فین‌تک چیست؟

برای دانستن این که فین تک چیست ابتدا لغت آن را معنی می‌کنیم. کلمه فین تک ترکیبی از دو کلمه انگلیسی مالی (financial) و فناوری (technology) است و به طور کلی به معنای استفاده از فناوری در ارائه بهتر خدمات و محصولات مالی است.

 فین تک می‌تواند در حوزه بانکداری، بیمه، سرمایه‌گذاری یا هر بخش دیگر مربوط به امور مالی باشد. فین تک چیز جدیدی محسوب نمی‌شود؛ چون در طول تاریخ همواره امور مالی تغییر کرده است و همچنان در حال تغییر است. اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاد ورود رایانه‌ها، اینترنت و ابزارهای الکترونیک به این حوزه بوده است که باعث شد سرعت تغییرات شتاب بیشتری بگیرد.

فین تک به زبان ساده

برای پاسخ به پرسش فین تک چیست با چند مثال درک آن را آسان‌تر می‌کنیم. برای مثال، امروزه به راحتی می‌توانید از طریق اینترنت و بدون مراجعه به شعب بانکی یک حساب بانکی برای خودتان افتتاح کنید؛ می‌توانید از طریق گوشی موبایلتان به حساب خود دسترسی داشته باشید و تراکنش‌‌ها را به صورت لحظه‌ای دنبال کنید. موبایل شما با نصب یک اپلیکیشن می‌تواند به عنوان کیف پول دیجیتال عمل کند و از آن برای همه پرداخت‌هایتان استفاده کنید.

در مثال دیگری از حضور فین تک در امور بیمه می‌توان بیمه خودرو‌ها را مثال زد. در جدید‌ترین روش‌های بیمه خودرو ابزارهایی مثل جی پی اس در خودرو نصب می‌شود و داده‌های مربوط به مسافت یا مسیرهای طی شده شما برای تعیین هزینه بیمه استفاده می‌شود. طرح‌های دیگری مثل خرید بیمه کوتاه مدت یا پرداخت خودکار هم در حال اجرا هستند اما گسترش نیافته‌اند.

فواید فین تک چیست؟

  •  سرعت و راحتی؛ دسترسی به منابع مالی و استفاده از انواع خدمات مالی با کمک فین تک بسیار سریع‌تر و راحت‌تر شده است.
  •     قدرت انتخاب بیشتر؛ با وجود فین‌تک در بستر اینترنت، مشتریان به خدمات و محصولات بیشتری فارغ از موقعیتشان دسترسی دارند.
  •     کاهش هزینه‌ها؛ خدمات‌ دهندگان فین تک نیازی به ایجاد شعبه در شهرها و مناطق مختلف ندارند و از طرف دیگر مشتریان هم نیازی به صرف هزینه‌هایی مثل رفت و آمد ندارند؛ در کل هزینه خدمات کاهش می‌یابد.
  •     افزایش خدمات و محصولات شخصی سازی شده؛ فناوری اطلاعات در فین‌تک کمک می‌کند که ارائه کنندگان خدمات اطلاعات بیشتری از مشتریان به دست آورند و از این اطلاعات برای ارائه محصولات بهتر و شخصی سازی شده استفاده کنند.

خطرات احتمالی فین تک

  •    خلع قانونی؛ شرکت‌های فین‌تک در بسیاری حوزه‌ها خدمات جدیدی ارائه می‌دهند و ممکن است مدل‌های تجاری متفاوتی داشته باشند. این سرعت پیشرفت و تغییرات باعث می‌شود در برخی حوزه‌ها خلع قانونی به وجود آید یا افراد ندانند چه قوانینی وجود دارد و چه حقوقی دارند.
  •     خطرات مربوط به فناوری؛ به دلیل این که بخش اعظم فین‌تک آنلاین است، امکان وجود خطرات امنیتی همچنان وجود دارد. داده‌های خصوصی امکان دارد به سرقت بروند یا حتی سرمایه‌های افراد هک شود.
  •     محرومیت بخشی از جامعه؛ هم‌زمان با این که قدرت انتخاب و دسترسی به خدمات مالی به کمک فین‌تک افزایش می‌یابد اما افرادی مثل سالخوردگان که نمی‌توانند از تجهیزات رایانه‌ای استفاده کنند یا افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند از این خدمات محروم می‌شوند.

