوا را معرفی کرده است و در این کتاب مباحث مربوط به بازاریابی محتوا را بهخوبی بررسی و بیان کرده است. طبق تعریف جوپولیستی، بازاریابی محتوا، انتشار اطلاعات مفید و در ارتباط با حوزه کسبوکار برای مخاطبان است و هدف از این کار، ترغیب مخاطب به انجام یک رفتار خاص و یا تغییر رفتار است.
کتاب بازاریابی محتوایی در رسانههای اجتماعی
کتاب بازاریابی محتوایی در رسانههای اجتماعی نوشته جیم بری با ترجمه مریم نجفی عرضه شدهاست. این کتاب توضیح میدهد که چگونه محتوای دیجیتال، رسانههای اجتماعی و روشهای بهینهسازی موتورهای جستجوگر (سئو) در کنار هم باعث افزایش ترافیک وبسایت، افزایش لید و افزایش فروش میشود.
کتاب استراتژیهای محتوایی شرکت
کتاب استراتژی محتوایی نوشته کوین پی.نیکولز، یک راهنمای خوب برای چگونگی تهیه و پیادهسازی استراتژیهای محتوایی است. این کتاب مزایای استراتژی محتوا برای کسبوکارها را بهخوبی بیان میکند.
کتاب بازی پردازی در بازاریابی
اگر علاقهمند به مباحث بازیسازی و گیمیفیکیشن هستید، توصیه میکنیم کتاب بازی پردازی در بازاریابی را مطالعه کنید. در این کتاب بازی پردازی بهعنوان یک روش برای رقابت در بازار مطرح شدهاست. با ایجاد بازی و سرگرمی میتوان با مخاطب تعامل کرد و درنهایت رفتار او به سمت خرید تغییر داد.
کتاب تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی از فرآیندهای بنیادین در هر کسبوکار محسوب میشود. اگر در زمینه بازاریابی در هر صنعتی فعال هستید، مطالعه در زمینه تحقیقات بازار و مخصوصاً کتاب نارش کی مالهوترا را برای رشد کسبوکار شما توصیه میکنیم. در این کتاب شش مرحله فرآیند تحقیقات بازاریابی بهطور کامل توضیح داده شدهاست.
کتاب مدیریت رفتار مصرف کننده
این کتاب منبع خوب برای یادگیری مهارتهای بازاریابی و شناخت رفتار مصرفی مشتریان است. رفتار مصرفکننده ازجمله مباحث تأثیرگذار در مدیریت بازاریابی است که دانش مربوط به آن برای کسبوکارها در هر صنعتی ضروری است. با مطالعه این کتاب که نوشته مایکل آر. سولومون است، شناخت خوبی نسبت به رفتار مصرفکننده و با بررسی مثالهای متعددی که در کتاب گفتهشده، دید کاملی نسبت به آن پیدا میکنید.
کتاب Permission Marketing یا بازاریابی اجازهای
بازاریابی اجارهای اثر دیگری از سث گادین نویسنده کتاب گاو بنفش است. این کتاب نیز ازجمله کتابهای مهم در حوزه بازاریابی است. سث گادین در این کتاب تحولات بازاریابی را در طول زمان بررسی و تفاوتهای رویکرد بازاریابی درگذشته و حال را مقایسه میکند. درگذشته بازاریابی به مفهوم آگاهیرسانی به مخاطب بهصورت اجباری بوده است ولی در حال حاضر مخاطب انتخاب میکند که در معرض کدام تبلیغات و رسانهها قرار بگیرد و در بعضی از انواع بازاریابی، مخاطب خود به سراغ کسبوکار میرود. عنوان این کتاب برگرفته از همین حق انتخاب و بهاصطلاح اجازه از مشتری است و اصطلاح بازاریابی اجازهای ابداع خود سث گادین است.
کتاب بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی ازجمله رویکردهای مفید بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک است. این نوع بازاریابی به مفهوم ایدههای بازاریابی با هزینههای کم و تأثیرات بالا در افزایش سهم بازار است. کتاب بازاریابی چریکی نوشته جی کن راد لوینسون را انجیل بازاریابی کارآفرینانه مینامند و متخصصین معتقدند هر صاحب و یا کارشناس بازاریابی در کسبوکار کوچک باید آن را مطالعه کرده باشد.
کتاب عبور از شکاف
جفری مور یکی از نویسندگان جنجالی در حوزه بازاریابی و فروش است که نظریه های جالبی را ارائه کرده است. او در این کتاب نمونه های واقعی را در قالب تحقیقات میدانی ارائه کرده است و استراتژی های مختلف را بررسی کرده است.
کتاب تاثیر
یکی از مواردی که مشتری را ترغیب می کند تا به شما “بله” بگوید، استفاده از دیالوگهای هیپنوتیزمی است. متاسفانه برخی از فروشندگان در مذاکرات تجاری خود از تکنیک های سیاه بله گرفتن استفاده میکنند که مشتری پس از خرید، پشیمان میشود اما دیگر فایده ای ندارد. بنابراین برای تاثیرگذاری مثبت بر ذهن مشتری باید از روش های نفوذ کلام و وفادارسازی مشتری استفاده کرد. این کتاب برای استارت آپ ها و افرادی که در روزهای ابتدایی شکل گیری کسب و کار هستند مناسب میباشد.
