همه ما در زمان چک کردن inbox یا صندوق ورودی پیام‌های خود متوجه پیام‌هایی از سوی افراد یا موسسات ناشناس شده‌ایم، در گذشته با مواجه با این قبیل پیام‌ها از ترس هک شدن فضای ایمیل‌مان فورا آنها را اسپم یا پاک می‌کردیم. باید بدانید که این یک تفکر اشتباه بوده که باعث از رونق افتادن ارتباط افراد، از طریق ایمیل در ایران شده است.

ایمیل مارکتینگ از راه ارسال ایمیل انبوه از سوی یک بیزینس انجام می‌شود، هدف از ایمیل مارکتینگ ایجاد ارتباط با مخاطبان و حفظ مشتریان است. این فرایند اگر بر اساس یک استراتژی قوی، با توجه به نیاز مخاطب و حساب شده باشد، به افزایش فروش، اعتماد مشتریان و شناخته تر شدن برند منجر خواهد شد.

به طور کلی به هر ایمیلی که از سوی کسب‌وکارها برای ایجاد ارتباط بالقوه به مشتریان ارسال می‌شود بازاریابی ایمیلی می‌گویند.

ضرورت استفاده از ایمیل مارکتینگ

بسیار از افراد، استفاده از ایمیل مارکتینگ را یک کار بیهوده و بدون نتیجه تلقی می‌کنند، اما به نظرشما این گفته صحت دارد؟ بسیاری از این افراد شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک ارتباطی قوی و جایگزین با بازاریابی ایمیلی قلمداد می‌کنند.

جالب است بدانید، تنها در ایران، روزانه ۷۱ درصد از افراد فعال در شبکه اینترنت، به ایمیل خود سر می‌زنند. نکته دیگر این است که علاوه بر چک کردن مداوم پیام‌های ارسال شده به ایمیل، امکان تغییر دادن آدرس از سوی آنها بسیار کم است.

نکته دیگر برای استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی به طور موقت در یک شبکه فعالیت کرده و پس از مدتی پروفایل خود را پاک کرده و آدرس آن را تغییر می‌دهند یا فعالیت خود را به مرور زمان قطع می‌کنند. در این مرحله ما مخاطبان خود را تنها به طور موقت در شبکه‌های اجتماعی خواهیم داشت. به گونه‌‌ای دیگر داشتن ایمیل افراد مانند داشتن شماره تلفن آنها است.

با تمام نکات گفته شده فراموش نکنید که بازاریابی ایمیلی یک روش جایگزین برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیست و تنها یک رشته جدید و بسیار محکم برای برقراری و حفظ ارتباط با دیگران است.

تفاوت ایمیل مارکتینگ و تبلیغات ایمیلی چیست؟

در برخی از موارد، بازاریابی ایمیلی با تبلیغات ایمیلی اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت ایمیل مارکتینگ با تبلیغات ایمیلی، در محتوای ارائه شده به مخاطب، زمان و تعداد دفعات تکرار آن است. در تبلیغات ایمیلی یک پیام تبلیغاتی برای یک یا چندبار به انبوهی از افراد ارسال می‌شود، همین امر باعث اسپم شدن شما از سوی کاربر می‌شود، اما در بازاریابی ایمیلی ممکن است پیام‌های یکسانی برای تمام افراد ارسال نشود یا این پیام برای گروهی از مخاطبان یکسان باشد.

برای درک بهتر این موضوع به فرضیه زیر توجه کنید:

تصور کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی برای فروش انواع نرم افزارهای مالی، حسابداری، بازاریابی آنلاین و… دارید، برخی از مخاطبان شما از خریداران محصولات مالی و برخی دیگر از مشتریان خرید نرم افزارهای مرتبط با بازاریابی آنلاین هستند.

طبیعتا محتوای ارسال شده برای این دو دسته از مشتریان باهم متفاوت است، از این گذشته برخی از مخاطبان ممکن است مشتری باشند و برخی دیگر تا به حال از کسب و کار شما خرید نکرده باشند و تمامی این موارد باعث تفاوت در محتوای ارسالی خواهد شد.

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ

انجام پروسه بازاریابی ایمیلی در زمان پیش از ارسال پیام، بسیار کوتاه است و برای انجام آن نیاز به صرف هزینه یا انرژی زیادی ندارید و به طور کلی صرفه انرژی و زمان کم در این فرایند از خصوصیات مثبت بازاریابی از این راه است.

