اگر مدیر یک سایت یا تولید کننده محتوا هستید و در حوزه دیجیتال مارکتینگ به صورت حرفهای فعالیت میکنید، لازم است که مفاهیم و اصول پایه در این زمینه را فرا بگیرید. یک اصل کاربردی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، که متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان محتوا به آن توجه نمیکنند، تقویم محتوا است. فرق ندارد که شما چه نوع محتوایی تولید میکنید (ویدئویی، صوتی، تصویری، متنی) در هر حالت باید از تقویم محتوایی استفاده کنید و با یک برنامهریزی دقیق و مشخص برنامه راهبردی خود را مشخص کنید.
تعریف تقویم محتوایی
تقویم محتوا یا Content Calendar یک ابزار فوقالعاده کاربردی در تولید محتوا است. با استفاده از این تقویم میتوانید خیلی دقیق برنامه تولید محتوای خود را مشخص کنید. این تقویم حکم یک نقشه راه را دارد که به تیم شما اطمینان میدهد در مسیر درستی برای رسیدن به موفقیت در کسبوکار خود قرار دارید. سعی کنید طراحی تقویم محتوا را حتما در برنامه خود قرار دهید یا اگر از این تقویم استفاده میکنید، همیشه تلاش کنید بهتر از قبل کار کنید و به موفقیتهای جدیدتری دست پیدا کنید.
تقویم محتوا شامل چه مواردی میشود
- موضوع محتوا
- نوع محتوا (ویدئویی، تصویری، صوتی، متنی)
- کلمات کلیدی
- عنوان
- محل انتشار
- تاریخ و زمان انتشار
- دستهبندی محتوا
چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم
دلایل زیادی وجود دارد که شما باید از تقویم محتوا در کسبوکار خود استفاده کنید. برای مثال استفاده از تقویم محتوا باعث میشود روی یک نظم خاص حرکت کنید و این موضوع مسیر موفقیت را برای شما سادهتر و هموارتر میکند. همچنین باعث میشود یک لیست کامل و جامع از محتواهای خود داشته باشید و محتوای تکراری تولید نکنید. علاوهبر این موارد، باعث میشود خیلی بهتر از قبل روی بهینهسازی محتواهای خود تمرکز کنید و با ایدهپردازیهای بهتر به فکر توسعه کار خود باشید.
برنامهریزی محتوا: از دلایل مهم و کاربردی استفاده از تقویم محتوا، این است که بازاریابی محتوا نیاز به برنامهریزی منظم، دقیق و اصولی دارد. در ابتدا لازم است که به نیاز مشتری توجه ویژهای شود تا محتوا بر اساس نیاز مشتری تولید شود.
تاریخهای کلیدی و مهم: تاریخ محتوا، یکی از مهمترین قسمتهای تقویم محتوا است که باعث میشود روی یک نظم خاص و مشخص حرکت کنید. شما به کمک تقویم محتوا میتوانید از زمان انتشار محتواهای تولید شده باخبر شوید و وضعیت کارها را مورد بررسی قرار دهید. این موضوع باعث ایجاد نظم و هماهنگی در سیستم تولید محتوای شما میشود.
یکپارچگی و هماهنگی میان تیم: ارائه برنامهریزی باعث ایجاد هماهنگی میان اعضای تیم میشود و حس مسئولیت پذیری را افزایش میدهد. برنامهریزی کاربردی و دقیق، رضایت اعضای تیم را به صورت چشمگیری افزایش میدهد و باعث ارتباط بهتر میان افراد تیم میشود.
مدیریت سادهتر تیم تولید محتوا: این تقویم کار مدیریت تیم را سادهتر می کند و به شما کمک میکند تا به راحتی بر نحوه تولید محتوای تیم خود کنترل و مدیریت داشته باشید. شاید به این موضوع فکر کنید که بدون تقویم محتوا هم این کار انجام میشود. اما بهتر است بدانید حتی اگر این کار عملی شود، شما روی یک نظم خاص حرکت نخواهید کرد و پس از مدتی مدیریت محتواهای تولید شده را از دست میدهید.
بهبود و بهینهسازی: داشتن یک تقویم محتوا در بهبود نظرات و ایدهپردازی محتوا به شما کمک بسیار زیادی میکند. شما با ساخت تقویم محتوا میتوانید وضعیت بهروزرسانی و بهینهسازی محتواهای قدیمی و با اهمیت سایت را بررسی کنید و برای آنها به صورت دقیق برنامهریزی کنید.
جلوگیری از محتوای تکراری: تقویم محتوا کمک بسیار زیادی در جلوگیری از انتشار محتوای تکراری میکند. در واقع با دستهبندی و لیست کردن محتواهای انتشار یافته در سایت، میتوانید از تولید محتوای تکراری جلوگیری کنید. در واقع یکی از اشتباهات بزرگ در تولید محتوا، انتشار مطالب تکراری است که تقویم محتوا به سادگی هرچه تمامتر مانع این اشتباه بزرگ میشود.
مزایای استفاده از تقویم محتوا
- تقویم تولید محتوا، باعث سادهتر شدن کارها میشود
- تقویم محتوا باعث میشود دچار سردرگمی نشوید
- از تولید محتوای تکراری جلوگیری میکند
- یک برنامه راهبردی و منظم خواهید داشت
- انتشار مقالات با توجه به تاریخهای مهم و با اهمیت
- صرفهجویی در زمان برای انتخاب موضوع و انتخاب عنوان
- ایدهپردازی برای تولید محتوای بیشتر و مفیدتر
سخن پایانی
تقویم محتوا برای تمام افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا تولید محتوا فعالیت دارند، بسیار واجب و کمک کننده است. در واقع تقویم تولید محتوا میتواند نقشه راه را برای دستیابی به موفقیت ترسیم کند و شما را در یک مسیر و جهت درست هدایت کند. این تقویم میزان خلاقیت شما را نشان میدهد و تعیین میکند که برنامهریزی شما تا چه حد مفید و کارآمد بوده است.