اینستاگرام محبوب ترین و پر مخاطب ترین شبکه اجتماعی در ایران است و امروزه بسیاری از افراد برای فروش خدمات و محصولات خود از این شبکه اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی و فروش استفاده می کنند. در همین راستا قصد داریم در ادامه تکنیک ها و راه های کم هزینه برای افزایش فروش از طریق اینستاگرام را معرفی کنیم.

نشان دهیم که صلاحیت داریم

صلاحیت، سلاحی مخفی برای افزایش فروش در اینستاگرام است. دو فروشگاه لوازم ورزشی با محصولات یکسان را در نظر بگیریم، یک فروشگاه را شخص معمولی مدیریت می‌کند و دیگری را یک پیشکسوت ورزشی، از کدام یک خرید می‌کنیم؟ مسلما از فروشگاهی که توسط یک کارشناس ورزشی مدیریت می‌شود. شاید محصولات این دو فروشگاه باهم یکسان باشند اما خرید لوازم ورزشی از یک متخصص ورزشی با حس اطمینان و رضایت بیشتری انجام می شود. پس در هر زمینه ای که خدمات یا محصولات را ارائه می دهیم باید نشان دهیم که صلاحیت داریم و متفاوت از رقبا هستیم.

داشتن اکانت بیزینس

اولین و مهم‌ترین قدم برای ایجاد فضایی جهت فروش در اینستاگرام، ساخت اکانت بیزنس است. امروزه بخش گسترده‌ای از مشتریان به جای جست‌وجوی برند مورد نظرشان در گوگل به اینستاگرام روی آورده‌اند. باید به همان میزانی که وبسایت را به‌روزرسانی می‌کنیم برای اکانت اینستاگرام هم وقت بگذاریم. اکانت تجاری، اغلب اولین نقطه تماس مشتری با تجارت ماست، بنابراین ایجاد یک حس نزدیکی با مشتری کمک زیادی به دیده شدن کسب‌وکارمان می‌کند‌.

ساخت پروفایل حرفه‌ای

پروفایل ما، معرف کسب‌وکار ماست. بنابراین می‌تواند یک راهکار ساده و مهم برای افزایش فروش در اینستاگرام باشد. برای ساخت یک پروفایل سطح بالا و تخصصی باید به نکات زیر توجه کنیم:

 عکس : عکس اکانت بیزنسی باید کاملا مرتبط با کسب‌وکار و برند ما و البته مخصوص به خودمان باشد. عکسی که شامل آرم برندمان شود نمونه خوبی برای این کار است.

بیوگرافی : در بیوی اینستاگرام باید شرح واضح و مختصری از تجارتمان به مشتریان بدهیم و از این طریق با مخاطبان حرف بزنیم. باید بیوگرافی را به گونه‌ای بنویسیم که در کوتاه‌ترین زمان متوجه شوند که ما دقیقا چه کاری انجام می‌دهیم و تجارتمان چیست.

ایجاد پیوند به فروشگاه : اگر وبسایت فعالی داریم بهتر است که آن را به اکانت اینستاگرام پیوند دهیم، از این طریق می‌توانیم امکان بازدید مشتریان از سایت و پیگیری اتفاقات مربوط به برندمان را ایجاد کنیم.

تبلیغ هدفمند

یکی از روش‌های عالی برای افزایش فالوور واقعی و افزایش فروش در اینستاگرام، تبلیغات است. یعنی پیج و محتوای ما در دیگر پیج‌ها و رسانه‌های مرتبط تبلیغ شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم انتخاب محل تبلیغ است.

کمک گرفتن از اینفلوئنسرها

در این نوع بازاریابی، افراد تاثیرگذار، تبلیغ محصول یا خدمات را بر عهده می‌گیرند و سعی در جلب مخاطب و فروش آن دارند. از آنجایی که روش‌های سنتی بازاریابی، قدرت و تاثیر پیشین خود را ندارند، کسب‌وکارها به فکر ایجاد روش‌های تبلیغاتی جدید افتاده‌اند. عموما مشتریان با افراد واقعی که از محصول استفاده کرده و آن را تبلیغ می‌کنند، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. به همین سبب بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها، در اینستاگرام رشد و گسترش بیشتری دارد.

