از سال ۲۰۱۴ که اینستاگرام فعالیت خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی در دنیا آغاز کرد ۶ سال میگذرد. در این ۶ سال اتفاقات بسیار زیادی در بستر این اپلیکشین محبوب افتاده که یکی از آنها بازاریابی و برندسازی است. شرکتها، سلبریتیها و حتی آدمهای معمولی کمکم راه های افزایش فالوور در اینستاگرام را با تکنیکهایی که از راه تجربه به دست میآوردند و یا با استفاده از راه و روشهایی که از دوستان یا دستورالعملهای اینترنتی کسب کردند، یاد گرفتند. حالا هم بسیاری از شرکتها و برندها، بخش بسیار زیادی از فروششان را از فروش در صفحاتشان در اینستاگرام بدست میآورند. سهم بالای تبلیغات و درآمدزایی در اینستاگرام همیشه متعلق به آنهایی است که توانستهاند روشهای خلاقانه تبلیغات را به طور غیرمستقیم اجرا کنند. در یک نگاه گذرا به صفحههای تجاری برندهای مختلف در اینستاگرام میبینیم که از سال ۲۰۱۰ به بعد کسب و کارهای معتبر و بزرگ بعد از حضور در این شبکه اجتماعی توانستهاند به فالورهای میلیونی برسند و از این بستر ظاهرا ساده بهترین نوع تبلیغات محصولات خود را انجام دهند.
چرا باید در اینستاگرام برندسازی کنیم؟
برندسازی در اینستاگرام قابلیت بررسی یک برند را فراتر از مرزهای جغرافیایی یک شهر، استان و یا کشور میدهد. یک کارشناس برندسازی با مطالعه روی نیازهای مخاطبان و بررسی نیازهای بازار میتواند با یک تحلیل حساب شده بهترین محتوای تولیدی را برای بالا رفتن فالوورها و در نهایت فروش برند بدهد. براساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، ۳۰ درصد کاربران در ایالات متحده و ۴۰ درصد کاربران در انگلستان نسبت به حضور برندهای تازه تاسیس شک دارند که میتوان با ایدههای ناب برای مشارکت کاربران، این شک و تردید را به یقین تبدیل کرد و از آنها مشتریانی وفادار و پروپاقرص ساخت.
احساسات و عواطف در برندسازی چیست؟
برندسازی در اینستاگرام در مورد احساس و عواطف است. در واقع ارزشها و رسالت شما، شما را راهنمایی می کند. از خودتان بپرسید میخواهم بدانم مشتریان راجع به فروشگاه و محصولات و خدماتم چگونه فکر کنند؟ اگر محصولات شما قول یک چیز را بدهند و مشتریان به چیز دیگری برسند، شما راه را اشتباه رفته اید. مطمئن باشید که هم در زمینهی گفتوگوی خلاق با فالورها و هم معرفی محصول آنها را از خریدشان مطمئن می کنید. برندسازی، نتیجهی داشتن لوگوی عالی یا بستهبندی عالی یا محصول با کیفیت بالا نیست، بلکه ترکیب همهی این چیزهاست. شما میتوانید از طریق این ابزارهای اینستاگرام مانند هشتگ، کامنت، استوری، پست و… پیامی هماهنگ ایجاد کنید و تجربهی خاصی را از طریق محصولات یا خدمات خود ارائه دهید؛ به نحوی که با احساسات و امیال مشتریتان صحبت کند. با انجام این کار به ایجاد وفاداری مشتریان به برند کمک میکنید.
