راهکار های سئو سایت برای رسیدن به نتایج اول گوگل را در این مقاله برای شما جمع آوری کردیم تا با در نظر گرفتن جدید ترین الگوریتم های گوگل برای اعتبار سنجی اسناد، سایت خود را به رتبه های اول موتور جستجو برسانید.

راهکار یا همان سلوشن، یک نتیجه گیری کامل از مجموعه تجربه های دست آمده، مطالعات و قوانین موجود است که با بکارگیری آن میتوانیم با رویکردی صحیح تر اقدام به سئو سایت خود نماییم.

سئو ۲۰۲۰ چه تفاوتی با سال های گذشته دارد؟

خب این طبیعی است که هر چه جلو تر برویم، گوگل هم با توجه به ترافیک بیشتری که جذب می کند، به فکر ارائه الگوریتم هایی می افتد که با بهره گیری از آن ها بتواند به شکل صحیح تر و قابل قبول تر، اسناد موجود را اعتبار سنجی کرده و با یک ترتیب دقیق به کاربران خود نمایش دهد.

در سال ۲۰۲۰ هم همانند سال های گذشته، برخی تغییرات در الگوریتم های موتور جستجو به وجود آمد و طبق آن ها تعداد زیادی از سایت ها رشد چشم گیر خواهند داشت و عده زیادی هم طبیعتا متضرر خواهند شد.

سئو در سال ۲۰۲۰ روند کاربر محور بودن خود را به شکل جدی تر و متمرکز تر پیش گرفت و سعی بر این شد که در کنار برجسته کردن برخی الگوریتم ها، روش های پیشرفته تری در خفا به وجود آید تا نتایج به شگل ارگانیک تر و با کیفیت تر به کاربران نمایش داده شوند.

اما خب این فرایندی است که هر ساله انجام می شود و نمی توان آن را به عنوان وجه تمایز بین ۲۰۲۰ و سال قبل در نظر گرفت!

 راهکار بهینه سازی سایت

موبایل فرندلی شوید

از آن جایی که طبق آمار های بدست آمده میزان جستجو در گوشی های موبایل بیشتر از دسکتاپ ها بوده، گوگل خود را موظف دانسته، احترام ویژه ای به کاربران موبایلی خود بگذارد.

موبایل فرندلی بودن در سئو ۲۰۲۰ تنها به معنی ریسپانسیو بودن سایت شما نیست، بلکه باید به شکلی باشید که مشاهده شما در گوشی های موبایل هم با سرعت بالا، هم بدون المان های شلوغ کننده فضا باشد تا کاربر در ساده ترین و سریع ترین فضا، بتواند نیاز خود را براحتی با گوشی موبایل خود در سایت شما پیدا کند.

سرعت سایت خود را بالا ببرید

سرعت سایت هم که از ۲۰۱۸ برای گوگل یکی از مهم ترین فاکتور ها شد و بخصوص میان ۱۰ رتبه اول در هر کیوورد، توجه ویژه ای به اختصاص می یافت.

با بهینه سازی حجم تصاویر، مینیفای کردن فایل های css و java script، استفاده کمتر و بهینه تر از انیمیت های غیر ضروری و استفاده از افزونه های کش، میتوانید سرعت سایت خود را به طرز چشم گیری افزایش دهید.

به تولید محتوا جدی تر نگاه کنید

تولید محتوا هر روز مهم تر از دیروز است. راهکار سوم سئو، نگاه جدی تر به تولید محتواست.

  • زمانبندی دقیق برای ارائه محتوا در سایت
  • ارائه محتوا های کاملا اختصاصی و یونیک
  • ایجاد صفحات با کیفیت به جای ایجاد صفحات زیاد
  • بکار گیری تکنیک های روانشناسی محتوا نویسی
  • خوانایی بالا تر محتوا
  • ایجاد محتوا های غنی از عناصر چند رسانه ای
  • پوشش تمام نیاز ها و پرسش های کاربران در محتوا ها
  • و …

قسمتی که به خوانایی محتوا اشاره کرده ، منظور آن چیزی نیست که در افزونه یواست سئو به عنوان یک معیار به وجود آمده!

چون این افزونه ( در قسمت خوانایی ) در زبان فارسی یک مقدار ایراد و باگ دارد که نمی توان به آن اعتماد کرد و ارور های آن هم غیر منطقی است.

پس اگر از سیستم های وردپرس برای سایتتان بهره می برید، بدانید موضوع از خوانایی آن موردی نیست که در افزونه بررسی می شود؛ خودتان با ایجاد فواصلی معقول و تیتر گذاری های مناسب میتوانید این ویژگی را  در محتوایتان به وجود آورید.

