همانطور که میدانید تحریم موجب رکود اقتصادی میشود. در دوران رکود اقتصادی، بیکاری افزایش یافته و توان خرید مردم پایین میآید. در این دوران، اگرچه تقاضا برای کالاهای اولیه بالا است ولی تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش مییابد.
در این زمان است که برخی از شرکتها در فروش خود با مشکل مواجه میشوند. بهدلیل افزایش بیکاری و کاهش سطح توان خرید مردم، تقاضا برای کالاهای لوکس بهشدت کاهش مییابد و تقاضا برای کالاهای اساسی نیز کم میشود. فعالیتهای اقتصادی شرکتها کاهش پیدا میکند و تمام این مسائل میتواند منجر به نابودی بسیاری از شرکتها شود.
از آنجاکه در این دوران، چالشها، مسائل و مشکلات زیادی بهوجود میآید، بسیاری از شرکتها همیشه بهدنبال راهحل و روشهایی برای مواجه با مشکلات اقتصادی در دوران رکود اقتصادی بودهاند.
باید همیشه برای مقابله با تحریم ها و رکود اقتصادی، آمادگی لازم را از زمان رونق اقتصادی مد نظر داشته باشیم. بنابراین کسب و کارهایی که این موضوع را از قبل پیشبینی میکنند، مسلما در زمان تحریمها عملکرد بهتری خواهند داشت.
مدیریت نقدینگی، موضوع بسیار مهمی است که در این زمان، مدیران باید به آن توجه کنند. زیرا از طرفی، مشتریان تمایل به خرید قسطی اجناس و تأمینکنندگان تمایل به فروش نقدی دارند.
در دوران تحریم و یا رکود اقتصادی، شرکتها باید همیشه قیمت را در اولویت قرار دهند و برای کاهش قیمتها تمام تلاششان را بکنند. با توجه به افزایش رقابتهای قیمتی که بین سازمانها و شرکتها در این زمان وجود دارد، اهداف شرکتها برای قیمتگذاری نیز باید بازنگری شود. برای مثال، شرکتها بهجای دستیابی به سود بالاتر، باید بیشتر بر هدفشان یعنی حفظ بقا تمرکز کنند. همچنین در این زمان، بهدلیل بهوجود آمدن پدیده مازاد کالا و سخت شدن فروش، اهمیت شرکتهای پخش پررنگتر میشود. بنابراین میتوان به منظور فروش بیشتر، برخی از سیاستهای خاص را برای نمایندگیهای فروش مانند جوایز و یا درصد تخفیف در نظر گرفت. در این مرحله سیاستهای تبلیغی نیز پراهمیتتر است.
مهمترین موضوع در زمان تحریم و رکود اقتصادی نقدینگی است. همانطور که در بالا نیز ذکر شد، در زمان تحریمها به دلیل کاهش فروش باید برای کاهش هزینهها تلاش کرد تا مشتریان بیشتری توان خرید داشته باشند، ولی باید توجه داشت که کاهش هزینهها منجر به کاهش کیفیت محصولات نشود. زیرا اگر کیفیت محصولات کاهش پیدا کند، به تدریج از گردونه رقابت خارج خواهید شد و در نهایت منجر به ورشکستگی میشود. بنابراین برخی از استراتژیهایی که میتوانید در زمان تحریمها آن را بهکار بگیرید، عبارتاند از:
کاهش هزینههای غیرضروری با توجه به افزایش کیفیت
قیمتگذاری مناسب
سیاستهای تبلیغی و ترفیعی مناسب
تا حد امکان فروش به صورت مستقیم و بیواسطه
سیاستهای تشویقی برای نمایندگان فروش
همچنین باید در نظر داشته باشید که همیشه در دوران تحریم و رکود اقتصادی با وجود تمام مشکلات میتوانیم از این وضعیت با سیاست و درایت به نفع خودمان بهره ببریم. بهعنوان مثال، در صورت حفظ نقدینگی شرکت میتوانیم سهام شرکتهای رقیب را که در حال ورشکستگی هستند، بخریم.
کسب و کارهای موفق در دوران تحریم
ممکن است از خود بپرسید که چگونه میتوان در زمان تحریم کسب و کار موفق داشت؟ مهمترین موضوع در زمان تحریمها، سیاستهای موفق بازاریابی است. در این زمان، نه تنها نباید از هزینههای بازاریابی بکاهید، بلکه باید در مورد بازاریابی محصولات و خدمات خود شیوههای هوشمندانهتری را در نظر بگیرید.
در زمان کاهش بودجه چه کار کنیم؟
معمولا زمانی که حرف از کاهش بودجه بهمیان میآید، شرکتها ابتدا هزینههای تبلیغاتی خود را کاهش میدهند، اما در حقیقت، فقط با این کار باعث میشوید که فروشتان کاهش پیدا کند.
درواقع، کاهش هزینههای بازاریابی و تبلیغات در نهایت باعث می شود که فروش و سودآوری شرکت پایین بیاید. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که همیشه تبلیغات باعث شناختهشدن شرکت شما میشود و هر چقدر تبلیغات در زمان رونق اقتصادی بیشتر باشد، برای زمانی که در رکود و تحریم هستید، بهتر خواهد بود زیرا باعث میشود که شرکت و سازمان شما شناختهتر شود.
دلایل استفاده از بازاریابی اینترنتی در زمان تحریم
هیچ زمانی تحریمها و عواقب آن برای کسی خوشایند نبوده. در زمان تحریم، بهدلیل مشکلات اقتصادی فراوانی که بهوجود میآید، باید بسیار هوشیارتر از شرایط عادی باشیم. در این زمان، کسی برنده است که هوشیارانهتر عمل کند. در این زمان، هرچه هوشیارتر باشید و عاقلانهتر عمل کنید، بهتر میتوانید کسب و کار خود را از نابودی نجات دهید.