استراتژی تولید محتوا در خدمت برندسازی در اینستاگرام و بالا بردن فالوور
اگر بخواهیم برندسازی در اینستاگرام را تعریف کنیم مهارت و استراتژی تولید محتوای جذاب و حساب شده برای یک برند شخصی یا تجاری به قصد بالا بردن فالوور که در نهایت با تعداد بازدید بالا منجر به فروش بالا میشود. برندها برای ارائه فعالیت خود نیاز به محلی دارند که محصولات خود را برای مشتریان معرفی کنند. این تولید محتوا جنبههای مختلفی را دربرمی گیرد که یکی از آنها تولید محتوا ويژه اینستاگرام است. تولید فیلمهای تبلیغاتی براساس سناریوهایی که در همین رابطه نوشته میشود در کنار عکسها و محتوای نوشتاری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم یک برند را معرفی کند. اما برندسازی در اینستاگرام کار آسانی نیست. جلب اعتماد، برقراری ارتباط و تعامل میان ادمین برند و مخاطبان آن نیاز به استراتژیهای متعدد دارد قطعا کسی که ویژگیهای اینستاگرام را نشناسد، نمیتواند در این محیط محصول خود را عرضه کند. در حال حاضر از فروشگاههای بزرگ کشور گرفته تا صنایع مختلف، آرایشگاهها و… همگی صفحه اینستاگرام دارند و خدمات و محصولات خود را عرضه می کنند. یک ادمین خوب و استراتژیست خلاق تولیدمحتوا میتواند از تمام فرصتها به بهترین شکل ممکن برای جذب فالور و بالا بردن بازدید و تعامل مخاطبان استفاده کند. در حال حاضر کسب و کارهای بسیار زیادی در کشور وجود دارند که از اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی پرنفوذ و کمهزینه برای برندسازی استفاده میکنند. معمولا کارآفرینان یا صاحبان برندهای قدیمی و شناخته شده برای برندسازی در اینستاگرام از شرکتهای تولیدمحتوا استفاده میکنند تا هر چه سریع تر به هدف خود که رسمیت یافتن در شبکههای اجتماعی و فروش بالاتر است برسند. در واقع برندی که در اینستاگرام صفحهای ندارد در بخش بزرگی از فضای رقابتی و فروش در بازار حضور ندارد. معمولا در برندسازی در اینستاگرام بودجههای سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانههای جمعی و چاپی مانند صداوسیما و روزنامهها خبری نخواهد بود. از سوی دیگر در کمترین زمان ممکن میتوان فهمید که مخاطب چه علاقمندیهای دارد و یا نظر و دیدگاهش نسبت به محصولات و برندی که در حال استفاده و یا آشنایی با آن است، چگونه است. در نهایت با جمعآوری اطلاعات و بررسی آنها می توان نتیجه گرفت و از نتایج آن در تبلیغات و بازاریابی (برندسازی در اینستاگرام) استفاده کرد.
برندسازی در اینستاگرام چگونه فروش را بالا میبرد؟
برندسازی در اینستاگرام کلید رسیدن به سود است. امروزه رقابت میان محصولات و خدمات برندها در بازارها و به طور تبلیغات سنتی مفهوم خود را از دست داده است و بیشتر رقابت بر روی پرزنت برند در اینستاگرام است. از آنجا که انتخابها زیاد است برندی که سریعتر و آسانتر روی مخاطب تاثیر بگذارد موفقتر است و این تنها از یک گروه تولید محتوای خلاق برمیآید.
برندینگ در اینستاگرام شامل چه تبلیغاتی است؟
چهار نوع مختلف تبلیغات در اینستاگرام وجود دارد: تبلیغات تک عکس، تبلیغات چند عکس تبلیغات ویدیویی و استوریها. در کنار آگهی تبلیغاتی برندها میتوانند مخاطب هدف خود را انتخاب و برنامه زمانی آن را مشخص کنند. ممکن است اینستاگرام صرفا شبیه ابزار برندسازی به نظر برسد اما در عین حال فرصت وفادارسازی و افزایش مشتری را هم فراهم میکند. جایی که مصرف کنندهها به دنبال اصالت و ارتباط هستند، پلتفرم همرسانی عکس این فرصت را در اختیار برندها قرار میدهد که بخشی از ارتباط با مخاطب و مشتریانشان را فراهم کنند.
چرا نباید از برندسازی در اینستاگرام غافل شد
برندسازی در اینستاگرام مانند یک بازی فوتبال است که همه ی اعضای تیم برندسازی و مسئولان برند با حرکات حساب شده و تمرکز بالا بتوانند گل نهایی را بزنند و همراه با فالوورهایشان راضی و خشنود از زمین بیرون بیایند. بعضی از شرکتها از اینستاگرام در مراحل اولیه برای برندسازی و وفادار کردن مشتری بهره میبرند که در ادامهی راه گاهی بخش زیادی از فروششان از همین طریق است. شرکتهای طراحی ایدهپردازی و تولیدمحتوا از سه راه اساسی برای برندسازی استفاده میکنند. پیریزی ارتباط و به نمایش گذاشتن یک محصول از طریق صفحه خود، استفاده از اینفلونسرها و از طریق تبلیغات. در بسیاری از مواقع صفحههای برندها هم مانند صفحههای شخصی پر از داستانهایی از خوردنیها و پوشیدنیهاست که در میان مخاطبان محبوبیت فراوانی دارد و گاهی هزاران و میلیون ها بار از آن بازدید میشود. این یک تمرین مهم در ساخت برند و ابزار کلیدی تبلیغات است تا آنجا که ۶۰ درصد از کاربران اینستاگرام انگلیس میگویند که از این راه در مورد محصولات و خدمات اطلاعات کسب میکنند. اغلب ما بعد از بیدار شدن از خواب اولین کاری که انجام میدهیم چک کردن اکانتهایمان در شبکههای اجتماعی است.از آنجا که اینستاگرام ترکیبی از سبک زندگی ماست میتواند الگوی موثری برای تولید محتوای برندها به ما بدهد. ما بسیاری از آدمها را می شناسیم که در اطراف ما تنها از صفحات اینستاگرام خرید میکنند و برندهایی که با تبلیغات خلاق به آنها احترام و ارزش میگذارند را دوست دارند.
