هر تعاملی که مخاطبان با شما داشته باشند، به نوعی یک تجربه به‌شمار می‌رود. اگر به‌دنبال رقم‌زدن بهترین تجربه‌ها هستید تا بهترین تصویر در ذهن مخاطبان شکل بگیرد، بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing می‌تواند قوی‌ترین ابزار شما باشد.

بازاریابی تجربی به شما کمک می‌کند دید بهتری را نسبت به برندتان گسترش دهید و تاثیر بهتری روی مخاطبانتان بگذارید.
چرا بازاریابی تجربی برای شرکت­ ها اهمیت دارد؟

محصولات و خدمات بسیاری در بازار وجود دارد که باید به گونه­ ای معرفی شوند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند و در ذهن مخاطب باقی بمانند. بازاریابی تجربی از یک بیلبورد یا تبلیغات ساده فراتر می­رود و احساسات مخاطب را درگیر می کند. بازاریابی تجربی مانند یک رویداد واقعی زندگی است که مخاطب می ­تواند در آن مشارکت کند. این نوع بازاریابی گروه مختلف مخاطبان را شامل می شود و بسیار متفاوت از نمونه های معمول در بازاریابی ­های سنتی است.

بازاریابی تجربی فقط منجر به فروش محصولات نخواهد شد، بلکه دیدگاه مخاطبان را تغییر خواهد داد و باعث می شود که نام برند، جایگاه خود را در ذهن مخاطب تثبیت نماید. حدود ۷۴% از مشتریان این نظر را دارند که پس از یک رویداد خلاق مبتنی بر بازاریابی تجربی، نظر بهتری درباره نام تجاری برند مورد نظر دارند.

هدف از بازاریابی تجربی تنها فروش نیست

اگر قصد دارید استراتژی بازاریابی تجربی موفقیت آمیزی داشته باشید، باید بدانید که موضوع تنها در مورد فروش محصولات نیست، بلکه ارزش دادن به مشتریان را نیز شامل می شود. اگر این حس در مشتریان ایجاد شود که تنها هدف از فعالیت های مذکور، فروش محصول مورد نظر به آن ها است حس خوبی در مخاطبان ایجاد نخواهد شد و بدون شک به نتایج دلخواه خود دست نخواهید یافت.

انواع مختلفی از بازاریابی ­های تجربی وجود دارد، اما تمامی آن ها دارای ویژگی­ های مشترک خلاقیت، مشارکت و ایجاد تعامل زنده با مخاطبین می­ باشند. در حال حاضر ما در دنیایی زندگی می­کنیم که بازاریابی تجربی در برقراری ارتباط با مشتریان و اثرگذاری عمیق در آن ها معنا می شود.

 در ادامه با ما همراه باشید تا چند نمونه از بازاریابی تجربی را به شما معرفی کنیم.

برگذاری کمپین­

درحالت کلی کمپین مجموعه­ ای از سرویس ­های تبلیغاتی را در برمی­ گیرد که همگی آن­ ها مبتنی بر یک پیام واحد، به صورت یکپارچه پیام برند را منتقل می نمایند. این سرویس ­ها شامل سرویس­ های تبلیغاتی عادی موجود در حوزه بازاریابی تجربی، مانند سمپلینگ و پروموشن، رویداد خلاق، طراحی و … می­ باشد.

برگذاری رویداد های خلاق

در روش­ های دیجیتالی بازاریابی که در آن مشتریان به طور مداوم با برنامه ­های تبلیغاتی آنلاین مضطرب می­ شوند، بازاریابی تجربی یک راه­حل عالی برای جلب توجه مخاطبان می­ باشد. نسل جدید برندها همیشه به دنبال فرصتی برای سرمایه­گذاری در تجربیات جدید هستند و برگذاری یک رویداد خلاق مبتنی بر بازاریابی تجربی می­ تواند یکی از بهترین روش­ های برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان برند باشد.

برگذاری مهمانی ­های سازمانی

مهمانی ­های سازمانی یکی از زیر مجموعه ­های بازاریابی تجربی است که عموما صاحبان برندها برای نمایندگان خود که در سایر نقاط کشور قرار دارند و یا برای سایر مخاطبان هدف مورد نظر خود، برگزار می­کنند. این مهمانی در حالت کلی برای ماندگاری در ذهن مخاطبان برنامه ریزی می­ شود و آژانس های تبلیغاتی عموما سعی بر آن دارند که این مهمانی را خلاقانه برگزار کنند و از این طریق میزان اثربخشی را افزایش دهند.

سمپلینگ و پروموشن

یکی از ساده ­ترین روش­ های درگیر شدن با رویداد­های بازاریابی تجربی، این است که به مشتریان فرصت دهیم که محصول یا خدمت مورد نظر را آزمایش کنند. برای این کار برندها می ­توانند نمونه محصول خود را به صورت رایگان بین مخاطبان پخش کنند و همزمان ارزش­ ها و ویژگی های  محصول مورد نظر را برای آن­ ها معرفی نمایند. با این کار هم فرصت برقراری ارتباط حسی با محصول مورد نظر را برای مخاطب فراهم کرده ایم، که باعث بالا رفتن میزان اعتماد مخاطبان به محصول برند مورد نظر خواهد شد و هم در نهایت می توان اطلاعات مفیدی را از مخاطبان جمع ­آوری نمود.

پتانسیل بازاریابی تجربی برای وایرال شدن

قصدتان این است که از طریق شبکه‌های اجتماعی وایرال شوید؟ قطعا دوست دارید نام برندتان بر سرزبان‌ها بیفتد. بهترین راه حل برای وایرال شدن استفاده از بازاریابی تجربی است.
اگر موفق شوید این نوع بازاریابی را به درستی انجام دهید و تجربه مخاطبانتان را به خوبی بهبود ببخشید و خاطره‌ای ماندگار در ذهنشان ثبت کنید، آن‌ها نیز با اشتراک‌گذاری همین تجربه هیجان انگیزی که کسب کرده‌اند باعث وایرال شدن شما می‌شوند. اینفلوئنسرها، بلاگرها ودیگر فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز با دیدن وایرال شدن موضوعی و برای مشارکت در این بحث جمعی به کمک شما می‌آیند و بیشتر و بیشتر به وایرال شدنتان کمک می‌کنند.

چرا ایده­ های بازاریابی تجربی از کارایی لازم برخوردار است؟

  • ایجاد تولید محتوای منحصر بفرد، مبتنی بر اصول بازاریابی تجربی
  • ایجاد وابستگی و برقراری ارتباط حسی مخاطبان با برند شما
  • استفاده از مجموعه ­ای از رسانه ­های مبتنی بر بازاریابی تجربی برای معرفی برند شما
  • برقراری کمپین ­های خلاقانه با درگیر کردن احساسات مخاطبان
  • استفاده از تکنولوژی­ های جذاب و به روز دنیای تبلیغات