 تولید محتوا بطور کلی دارای شاخص های بسیار برای افزایش کیفیت و اعتبار آن است و از آن جایی که سایت های محتوا محور و حساس بر روی این موضوع، در سال اخیر موفقیت های بسیاری بدست آوردند؛ اهمیت این راهکار در سئو ۲۰۲۰ بیش از پیش شده است.

 لینک سازی داخلی و تکنیک های آن را بشناسید

ایجاد لینک های بین محتوا سایت باعث اتفاقات بسیار مثبتی می شود.

  • کاربران با کلیک روی لینک ها، بیشتر در سایت شما می گردند.
  • ایجاد سلسله مراتبی استاندارد برای راهیابی خزنده گوگل به صفحات مختلف سایت شما می شود.
  • با استفاده از آن می توانید قدرت صفحات را به هم انتقال دهید.

حتما ssl خود را فعال کنید

گواهی نامه ssl همان مجوزی است که سایت شما را از http به https تبدیل می کند و این موجب می شود که بسته های داده در سایت شما به شکل امن تری رد و بدل شود.

از سال ۲۰۱۸ به بعد گوگل کروم هم سایت هایی که http بودند را به شکل not secure نمایش داد و این از همان ابتدا نشانی برای مهم تر شدن این مبحث در سال بعد آن شد.

شما برای https کردن سایتتان می بایست به جایی که از آن دامنه خود را تهیه کردید مراجعه کنید و درخواست ssl بدهید.

نکته دیگری هم در این خصوص قابل مطرح است که وقتی این پروتکل را برای سایتتان فعال می کنید، تا مدت کوتاهی سایت افت رتبه خواهد داشت که جای نگرانی نیست و در زمان کوتاهی به جایگاه قبلی تان باز خواهید گشت.

 با سایت های معتبر ارتباط  برقرار کنید

برقراری اعتبار با سایت های معتبر دنیا و البته ایران هم یکی از راهکار های کارآمد سئو است که بهره گیری از آن اعتبار و صحت محتوا های شما را بالا خواهد برد.

تمرکز را از off page به on page ببرید

این راهکار جدی تر گرفتن روش های سئو on page است که با توجه به سخت تر شدن و پیچیده تر شدن الگوریتم های گوگل برای شناسایی تخلف های سئو خارجی، استفاده از این تکنیک ها برای شما بسیار خطرناک تر از قبل خواهد بود.

می دانید که لینک سازی خارجی بطور کلی تخلف محسوب می شود و البته این تخلف بدلیل تاثیر گذاری بسیار زیاد آن، توجه بسیاری از سئو کار ها را به خود جلب کرده است.

اما در سئو ۲۰۲۰ ایجاد بک لینک های موثر و حرفه ای برای سایت، بسیار دشوار تر از قبل  شده است و زمانی که برای ایجاد یک بک لینک باکیفیت نیاز دارید، شاید نسبت به بازدهی که می توان از آن دریافت کرد، خیلی معقول نباشد.

از این رو پیشنهاد ما به شما این است که تمرکز خود را روی مفاهیم on page و سئو داخلی بگذارید تا طبق علاقه مندی گوگل، بشکل ارگانیک لینک شوید.

طول محتوای متنی را بیشتر کنید

افزایش طول محتوای متنی تا حداقل ۱۸۰۰ کلمه، راهکاری بسیار کارآمد و مهم برای سئو  خواهد بود.

گوگل در الگوریتم های جدید خود علاقه مندی زیادی به مقالات و صفحات پر محتوا نشان داده است.

از این رو شما برای اینکه در سریع ترین زمان بهترین بازدید را برای صفحاتتان بگیرید، سریعا اقدام به افزایش طول محتوای متنی آن ها کنید.

علاوه بر اینکه این موضوع را در صفحات جدیدتان در نظر میگیرید، برای بروزرسانی صفحات قدیمی تر و رساندن به این میزان محتوا سریعا بکوشید.

بروزرسانی صفحات و افزایش قدرت به آن ها از همان ابتدا از فاکتور های مهم سئو بوده است و با بکار گیری این راهکار، بروزرسانی شما مناسب ترین بازخورد را برایتان به ارمقان خواهد آورد.

 سوشیال سیگنال را دریابید

سوشیال سیگنال یکی از راهکار های سئو خارجی است که در سال ۲۰۲۰ یکی از موثر ترین ها و کم خطر ترین هاست.

سوشیال سیگنال اعتبار و محبوبیتی است که از شبکه های اجتماعی به سمت سایت شما روانه می شود.

