برای شما که دارای یک سایت هستید، چیزی باارزش‌تر از این نیست که کاربرانتان به راحتی بتوانند در سایت، پیمایش کرده و محصول، مطلب یا خدمات را به راحتی پیدا کنند و مشتری یا کاربران ثابت شوند. حالا اگر کاربری روی لینکی کلیک کند و به جای صفحه‌، خطای ۴۰۴ را ببیند، فکر می‌کنید که چه حسی پیدا می‌کند؟ مسلماً یکی از اقدامات او، کلیک روی علامت ضربدر و خارج شدن از سایت خواهد بود؛ اما شما به عنوان مالک سایت، چنین چیزی را نمی‌خواهید. باید چه کرد؟ هیچ کار خاص و بزرگی لازم نیست. فقط نیاز است تا لینک شکسته سایت خود را اصلاح کنید.

تعریف لینک شکسته

لینک‌هایی که وقتی کاربر وارد صفحه آنها می‌شود، با خطای ۴۰۴ رو به رو خواهد شد. به عبارتی لینک شکسته به معنای این است که آن صفحه دیگر وجود ندارد.

ماهیت لینک شکسته چیست؟

بیشتر لینک‌های شکسته در وب ‌سایت‌هایی دیده می‌شوند که دارای تعداد صفحات زیادی هستند. وقتی تعداد صفحات زیاد شود، مدیریت آن هم سخت خواهد شد. در چنین سایت‌هایی، گاهی صفحات قدیمی به دلایلی از طرف مدیر حذف می‌شوند. حتی ممکن است که ساختار URL سایت تغییر کند.

متأسفانه وقتی ساختار url تغییر می‌کند یا صفحه‌ای کاملاً حذف می‌شود، مدیر سایت فراموش می‌کند که عملیات ریدایرکت را انجام دهد. از طرفی هم خود گوگل هیچ گاه به صورت خودکار این کار را انجام نمی‌دهد. پس باید همه افراد فعال و درگیر سایت حواسشان به طور کامل به این مسئله باشد.

دلایل نشان داده شدن لینک شکسته چیست؟

  • کاربر آدرس صفحه را به اشتباه می‌نویسد. به عبارتی یک حرف را جابه‌جا می‌نویسد. (نمایش خطای ۴۰۴ فقط به دلیل حذف صفحه نیست. گاهی بعضی کاربران، در نوشتن درست URL دقت نمی‌کنند و اشتباه می‌نویسند.)
  • صفحه از سایت کاملاً حذف شده است.
  • آدرس صفحه عوض شده است؛ اما مدیر سایت اقدامی برای ریدایرکت کردن آن انجام نداده است.
  • فایروال سمت کاربر اجازه دسترسی به سایت را نمی‌دهد.
  • به طور کلی، صفحات سایت به یک آدرس دیگر منتقل شده‌اند و اقدامی هم بابت ریدایرکت انجام نشده است.

چرا نباید لینک خراب در سایت وجود داشته باشد؟

مسئله اینجاست که هنوز عده‌ای به وجود لینک‌های خراب در سایت خود توجه نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل هم ندانستن اهمیت وجود لینک شکسته در سایت است. جالب اینجاست که برخی اصلاً وجود لینک شکسته را در سایت خود بررسی نمی‌کنند. حالا چرا باید این کار را انجام داد؟

  • وجود لینک شکسته و نمایش مداوم آن باعث می‌شود تا کاربران فعلی شما خسته شده و میزان بازدیدشان از سایتتان کمتر شود.
  • کاربران جدید وقتی با یک صفحه ۴۰۴ رو به رو شوند (به ویژه وقتی که ورودی آنها از گوگل به همان صفحه باشد)، اولین اقدامشان خارج شدن از سایت است.
  • اعتبار آنلاین سایت شما از بین خواهد رفت. یک صفحه دارای خطا نشان می‌دهد که شما اهمیتی به وب‌سایت خود نمی‌دهید.
  • گوگل چنین سایت‌هایی را جریمه می‌کند. جریمه‌ای که به راحتی روی رتبه وب‌سایتتان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

متأسفانه لینک‌های شکسته همیشه وجود دارند. بیشتر از اینکه کاربران از بودن چنین لینک‌های خسته و اذیت شوند، سئو سایت شما است که آسیب می‌بیند. حتی یک Broken Link می‌تواند تمامی زحمات انجام شده در خصوص بهینه سازی را از بین ببرد. پیدا کردن این لینک‌ها سخت نیست؛ ابزارهای خود گوگل از جمله آنالیتیکس به شما تعداد و حتی خود لینک‌ها را نشان می‌دهد.

چگونه لینک‌های ناقص را اصلاح کنیم؟

از ابزارهای چک کننده لینک استفاده کنید: ابزارهای چک کننده لینک بسیار زیاد هستند. گوگل آنالیتیکس در بخش مربوطه اطلاعات کاملی در خصوص لینک‌های شکسته می‌دهد؛ اما اگر نخواستید، می‌توانید از اکستنشن های کروم هم استفاده کنید.

صفحات با تعداد لینک زیاد را پیدا و بررسی کنید: یکی از صفحاتی که به احتمال زیاد در آن حداقل یک لینک شکسته وجود دارد، صفحاتی با تعداد لینک زیاد است؛ اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه چنین صفحاتی را باید پیدا کرد؟ اگر هم پیدا شود، در صورتی که تعداد لینک آن زیاد باشد، زمان زیادی را باید صرف بررسی آنها کرد. البته بررسی لینک‌های هر صفحه با استفاده از ابزارهای مخصوصی انجام می‌شود؛ اما برای پیدا کردن، می‌توانید همراه با کلمه کلیدی مورد نظرتان، عبارت source را بنویسید. در این حالت، صفحاتی نمایش داده می‌شود که رتبه بالاتری دارند.

لینک‌های شکسته را ریدایرکت کنید: اینکه لینک‌های شکسته را از ابتدا ریدایرکت کنید، خیلی سخت است؛ به ویژه برای سایت‌هایی دارای تعداد صفحات زیادی هستند. بهترین راه این است که در هنگام تغییر آدرس کلی، ریدایرکت را به تمامی لینک‌های قبلی اعمال کنید. این کار از طریق ابزار گوگل امکان‌پذیر است. همچنین هر موقع صفحه‌ای را حذف کردید، در همان لحظه آن را به یک صفحه مرتبط دیگر یا جدید خود لینک دهید.

سخن پایانی

آدرس صفحه را ساده بنویسید، هرچه ساده‌تر و کوتاه‌تر باشد بهتر در حافظه می‌ماند و احتمال نوشتن خطای آن کمتر است. گاهی بعضی کاربران به جای اینکه در سایت با استفاده از منو پیمایش کنند، با استفاده از ساختار URL، سعی در تغییرات و باز کردن مستقیم آن دارند. حالا اگر آدرس صفحه شما پیچیده باشد و از الگویی پیروی نکند، در این موقع، اخطار ۴۰۴ برای او نمایش داده می شود.

برچسب گذاری شده در:

, , ,