جاوا اسکریپت یک زبان برنامه­‌نویسی است که برای افزودن ویژگی­‌های پیچیده (مانند انیمیشن­‌های ۲ و ۳ بعدی، نقشه­‌های واکنش­‌گرا و…) از آن استفاده می­‌شود. برنامه‌­نویسان جاوا اسکریپت به منظور کدنویسی کم­‌تر و رسیدن به نتیجه مورد نظر در کوتاه‌­ترین زمان، از فریم‌­ورک‌­های این زبان مانند Vue ، React،  Angular و… استفاده می­‌کنند. هر کدام از این فریم‌­ورک­‌ها شامل کتابخانه­‌های کوچک و بزرگ به همراه قواعد و دستورات خاص خود هستند و برنامه‌­نویسان برای انتخاب هر کدام از آن‌ها دلایل خود را دارند. شما نیز اگر در انتخاب کتابخانه­‌های جاوا اسکریپت برای یادگیری مردد هستید، ابتدا باید ویژگی­‌های هر کدام را به خوبی بشناسید. در ۲ مقاله قبل درباره Reactو  Angularصحبت کردیم و در این مقاله درباره فریم ورک vue صحبت میکنیم.

فریم‌ورک Vue js چیست؟

ویو یک فریم‌ورک متن باز زبان جاوا اسکریپت است که از آن برای توسعه رابط کاربری استفاده می­‌شود. Vue.js برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۳ توسط Evan You، یکی از کارمندان سابق گوگل، به دنیا معرفی شد. ایوان که در شغل پیشین خود از فریم­ورک Angular js در توسعه برنامه‌­ها استفاده می‌کرد، تصمیم گرفت تا فریم‌ورکی برای استفاده در پروژه‌­های خود خلق کند که به اندازه Angular قدرتمند و در عین حال سبک‌وزن و انعطاف‌پذیر باشد.

شما می­‌توانید از Vue.js در ساخت اپلیکیشن­‌های تحت وب تک صفحه‌ای یا حتی وب‌سایت­‌هایی در مقیاس بزرگ با ساختارهای مختلف استفاده کنید. همچنین می‌­توانید کامپوننت‌­هایی ایجاد کرده و در سایر بخش‌های پروژه یا حتی پروژه­‌های دیگر از آن استفاده کنید.

چه ویژگی­‌هایی Vue.js را منحصر به فرد کرده است؟

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی­ و زبان‌های برنامه‌­نویسی، برای یادگیری توسعه رابط کاربری گزینه­‌های زیادی پیش روی شماست که هر کدام ویژگی‌­های منحصر به فرد خود را دارند و شما باید با توجه به نیاز و هدفی که دارید مناسب‌­ترین آن­‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی کامل ویژگی‌های Vue.js می­‌پردازیم.

یادگیری آسان

افرادی که به جاوا اسکریپت تسلط دارند به راحتی و با صرف چند ساعت برای آموزش Vue.js، می­‌توانند یک پروژه متوسط تولید کنند که این موجب امیدواری و هیجان بیش­تر برای یادگیری می‌شود. در نتیجه Vue.js بهترین انتخاب برای برنامه‌نویسانی با تجربه جاوا اسکریپت و حتی برنامه­‌نویسان کم تجربه است.

جامعه محور بودن JS

ممکن است برخی برنامه­‌نویسان Vue را انتخاب مناسبی ندانند زیرا این فریم‌ورک توسط شرکت‌­های بزرگی مانند Google که از Angular پشتیبانی می‌کند و همچنین Facebook که ارائه دهنده React Native است، پشتیبانی نمی‌شود. اما استفاده زیاد از این فریم‌ورک توسط برنامه‌نویسان، داشتن انجمن­‌های پرسش و پاسخ فراوان و همچنین استفاده شرکت‌­های بزرگ از این فریم‌ورک، موجب علاقه مندی برنامه‌نویسان سراسر جهان به توسعه و رشد سریع آن شده است؛ به گونه‌­ای که بسیاری از برنامه‌­نویسان Vue را بر سایر فریم­ورک های جاوا اسکریپت ترجیح می­دهند.

ادغام آسان و انعطاف پذیری

کدهای نوشته شده با فریم­ورک Vue قابل استفاده در هر پروژه­ دیگری هستند. بیش از ۸۱% از توسعه‌دهندگان تاکید کرده‌اند که این ویژگی Vue، مهم­ترین دلیل آن­‌ها برای استفاده از این فریم­‌ورک است. همچنین  Vue.js نسبت به React Native و Angular حجم کمتر و در عین حال سرعت بالاتری دارد.

کتابخانه‌های محبوب Vue js

ویو نیز مانند بسیاری از فریم‌ورک‌های دیگر دارای کتابخانه‌های متعددی است که قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند.

  •  Element UI :  ابزاری برای توسعه UI اپلیکیشن‌­های تحت وب و دسکتاپ است. اگر تمایل به ساخت اپلیکیشن­‌های دسکتاپ با استفاده از فریم‌ورک Electron دارید، این کتابخانه را به شما توصیه می‌کنیم.
  • IView : این کتابخانه ابزاری برای توسعه UI ویجت‌­ها و کامپوننت­‌ها است. با استفاده از این کتابخانه می‌­توانید کدهایی تمیز و قابل نگهداری داشته باشید.
  • Vuetify : برای ساخت کامپوننت­‌هایی با قابلیت استفاده مجدد می‌توانید از کتابخانه Vuetify استفاده کنید. این کتابخانه از طراحی متریال گوگل بهره‌­مند بوده و با تمامی مرورگرهای مدرن از جمله Safari 9 و IE11 سازگار است.
  • Mint UI : مینت یک کتابخانه رابط کاربری موبایل با کامپوننت‌­های Css و Js است. اگرچه این کتابخانه در کشور چین ساخته شده اما ترجمه انگلیسی مستندات آن نیز موجود است.

پیش نیازهای یادگیری Vue js

از آنجا که ویو فریم‌ورکی برای توسعه رابط کاربری و برنامه‌نویسی تحت وب است، یادگیری Html5 و Css3 پیش از یادگیری آن ضروری است. ویو مبتنی بر جاوا اسکریپت است پس از این زبان محبوب نیز نباید غافل شد.

آینده شغلی Vue js

اینطور به نظر می­‌رسد که این فریم­‌ورک توانسته به سرعت جای خود را در دنیای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت و فرانت-­اند باز کرده و با رقبای بزرگی مثل انگولار و ری اکت و… رقابت کند. اما موفقیت ویو به همین­جا ختم نمی‌شود و جای رشد و پیشرفت زیادی دارد. کمپانی‌ها نیز ترجیح می­‌دهند همواره از توسعه دهندگانی استفاده کنند که به فریم­ورک­‌های متن باز مدرنی مانند ویو تسلط دارند.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی فریم‌ورک Vue.JS و ویژگی‌های آن پرداختیم. اگر با برنامه‌نویسی وب و جاوا اسکریپت آشنایی دارید، ویو به خوبی می‌تواند مهارت شما را ارتقا داده و کاربردی باشد. اگر قصد شروع یادگیری جاوا اسکریپت را دارید توصیه می‌کنیم از این فریم‌ورک غافل نشوید.

برچسب گذاری شده در:

, , , , ,