استوری محصول به همراه لینک خرید

تعداد، زمان و سبک هر استوری هزینه تبلیغات را مشخص می‌کند. اما یک راه مهم برای فروش و تبلیغ از بستر استوری، تبلیغات محصول به همراه لینک خرید آن است. زمانی که لینک خرید در سایت به استوری متصل شود، فضای راحت‌تر و مناسب‌تری برای خرید مشتری فراهم خواهد شد. وجود لینک روی استوری اینستاگرام و اتصال راحت مخاطب به درگاه خرید سایت، موجب اقدام سریعتر مشتریان به انجام خرید می‌شود.

محصولات را همانطور که هست نشان دهیم

اگر محصولی را به فروش می‌رسانیم، باید سعی کنیم آن را دقیقا به همان شکلی که هست نشان دهیم. رنگ محصولات را به صورت طبیعی عکاسی کنیم و از ایجاد هر گونه ادیت رنگی روی آن بپرهیزیم. مخاطب، تنها زمانی به ما اعتماد می‌کند که عینا محصولی را که دیده دریافت کند.

هشتگ مخصوص برندمان را بسازیم

به عنوان یک برند معتبر، کم‌کم باید یک ردپای دیجیتالی پررنگ از خودمان به جا بگذاریم. داشتن هشتگ اختصاصی، یکی از راه‌های ایجاد این ردپاست. پس یک هشتگ اختصاصی برای برندمان تعریف میکنیم و آن را در تمام پست‌هایمان به کار میبریم. از مشتری‌ها و مخاطبان هم میخواهیم که در صورت انتشار محتوایی از ما، هشتگمان را استفاده کنند.

نوشتن کپشن حرفه‌ای

اگر تصویری جذاب اما کپشنی ضعیف داریم پست ما به خوبی دیده نخواهد شد. کپشن حکم ورودی و یا ویترین را در پست‌های اینستاگرام دارد، بنابراین توجه به آن و نوشتن حرفه‌‌ای و بی‌نقص کپشن‌ها نقش اساسی در افزایش فروش در اینستاگرام دارد. زیرنویس‌ها می‌توانند به عنوان یک فراخوان عمل کنند. می‌توانیم اطلاعات بسیار خوبی درباره محصولی که تبلیغ کرده‌ایم بنویسیم. همچنین مخاطبان را به تعامل با خود، بازدید از سایت و خرید تشویق کنیم.

برگزار کردن مسابقه

می‌توانیم با برگزاری مسابقات مختلف در پیج بیزنس، تعداد فالوورهایمان را بالا ببریم. به این ترتیب به طور غیرمستقیم و بدون هزینه بالا مخاطب جذب کرده ایم و پویایی اکانت تجاری‌مان را حفظ کرده‌ایم.

استفاده از ویدیو

آمار نشان می‌دهد که ویدیوهای اینستاگرام، تا ۲ برابر جذابیت بیشتری نسبت به دیگر پست‌ها دارند‌. پس برای اینکه به خوبی توجه مخاطب را به خودمان جلب کنیم، از ویدیواستفاده میکنیم. ویدیوها باید کوتاه و تاثیرگذار باشند و در چند لحظه اول مخاطب را به خود جذب کنند. از آنجایی که فیلم‌های اینستاگرام به طور پیش‌فرض بی‌صدا هستند، اضافه کردن آپشن زیرنویس باعث می‌شود که افراد ناتوان در شنیدن هم بتوانند از محتوای ویدیویی بهره ببرند.

استوری

استوری‌ها نسبت به پست‌ها شانس بیشتری برای دیده شدن دارند. از طریق این ویژگی اینستاگرام می‌توانیم مخاطبانمان را به راحتی و شکل مستقیم به پست‌های صفحه و یا وبسایت مرتبط کنیم. امکان هایلایت کردن و ماندگاری استوری‌ها می‌تواند آن‌ها را برای همیشه در صفحه تجاری ما نگه دارد.

استفاده از ایموجی

ایموجی‌ها زبان جدید اینترنت برای برقراری ارتباط با مخاطب هستند. باید سعی داشته باشیم در کپشن، کامنت و یا دایرکت‌های اینستاگرام از انواع ایموجی‌ها استفاده کنیم‌. این شکلک‌ها باعث ایجاد صمیمیت و حس خوب در مخاطب می‌شوند و به محبوبیت پیج ما کمک می‌کنند.