یکی از مهمترین انواع بازاریابی، بازاریابی آنلاین است. بازاریابی آنلاین بهکمک استراتژیهای مربوط به مارکتینگ در دوران تحریم میتواند در موفقیت کسب و کارتان در دوران تحریم نقش مهمی داشته باشد. در ادامه، میخواهیم برخی از ابزارهای بازاریابی آنلاین را در دوران تحریم بررسی کنیم:
در زمان تحریم، تبلیغات مهمتر از قبل هستند
بسیاری از افراد و مدیران شرکتها فکر میکنند که در دوران تحریم، هر چه هزینه تبلیغات را کاهش دهند، در جهت کاهش تمام هزینههای آنهاست اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. در زمان رونق اقتصادی، معمولا مقدار تقاضا از عرضه نیز بیشتر است و در این زمان حتی اگر تبلیغات وجود نداشته باشد و یا تبلیغات کم یا بیکیفیت هم باشد، معمولا مشتری برای خدمات یا محصولات شما وجود خواهد دارد اما در دوران تحریم موضوع برعکس میشود. در این زمان، تعداد متقاضیان از تعداد عرضه محصول یا خدمات کمتر است، بنابراین باید برای بهدست آوردن مشتریان تلاش بیشتری کرد که این امر از طریق تبلیغات امکانپذیر است.
افزایش سهم بازار در دوران تحریم
در زمان تحریم که بسیاری از رقبا از کسب و کار خود دست کشیده اند و یا ورشکست شدهاند، فرصت مناسبتری برای شما بهوجود میآید تا بتوانید سهم آنها را نیز به خود اختصاص دهید. بنابراین هر چند ممکن است که فروش شما کاهش پیدا کند، ولی درواقع سهم بالقوه شما در بازار میتواند افزایش پیدا کند.
تبلیغات آنلاین هزینه کمتر و بازدهی بیشتری نسبت به تبلیغات آفلاین دارد
در تبلیغات آفلاین و سنتی، همیشه بحث خرید مواد اولیه نیز وجود دارد، به همین دلیل تبلیغات آفلاین گرانتر و با محدودیتهای بیشتر خواهد بود. بهعنوان مثال، اگر شما بخواهید تبلیغات خود را بهشکل یک سررسید و یا خودکار و یا بهصورت تبلیغات در مجله و روزنامه انجام دهید، باید هزینههای جانبی آن مانند هزینه کاغذ را نیز پرداخت کنید. ازآنجاکه در دوران تحریم، این هزینهها نیز بیشتر میشود، اصلا انجام اینکار مقرونبهصرفه نیست. از طرفی شما تا جایی که میتوانید باید هزینههای جانبی و اضافه را نیز کاهش دهید. همچنین ازآنجاکه امروزه تعداد کاربران اینترنت و کاربران فضای مجازی و آنلاین بسیار بیشتر از قبل شده است، مردم بیشتر تمرکز خود را بر رسانههای اجتماعی معطوف کردهاند. بنابراین مسلما تبلیغات بهصورت بازاریابی آنلاین و دیجیتال علاوهبر کاهش هزینهها، بازدهی بیشتری خواهد داشت.
با استفاده از تبلیغات آنلاین میتوانید نتیجه تبلیغات را بهتر بررسی کنید
یکی از مهمترین موارد در زمان تحریمها، میزان هزینه برای تبلیغات در مقابل بازدهی آن است. مسلما در زمان تحریم با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد، باید ریسک کمتری در زمینههای اقتصادی داشته باشیم و نتایج را هر بار بررسی کنیم. مثلا زمانی که برای دیجیتال مارکتینگ هزینه میکنیم، باید نتیجه آن را بررسی کنیم. اما در تبلیغات آنلاین، این امکان وجود دارد که شما نتیجه را در همان لحظه بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید.
دسترسی به بازارهای خارجی
با انجام تحریمها، فرصت مناسبی برای صادرات محصولات به خارج از کشور فراهم میشود. مسلما شما در هر کسب و کاری که فعالیت داشته باشید با تبلیغات بهصورت آنلاین میتوانید مشتریان زیادی از کشورهای دیگر داشته باشید. شما با داشتن یک وبسایت چند زبانه، میتوانید مشتریان خارج از کشور را جذب کنید.
بهترین اقدامات در زمان تحریم و رکود اقتصادی
در نهایت بهترین اقداماتی را که میتوانید در زمان تحریم و رکود اقتصادی انجام دهید، در زیر بهاختصار شرح میدهیم:
نقدینگی خود را بالا ببرید تا جایی که میتوانید نقدی کار کنید.
نه وام بگیرید و نه قرض دهید.
در شرایط بحران اقتصادی، هزینهها را تا حد ممکن کاهش دهید. باید بتوانید شرایط اقتصادی را مدیریت کنید.
اگر اجناس موجود در بازار کمتر است، برای فروش با نمایندگانی کار کنید که احتمال اتلاف و هدررفتن پول کمتر باشد.
به فکر کشف بازارهای جدید (برای مثال بازارهای خارج از کشور) باشید. برای این منظور، میتوانید از بازاریابی آنلاین و وبسایت های چندزبانه استفاده کنید.
برای بازاریابی و فروش از روشهای کمهزینه استفاده کنید.
در دوران بحران اقتصادی کیفیت محصولات خود را کاهش ندهید.