بازار ارزهای دیجیتال روز‌به‌روز برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد محبوب‌تر می‌شود. پذیرش هرچه بیشتر این ارزها بین مردم، امکان استفاده از آن‌ها در برخی فروشگاه‌های اینترنتی و غیره، باعث می‌شود که جایگاهشان در بازار بیشتر تثبیت شود. یکی از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، خرید و فروش یا همان ترید (Trade) کردن است.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری و خرید و فروش

در ادامه، به بررسی ۵ ارز دیجیتال برتر برای خرید و فروش و سرمایه گذاری خواهیم پرداخت. این ۵ ارز فقط پیشنهادی هستند و شما برای انتخاب نهایی، باید طبق شرایط و نتایج تحلیل خود شروع به کار کنید.

۱- بیت کوین

نماد رمزارز: BTC

جایگاه در بازار: اول

سال شروع به کار رمزارز: ۲۰۰۹

بیت کوین مهم‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال است. این رمزارز با ارزش از سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرده است و تا امروز، روند مثبتی را در پیش گرفته است. بیت کوین همچنین با داشتن بازار بزرگی درصد زیادی از سهم بازار رمزارزها را در اختیار دارد. این ویژگی بیت کوین را به یک گزینه خوب ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری و خرید تبدیل می‌کند.

این رمزارز در چندین صرافی مستقل در کل دنیا معامله می‌شود و بالاترین سهم معامله روزانه در بازار را دارد.

مزایای خرید و فروش بیت کوین

بیت کوین رمزارزی پذیرفته شده در سراسر جهان است. نوسانات قیمت بیت کوین روی سایر رمزارزها هم تاثیر می‌گذارد. در واقع قیمت این ارز دیجیتال تا حد زیادی مشخص کننده قیمت ارزهای دیگر است. پس حضور آن در سبد معاملاتی شما یک انتخاب مناسب است.

بیت کوین تقریباً همیشه خریدار دارد و امکان تبدیل سریع آن به پول نقد بسیار زیاد است. شما می‌توانید در بازارها و پلتفرم‌های مختلف به خرید و فروش بیت کوین بپردازید و با نوسان‌گیری سود کنید.

معایب خرید و فروش بیت کوین

بیت کوین نوسانات قیمت قابل توجهی در بازه‌های کوتاه تجربه می‌کند و سرعت انتقال ارز در شبکه بسیار کم است. یعنی اگر شما با یک شخص دیگر بخواهید معامله کنید، ممکن است در ده دقیقه‌ای که منتظر هستید تا بیت کوین به کیف پول شما برسد، قیمت آن کمتر یا بیشتر شده باشد. البته این مشکل هنگام معامله در پلتفرم‌ها وجود ندارد.

 سرمایه‌گذاری طولانی مدت روی بیت کوین

بیت کوین، آینده بسیار روشنی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد معاملات با هدف کسب سود در بازار رمزارزها بسیار بیشتر از معاملات برای خرید کالا و خدمات خواهد شد. این وضعیت بازار باعث می‌شود قیمت‌ها بسیار رشد کنند.

البته، هنگام سرمایه‌گذاری روی بیت کوین در نظر داشته باشید که این پروژه تازه کار است. هرچند ۱۱ سال از ظهور بیت کوین گذشته است، اما این رمزارز همچنان توسط بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌ها پذیرفته شده نیست. اگر کشوری که در آن زندگی می‌کنید، خرید و فروش و نگهداری بیت کوین (یا همۀ ارزهای دیجیتال) را ممنوع کند، سرمایه شما در خطر قرار خواهد گرفت.

قوانین بین المللی، اقتصاد و سیاست می‌تواند سرنوشت بیت کوین را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. با وجود این که نگاه‌ها به آینده بیت کوین بسیار مثبت است، شما باید همیشه نسبت به شرایط بازار این رمزارز آگاه باشید.

۲- اتریوم

نماد رمزارز: ETH

جایگاه در بازار: دوم

سال شروع به کار رمزارز: ۲۰۱۳

اتریوم دومین رمزارز محبوب دنیا است. اتریوم در واقع یک پلتفرم بر بستر بلاکچین است که رمزارزهای مختلفی را میزبانی می‌کند. اتر، رمزارز پایه پلتفرم اتریوم است که در بازار با نام اتریوم شناخته می‌شود.

با توجه به این که اتریوم سهم مهمی از بازار را بعد از بیت کوین به خودش اختصاص می‌دهد، خرید و فروش آن برای نوسان‌گیری و کسب درآمد گزینه مناسبی است.

مزایای خرید و فروش اتریوم

اتریوم آینده روشنی دارد. به دلیل سرعت انتقال بالاتر و حرکت به سمت الگوریتم اثبات سهام به‌جای اثبات کار، اتریوم روز به روز بین کاربران محبوب‌تر می‌شود.

*الگوریتم اثبات سهام: دریافت پاداش به ازای تولید بلاک جدید به اندازه دارایی فرد در شبکه

*الگوریتم اثبات کار: دریافت پاداش به ازای تولید بلاک جدید با کمک توان محاسباتی

اتریوم هم مانند بیت کوین کاربران زیادی دارد و امکان تبدیل سریع به پول نقد در آن بالاست.