استفاده از تقویم محتوایی

داشتن یک تقویم محتوایی به ما کمک می‌کند که پیج تجاریمان را بهتر و با برنامه‌ریزی بیشتری پیش ببریم. می‌توانیم استراتژی محتوایی خود را به طور دقیق‌تر و با جزییات بیشتری تهیه کنیم. مناسبت‌های مختلف را نباید فراموش کنیم و باید برای هر یک از آن‌ها برنامه ویژه‌ای بریزیم. تقویم محتوایی به نظم بیشتر صفحه و فعالیت ما کمک می‌کند.

پاسخ سریع در دایرکت و کامنت

زمانی که ما پیجی را برای فعالیت تجاری مان راه‌اندازی می‌کنیم، مشتری‌مداری حرف اول را در کار می‌زند. زیرا هر فعالیتی که درون پیج‌ما صورت می‌گیرد، به طور مستقیم به مخاطبان وابسته است.

برخورد مناسب

برخورد مناسب، صبورانه و با حوصله، مهم‌ترین ملاک برای افزایش فروش در اینستاگرام است‌. زمانی که مخاطبان تجربه خرید لذت‌بخشی از برند ما داشته باشند، مجددا به سوی ما برمی‌گردند. این روند باعث می‌شود که رفته‌رفته به مخاطبان وفادار تبدیل شوند.

استفاده نکردن از فالوور فیک

خرید فالوورهای دروغین اگرچه در کوتاه مدت می‌تواند تعداد فالوورها را بالا ببرد وما را به درآمد برساند. اما باید بدانیم که از روی تعداد بازدیدها، لایک‌ها و کامنت‌های هر پست می‌توان فیک بودن فالوورها را تشخیص داد. خرید فالوور فیک باعث بی‌اعتمادی فالوررها و مخاطبان می‌شود و ارزش پیج را پایین می‌آورد.

دنبال کردن رفتار فالوورها

باید فالوورها را زیر نظر داشت. چه زمانی بیشتر فعال هستند؟ چه نوع محتوایی را بیشتر می‌پسندند؟ در ما چه نقاط ضعفی می‌بینند و چه محصولاتی را ترجیح می‌دهند؟

آسان کردن خرید از اینستاگرام

خرید از اینستاگرام هرچه آسانتر باشد احتمال به وقوع پیوستن آن بیشتر است و این یعنی بهبود فروش در اینستاگرام. به جای اینکه کاربران را به گذاشتن کامنت و پرسیدن قیمت وادار کنیم، خیلی راحت درباره محصول و قیمت آن توضیح دهیم. به جای اینکه کاربران را به دایرکت تشویق کنیم، خیلی واضح درباره پروسه خرید و سفارش کالا صحبت کنیم. مثلا بنویسیم که برای خرید با شماره زیر تماس بگیرید و کد کالا را اعلام کنید. یا اگر پرداخت آنلاین داریم، به کاربران بگوییم که برای ثبت سفارش وارد لینک شوید و کد کالا را درج کنید.

آموزش و فروش بیشتر

باید سعی کنیم محتوای انحصاری تولید کنیم و محوریت این محتوا آموزش به کاربران باشد. این محتوای آموزشی باید طوری باشد تا نیاز کاربران را رفع کند، در این صورت کاربران به ما اعتماد بیشتری میکنند.

تضمین محصولات

خب باید قبول کنیم که  برای فالوورها اعتماد و خرید محصول سخت است.  پس کاری میکنیم که با خیال راحت از ما خرید کنند. مثلا به آن‌ها ضمانت عودت وجه و خدمات پشتیبانی میدهیم.

منتشر کردن نظر مشتری‌

نباید هیچ‌وقت کامنت فالوورها را دست کم بگیریم. اکثر کاربرها به نظر فالوورهای دیگر درباره ما بیشتر اعتماد می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها، نشان دادن رضایت فالوورهاست مثلاپست کردن عکس فالوورها با محصول خریداری شده. البته کامنت‌ها همیشه هم مثبت نیست، باید سعی کنیم این کامنت‌ها را پاک نکنیم و با این فرصت به فالوورها نشان دهیم که برای حل مشکل مشتری‌ها تلاش می‌کنیم.

۲۴ساعته در دسترس کاربرباشیم

افراد دوست دارند به سرعت به جواب سوال هایشان برسند و خرید را نهایی کنند به همین منظور بهتر است که در سریع ترین حالت ممکن به سوالات مشتری پاسخ دهیم.

سخن آخر

شبکه ی اجتماعی اینستاگرام بستر مناسبی برای بسیاری از کسب و کارها است. با استفاده از راهکارهای افزایش فروش از طریق اینستاگرام می توانیم کسب و کارمان را رشد بدهیم.