برندسازی و ارتباط آن با بازاریابی در اینستاگرام
از آنجا که اینستاگرام یک رسانه خوب برای تبلیغات و برندسازی است بسیاری از صاحبان برندهای مطرح در جهان بخش زیادی از بودجه و انرژی خود را برای این کار اختصاص میدهند. یکی از اهداف اینستاگرام مارکتینگ فروش مستقیم محصولات است. برندها محصولات خود را در پستهای متعدد منتشر میکنند و از این راه آن را به فروش میرسانند اما در روش دیگر برندها با تبلیغات خلاق سعی در سرگرم کردن و تولید مشتری وفادار دارند. در این روش افراد یا برندها با تبلیغات، محصولات و خدماتشان را در طیف وسیعی به مردم معرفی میکنند و باعث میشوند افراد زیادی برای مشاهده و اطلاعات بیشتر از محصولاتشان به سمت صفحه اینستاگرام آنها سوق داده شوند در نتیجه مشتریهای جدید جذب میکنند. مرحله بعد از برندسازی در اینستاگرام مرحله بازاریابی است. در این مرحله با تولید محتوای ارزشمند مانند ویدئو مارکتینگ، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی و… میتوان به نتایج خوبی رسید. در واقع ارتباط برندسازی، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال با درک مفاهیم کاربردی این سه مقوله امکانپذیر است. این که بدانیم در هرکدام چه اتفاقهایی باید رخ دهد و چه کارهایی باید در آنها انجام شود.
هدف از برندسازی چیست؟
هنگام بازاریابی در اینستاگرام باید تکلیف خودمان را در برندسازی مشخص کرده و سپس بازاریابی را انجام دهیم. باید بدانیم که مشتریهای ما فقط در یک شهر هستند و یا قرار است در کل کشور و یا چندین کشور باشند. اینکه قرار است از طریق چه راهها و پیامهایی در اینستاگرام بازاریابی کنیم و از چه اینفلوئنسرهایی در این راه کمک میگیریم در واقع بخش بزرگی از راه ما را روشن میکند. در نهایت اینکه باید بودجه برندسازی با بازاریابی متفاوت باشد. چون وقتی هویت یک برند را میسازیم نباید مخاطب را مجبور به خرید کنیم، باید به او فرصتی برای شناسایی و ارتباط برقرار کردن با برند را بدهیم. راز موفقیت در این کار ایجاد چند کمپین بر اساس قسمتهای منحصر به فرد وب سایتهای این برندهاست. شما با هر روشی میتوانید از اینستاگرام کسب درآمد کنید در این خصوص باید تعداد زیادی دنبال کننده حقیقی و هدفمند داشته باشید یعنی فالوورها با توجه به حیطه فعالیتتان شما را دنبال کنند تا خدمات و محصولاتتان را ببینند و با شما در تعامل باشند.
نحوه ارتقاء پیج یا صفحه اینستاگرام با برندسازی
اولین راه برای ارتقا صفحه اینستاگرام یک برند این است که از تعداد دنبال کنندگان واقعی استفاده شود. در اینستاگرام باید به دنبال افرادی باشید که برای شما کامنت بگذارند و نظراتشان را در صفحه بازگو کنند. کسانی که از یک برند استفاده کنند و به طور زنده عکسها و خاطراتشان را از آن بگویند تا بتوانند به طور مستقیم و غیرمستقیم تبلیغات کنند. در برندسازی باید تعامل زنده با مخاطبان و دنبالکنندگان اتفاق بیفتد. برندهایی که با فالورهای بالا تعاملی با دنبال کنندگانشان ندارند بعد از مدتی دچار رکود میشوند و دیگر نمیتوانند بازاریابیشان را هم در جهت مثبتی پیش ببرند. تعداد فالورهای کم در روزهای آغاز برندینگ طبیعی است اما وقتی با صبر و حوصله تعامل خوبی با دنبال کنندگان اتفاق بیفتد قطعا روشهای برندینگ از یک پیچ کمفالور یک پیج با فالورهای بالا خواهد ساخت. در اینکه باید از محتوای زیبا و جذاب برای ارتقا پیج استفاده کنید شکی نیست. تکههای کوچک یک فیلم یا یک موشنگرافی که به طور خلاقانه تولید شدهاند می تواند تعداد بالایی فالور و لایک را برای پیج داشته باشند. همچنین بازتاب این پستها در پیجهای دیگر میتواند به معرفی پیج کمک کند. یکی دیگر از راههای ارتقا پیج این است که باید نیازهای مخاطبانتان را بشناسید و بدانید که آنها به دنبال چه چیزی در صفحه اینستاگرام برند شما میآیند. با آنها صحبت کنید و به سوالاتشان جواب دهید. هر سوالی که به آن پاسخی داده میشود میتواند در جذب فالور موثر باشد. رفتار شما در پاسخ به هر سوال در نظر دنبالکنندگان زیر ذرهبین است و این کار را سخت میکند. هم باید با استراتژیهای بازاریابی آشنا باشید و هم برندینگ را به خوبی انجام دهید.
