سئوی منفی چیست؟

فرض کنید صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید جایگاه کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی گوگل، توسط رقبا و افرادی بدطینت دستکاری شده و ناگهان ثمره ماه‌ها و سال‌ها زحمت شما بر باد رفته و اکنون وبسایت‌تان دارد یک سقوط آزاد را در نتایج گوگل تجربه می‌کند!

متاسفانه این از آن تصوراتی نیست که در آخر بگویم خیالتان راحت، چنین چیزی امکان ندارد. در واقع این کابوس برای برخی کسب‌و‌کارها و وبسایت‌ها تعبیر شده و خسارات سنگینی به آنها زده است. اسم این کابوس در دنیای واقعی سئوی سیاه یا سئوی منفی است.

اگر دست یافتن به رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل را میدان نبردی بین خود و رقبایتان فرض کنید که مهارت‌ داشتن در تولید‌ محتوا، عرضه‌ی محتوا و آگاهی از کار با امکانات و ابزارهای مختلفِ مربوط به SEO، سلاح‌های مشروع شما در این جنگ مجازی باشند، باید یک احتمال را نیز در نظر داشته باشید، همه مثل شما جوانمردانه نمی‌جنگند!

تعریف سئوی منفی

به بیان ساده، سئوی منفی یا Negative SEO به مجموعه‌ی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته می‌شود که خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج جستجو در پیش می‌گیرند. سئو منفی یا سئوی سیاه نقطه‌ی مقابل سئوی مثبت است. در سئوی مثبت، تمرکز فرد بر روی بهره‌گیری از امکانات و قواعد سئو در جهت ارتقاء رتبه و جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا است. اما سئوی منفی به بیان عامیانه یعنی زدن به زیر میز بازی و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی برای به زیر کشیدن رقیب در نتایج جستجو!

آیا سئو منفی واقعاً امکان‌پذیر است؟

همه می‌دانیم که عملکرد ضعیف و ناقص در سئو می‌تواند به جایگاه شما در نتایج جستجو آسیب بزند، مثلاً اگر به وب‌سایت‌های بی‌کیفیت لینک‌ بدهید یا حتی از سایت‌های بی کیفیت لینک بگیرید، نتیجه عکس خواهند داد. پس منطقی است که فرض کنیم اگر شخص دیگری همین سئوی ضعیف یا مخرب را به اسم شما انجام دهد و آنقدر هوشمندانه این کار را بکند که گوگل متوجه نشود، سئوی سیاه یا منفی هم امکان‌پذیر است.

با این حال، این موضوع نباید موجب وحشت شما شود چرا که سئوی منفی آنقدر زمان بر است و احتیاج به انرژی دارد که اصولاً اتفاقی رایج نیست، اما بد نیست این احتمال بدبینانه را همواره گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید.

روش‌های مختلف سئوی منفی و راهکار مقابله با آنها

سئوی منفی می‌تواند به روش‌های مختلفی اجرا شود. برای محافظت از وبسایت و کسب‌و‌کار اینترنتی خود لازم است این روش‌ها را بشناسید و برای هر کدام راهکاری مناسب را به اجرا بگذارید:‌

هک کردن وبسایت‌ شما: لازم به یادآوری نیست که امنیت در فضای وب، اساسی‌ترین اصل فعالیت برای هر کسب‌و‌کاری است. هکرها می‌توانند با در دست گرفتن کنترل وبسایت شما در یک چشم به هم زدن تمام داشته‌ها و زحمات شما را بر باد دهند. آنها با هک کردن وب‌سایت می‌توانند به راحتی محتوا را از طریق افزودن لینک‌های اسپم دستکاری کنند یا با ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات خودشان، به شما ضربات جبران‌ناپذیری بزنند. راهکار: اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Google Authenticator را نصب و یک رمز عبور دو مرحله‌ای بسازید. به این ترتیب، هر بار که می‌خواهید وارد وب‌سایت خود شوید از شما خواسته می‌شود کدی که توسط این افزونه روی تلفن همراه شما تولید شده است را وارد کنید. همچنین، به شدت توصیه می‌شود رمز عبوری متشکل از عدد و کاراکترهای ویژه انتخاب کنید، به طور مرتب از فایل‌ها و پایگاه داده خود نسخه‌ی پشتیبان بگیرید و اگر وبسایت شما به کاربران اجازه می‌دهد فایلی آپلود کنند، با شرکت میزبان (هاست) تماس بگیرید و از آنها بپرسید چطور می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها یک آنتی‌ویروس نصب کنید.