انعطاف پذیری بالای فضای ایمیل به شما کمک می‌کند تا پیام اصلی خود را به سادگی مطابق با سلیقه شخصی خود برای مخاطبانتان ارسال کنید. فضای ایمیل به شما این امکان را می‎‌دهد که با زنجیره ای از تصاویر، ویدئو و متن، محتوای مورد نظر را به مخاطب برسانید.

محتوای ارائه شده از طریق ایمیل می‌تواند شخصی‌سازی شود و با یک گیمیفیکیشن تعریف شده برای مخاطب ارسال شود.

از نکات مثبت ایمیل مارکتینگ در مقایسه با دیگر روش‌های آفلاین باید به خاصیت تفکیک سازی مخاطبان اشاره کرد. این کار نتایج بهتری را به شما ارائه خواهد داد و باعث آسان‌تر شدن کار در ارائه محتوای مرتبط با هدف شما از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان ‌شود.

هزینه پایین ایمیل مارکتینگ برای کسب‌ و کارهای بزرگ عددی نزدیک به صفر است، این در صورتی است که شما یک دیتای دسته‌بندی شده از ایمیل مخاطبان بالقوه و بالفعل خود داشته باشید. برای مثال اگر قصد معرفی برند خود را در یک فضای آنلاین داشته باشید نیازمند هزینه بالایی برای طراحی بیلبورد، تراکت، استرابردو… هستید. از آن گذشته هزینه خرید جایگاه بیلبرد یا پخش تراکت‌ها را فراموش نکنید. تمامی این نکات خطر ریسک، طرح انتخابی و محتوای تبلیغاتی خرید بیلبورد را برای شما بالا خواهد برد.

از دیگر مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ امکان ایجاد ارتباط با مخاطبان به تعداد دفعات بیشتر و بازه زمانی کمتر است. مثلا شما با روش های دیگر تبلیغاتی ممکن است بتوانید ماهی یکبار یا هر دو هفته یکبار (با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد) با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید ولی در ایمیل مارکتینگ این کار را سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام خواهید داد.

ایمیل مارکتینگ یک روش اطلاع رسانی برای رویدادهای مهم است، با این ابزار می‌توانید به مخاطبانتان کدتخفیف هدیه دهید یا آن ها را از رویدادهای مهم مانند: برگزاری کلاس‌های آنلاین رایگان، جشنواره‌های فصلی، کمپین‌های مناسبتی و… مطلع کنید.

می‌توانید از طریق ایمیل، یک راه ارتباطی برای پشتیبانی از مشتریان ایجاد کنید این کار باعث توجه مخاطب به فضای ایمیل و اعتماد به برند شما در طولانی مدت خواهد شد.

یک استراتژی مناسب برای ایمیل مارکتینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر ضرورت استفاده از ایمیل مارکتینگ برای شما مشخص شده است و قصد شروع فعالیت دیجیتال خود از طریق این ابزار را دارید، پیش از هر چیز نیازمند یک استراتژی منسجم، مشخص و طولانی مدت هستید. برای تهیه استراتژی ایمیل مارکتینگ اول اهداف سازمانی مرتبط با بیزینس را در نظر بگیرید، مطالعه سند تعهدات سازمان و استراتژی دیجیتال مارکتینگ ‌می‌تواند به طراحی استراتژی بازاریابی ایمیلی کمک شایانی کند.

هدف گذاری کنید

قدم اول در تهیه یک استراتژی منحصر به فرد، هدف گذاری است. به طور واضح مشخص کنید که هدف شما از انجام این فعالیت چیست. آیا به دنبال فروش بیشتر هستید یا قصد معرفی برند خود را دارید، اگر چند هدف در راستای ارسال ایمیل دارید مقداری کار پیچیده‌تر خواهد شد اما با تنظیم یک تقویم منسجم این مشکل به سادگی قابل حل است.

زمان‌بندی کنید

قدم دوم مشخص کردن بازه زمانی است، داشتن یک تقویم زمانی مشخص این کار را برای شما آسان خواهد کرد. اگر به دنبال نتایج مثبت از انجام فرایند ایمیل مارکتینگ هستید، فراموش نکنید که ایمیل مارکتینگ یک کار منسجم و متدوال است. برای مثال باید هر هفته یکشنبه برای معرفی محصول خود و ویژگی‌های آن تا ۵ هفته ایمیل معرفی محصول داشته باشید.