اتریوم یک قرارداد هوشمند است که تلاش می‌کند حوزه کاری خود را گسترده‌تر از قبل کند.

قیمت پایین‌تر اتریوم نسبت به بیت کوین، خرید و فروش آن را آسان‌تر می‌کند. پس اگر سرمایه کمی‌ دارید و تازه وارد دنیای ارز دیجیتال شده‌اید، اتریوم یک گزینه خوب ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری و خرید است.

معایب خرید و فروش اتریوم

شدت نوسانات اتریوم مانند بیت کوین بالاست. این رمزارز یک بار در سال ۲۰۱۸، قیمت ۱۴۳۲ دلاری را تجربه کرد. اما بعد از آن در طی یک‌سال به ۸۳ دلار رسید. اگر در بازار اتریوم، یا هر رمزارز دیگری، قصد خرید و فروش دارید، باید ریسک تغییرات قیمت ناگهانی را هم بپذیرید. البته یادگیری تحلیل تکنیکال و استفاده از آن، می‌تواند نوسانات قیمت را برای شما تبدیل به یک فرصت کسب سود کند.

سرمایه‌گذاری بلند مدت در اتریوم

برخی مطالعات برای قیمت اتریوم در ده سال آینده رشد قابل توجهی را پیش‌بینی کرده است.

البته اتریوم یک ویژگی مهم دارد که احتمال سقوط قیمت را بسیار کاهش می‌دهد. آپدیت جدید بلاکچین اتریوم، سازوکار پاداش این رمزارز را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر خواهد داد. این ویژگی ثبات بیشتری به رمزارز برای ادامه حضور در بازار می‌دهد.

۳- بیت کوین کش

نماد رمزارز: BTH

جایگاه در بازار: هفتم

سال شروع به کار رمزارز: ۲۰۱۷

بیت کوین کش یک هاردفورک (یک زیر شاخه مستقل) از بیت کوین است که در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد. در طول ۳ سال فعالیت، این رمزارز توانست رتبه هفتم بازار رمزارزها را از آن خود کند. این نکته نشان می‌دهد که بیت کوین کش یک انتخاب دقیق ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری و خرید است.

انگیزه توسعه‌دهندگان بیت کوین کش این بود که آن را به عنوان یک ارز برای تراکنش‌های روزمره مناسب کنند. آن‌ها این کار را با افزایش ظرفیت هر بلاک از ۱ مگابایت به ۸ مگابایت انجام دادند. قیمت بیت کوین کش در آغاز معرفی ۲۰۰ دلار به ازای هر کوین بود. هرچند ظرفیت بالای این ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری و خرید تاکنون ثابت شده است، این ارز چندان هم از نوسانات شدید بازار در امان نمانده است.

مزایا و معایب خرید و فروش بیت کوین کش

بیت کوین کش آینده خوبی دارد. تا امروز بیت کوین کش موفق‌ترین هاردفورک بیت کوین در تاریخ ارزهای دیجیتال بوده است. روز به روز نرخ هش بیت کوین کش بیشتر می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که استخرهای استخراج به آینده بیت کوین کش امیدوارند و تلاش می‌کنند از آن حمایت کنند.

اما در بیت کوین کش هم مانند بیت کوین، سرعت انجام معامله ۱۰ دقیقه است. این زمان، همچنان بر خلاف خواسته برنامه‌نویسان اولیه بیت کوین کش، آن را برای تراکنش‌های روزمره نامناسب می‌کند.

سرمایه گذاری طولانی مدت در بیت کوین کش

آینده خوبی برای بیت کوین کش پیش‌بینی شده است. طبق نتایج بدست آمده، بیت کوین کش صعود قیمتی بالاتر از اتریوم خواهد داشت.

اگر بیت کوین کش نتواند یک دلیل خوب به ماینرها برای ماندن در شبکه بدهد (مثلاً افزایش قیمت قابل توجه) با توجه به بزرگ‌تر شدن شبکه و سخت شدن استخراج، ممکن است آن‌ها با ناامیدی شبکه را ترک کنند. اگر این اتفاق بیفتد، قیمت بیت کوین کش سقوط شدیدی را تجربه خواهد کرد.

۴- ترون

نماد رمزارز: TRX

جایگاه در بازار: هفدهم

سال شروع به کار رمزارز: ۲۰۱۷

ترون، یک سیستم عامل روی بلاکچین است که می‌خواهد این تکنولوژی را برای استفاده روزمره مناسب کند. در حالی که بیت کوین می‌تواند تا ۶ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند و این تعداد در اتریوم ۲۵ تراکنش است؛ ترون می‌تواند تا ۲۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را انجام دهد. این ویژگی ترون را تبدیل به یک ارز مناسب برای استفاده‌های روزمره کرده است.