امضای خود را در برندینگ داشته باشید
سعی کنید برای برندتان یک سبک خاص داشته باشید؛ یک حالوهوا که فقط مختص به صفحه و برند خودتان باشد و هیچ کسی نتواند آن را از بین ببرد. یک شور و هیجان خاص؛ یک نوع زبان و لحن خاص، استفاده از یک نو رنگ و نور ویژه یا هر نماد دیگری که مربوط به خود برند باشد. باید از هشتگهای مربوطه استفاده کنید تا قابلیت بیشتر دیده شدن را پیدا کنند. طبق آمارهایی که از اینستاگرام بدست آمده است، تقریبا ۷۰% از پر طرفدارترین هشتگ های اینستاگرام برند هستند.
مفهوم برندسازی شخصی در اینستاگرام
از آنجا که اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب میان برندها شناخته شده میتوان از آن برای تبلیغات و برندسازی استفاده کرد. قابلیت گذاشتن عکس و فیلم در کنار توضیحاتی اندک که شرح خاطرهای کوتاه یا اتفاقی هیجانانگیز را میدهد در جذب مخاطب برای اینستاگرام تاثیر فراوان دارد. آدمها با سبک زندگیهای متفاوتشان مخاطب برندهایی میشوند که برایشان از داستانهایی بگویند که هر روز با آن سروکار دارند و از طرفی نیازشان را برطرف میکنند شما میتوانید از همین روش برای برندینگ شخصی خود در اینستاگرام استفاده کنید و ماموریت های روزانه خود را به همراه اهدافتان در قالب داستان گویی در اینستاگرام منتشر کنید، از سختی ها و موفقیت ها و چالش های شخصی اما حرفه ای خود بگویید. بالا بردن اعتماد به نفس و هیجان در کنار ایجاد صمیمیت و دوستی یکی از کارهایی است که باید در تاروپود یک پروژه برندینگ شخصی در اینستاگرام اتفاق بیفتد. یعنی دنبال کنندهها تنها برای خرید به این صفحه سر نزنند بلکه علاقمندیها و آرزوها و هیجانهایی که شاید در زندگی ندارند را با یک پست تجربه کنند و ترغیب به کاری شوند که برندینگ شخصی شما راهنمای آن کار شده است. بارها اتفاق افتاده که یک متخصص کوچک و نوظهور با برندینگ مناسب در اینستاگرام ناگهان به فالورهای بالا رسیده و محبوبیت و سرمایه آن بالا رفته است، اما قدمهای بعدی باید محکمتر برداشته شود چون داشتن یک صفحه پرفالوور و فعال نیاز به اطلاعات بالا و انرژی کافی دارد. در واقع تکنیک های برندینگ همه در خدمت بالا بردن فروش و محبوبیت و اعتماد و بازاریابی مثبت برای برندها و اشخاص هستند.
پیچهای برندینگ پرفالور در اینستاگرام چه ویژگی هایی دارند؟
تکنیکهای تولید محتوا در کنار روشهای برقراری ارتباط با فالورها، استفاده از هشتگ، برگزاری کمپین و منشن تکنیکهایی هستند که بیشترین نتیجه را در برندینگهای موفق دادهاند.
ارتباط میان بازاریابی و برندینگ چیست؟
معمولا تیمهای تولید محتوا با استفاده از استراتژیهای مختلف سطح فروش یک برند را بالا میبرند. از آنجا که بیشتر از ۳۰درصد مخاطبان اینستاگرام به محض اینکه کالای مورد نیازشان را در این شبکه اجتماعی میبینند، اقدام به خرید میکنند؛ پس لزوم برندسازی در اینستاگرام برای برندها حیاتی است.
ویژگی مشترک برندینگ های موفق در اینستاگرام چیست؟
شاید بتوانیم بگوییم مدیریت برندینگ در اینستاگرام در واقع مدیریت احساسات و عواطف کاربرانی است که نیاز به خرید دارند. پس برندهایی که بتوانند این هیجان را با تکنیکهای های فیلمسازی، سناریونویسی و عکاسی و… به مخاطب منتقل کنند موفق هستند.