مخاطبین خود را مشخص و دسته بندی کنید

قدم سوم تنظیم محتوا مطابق با پرسونای مورد نظر شما است، برای مثال شما مخاطبانی دارید که در وبسایت شما عضو شده اند تا به امروز از وبسایت شما خرید نداشته اند برای معرفی برند خود یک موشن‌گرافی آماده کنید در ویدئو خود مطالب تاثیر گذار بر روی اعتماد مخاطب مانند ای-نماد، رضایت مشتریان، پشتیبانی موثر و… را جای دهید.

درتهیه محتوای ارسالی ایمیل‌ها به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هدف مورد نظر از ارسال ایمیل به مخاطب
  • پرسونا و مخاطب
  • زمان ارسال (رویدادها، مناسبت‌ها، فصل، ساعت ارسال و…)

بررسی و آنالیز را به یاد داشته باشید

قدم چهارم در این راه بررسی نتایج حاصل از ایمیل‌ها است. در زمان بررسی مجدد با در نظر گرفتن رفتار مخاطب، می‌توانید خطاهای احتمالی را رفع کنید و یا تغییرات جزئی در استراتژی بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید.

نکته‌ای که باید در تنظیم استراتژی در نظر بگیرید دقت بالا و ریز بینی است. توجه کنید که بسیاری از ایمیل‌ها به دست مخاطبانی میرسند که هیچگاه آنها را باز نخواهند کرد و کسانی که ایمیل شما را می‌خوانند ممکن است محتوای ایمیل را نپسندند، پس طراحی فضای ایمیل بسیار مهم و حائز اهمیت است.

اگر در طراحی یک ایمیل برای ارسال به پرسونای خود دچار سردرگمی هستید به نکات زیر در تهیه‌ی ایمیل حرفه‌ای توجه کنید. بررسی‌های انجام شده از سوی کسب‌ و کارهای بزرگ نشان داده است که ایمیل‌های که ویژگی‌های زیر را داشته‌اند مورد توجه مخاطبان بوده و درصد بسیار کمی اسپم شده است.

-عنوان

یک عنوان مختصر و کوتاه برای ایمیل در نظر بگیرید این عنوان را بر اساس سلایق و ویژگی‌های پرسونا و موضوع ایمیل در نظر بگیرید بهترین عنوان، متنی است که فرد را به انجام عملی فرا بخواند به نوعی Engagement برای مخاطب ایجاد کند. عنوان می‌تواند به صورت یک جمله دوستانه مانند: سلام، روز بخیرو… باشد یا می‌تواند به طور رسمی نوشته شود: صفر تا صد ایمیل مارکتینگ و…

-لوگو

داشتن لوگو نشان دهنده شخصیت و هویت برند شما است، بررسی‌ها نشان داده است که افراد به بیرینس‌هایی که لوگو و هویت برندی دارند اعتماد بیشتری دارند و برای آن ارزش و زمان بیشتری صرف می‌کنند. در ایمیل ارسالی خود لوگو را جای دهید و بهترین جایگاه برای لوگو بالای ایمیل است.

سودجویی برخی از افرد و ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی فیک، بسیاری از افراد را به ایمیل‌های دریافتی از افراد ناشناس بی اعتماد کرده. بهترین کار برای ایجاد اعتماد، قرار دادن شماره تلفن ثابت و همیشه در دسترس در ایمیل‌ها است. بهترین جایگاه شماره تلفن در ایمیل گوشه پایین سمت چپ است. برای افزایش این اعتماد می‌توانید آدرس محل کسب و کار را نیز قرار دهید.

-محتوای متنی مناسب برای ایمیل

اگر در کسب‌وکار خود متخصص بازاریابی محتوایی دارید پیشنهاد من به شما استفاده از این متخصصین برای نوشتن متن کامل ایمیل است. در متن، بسیار واضح صحبت کنید وضوح کلام شما باعث احساس بهتر مخاطب در ارتباط با شما خواهد شد. زیر عنوان مناسب انتخاب کنید، اگر متن محتوای ارسالی شما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است با زیر عنوان‌های مناسب و فضای خالی بین متنی ایجاد کنید. 

