اگر می‌توانستید از استعدادها و علایق و مهارتتان در اینترنت درآمد کسب می‌کردید حتماً خیلی خوشحال می‌شدید. برای خیلی از افراد این یک رویاست. اینکه هم از اینترنت پول دربیاوریم و هم کاری که دوست داریم انجام دهیم.

خوشبختانه این رویا دست یافتنی است. اینترنت فرصت های جدیدی برای کسب درآمد پیش روی ما قرار داده است. در این مقاله قصد داریم روش‌های کسب درآمد از اینترنت را با کارهای موردعلاقه تان و مهارت‌هایی که دارید به شما معرفی می کنیم.

قبل از هر چیز می خواهیم ببینیم استعداد و مهارت یعنی چه.

استعداد هرچیزی است که ما می توانیم به طور ذاتی به آسانی یاد بگیریم.

به زبان ساده‌تر، هر چیزی که ذاتاً تمایل داریم آن را انجام دهیم.

دو نفر را در یک روز تعطیل درنظر بگیرید. آن دو نفر اگر مجبور به انجام کار خاصی نباشند، چه کاری انجام می دهند؟ با چه چیزی خود را سرگرم می کنند؟

تصمیماتی که این دو نفر در آن روز می گیرند از علایق و استعدادهای ذاتی آنها سرچشمه می گیرد. برای مثال، اگر یک نفر از آنها سرگرم خواندن کتاب شود و دیگری با دوستانش قرار دورهمی بگذارد، این دو تصمیم نشان می دهد که آنها علایق و استعدادهای متفاوتی دارند.

استعداد، علاقه و مهارت

استعداد ما را به سمت کار موردعلاقه مان می کشد، و اگر آن کار را زیاد تکرار کنیم و بیاموزیم، تبدیل به مهارت می شود. بنابراین، رابطه نزدیکی بین این سه مورد وجود دارد.

در این نوشته، هر جا از علاقه، استعداد و مهارت یا توانایی صحبت کنیم، منظورمان این است: کاری که علاقه داریم انجام دهیم و با کمی آموزش دیدن می توانیم از پس انجامش بربیاییم.

چگونه به استعدادها و علایق‌تان پی ببرید؟

در بیشتر مواقع ما استعدادهایی داریم که حتی خودمان از وجودشان بی‌خبریم.

استعداد هرچیزی می تواند باشد؛ از توانایی ارتباط برقرار کردن گرفته تا ورزش کردن، نقاشی کردن، رویاپردازی و هر فعالیت دیگر.

بعضی از ما استعدادهای‌مان را میشناسیم و می دانیم در چه چیزهایی قوی هستیم و بعضی از توانایی‌های خود اطلاعی ندارند.

برای پیدا کردن استعدادهایتان به این چند سوال صادقانه جواب دهید. ترجیحاً جواب ها را جایی بنویسید تا بعداً به آنها مراجعه کنید.

  • فعالیت اصلی شما (به‌جز شغل‌تان) چیست؟ اگر دانشجو هستید، کار اصلی شما غیر از درس خواندن چه کاری است؟
  • از انجام دادن چه فعالیت هایی لذت می برید که به خاطر نداشتن وقت کافی مجبورید آنها را ترک کنید؟
  • آخرین باری که کاری انجام دادید و متوجه گذر زمان نشدید کی بود؟ مشغول چه کاری بودید؟
  • چه کاری است که می توانید بدون کمک دیگران انجام بدهید؟
  • چه موضوعی است که بیشتر از هرچیز دیگری درباره آن حرف می زنید؟
  • اگر پول در میان نبود، دوست داشتید چه کاری انجام می دادید؟
  • بیشتر درباره چه موضوعی مطالعه می کنید؟
  • اطرافیان درباره چه چیزهایی از شما مشورت می گیرند؟
  • نقاط قوت شما چیست؟

اجازه دهید به عنوان یک نمونه، فهرست توانایی خودم را اینجا بنویسم:

فعالیت اصلی من (به‌جز شغل): خواندن کتاب | طراحی با فتوشاپ | دیدن فیلم

از انجام این کارها لذت می‌برممطالعه | برنامه نویسی | دیدن طرحهای گرافیکی زیبا | ایده پردازی | گوش دادن به پادکست (فایل صوتی)

درباره این موضوعات بیشتر از هرچیز دیگری حرف می‌زنمکارآفرینی | انتخاب شغل | سیاست

اگر پول درمیان نباشد، این کارها را دوست دارم انجام بدهمسخنرانی درباره موفقیت و کسب و کار برای نوجوانان و جوانان

