دنیای دیجیتال در حال رفتن به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی است. از این رو وب مسترها باید زمان زیادی را برای تولید محتوا برای کسب و کارشان صرف کنند. در حال حاضر وبسایت و اپلیکیشنها برای جذب مخاطب برحسب نیازشان از تولید محتوای متنی، ویدئویی، گرافیکی، تولید محتوای صوتی و … استفاده میکنند. دراین مقاله شما را با تولید محتوای متنی آشنا خواهیم کرد.
محتوا
هر آنچه که در اطرافتان میبینید محتواست. میلیونها سال پیش، افرادی که در غار زندگی میکردند برای انتقال مفاهیم به دیگران، اشکال مختلفی را روی دیوار غار میکشیدند. این اشکال به دلیل اینکه پیامی را منتقل و با دیگران تعامل برقرار میکردند به نوبه خود یک محتوا در نظر گرفته می شود. در مجموع محتوا چیزی است که از طریق آن پیامی به دیگران منتقل شود و طرف مقابل به راحتی آن را درک کند.
تولید محتوا
تولید به معنای پدید آوردن و ایجاد معنی شده است. بنابراین عبارت تولید محتوا به معنی یک محتوای ارزشمند، باکیفیت و منحصر به فرد است که برای مخاطبان هدف خود ایجاد میگردد. در حال حاضر بسیاری از مدیران کسب وکارها به سمت تولید محتوا رفتهاند. اما همیشه این سوال در ذهنشان وجود دارد که گردآوری محتوا با تولید محتوا چه فرقی دارد. گردآوری محتوا به معنی جمع آوری چندین مطلب از چندین سایت یا کتب و تغییر آن به صورت جزیی است اما تولید محتوا به این معناست که یک نویسنده براساس مهارت، تجربه، خلاقیت و نوآوری به تولید محتوا بپردازد.
تولید محتوای متنی
متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف میباشد. تولید محتوای متنی به معنی نوشتن در مورد یک موضوع خاص است. اما محتوای متنیکه برای کسب و کارها تولید میشود باید با هدف جذب مخاطب باشد و باعث رشد و توسعه کسب و کارتان گردد.
شاید به خودتان بگویید که در حال حاضر افراد هیچ علاقه ای به خواندن مطالب متنی ندارد و بیشتر به محتواهای گرافیکی یا ویدئویی تمایل دارند. این مسئله درست است اما اکثر مخاطبان متخصص به خواندن محتوای متنی علاقهمندند. این در حالیست که آنها هر محتوای متنیای را قبول ندارند. متنهایی برای این افراد جذابند که درباره یک موضوع به صورت کامل توضیح داده باشند و تمام جوانب آنرا پوشش دهند و در نهایت افراد با خواندن آن متن به سراغ دیگر وبسایتها نروند و در سایت شما به تمام مشکلاتشان پاسخ داده شود.
تولید محتوای متنی را میتوان در چندین دسته قرارداد، از جمله این دستهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- محتوای متنی عمومی
- محتوای متنی تخصصی
- متن شبکههای اجتماعی
- متن تبلیغاتی
- محصول نویسی
مزیت تولید محتوای متنی
- انتخاب شدن به عنوان یک سایت مرجع
- جذب بالای مخاطب
- جذب مشتریان بالقوه
- ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو
- اشتراکگذاری بالا در دیگر شبکههای اجتماعی
- افزایش برندینگ
- رشد و توسعه کسب وکار
معایب تولید محتوای متنی
- هزینه بالایی دارد
- زمان زیادی لازم دارد
- کارشناس متخصص در زمینههای تخصصی کم است
- کارشناس تولید محتوایی که در زمینه سئو نیز فعالیت داشته باشد بسیار کم است
- اگر براساس نیاز مخاطبان نوشته نشود باعث از دست رفتن مخاطبان بسیاری میشود