-یک زیر عنوان مناسب باید کوتاه جامع و قابل فهم باشد

محتوای متنی موجود در ایمیل باید کوتاه باشد، زیاده گویی و نوشتن چندین صفحه متوالی مخصوصا در ابتدای کار و اولین ایمیل‌های ارسالی برای مخاطب خسته کننده است.

-از همان ابتدای کار هدف و موضوع اصلی را بیان کنید و بیهوده مقدمه چینی نکنید

بررسی‌های انجام شده نشان داده است استقبال مخاطبان از ایمیل‌هایی بیشتر است که برای آن‌ها سودی به همراه داشته باشد. محتوای آموزشی رایگان، کدتخفیف، هدیه و… با بیشترین استقبال روبرو بوده‌اند.

-تصاویر

اینکه قصد استفاده از تصاویر با طرح‌های وکتور، رئال و یا غیره را دارید به زبان برند شما و سلایق پرسونای شما مرتبط است. تنها نکته‌ای که می‌توان به عنوان یک اصل در ایمیل آن را بیان کرد تناسب است، شلوغی بیش از اندازه و زیادتر بودن نسب عکس‌ها و متن‌ با یک دیگر می‌تواند آزار دهنده باشد.

نکات فنی برای طراحی یک ایمیل

برای نوشتن یک ایمیل خوب باید به یک سری نکات فنی هم دقت داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

-ایجاد دکمه واکنشگر

سعی کنید ایمیلی واکنش گرا طراحی کنید. یک دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل برای مخاطبتان لحاظ کنید تا اگر تمایلی به دریافت ایمیل ندارند، به راحتی بتوانند عضویت خود را لغو کنندو این کار شما نشان دهنده اعتماد به سلیقه و نظر مخاطب است.

-تنظیم سرور دریافت

ایمیلتان را طوری طراحی کنید که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتوانند آن را به سادگی بخوانند.

-اندازه ایمیل برای موبایل

در حال حاضر استفاده از تلفن همراه برای چک کردن ایمیل بیش از کامپیوتر و لپ‌تاپ رونق دارد. سعی کنید اندازه تصاویر، نوع قرارگیری متن و… را به نوعی در صفحه لحاظ کنید که هم در موبایل و هم در داخل کامپیوتر، مرتب و خوانا باشد. برای بهتر دیده شدن ایمیل در موبایل ایمیل‌ها را به صورت تک ستونی طراحی کنید، ایمیل‌‎های تک ستونی در موبایل بهتر نمایش داده خواهند شد.

بهترین جا برای قرار دادن دکمه‌ها پایین سمت چپ است، اگر دقت داشته باشید بیشتر افراد با انگشت شصت دست راست و از وسط صفحه اسکرول (صفحه را به پایین یا بالا هدایت) ‌می‌کنند پس دکمه‌هایی که در وسط صفحه قرار دارند راحت تر لمس و فعال خواهند شد.

نکات مخرب و منفی در ایمیل مارکتینگ

نکاتی در بازاریابی ایمیلی وجود دارد که باعث گرفتن نتایج منفی از این فرایند و دلسرد شدن مدیران از بازاریابی ایمیلی خواهد شد.

-خرید دیتای آماده

حقیقت آن است که خرید دیتا در صورت مجانی بودن آن برای پیشرفت یک بیزینس بی‌فایده است. خرید دیتا و ادرس‌های ایمیل تنها اتلاف هزینه و انرژی است و به هم خوردن و ایجاد خطا در آنالیز کمپین ایمیلی خواهد شد.

-تبلیغات ممنوع

همانطور که گفته شد تبلیغات ایمیلی با بازاریابی ایمیلی کاملا متفاوت است و تبلیغات مستقیم و غیرخلاقانه تنها باعث اسپم شدن و از دست دادن یک راه ارتباطی با مخاطبان خواهد شد.

-آهسته و پیوسته

از مشکلات مدیران در بازاریابی ایمیلی عجله است. ایمیل مارکتینگ یک مسیر آرام است که برای گرفتن نتایج ویژه از آن باید صبوری کرد. ارسال مداوم و خارج از برنامه ایمیل یا قطع و وصل کردن این فرایند هیچ سودی برای کسب و کار نخواهد داشت.

سخن آخر

با رعایت نکات گفته شده و ایجاد اندکی خلاقیت در مسیر بازاریابی ایمیلی به سادگی می‌توانید به برندسازی و جلب اعتماد مشتریان خود بپردازید و کافی است تا در این راه صبور باشید.