سوشیال سیگنال محصول share شدن لینک صفحات شما در شبکه اجتماعی های معتبر دنیاست.

پس برای بدست آوردن آن می بایست فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و پینترست را دریابید و به انجام فعالیت های مستمر در آن ها بپردازید.

کلمات کلیدی خود را تخصصی تر انتخاب کنید

این روش برای شما ۳ خوبی بزرگ دارد:

  1. زودتر به نتیجه می  رسید
  2. به جای صفحه اول بودن میتوانید به راحتی رتبه اول باشید و بازخورد بهتر کسب کنید
  3. هزینه شما به شدت کاهش می یابد

منظور از کلمات کلیدی تخصصی تر چیست؟

مثلا شما یک شرکت طراحی سایت هستید؛ بهتر است به جای کلمه “طراحی سایت”، کلماتی مثل “طراحی سایت شرکتی” ، “شرکت طراحی سایت ”، “طراحی سایت وردپرس”، “طراحی سایت فروشگاه اینترنتی” و …استفاده کنید.

bounce rate و daily time

bounce rate یا نرخ پرش

موضوع اول نرخ پرش است  که به معنی بسته شدن سایت شما به محض باز شدن آن است. یعنی کاربر سریعا نارضایتی خود را نسبت به سایت شما، با بستن آن ابراز می کند.

هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، درصد bounce rate شما افزایش خواهد داشت و این به معنی یک اتفاق منفی در سئو سایت شماست.

daily time یا زمان ماندگاری

همان قدر که بالا بودن bounce rate برای شما مضر است، بالا بودن daily time برای شما مثبت خواهد بود.

این شاخص به معنی میزان ماندگاری کاربر داخل سایت شماست و هرچقدر این میزان بیشتر باشد، یعنی کاربران از شما راضی تر هستند و شما لایق کسب رتبه های برتر گوگل می باشید.

ویدیو بسازید

تولید محتوای ویدیویی یکی از راهکار های معجزه آسای سئو در سال ۲۰۲۰ است.

ویدیو بخش قابل توجهی از محتوا های تولیدی را به خود اختصاص داده و هر وبسایتی که همگام با این اتفاق باشد، از آن سود خواهد برد.

محتوای ویدیویی صفحات سایت شما را به شدت قدرتمند تر خواهد کرد و باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر داخل سایتتان هم می شود.

برند سازی کنید

قدرت برند شما بطور غیر مستقیم بر قدرت وب سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.

اگر کلمه کلیدی شما به همراه برندتان به شما لینک شود، یا به همان صورت در گوگل سرچ شود، نشان از محبوبیت این برند است؛این برند متعلق به سایت شماست.

پس سایت شما هم سایتی محبوب است و نکته جالب اینجاست که همه این موارد را گوگل می فهمد و به مرور زمان در نتایج خود اعمال می کند.

کلا کاربر محور شوید

کاربر محور بودن راهکاری است که هرچه جلو تر برویم، بیشتر به سئو شما کمک خواهد کرد. سعی کنید همه چیز را برای کاربرتان بهینه کنید.

روش های بهینه سازی برای موتور جستجو  اکثرا جای خود را به روش های جلب رضایت کاربر داده اند و بهتر است به جای روش های تخلف و دور زدن گوگل، به فکر جلب رضایت کاربرانتان باشید، تا هم نرخ تبدیل و فروشتان بهتر شود و هم گوگل شما را در نزدیک ترین نقطه به بازار هدفتان ( کاربران ) بگذارد.

کاربر محور بودن به معنی:

  • طراحی استاندارد ساختار سایت
  • ایجاد روش های راه یابی به تمام صفحات مهم از هر جای سایت
  • راضی کردن کاربر با ارائه محتوا های مفید و کارآمد به او
  • استفاده از روش های روانشناسی برای ماندگاری در ذهن کاربر
  • و …

انکرتکست های حرفه ای

 انکرتکست متن لینک شونده است.

  • انکرتکست هایی که بیشترین نرخ کلیک را داشته باشد.
  • انکرتکست هایی که با متن های دنباله دار و بلند تر درنظر گرفته شود.
  • ایجاد تنوع در انتخاب انکرتکست  های لینک دهنده به یک صفحه
  • رنگ و میزان تحریک انکرتکست
  • استفاده از انکرتکست های انگلیسی در مواقع خاص

لینک سازی خارجی با روش های قدیمی را کنار بگذارید

شاید هنوز هم افرادی باشند که بخاطر اهمیت و تاثیر زیاد لینک سازی خارجی، آن را رها نکنند و به آن بپردازند.