بیشتر درباره این موضوعات مطالعه می کنمروانشناسی، بازاریابی دیجیتال، سئو، تولید محتوا، کسب و کار

اطرافیان درباره اینها از من مشورت می‌گیرندراه اندازی کسب و کار اینترنتی | پیدا کردن یک ایده خوب برای شغل | رفع مشکلات کامپیوتری:)

نقاط قوت من اینهاستزیاد مطالعه می‌کنم | دنبال ایده‌های جدید هستم | نوشتن را دوست دارم

لطفاً قبل از اینکه ادامه پست را بخوانید، ۵ دقیقه وقت بگذارید و فهرست توانایی‌های خود را مثل کاری که من کردم تهیه کنید.

بعد از جواب دادن به این سوالات، شما فهرستی از توانایی های خود دارید (البته این فهرست کامل نیست).

این استعدادها نقطه خوبی برای شروع به کسب درآمد در اینترنت است. آن هم از کارهایی که واقعاً به آنها علاقه دارید.

بسیار خوب، برای پول درآوردن از این استعدادها آماده اید؟

حوزه کاری مناسب خودتان را انتخاب کنید

حالا از بین فهرست توانایی هایی که نوشتید، باید حوزه ای را انتخاب کنید که بیشتر از همه در آن قوی هستید. بعد از آن، باید برای کسب درآمد از آن حوزه در اینترنت، یک استراتژی مناسب پیدا کنیم.

مثلاً من از بین مواردی که در بالا نوشتم، در دوحوزه مطالعه کردن و مشورت دادن برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی قوی‌تر هستم.

شما چطور؟ در چه مواردی قوی هستید؟

نیازی نیست در این حوزه ها متخصص باشید. همین که علاقه دارید و برایش وقت می‌گذارید، یعنی درآن قوی هستید. و می‌توانید در آینده در آن حوزه مسلط و متخصص شوید.

اگر حوزه های موردعلاقه خود را انتخاب کردید، حالا باید راهی برای کسب درآمد از آن در اینترنت باشیم.

در اینجا چهار روش برای کسب درآمد از اینترنت به شما معرفی می‌کنم.

این روشها عبارتند از آموزش دادن، مشاوره داده، آزادکاری (Freelancing) و فروش محصولات دستی و هنری.

در ادامه هرکدام از اینها را جداگانه توضیم می‌دهیم.

۱– آموزش بدهید

یکی از چیرهایی که مردم دنبال آن هستند، آموختن چیزهای جدید است. آیا به این فکر کرده اید که می توانید به دیگران آموزش دهید؟

به لیست موضوعاتی که مطالعه می کنید، یا دیگران از شما مشورت می گیرند یک بار دیگر نگاه کنید. آیا موضوعی هست که بتوانید به مردم آموزش دهید؟

این موضوعات (آنچه مطالعه می کنید و آنچه دیگران از شما مشورت می گیرند)، موضوعاتی عالی برای آموزش دادن هستند. حتی اگر تابه‌حال به خودتان به چشم یک مدرس نگاه نکرده باشید.

پس از انتخاب موضوعی برای تدریس، باید سرفصلهای آموزشی خود را تنظیم کنید.

برای آموزش دادن در اینترنت، به یک وبلاگ یا سایت آموزشی نیاز دارید. ابتدا باید در آن سایت مقالات و آموزشهای رایگان قرار دهید، تا به تدریج تعدادی بازدید کننده به سایت جذب کنید. بعد از جلب اعتماد آنها، می توانید به تهیه و فروش محصولات آموزشی دیجیتال بپردازید.

نکته مهم: تنها با آموزش زبان و آموزشهای درسی فکر نکنید. آموزش که فقط ریاضی و انگلیسی و کنکور نیست. آموزش می تواند آشپزی، هنرهای دستی، موسیقی یا هر موضوع دیگری باشد.

نکاتی برای آموزش بهتر در اینترنت

  • حتماً فنون تدریس و روشهای آموزش موثر را مطالعه کنید.
  • از ویدئو بیشتر استفاده کنید. علاقمندان ویدئوهای آموزشی روزبروز بیشتر می شود.
  • حداقل دو کتاب الکترونیک بنویسید. یکی برای هدیه رایگان به اعضای سایت و دیگری برای فروش. کتاب الکترونیک هم می تواند یک منبع درآمد مستقل باشد و هم به اعتبار شما کمک می کند.
  • به برگزاری دوره های آنلاین (وبینار) هم فکر کنید.

