روزانه در سطح کشور مبالغ بسیار زیادی جا به جا می شود و عملیات کارت به کارت دارای سقف تراکنش میباشد و این بی شک یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلات مشتریان بانک های کشور می باشد. اما آیا روشی وجود دارد که به کمک آن بتوانیم مبالغ زیادی را جا به جا کنیم؟ پاسخ این سوال مثبت است و برای جا به جایی مبالغ زیاد، روش هایی وجود دارد که شاید با آنها زیاد آشنا نباشیم.

روش هایی که در این زمینه وجود دارند، عبارتند از ساتنا و پایا که شاید اغلب ما تفاوت این دو را ندانیم و این در حالی است که چندین بار در رسانه های مختلف اسم آنها به گوش ما رسیده است. با این وجود در این مقاله قصد داریم شما را با ساتنا و پایا و تفاوت های این دو سیستم بانکی آشنا سازیم که طبیعتا می تواند به شما در انتقال مبالغ بالای سقف مجاز کمک کند.

ساتنا چیست؟

سال (۱۳۹۷) بخشنامه ای مطرح شد و در آن میزان مبلغ کارمزدهای بانکی افزایش یافت تا عموم مردم و مشتریان بانک های مختلف به سمت استفاده از اینترنت بانک ها وغیره روی بیاورند و به نحوی فرهنگ سازی شود. ساتنا در اصل مخفف «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» می باشد که برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ به دلیل انتقالات بین بانکی الکترونیک رونمایی و به مرور مورد استفاده قرار گرفت که مشتریان می توانند با استفاده از سامانه بدون هیچ محدودیت و بدون هیچ گونه کارمزدی اقدام به انتقال مبلغ کنند.

مدت زمان واریز ساتنا

با این وجود در سیستم ساتنا زمانیکه شما از آن استفاده میکنید، تصور کنید که در یک روز چندین ساتنا داشته اید، بصورت تک تک به حساب شما واریز خواهد شد. همچنین مدت زمان این عملیات بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه متغیر میباشد.

پایا چیست؟

پایا در اصل همانند ساتنا است که یک سیستم کاملا الکترونیک انتقال مبالغ بانکی و بین بانکی میباشد که مشتریان هر بانک می توانند به کمک این سامانه اینترنتی مبلاغی را از حساب خود به حساب مشتریان دیگر حواله سازند. پایا برای افراد حقیقی و حقوقی کاربرد دارد و در ادامه به کاربرد آن خواهیم پرداخت.

تصور کنید شما مالک یک شرکت بزرگ با ۱۵۰ کارمند یا یک کارگاه کوچک خیاطی با ۵ نفر کارمند هستید. شما در طول هر ماه باید مبلغی را به عنوان حق السعی به آنها واریز کنید و طبیعتا باید هر ما شماره کارت ها را تک تک وارد کنید و سپس مبلغ مدنظر را برای اشخاصی که برای شما کار می کنند را واریز کنید. این کار بسیار سختی است و بی شک نیاز به تمرکز بالایی دارد!

جای نگرانی نیست چرا که در سامانه پایا شما به بانک شماره کارت مشتریان، حقوق آنها و… را تعریف می کنید و بصورت مستقیم هر ماه از حساب شما به حساب کارمندان شما هزینه تعریف شده که می تواند برای هر کارمند متفاوت باشد، واریز خواهد شد و میتواند در زمان بسیار موثر واقع شود.

مدت زمان واریز پایا

مدت زمان حواله پایا روزانه ۳ بار می باشد. یعنی چی؟ بر فرض مثال اگر شما امروز ساعت ۱۲ ظهر اقدام به استفاده از پایا کنید، روز آینده در ۳ ساعت ۳:۴۵ صبح، ۱۰:۴۵ صبح و یا ۱۳:۴۵ به حساب فردی که حواله کردید واریز خواهد شد.