برای این افراد پیشنهادی که دارم این است که کمی ریز بینانه تر و تخصصی تر به این کار نگاه کنند و روش های قدیمی مثل:

  • لینک سازی در وبلاگ های تازه تاسیس با قرار دادن محتوای سایت در آن ها
  • لینک سازی بدون نظم و یکباره در فروم ها یا هر فضای دیگر
  • لینک سازی در کامنت های بلاگ
  • و …

فراموش کنید.

زیرا جز ضرر برای شما هیچ چیز دیگری نخواهد داشت.

در همه بخش های محتوای خود سعی کنید منحصر به فرد باشید

در عنوان نویسی، سبک محتوا نویسی، تصاویر، ویدیو ها و … سعی کنید روش خاص و مخصوص به خودتان را داشته باشید.

اینکه یکی از رقیبان موفق شما با یک عنوان توانسته به جایگاه مطلوب برسد، دلیل بر این نیست که شما هم همین عنوان را برای صفحه خود در نظر بگیرید!

گوگل سعی بر این دارد در سال ۲۰۲۰ به سایت ها به دید یک شخصیت نگاه کند و در ۱۰ نتیجه اول خود ۱۰ شخصیت متفاوت را به کاربر نشان دهد؛ که هریک با رویکرد و سبک منحصر به فرد خود تولید محتوا می کنند.

پس یکی از راهکار های موفق بودن در سئو، داشتن یک سبک خاص و منحصر به فرد در محتوا نویسی است.

بهینه سازی محلی انجام دهید

البته بهینه سازی محلی راهکاری برای سال ۲۰۱۷ بود که بیشتر در آن زمان بخصوص در نتایج انگلیسی بروز پیدا کرده بود ولی امروز در زبان فارسی، بطور کامل این الگوریتم اجرا شده و گوگل سعی بر این دارد با گرفتن لوکیشن جستجو کننده، نتیجه هایی را نشان او دهد که نزدیک او هستند.

شما در هر کجای ایران که هستید، این موضوع را در نظر بگیرید که با توجه به شماره تلفن خود و استفاده از نام شهرتان در آدرس، این امتیاز را دارید که در سریع ترین زمان در محل خودتان رتبه های اول را بدست آورید.

گوگل که دوست دارد نتایج محلی خوب را نشان کاربر دهد؛ پس شما هم بکوشید که سایت خود را برای محل خود، بهتر بهینه سازی کنید تا این کار برای شما راحت تر و سریع تر به انجام برسد و از فواید آن بهره ببرید.

عناوین سایت را جذاب بنویسید

یکی دیگر از راهکار هایی که هم تولید محتواست و هم رنک برین، نوشتن عنوان جذاب است.

این ترفند اهمیت بسیار جدی در سئو شما خواهد داشت و باعث افزایش نرخ ctr و رشد رتبه صفحات می شود.

 مثال:

  • آموزش تولید محتوا
  • چطور تولید محتوا کنیم؟
  • ۱۰ تکنیک مهم در تولید محتوا
  • اصول و قواعد تولید محتوا
  • تولید محتوای ۲۰۲۰

این موارد را در نظر بگیرید، همه این ها عنوان یک مقاله هستند و محتوای ارائه شده در آن ها یکسان است. از خودتان بپرسید که اگر دنبال مطلبی در خصوص تولید محتوا باشید، روی کدام یک از این موارد کلیک می کنید!؟ نوشتن عنوان جذاب باعث می شود، شما با وجود داشتن رتبه چهارم، از رتبه دوم بیشتر کلیک بخورید و پس از گذشت زمان، جای شما با رتبه دوم عوض شود.

از گوگل وبمستر برای شناسایی صفحات پتانسیل بالا استفاده کنید

این راهکار شناسایی صفحات و آنالیز مداوم سایتتان است که با توجه به آن بتوانید بهترین استراتژی سئو را برای خود بچینید.

گوگل وبمستر ابزاری است که خود گوگل به مدیران سایت ها هدیه داده که با استفاده از آن بتوانند آنالیزی از اتفاقات مربوط به سئو سایتشان داشته باشند.

با استفاده از این ابزار خواهید دریافت که:

  • چه صفحاتی از سایت شما بیشترین بازدید را برای شما به ارمغان می آورند!
  • چه صفحاتی از سایتتان بالا ترین رتبه را در کلمات کلیدی مختلف دارند!
  • کدامیک از صفحات بیشتر توسط کاربران دیده می شود ولی روی آن کلیک نمی شود!
  • کدام صفحه شما نرخ ctr خوبی دارد ( برعکس مورد قبلی )
  • کدام صفحات میزان جستجو و بازخورد کمی را داشتند و ارزشی برای زمان گذاشتن ندارند!
  • و ….