۲به دیگران مشاوره بدهید

آیا در خرید و انتخاب لباس و اطلاع از مدهای روز حرفه ای هستید؟ می توانید با داشتن همین مهارت به دیگران مشاوره بدهید که مثلاً در مهمانی ها و مجالس رسمی چه جور لباسی بپوشند، چطور آرایش کنند.

در طراحی دکوراسیون خانه چطور؟ اگر اینکاره هستید می توانید به عنوان مشاور دکوراسیون منزل به دیگران مشاوره بدهید.

این دو مورد را به عنوان نمونه گفتیم. بی‌نهایت گزینه برای مشاوره وجود دارد. اگر در یک حوزه ای تجربه خوبی دارید به مشاوره دادن در اینترنت هم فکر کنید.

نکاتی برای مشاوره موفق در اینترنت

  • کتاب آموزشی الکترونیک بنویسید. کتاب به کار شما اعتبار می دهد. هیچ هزینه ای هم برای آن نمی پردازید.

مثلاً مشاور مد یک راهنمای کوچک برای «ست کردن رنگ‌ها» بنویسد. یا مشاور دکوراسیون چند نکته برای رنگ آمیزی دیوار ها توسط خود افراد را در قالب یک کتابچه به کاربرانش هدیه بدهد.

  • در لینکداین فعال شوید. لینکداین شبکه اجتماعی متخصصین است. آنجا مدیران، کارآفرینان، مهندسان و مشاوران زیادی حضور دارند. از این فرصت برای معرفی خود استفاده کنید. همچنین می توانید از روشهای موفقیت افراد متخصص و فرصت ارتباط با آنها به خوبی بهره برداری کنید.

۳فریلنسر شوید

فریلسنیگ (Freelancing) یعنی کار پروژه ای. فریلسنرها بدون اینکه کسب و کاری داشته باشند یا کارمند جایی باشند، می توانند در اینترنت پروژه بگیرند و انجام دهند. طراحی لوگو، نوشتن اپلیکیشن، طراحی سایت، ترجمه و کارهای دیگر. انتخاب نوع پروژه و تعداد پروژه ها هم به دلخواه خودتان است.

فریلنسرها اغلب در خانه کارها و پروژه های خود را انجام می دهند.

در ایران، دو سایت پونیشا و پارس‌کدرز برای انجام کار پروژه‌ای عالی هستند.

هر چه تعداد پروژه بیشتری را با رضایت کامل مشتری انجام دهید، امتیاز و اعتبار شما در بین متخصصان این سایت ها بیشتر می شود. طبیعتاً پروژه های بعدی بیشتری به شما پیشنهاد می شود.

نکاتی برای موفقیت فریلنسرها

  • برای کار در منزل، ساعات خاصی را مشخص کنید و در آن زمان ها کارهای دیگر را تعطیل کنید. در این صورت هم به کارتان می رسید و هم به زندگی.
  • ترجیحاً اتاق یا مکان مشخصی را برای کار درنظر بگیرید.
  • اگر بتوانید با لباسی خاص کار کنید، ناخودآگاه روی کیفیت کارتان تاثیر می گذارد (حداقل با پیژامه و زیرپیراهن کار نکنید:))
  • کمی که پیش رفتید، برای خودتان حوزه خاص و سقف قیمتی مشخصی تعیین کنید. این کار باعث می شود روی پروژه های خاصی تمرکز کنید و در آنها حرفه ای شوید. داشتن سطح قیمتی مشخص برای پروژه ها، باعث می شود تا در انتخاب پروژه ها سردرگم نشوید و همیشه می دانید که چه نوع پروژه هایی در سطح کاری شما قرار دارد.

۴فروش محصولات هنری و صنایع دستی

آیا پورتره (نقاشی چهره) خوب می کشید؟

اینترنت فضای خوبی برای فروش محصولات دستی به مردم دراختیار ما قرار داده است. می توانید کارهای خود را مستقیماً از طریق سایت خود، اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی بفروشید. یا اینکه آنها را در سایت های واسط برای فروش بگذارید.

چطور درآمدی که از مهارت‌های‌مان در اینترنت به دست می آوریم را بیشتر کنیم؟

برای اینکه درآمدی که از اینترنت به دست می آورید برای گذران زندگی‌تان کافی باشد، لازم است چند نکه مهم را رعایت کنید:

اندازه کسب و کارتان را بزرگتر کنید

فارغ از اینکه چه حوزه ای را برای کسب درآمد از اینترنت انتخاب کرده اید و از چه روشی می خواهید از مهارت هایتان در اینترنت پول دربیاوید، باید یک مهارت دیگر را هم یاد بگیرید؛ مهارت بازاریابی اینترنتی.