دادنِ صدها یا هزاران لینک اسپم به وب‌سایت شما: یک یا چند لینک اسپم آسیب خاصی به رتبه‌ی سایت شما نمیزند، اما حملات سئو منفی معمولاً شامل لینک‌سازی‌هایی می‌شود که منشاء آنها گروهی از سایت‌هایی به‌هم‌پیوسته و مرتبط هستند. به این سایت‌ها مزارع لینک‌دهی نیز گفته می شود. اکثر این لینک‌ها از یک انکر تکست نیز استفاده می‌کنند. این انکر تکست‌ها ممکن است کاملاً با سایت شما نامرتبط باشند یا شاید هم شامل یک کلمه‌ی کلیدی تخصصی باشند تا مجموع لینک‌های وب‌سایت شما را به گونه‌ای نشان دهند که گویا صاحب سایت، مسئول و عامل ایجاد این لینک‌ها است. راهکار: شناسایی یک حمله‌ی سئو منفی چیزی نیست که به آسانی قادر به انجام آن باشید، اما تشخیص زودهنگامِ تلاش‌های اولیه برای چنین حمله‌ای می‌تواند به شما کمک کند آسیب وارده را متوقف کنید. به این منظور باید مرتباً تعداد بک لینک‌های وبسایت خود را بررسی کنید.

کپی کردن محتوای وبسایت شما و پخش کردن آن در اینترنت: کپی کردن محتوای شما در سایر سایت‌ها نیز روش دیگری است که خرابکاران برای تخریب جایگاه و رتبه‌ی گوگل شما در پیش می‌گیرند. وقتی گوگل دریابد محتوایی در چندین سایت مختلف عیناً کپی شده است، معمولاً تنها یک نسخه از آن محتوا را رتبه‌بندی می‌کند. راهکار:Copyscape ابزاری کلیدی برای یافتن سارقان و کپی‌کارها است. هر چند این ابزار در زبان فارسی چندان دقیق کار نمی‌کند، اما می‌توان گفت بهترین ابزار رایگانی است که در حال حاضر وجود دارد.

ایجاد لینک‌هایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی: ممکن است خرابکاران با انکر تکست‌های حاوی کلمات کلیدی شرط‌بندی، پوکر یا کلمات مرتبط با مسائل غیراخلاقی به وبسایت شما لینک بدهند و به این ترتیب شما را از چشم گوگل بیندازند! این روش، روشی ساده و قابل شناسایی است. قطعاً شما نمی‌خواهید از دید موتورهای جستجو وب‌سایتی تلقی شوید که حوزه فعالیتش با کلمات کلیدی‌ غیرقانونی یا غیراخلاقی شناسایی می‌شود. راهکار: این مورد هم، دقیقاً موردی مشابه با لینک‌های بی‌کیفیت است. شما باید سعی کنید در سریع‌ترین زمان این لینک‌ها را شناسایی کرده و برای حذفشان اقدام کنید.

