محتوای تالیفی به محتوایی گفته می‌شود که تمام آن توسط نویسنده نگارش شده و در آن از قواعد و دستورات نگارشی به بهترین شکل ممکن استفاده شده باشد. در محتوای تالیفی، خروجی کار حاصل ذهن نویسنده است، در نتیجه نویسنده برای تالیف این نوع محتوا زمان زیادی را صرف آماده سازی و گردآوری مطالب می‌کند و حتی ممکن است در این زمینه تحقیقاتی را انجام دهد تا محتوای ارائه شده در بهترین حالت و کیفیت خود باشد.

مهم‌ترین ویژگی محتوای تالیفی این است که به هیچ عنوان کپی شده محتوای دیگر نیست. در واقع محتوای متنی که طبق استانداردهای تالیف محتوا منحصر به فرد تهیه شده است بهترین نوع محتوا و ارزشمند ترین محتوا برای سایت ها از لحاظ سئو می‌باشد.

ویژگی محتوای تالیفی

محتوای تالیفی ویژگی زیادی دارد اما برخی از آنها نسبت به بقیه مهم‌تر و شاخص تر هستند. در ادامه به برخی از این ویژگی ها می‌پردازیم:

  • محتوای تالیفی کپی شده از دیگر منابع و سایت ها نیست.
  • نگارنده و نویسنده برای تولید محتوای خود از منابع متعدد و آزمایشات و تحقیقات فراوان استفاده می‌کند.
  • محتوای تالیفی را می‌توان هر زمان که لازم باشد به‌روز‌‌رسانی کرد.
  • از لحاظ سئو ارزش بسیار بالایی دارد.
  • این محتوا به خوبی می‌تواند پیام نویسنده و پیام آموزشی خود را به مخاطب منتقل کند.
  • باعث بهبود کسب‌وکار شده و قدرت تجارت را افزایش می‌دهد.

چگونه محتوای تالیفی بنویسیم

می‌توانید از تکنیک های زیر برای تهیه و خلق محتوای تالیفی استفاده کنید.

در تهیه و نگارش محتوای تالیفی باید مخاطب هدف خود را بشناسید:

 بر اساس علایق آنها محتوای خود را بنویسید. برخی از کاربران به تیترها اهمیت می‌دهند و برخی تمام جزئیات را با دقت می‌خوانند. باید همیشه به این نکته توجه کنید که برای هر دو گروه محتوای مناسب تولید کنید.

شناسایی پرسونای مخاطبان اهمیت بسیار بالایی دارد:

 زمانی که برای مخاطبان خود محتوایی تولید میکنید باید به این نکته دقت داشته باشید که مخاطبان شما در یک سطح نیستند اما هر کدام دارای احساسات، شخصیت ها و رفتار های گوناگون هستند. در نتیجه باید محتوای خود را به نحوی تولید کنید که به راحتی تمامی مخاطبان خود را پوشش دهید. نیاز های مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بر اساس آنها اقدام به تولید محتوای تالیفی کنید.

محتوای تالیفی باید مخاطب را درگیر خود کند:

 محتوای شما باید به نحوی باشد که تا انتها مخاطب و خواننده را در کنار خود نگه دارد در پایان برای مشارکت کاربران و خوانندگان از آنها درخواست کنید. در این حالت مخاطبان شما با محتوای شما تعامل بیشتری داشته و در نتیجه محتوای شما توسط کاربران بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تکنیک نگارش محتوای تالیفی را باید در تمام ساختار نوشته حفظ کنید:

 مخاطب شما نباید از خواندن محتوای شما خسته شده و آن را نیمه کاره رها کند. برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را تا پایان محتوا حفظ کنید باید از تکنیک های داستان سرایی هم در محتوای خود استفاده کنید.

جلب اعتماد مخاطبان در نگارش محتوای تالیفی اهمیت بالایی دارد:

 مخاطبان شما به محتوای شما و اطلاعاتی که شما از طریق محتوا ارائه می‎دهید حساس هستند و به همین دلیل محتوای شما باید از اطلاعات دقیق و مناسبی تشکیل شده باشد. با ارائه یک محتوای مناسب و دقیق و حساب شده با اطلاعات ارزشمند می‌توانید به راحتی اعتماد مخاطبان خود را به سایت و محتوای خوب جلب کنید.

ویژگی نویسنده موفق در تولید محتوای تالیفی 

هر نویسنده ای نمی تواند به عنوان تولید کننده و نگارنده محتوای تالیفی مورد استفاده قرار گیرد. نویسنده این محتوا باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد:

  • نویسنده باید بر موضوعات مورد نظر مهارت بالایی داشته باشد و به اصطلاح در زمینه محتوای تالیفی خود نیز یک متخصص باشد.
  • باید دارای ذوق، سلیقه، خلاقیت، آمادگی و مهارت بالا در نویسندگی باشد.
  • نویسنده محتوای تالیفی باید ذهن متفاوت با دیگر نویسنده ها داشته باشد.
  • باید توانایی و دانش لازم برای جستجو و پژوهش در خصوص محتواهای درخواستی را داشته باشد.

آنچه که مترجم درباره تالیف محتوا رعایت نمی‌کند

امروزه با گسترش دانش و ابزارهای ترجمه مانند مترجم گوگل، دسترسی و درک مقالات مخصوصا به زبان انگلیسی بسیار ساده‌تر از گذشته است. همچنین افزایش فضای رقابتی در حوزه تولید محتوا، ضرورت خلاقیت و بهره‌گیری از ابزارهای مطالعه بازار را در خلق محتوا، جدی کرده ‌است.

محتوای تالیفی به صورت دقیق بر اساس نیازهای مشخص بازار و مخاطب به وجود می‌آید. در حالی که مقالات ترجمه‌ شده حاصل ذهن فرد دیگری است. مقالات ترجمه‌شده نیازها و علت‌هایی که مخاطب به محتوای شما دسترسی پیدا کرده‌است را در نظر نمی‌گیرد.

محتوای برگردانده شده از نمونه خارجی، بدون تغییر در پیام نمی‌تواند موانع زبانی را کنار بزند. این موضوع در محتوای بازاریابی بسیار به چشم می‌آید. پیام بازاریابی یک مفهوم شناخته‌شده و مهم در این کار است. محتوایی که تالیف شده است به خوبی می‌تواند این پیام را به مخاطب خود منتقل نماید. به عنوان مثال، استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات رایج فارسی در مطالب می‌تواند تاثیر احساسی بالایی در مخاطب داشته باشد. این موضوع فقط در متن تالیفی امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

تولید محتوای تالیفی از ارزشمند‌ترین روش‌ های تولید محتوا است که کیفیت آن به دانش، خلاقیت، استعداد و تجربه نویسنده بستگی دارد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که برای نگارش چنین محتوایی آماده هستید، توصیه می‌شود مهارت‌های خود را برای فعالیت در این زمینه ارتقاء دهید و با استفاده از تکنیک‌ های مخصوص در این زمینه موفق شوید.