دیفای DeFi مخفف کلمه (decentralized finance) به معنای امور مالی غیرمتمرکز است.

دیفای اصطلاحی برای انواع برنامه های مالی در ارزهای رمزگذاری شده یا بلاکچین به منظور کنار زدن واسطه های مالی است. فناوری دیفای از بلاکچین الهام گرفته است و در تسریع امور مالی و افزایش اختیارات به کاربران ایفای نقش می کند.

فناوری موجود در ارز دیجیتال بیت کوین به چندین نهاد امکان می دهد نسخه ای از تاریخ معاملات را نگه دارند، به این معنی که توسط یک منبع مرکزی کنترل نمی شود. سیستم های متمرکز، سرعت معاملات را محدود می کند و کاربران کنترل کمتری بر پول خود دارند. دیفای با استفاده از سیستمی غیر متمرکز سرعت انجام امور مالی پیچیده تر را افزایش می دهد.

دیفای در سیستم های وام دهی

سیستم های وام دهی یکی از انواع محبوب دیفای است که وام گیرندگان را به وام دهندگان ارزهای رمزپایه متصل می کند. یک پلتفرم محبوب که به کاربران امکان می دهد ارزهای رمزپایه را قرض بگیرند یا وام های شخصی خود را واگذار کنند. کاربران می توانند بابت وام دادن پول خود ، سود بدست آورند. اگر تقاضای بیشتری برای وام گرفتن ارز رمزپایه وجود داشته باشد، نرخ بهره بالاتر خواهد رفت. وام دیفای مبتنی بر وثیقه است، به این معنی که کاربر برای گرفتن وام نیاز به ارائه وثیقه دارد. این بدان معناست که کاربران هویت یا نمره اعتبار مرتبط خود را برای گرفتن وام اعلام نمی کنند.

دیفای در خدمات بانکی و پولی

برنامه‌های اکوسیستم دیفای در دسته خدمات مالی قرار می‌گیرند پس خدمات بانکی و پولی می‌تواند یکی از زمینه‌های کاربردی برای این برنامه‌ها باشد. خدماتی مانند ایجاد ارزهای ثابت، بیمه و رهن از این دسته است.

شکل مهم استفاده از دیفای، سکه ها یا ارزهای ثابت است. ارزهای رمزنگاری شده اغلب نوسانات شدیدتری تجربه می کنند. برای افرادی که می خواهند بدانند یک هفته دیگر پول آنها چقدر ارزش دارد، چندان مناسب نیست.  ارزهای رمزنگاری شده را به ارزهای غیر رمزنگاری شده مانند دلار آمریکا متصل می کند تا قیمت را تحت کنترل داشته باشد. همانطور که از نام آن پیداست، سکه های ثابت برای ایجاد ثبات قیمت تلاش می کنند.

دیفای در صرافی های غیر متمرکز

یکی از مهم ترین کاربردهای دیفای صرافی غیرمتمرکز می باشد. صرافی های غیرمتمرکز پلتفرم های معاملاتی هستند که تحت نظارت هیچ سازمان و یا نهاد متمرکزی نیستند و کارمز معاملات در آن ها بسیار پایین است. در صرافی های غیرمتمرکز کاربران قادر هستند ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به واسطه معامله و یا خرید و فروش کنند.

آیا سرمایه گذاری در دیفای بی خطر است؟

خیر ریسک هایی وجود دارد. بسیاری بر این باورند که دیفای آینده‌ِی امور مالی است و سرمایه گذاری زودهنگام در این فناوری می تواند به دستاوردهای عظیم منجر شود. اما جدایی پروژه های خوب از بد برای تازه واردها دشوار است.

آینده دیفای به کدام سمت می رود؟

در دیفای، ما شاهد حرکت به سوی عدم تمرکز و افزایش قدرت تصمیم گیری هستیم. البته بسیاری از پروژه های امروزی دارای کلیدهای اصلی هستند که توسعه دهندگان می توانند از طریق آن برنامه های غیرمتمرکز را خاموش یا غیرفعال کنند.

مزیت های دیفای

بسیاری از شرکت های مالی، هنوز هم نیازمند وجود نهادهای متمرکز مانند بانک ها هستند و بانک ها هم طبق ضوابط، اختیارات کاملی به کاربران خود نمی دهند. دیفای کنترل کامل سیستم مالی و دارایی ها را در اختیار شما قرار می دهد. کاربران با دیفای می توانند به راحتی تمام سرمایه خود را در کنترل داشته باشند.

صحبت پایانی

با گذشت زمان افراد بیشتری جذب پروژه‌­های دیفای و سرمایه‌­گذاری در آنها می‌­شوند؛ به طوری که در سال گذشته پروژه­‌های دیفای بسیاری به موفقیت رسیده‌اند و بین سرمایه‌­گذاران محبوب واقع شده‌اند.