حذف بهترین بک‌لینک‌های شما: این روش یکی از انواع خیلی موذیانه‌ی سئوی منفی است. در این روش برخی وبمسترها ایمیل‌هایی دریافت می‌کنند که از جانب شما از آنها خواسته می‌شود برخی لینک‌ها را حذف کنند. این در حالی است که هیچ دلیلی برای چنین کاری وجود ندارد زیرا آن لینک‌ها در چارچوب استانداردها و مقررات گوگل قرار می‌گیرند. در واقع خرابکارها به اسم شما به صاحبان آن وبسایت‌ها ایمیل می‌زنند و خواهان حذف بهترین بک‌لینک‌های شما می‌شوند. راهکار: هرگاه با وب‌مستر‌ها تماس می‌گیرید، حتماً از ایمیلی با دامنه‌ی خودتان استفاده کنید نه ایمیل شخصی‌تان در یاهو یا Gmail! به این ترتیب به مخاطب ایمیل ثابت می‌کنید که شما برای وب‌سایت مورد نظر کار می‌کنید و شخص دیگری نیستید که صرفاً تظاهر به ارتباط با آن سایت می‌کند.

ایجاد صفحات و پروفایل‌های جعلی به نام شما در شبکه‌های اجتماعی: گاهی اوقات اسپمرها اکانت‌هایی جعلی در شبکه‌های اجتماعی به اسم شرکت شما یا وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند و به تخریب شهرت و اعتبار برند شما می‌پردازند. اگر این موارد کم‌تعداد باشند مشکلی وجود ندارد، اما در حملات سئو منفی با فعالیت سازمان‌یافته‌ای به نام خود در شبکه‌های اجتماعی مواجه خواهید بود که دائماً اسم برند شما را زیر مطالب و محتواهای نامربوط یا مخرب، منشن می‌کنند. راهکار: با گزارش دادن این اکانت‌ها به عنوان اسپم، آنها را پیش از اینکه فالوئر جذب کنند، حذف کنید.

نشانه‌هایی که می‌گویند شما قربانی سئوی منفی شده‌اید

اگر نشانه‌های زیر را در لینک بیلدینگ وب‌سایت خود مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد که قربانی سئوی منفی شده‌اید:

  • لینک‌های خیلی زیاد از فروم‌های خارجی
  • تعداد بسیار زیادی لینک از وبسایت‌هایی با دامنه های .ru، .cz،.cn، .pl، .ro، .bg، .bz، .com.ar، .com.br و info. البته تمام این لینک‌ها احتمالاً غیرطبیعی نخواهند بود، اما اگر ناگهان با سیل عظیمی از لینک‌هایی از وبسایت‌های خارجی روبه‌رو شدید، ‌این موج لینک‌های عجیب و غریب می‌تواند نشانه‌ای از یک حمله‌ باشد
  • تعداد زیادی لینک از پست‌های وبلاگی کاملاً نامرتبط و غیرعادی
  • تعداد زیادی لینک دارای انکر تکست از منابع متعدد. البته باید یادآوری کنیم که دریافت یک لینک از یک منبع قابل شناسایی، نشانه‌ی سئوی منفی نیست، حتی اگر به صورت ناگهانی هزاران لینک از آن منبع به سمت شما سرازیر شود
  • موج ناگهانی و بزرگی از لینک‌های مربوط به وبسایت‌های غیرمجاز نظیر وبسایت‌های غیراخلاقی یا وبسایت‌های شرط‌بندی و…

آیا واقعاً باید نگران سئو منفی بود؟

واقعیت این است که گوگل به خوبی تلاش می‌کند تا وب‌سایت‌ها را با الگوریتم‌های خاص خود از این نوع مشکلات مصون بدارد و باید گفت که اکثر کسب‌و‌کارها و وبسایت‌ها لازم نیست نگران حملات سئوی منفی باشند زیرا معمولاً سایت‌هایی مورد حملات سئو منفی قرار می‌گیرند که در بازاری به شدت رقابتی و پرسود فعالیت می‌کنند. بنابراین در اکثر موارد اگر وبسایت و کسب و کار شما چنین شرایطی ندارد پس جای نگرانی نیست، هر چند که توصیه همیشگی این است که احتیاط شرط عقل است. امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.