ترون هم مانند اتریوم تلاش می‌کند تا پلتفرمی همه‌جانبه برای ارائه خدمات مختلف باشد. در سال ۲۰۱۸، این پلتفرم سرویس اشتراک فایل بیت تورنت را راه‌اندازی کرد که قدمی بزرگ در مسیر ترون بود. پلتفرم ترون به طور کلی میزبان خوبی برای برنامه‌های غیرمتمرکز مثل رمزارزها است. برای مثال یکی از شبکه‌های رمزارز تتر، بر بستر ترون فعالیت می‌کند.

مزایا و معایب خرید و فروش ترون

ترون، یکی از ارزهای دیجیتال نوظهور است. این رمزارز قابل استخراج نیست و تمام توکن‌های آن از قبل وجود دارد. پس دلیل حضور کاربران در شبکه، صرفاً معامله ترون است. این ویژگی نوعی ثبات نسبی به این رمزارز می‌دهد.

هرچند ترون هم مانند سایر رمزارزها نوسانات مختلفی را تجربه می‌کند، این نوسان‌ها به شدت ارزهای دیگر نیست.

قیمت پایین رمزارز ترون، آن را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید تبدیل می‌کند. این رمزارز می‌تواند دروازه ورود یک تریدر به دنیای ارزهای دیجیتال باشد. هرچند رمزارز ترون نسبت به بیت کوین و اتریوم نوظهور است، اما آینده روشنی در پیش دارد.

 سرمایه گذاری بلند مدت در ترون

با توجه به پیش‌بینی‌ها، ترون شاید در آینده نزدیک رشد چند صد درصدی را تجربه نکند. پس گزینۀ مناسبی برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت نیست. اما ترید ترون می‌تواند بسیار سودآور باشد.

۵- کاردانو

نماد رمزارز: ADA

جایگاه در بازار: نهم

سال شروع به کار رمزارز: ۲۰۱۷

کاردانو یکی از بزرگترین پلفترم‌های بلاکچین با الگوریتم اثبات سهام است. طراحان کاردانو می‌گویند هدفشان این است که به “مبتکران و رویاپردازان” اجازه دهند که برای ساختن دنیایی بهتر قدم بردارند. ایده کاردانو این است که با توزیع مجدد قدرت از سمت ساختارهای متمرکز به سوی افراد، جامعه‌ای شفاف‌تر و ایده‌آل‌تر بسازد.

طراحان کاردانو می‌گویند تا همین امروز هم توانسته‌اند کمی از ایده‌شان را عملی کنند. بلاکچین بیت کوین تا امروز به چند شرکت کشاورزی کمک کرده تا محصولاتش را ردگیری کند. خرده فروشی‌ها با این پلتفرم می‌توانند اجناس تقلبی را شناسایی کنند؛ در نهایت با رمزگذاری مدارک تحصیلی در پلتفرم کاردانو، می‌توان جلوی جعل این مدارک را گرفت. این ویژگی‌ها باعث شده است که کاردانو بتواند رشد خوبی را در بازار ارزهای دیجیتال تجربه کند.

مزایا و معایب خرید و فروش کاردانو

کاردانو هم مانند ترون قیمت بالایی ندارد و برای تازه‌کارها گزینه مناسبی است.

تیم با سابقه پشت سر کاردانو و پروژه‌های موفق قبلی آن‌ها (مانند اتریوم)، آینده این رمزارز را خیلی روشن‌تر می‌کند. به علاوه سرعت بالای انجام تراکنش در این پلتفرم (۲۵۷ تراکنش بر ثانیه) و ارزان بودن آن، کاردانو را برای استفاده روزمره بسیار مناسب می‌کند.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که رمزارزی مثل ریپل یا ترون، سرعت تراکنش بالاتری نسبت به کاردانو دارند. به‌علاوه کیف پول رسمی این رمزارز مشکلات فراوانی دارد که شاید شما را به سمت کیف‌پول‌های دیگر سوق دهد.

 سرمایه‌گذاری در بازار کاردانو

کاردانو، رمرزارز معتبری است. این ارز تلاش می‌کند تا مشکلات زمان و محدودیت تراکنشی که بیت کوین دارد را حل کند. با وجود این که نمی‌توان امروز پیش‌بینی دقیقی برای آینده کاردانو انجام داد و آن را رقیبی برای بیت کوین دانست، همچنان ارزش یک سرمایه‌گذاری متوسط را دارد. اگر یک سبد سرمایه‌گذاری ایجاد کردید و در آن روی رمزارزهای مختلفی سرمایه‌گذاری کردید، کاردانو می‌تواند یکی از گزینه‌های کم ریسک شما باشد.

سخن پایانی

بازار رمزارزها، مثل هر بازار سرمایه دیگری ریسک‌های خودش را دارد. آنچه ما در این مقاله گفتیم، تنها یک راهنمایی کلی برای شماست. در نهایت، این شما هستید که با توجه به سرمایه اولیه خود، آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال و انواع روش‌های تحلیل بازار و در نهایت ریسک‌پذیری، انتخاب می‌کنید کدام ارزها را در سبد معاملاتی خود بگذارید.

به یاد داشته باشید که بهترین استراتژی خرید و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، داشتن چند ارز در سبد سرمایه است.