فین‌تک چگونه کسب‌وکارها را دچار تحول خواهد کرد؟

اگر کسی قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را داشته باشد. طبق سیستم مالی سنتی باید به یکی از بانک‌های فعال مراجعه کرده و از آن‌ها درخواست وام کند و یا به دنبال یک سرمایه‌گذار سنتی بگردد. یا به عنوان مثالی دیگر اگر کسب‌وکاری بخواهد سیستم پرداخت با کارت اعتباری را برای کسب‌وکارش فعال کند، باید به یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده این خدمات متصل می‌شد. اما با پیدایش فین‌تک دیگر این چنین نیست.

فناوری فین‌تک درست مانند تامین سرمایه جمعی یا پرداخت‌های موبایلی و خدمات انتقال وجه، انقلابی را در راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و کمک به جهانی شدن آن‌ها ایجاد کرده است. به این ترتیب که راه‌اندازی و اجرای کسب‌وکار به کمک استارت‌آپ‌های فین‌تک به مراتب ساده‌تر از قبل شده است.

آیا فین تک رقیب بانک ها و موسسات مالی خواهد بود؟!

شاید یکی از علت هایی که در خصوص عدم همکاری برای توسعه این کسب و کار ها همین حس رقابت باشد. فين تك مى تواند تكميل كننده خدمات بانك ها و موسسات مالى باشد. اما هرگز به عنوان جايگزين و رقيبى براى آنها مطرح نیست.

مخاطب اصلی و بیشترین افرادی که از فين تك استفاده می کنند، كسب و كار هاى كوچك هستند. این کسب و کار ها در دسته بندی های متفاوتی جای می گیرند:

کسب و کارهای خانگی که در آن ها به فروش کالا می پردازند مانند: مراکز فروش غذاهای خانگی، انواع صنایع دستی که زنان خانه دار تولید می کنند، فروش و بسته بندی انواع ادویه (زعفران، زیره و…) و سبزی های خانگی.

مواردی که فریلنسر ها به عنوان خدمات خود ارائه می دهند که طیف گسترده ای از برنامه نویسی، طراحی ، تولید محتوا، صفحه آرایی، تولید پادکست، بازاریابی و دیگر موارد می شود.

کسب و کارهایی که خدمات نظافت منزل و محل کار ارائه می دهند.

به جز انواع کسب و کار ها، برای مراودات مالی نیز از فین تیک استفاده می شود. به طور مثال صندوق وام های قرض الحسنه و اخذ شارژ ساختمان از این دسته هستند. اهل بازار هم می توانند از فین تک استفاده کنند. به خصوص در مراودات با حجم و تعداد بالا می توانند با این تکنولوژی راهی برای رهایی از محدودیت های بانکی پیدا کنند.

توجه کنید که نکته اصلی و مشترک بین این کسب و کار ها این است که معمولا تازه تاسيس شده اند. اما این موضوع نباید سبب شود که فکر کنید فین تک فقط مناسب استفاده این دسته از کسب و کار ها است.  فين تك براى كسب و كار هاى بزرگ و حتى ارتباط بين كسب و كار ها با هم نيز كاربرد دارد.

پرداخت از طریق موبایل

همه دوست دارند راحت باشند و اصلا جای تعجب ندارد که نسل جدید این نوع خدمات را دوست دارد. چه کسی دوست ندارد موبایلش را بردارد و پول قهوه را بپردازد یا برای دوستانش پول بفرستد؟ برای همین است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند فقط همین امسال ۲۷ میلیارد دلار از طریق پرداخت موبایلی جابه‌جا می‌شود.