کتاب فروش نامرئی
فروش نامرئی یا Selling the Invisible یکی از مفاهیم جدید در بازاریابی نوین است. در این کتاب به تفاوت فروش یک محصول فیزیکی مانند خودرو و خدمات پرداخته شده است. اگر شما پول خود را صرف یک محصول فیزیکی مانند خودرو کنید، با هر بار دیدن آن به وجد می آیید و احساس رضایت می کنید اما در فروش خدمات قضیه فرق می کند. شما نمیتوانید تشخیص یک پزشک و یا محاسبات یک مامور مالیات را بدرستی لمس کنید و از درست بودن آن اطمینان حاصل کنید.
کتاب پنج قانون طلایی فروش
این کتاب به عنوان یکی از ارزشمندترین کتابهای فروش در بازار به شمار میرود که توسط پرسی اچ وایتینگ (Percy H Whiting) نوشته شده است. در سال ۱۳۹۹ مهدی قراچه داغی تصمیم گرفت این کتاب را ترجمه و روانه بازار کند.
با مطالعه این کتاب ارزشمند با پنج قانون مهم و اساسی فروش آشنا میشوید و با استفاده از این قوانین میتوانید خیلی راحت فروش خود را افزایش دهید. اصلاً مهم نیست که یک فروشنده مبتدی یا حرفهای هستید، مهم این است که میزان فروش شما پس از مطالعه این کتاب بیشتر خواهد شد.
کتاب ۵۳ اصل مذاکره
یکی از مهمترین دانشها و روشهایی که باید برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق یاد بگیرید، مذاکره است. اگر کسی بخواهد یک فروشنده خوب باشد، پیش از هر چیز باید یک مذاکره کننده خوب و توانا باشد و بتواند جلسات مذاکره را در جهت و سمتی که میخواهد پیش ببرد و هدایت کند. یکی از مهمترین کتابها برای یادگیری فنون مذاکره، کتاب ۵۳ اصل مذاکره اثر لی تامسون است.
کتاب رموز فروش موفق
بسیاری از فروشندگان و صاحبان کسب و کار تمایل دارند که فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند ولی حاضر نیستند در این زمینه آموزش ببینند و رمز فروش موفق را یاد بگیرند. جفری گیتومر (Jeffrey Gitomer)، یکی از نویسندگان بزرگ و معروف در حوزه فروش است. وی تلاش کرد با نگارش کتاب قرمز رموز فروش موفق (The Little Red Book of Selling)، اسرار موفقیت در زمینه فروش را آموزش دهد و خوشبختانه در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.
کتاب فروش آسان
کتاب فروش آسان (Selling for dummies)، یکی از کتابهای خاص و منحصر به فرد در زمینه فروش است که مطالعه آن به تمامی افراد توصیه میشود. در این کتاب تام هاپکینز (Tom Hopkins) و بن کنچ (Ben Kench) تلاش میکنند تا مبانی فروش از جمله روش مذاکره برای فروش، برقراری ارتباط با مشتری و معرفی کالاها و خدمات را به زبان ساده به مشتری یاد بدهند.
کتاب شنا با کوسه ها
کتاب شنا با کوسه ها بدون آن که بلعیده شوید (Swim with the sharks without being eaten alive)، یکی از بهترین کتاب های فروش میباشد که به قلم هاروی مک کی (Harvey Mackay) نوشته و به بازار عرضه شده است. کتاب شنا با کوسهها به ما کمک میکند که یک زندگی جمعی و فردی سعادتمند و عالی را برای خودمان رقم بزنیم.
بفروش یا فروخته شو
کتاب بفروش یا فروخته شو (Sell or be Sold)، شاهکاری دیگر از گرانت کاردون (Grant Cardone) که با ترجمه ساناز شیرین زاده منتشر شده است. گرانت کاردون در این کتاب به شما نشان خواهد داد که چگونه صرف نظر از هر آنچه که الان در اختیار دارید، بتوانید با استفاده از استراتژیهای اثباتشده او، از هیچ شروع کنید.
شاه کلید ارائهی موفق
کتاب شاه کلید ارائهی موفق (Pitch anything) حاصل ۱۰٫۰۰۰ ساعت مطالعه، پژوهش و تجربه آقای اورن کلاف (Oren Klaff) در زمینه مدیریت فروش است. او کسی است که توانسته دانش عصب شناسی را با اقتصاد ترکیب کند و روشی بر پایهی طبیعت انسان ابداع کند. این کتاب بسیار ارزشمند، توسط دکتر سعید یاراحمدی ترجمه شده و دردسترس فارسی زبانان قرار گرفتهاست.
شیوه گرگ
آیا فیلم گرگ وال استریت را دیدهاید؟ پس حتما با شخصیت جردن بلفورت، مشهور به گرگ وال استریت آشنا هستید. این فیلم چند سال بعد بر اساس کتاب شیوه گرگ (way of the wolf) و در واقع زندگینامه کارگزار معروف بورس، جردن بلفورت (Jordan Belfort) ساخته شد. کتاب شیوه گرگ از پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز و جزء بهترین کتابها در زمینه فروش محسوب میشود. از بهترین ترجمههای این کتاب میتوان به ترجمه امیرپویا چراغی اشاره کرد.