باید کاری کنید که به تعداد بیشتری مشتری دست پیدا کنید. حتی اگر سایت و کسب و کار اینترنتی ندارید، باید مشتریان بیشتری داشته باشید تا درآمدتان به اندازه موردنیازتان باشد.

برای به دست آوردن مشتری بیشتر در اینترنت، باید بازدیدکننده بیشتری به سایت، وبلاگ یا صفحه شخصی (پیج) خود جذب کنید.

اگر سایت یا وبلاگ دارید باید تکنیک‌های سئو را یاد بگیرید تا بازدید سایت تان بیشتر شود.

اگر پیج دارید باید با روشهای بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شوید تا تعداد فالوئرها و اعضای کانال یا صفحه شما افزایش پیدا کند.

و اگر در سایت دیگران محصولات و خدمات تان را عرضه می کنید، باید با روش‌های نوشتن متون تبلیغاتی جذاب، خود و محصولات‌تان را بهتر معرفی کنید.

پیشنهاد دیگر این است که حتماً درباره ایمیل مارکتینگ بیاموزید.

بسیاری فکر می کنند با آمدن شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان ها دوران ایمیل تمام شده است. اما این تصور اشتباه است. ایمیل هنوز اعتبار خودش را به عنوان یک ابزار ارتباطی در کسب و کارها دارد. و با وجود گوشی های هوشمند، چک کردن ایمیل و ارسال و دریافت ایمیل حتی از قبل آسانتر هم شده است.

با استفاده از ایمیل می توانید مستقیماً با کاربران‌تان ارتباط برقرار کنید. یا یک پیام سفارشی شده و خصوصی به تک تک آنها ارسال کنید.

می توانید استفاده از یک سرویس ایمیل ساده مثل میلرلایت، یک خبرنامه بسازید و آن را طوری تنظیم کنید که با نوشتن هر پست در سایت یا وبلاگ، به صورت خودکار لینک و چکیده آن پست برای اعضای خبرنامه ارسال شود. با این کار شانس خوانده شدن پست های‌تان بیشتر می شود.

و آخرین پیشنهاد این است که در هر صورت حتماً یک وبلاگ تخصصی و فعال داشته باشید. و هفته ای حداقل یک پست مفصل و مفید در آن بنویسید.

داشتن وبلاگ اعتبار شما را بیشتر می کند. به ویژه اینکه ما برای آشنا شدن با هر کسی نام او را در گوگل جستجو می کنیم. داشتن وبلاگ بروز شانس بیشتری برای نشان داده شدن در نتایج جستجوی گوگل به ما می دهد. و همین موضوع باعث می شود ما غیرمستقیم خودمان و تخصص مان را تبلیغ کنیم (و این تبلیغ از تبلیغ مستقیم خیلی اثربخش تر است.)

علاوه بر این، وبلاگ به تنهایی می تواند یک منبع درآمد هم باشد.

نتیجه گیری

کسب درآمد از علایق و مهارت هایمان کاری هیجان انگیز و لذت بخش است. اما فراموش نکنیم که مثل هر کار دیگری نیاز به تمرکز، وقت گذاشتن و یادگیری مستمر دارد. به ویژه اینکه اینترنت همیشه روش‌های جدیدی در آستین دارد. از طرف دیگر، چون شروع یک کسب و کار اینترنتی آسان است تعداد زیادی رقیب پیش رو خواهیم داشت. و این، یعنی نیاز به کار بیشتر.

برای فعالیت در اینترنت، باید روشهای بازاریابی اینترنتی را یادبگیریم. این کار را بعداً می توانید به یک مشاور بازاریابی اینترنتی بسپارید اما برای شروع خودتان وقت بگذارید.

در ابتدا روی نوع خاصی از بازاریابی اینترنتی تمرکز کنید. مثلاً اگر تمرکزتان روی شبکه های اجتماعی است، باید بازاریابی شبکه های اجتماعی را یادبگیرید.

اگر سایت دارید، باید اصول اولیه سئو را فرابگیرید.

و آخرین توصیه ما این است که صبور باشید. فعالیت در اینترنت، یعنی کارکردن در جایی که هیچکس ما را نمی شناسد و هیچ اعتمادی به ما ندارند.

بنابراین باید به تدریج خود را در میان کاربران و دنبال کننده های خود به عنوان یک فرد مفید و مورد اعتماد جابیندازید.