به همین خاطر این همه انتخاب‌های مختلف برای ارائه‌دهندگان پرداخت موبایلی وجود دارد؛ کیف پول‌های دیجیتالی و پردازنده‌های پرداخت همه‌ی این موارد روی یک حوزه تمرکز می‌کنند: پرداخت الکترونیک.

فین تک بانک‌داری اینترنتی و بودجه‌بندی

بانک‌داری یکی از مواردی است که نسل جدید دوست دارد به‌صورت آنلاین انجام بدهد. با اینکه امروزه بیشتر بانک‌ها خدمات اینترنتی و برنامه‌ی موبایل خود را دارند، فین تک‌ ها راه بهتری را برای عملیات اقتصادی شخصی و بودجه‌بندی پیدا کرده‌اند. به‌خاطر علاقه‌ی نسل جدید بانک‌های آنلاین برای پس‌انداز خودکار به کاربران جایزه می‌دهند. این بانک‌ها نسبت به بانک‌های معمول ارزان‌تر هم هستند. آنها با استفاده از ابزارهای ‌آنلاین،‌ به کاربران کمک می‌کنند پول خود را به‌خوبی بودجه‌بندی و مدیریت کنند تا بتوانند به اهداف خود در پس‌انداز برسند. همه‌ی اینها با کمترین زحمت و با استفاده از گوشی هوشمند انجام می‌شود.

بی‌دلیل نیست که متولدین هزاره‌ی سوم فین تک را دوست دارند. چون درک خیلی از خدماتی که ارائه شده‌اند آسان است. مثلا قرض گرفتن پول یا خرید کردن. برای کسی که جوان و تازه‌کار است حتی بیمه کردن هم آسان است. ولی وقتی کارها پیچیده‌تر می‌شوند بعضی از این فین تک ها ممکن است کافی نباشند. وقتی مشتریان به سطح خاصی از توان مالی و حرفه‌ای می‌رسند، می‌خواهند روش شخصی‌تری داشته باشند و فین تک قادر نیست این کار را انجام بدهد.

کسی که می‌خواهد از خدمات یک فین تک استفاده کند باید نکاتی را مد نظر داشته باشد. برای تازه‌کاران تعداد انتخاب‌ها زیاد است، چون خدمات مالی بسیار گسترده هستند، ولی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای میلیون‌ها دلار را تحت اختیار شرکت‌های متعدد قرار می‌دهند که برخی از این شرکت‌ها ممکن است خیلی موفق نباشند. کاربران باید آنهایی را انتخاب کنند که قدرتمند هستند.

در پایان

با حضور فناوری نوین بانکی در زندگی و مشاغل و کسب و کارها مؤسسات مالی سنتی ممکن است اخیرا به فین‌تک پیوسته باشند،‌ ولی خیلی هم دیر نیست. خیلی از آنها خدمات خود را اختراع می‌کنند یا با فین تک‌ های موفق شریک می‌شوند تا خدماتی را به مشتریان خود ارائه بدهند. این مسئله در همه‌ی جنبه‌های فین تک اتفاق افتاده است.

همه‌ی فعالیت‌های صنعت خدمات مالی سنتی باعث می‌شوند مردم انتخاب بیشتری نسبت به استارتاپ‌ها داشته باشند. فین تک ها اساسا به‌خاطر همین مردم به‌وجود آمده‌اند. چون متولدین هزاره‌ی سوم می‌خواهند در همه‌ی جنبه‌های زندگی خود از تکنولوژی بهره ببرند و تجربیات بهتری داشته باشند. به همین خاطر فین تک در صنعت مالی پیشرفت زیادی داشته‌ است و در نتیجه همه‌ی مردم با سن‌و‌سال‌ و موقعیت‌های مالی مختلف فواید زیادی کسب کرده‌اند.