این موارد به شما کمک می کنند که پتانسیل های سایتتان را پیدا کنید و با ایجاد تغییراتی اندک در آن، شرایط سئو سایتتان را دگرگون کنید.

کار هایی مثل تغییر عنوان، اضافه کردن متن و محتوا به صفحات پتانسیل بالا، لینک سازی داخلی و …

راه اندازی وبلاگ برای سایت

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران به دنبال کسب اطلاعات در زمینه های مختلف هستند، راه اندازی یک وبلاگ در زمینه کاری خودتان و قرار دادن مداوم پست های مفید در آن ، می تواند در جذب کاربرانی که در حوزه کاری شما فعالیت دارند و یا بدنبال کسب اطلاعات در مورد کالاها یا خدمات ارائه شده توسط شما هستند، بسیار موثر واقع شود.

افزودن صفحه تماس با ما

داشتن صفحه ای شامل اطلاعات کامل در مورد موقعیت مکانی شما و راه های ارتباطی کاربر با شما مانند آدرس، ایمیل، تلفن و آدرس شبکه های مجازی مختلف باعث بالارفتن اعتماد کاربرها به سایت می شود.

افزودن صفحه درباره ما

این صفحه می تواند با صفحه تماس با ما ترکیب شود و یا می توانید آن را به صورت مجزا تکمیل نمایید. قیدکردن اطلاعات کامل و صادقانه درباره فعالیت های خود ، مسلماً باعث اعتماد مشتری می شود.

قراردادن قوانین حفظ حریم خصوصی کاربر در سایت

بسیاری از کاربرها در رابطه با کم اهمیت ترین اطلاعات شخصی نیز حساسیت بالایی دارند و حفظ اطلاعات آن ها توسط سایت هایی که در آن عضو می شوند بسیار برای آنها مهم است. رعایت کامل حریم خصوصی کاربر و محافظت از اطلاعات کاربر ، یکی از فاکتورهای تعیین کننده در مورد افزایش اعتماد مشتری به سایت شما می شود.

تشویق کاربران به نظردهی در سایت

این موضوع سبب بالابردن تعامل کاربر با سایت می شود. تجربه نشان داده است که نرخ بازگشت کاربران در سایت هایی که سیستم نظردهی فعالی دارند ، بسیار بالا و مناسب است. زیرا کاربر برای دریافت پاسخ سوال یا نظر خود قطعا به سایت بازخواهد گشت.

بهینه سازی تگ عنوان

تگ عنوان یا تایتل اولین موردی است که توسط کاربرها در میان نتایج جستجوی گوگل مورد بررسی قرار میگیرد. قراردادن عنوان جذاب در عین حال صادقانه ، باعث افزایش میزان جذب سایت می شود.

قراردادن پلاگین caching

افزونه caching باعث می شود مرورگرها برخی از فایل های سایت شما را برای افزایش سرعت بارگذاری در مرورهای بعدی در خود ذخیره می کنند. سرعت بارگذاری سایت بسیار مهم است، بنابراین با استفاده از پلاگین کش می توانید تا حد مناسبی ، مشکل سرعت سایت را رفع نمایید.

افزایش سرعت لودشدن سایت

سرعت لودشدن سایت یکی از مهمترین فاکتورهای مدنظر گوگل برای رنک دهی به سایت ها است. علاوه بر گوگل، بارگذاری سریعتر سایت سبب افزایش رضایت بازدیدکننده های سایت می شود. در واقع به همین علت این مورد برای گوگل اهمیت دارد ، زیرا گوگل تنها به این نکته اهمیت می دهد که سایت شما بتواند رضایت کاربر را جذب کند.

تبلیغات و لینک های تبلیغی موجود بر روی سایت

استفاده بیش از حد از تبلیغات در صفحات مختلف سایت سبب ایجاد مشکلات متعدد در ایندکس شدن سایت شما خواهد شد. تا حد امکان از لینک های تبلیغی و تبلیغات بسیار محدود در سایت خود استفاده کنید.

نوشتن پست های مهمان

نوشتن محتوای مناسب و کاربرپسند در دیگر سایت ها، سبب افزایش ترافیک ورودی به سایت ، برندسازی و… خواهد شد که می توان از آن برای بهبود سئو و بالا بردن سایت در گوگل استفاده کرد.

خب خسته نباشید امیدوارم که این مطلب برای شما به اندازه کافی پر بار و کاربردی بوده باشد.