دنیای دیجیتال در حال رفتن به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی است. از این رو وب مسترها باید زمان زیادی را برای تولید محتوا برای کسب و کارشان صرف کنند. در حال حاضر وب­سایت و اپلیکیشن­‌ها برای جذب مخاطب برحسب نیازشان از تولید محتوای متنی، ویدئویی، گرافیکی، تولید محتوای صوتی و … استفاده می‌کنند. دراین مقاله شما را با تولید محتوای متنی آشنا خواهیم کرد.

محتوا

هر آنچه که در اطرافتان می­‌بینید محتواست. میلیون‌ها سال پیش، افرادی که در غار زندگی می‌کردند برای انتقال مفاهیم به دیگران، اشکال مختلفی را روی دیوار غار می­‌کشیدند. این اشکال به دلیل اینکه پیامی را منتقل و با دیگران تعامل برقرار می‌کردند به نوبه خود یک محتوا در نظر گرفته می شود. در مجموع محتوا ­چیزی است که از طریق آن پیامی به دیگران منتقل شود و طرف مقابل به راحتی آن­‌ را درک کند.

تولید محتوا

تولید به معنای پدید آوردن و ایجاد معنی شده است. بنابراین عبارت تولید محتوا به معنی یک محتوای ارزشمند، باکیفیت و منحصر به فرد است که برای مخاطبان هدف خود ایجاد می­‌گردد. در حال حاضر بسیاری از مدیران کسب­ وکارها به سمت تولید محتوا رفته­‌اند. اما همیشه این سوال در ذهنشان وجود دارد که گردآوری محتوا با تولید محتوا چه فرقی دارد. گردآوری محتوا به معنی جمع آوری چندین مطلب از چندین سایت یا کتب و تغییر آن به صورت جزیی است اما تولید محتوا به این معناست که یک نویسنده براساس مهارت، تجربه، خلاقیت و نوآوری به تولید محتوا بپردازد.

تولید محتوای متنی

متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف می­‌باشد. تولید محتوای متنی به معنی نوشتن در مورد یک موضوع خاص است. اما محتوای متنی‌­که برای کسب و کارها تولید می­‌شود باید با هدف جذب مخاطب باشد و باعث رشد و توسعه کسب­ و کارتان گردد.

شاید به خودتان بگویید که در حال حاضر افراد هیچ علاقه ای به خواندن مطالب متنی ندارد و بیشتر به محتواهای گرافیکی یا ویدئویی تمایل دارند. این مسئله درست است اما اکثر مخاطبان متخصص به خواندن محتوای متنی علاقه­‌مندند. این در حالیست که آنها هر محتوای متنی‌­ای را قبول ندارند. متن­‌هایی برای این افراد جذابند که درباره یک موضوع به صورت کامل توضیح داده باشند و تمام جوانب آن­را پوشش دهند و در نهایت افراد با خواندن آن متن به سراغ دیگر وب­سایت­‌ها نروند و در سایت شما به تمام مشکلاتشان پاسخ داده شود.

تولید محتوای متنی را می­‌توان در چندین دسته قرارداد، از جمله این دسته‌­ها می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای متنی عمومی
  • محتوای متنی تخصصی
  • متن شبکه­‌های اجتماعی
  • متن تبلیغاتی
  • محصول نویسی

مزیت‌ تولید محتوای متنی

  • انتخاب شدن به عنوان یک سایت مرجع
  • جذب بالای مخاطب
  • جذب مشتریان بالقوه
  • ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو
  • اشتراک­‌گذاری بالا در دیگر شبکه­‌های اجتماعی
  • افزایش برندینگ
  • رشد و توسعه کسب وکار

معایب تولید محتوای متنی

  • هزینه بالایی دارد
  • زمان زیادی لازم دارد
  • کارشناس متخصص در زمینه­‌های تخصصی کم است
  • کارشناس تولید محتوایی که در زمینه سئو نیز فعالیت داشته باشد بسیار کم است
  • اگر براساس نیاز مخاطبان نوشته نشود باعث از دست رفتن مخاطبان بسیاری می­‌شود