هر صفحه وبی که در مرورگرتان مشاهده می‌کنید دارای یک url یا آدرس متنی می‌باشد. url یک سایت، یک متن حاوی آدرس سایت را نشان می‌دهد که می‌تواند با یک عبارت مانند AqayePardakht.ir یا یک آدرس پروتکل اینترنت نوشته شود. اکثر کاربران اینترنت، هنگام جست‌وجو کردن صفحات وب موردنظرشان، برای نوشتن آدرس از نام‌ها استفاده می‌کنند زیرا که حفظ کردن نام‌ها از اعداد آسان‌تر است. ما در این مقاله قصد داریم انواع پسوند دامنه را معرفی کرده و شما کاربران عزیز را با کاربردها و خدماتی که هریک از آن‌ها ارائه می‌دهند، آشنا سازیم.

دامنه چیست؟

دامنه یا domain در لغت به معنای “گستره” می‌باشد که آدرس منحصربه‌فردی را برای دسترسی به سایت موردنظر تعیین می‌کند و بدین ترتیب برای دسترسی راحت‌ افراد قرار می‌گیرد.

برای انتخاب دامنه می‌توان از ۱ الی ۶۳ کاراکتر بدون فاصله استفاده کرد و فقط می‌توان از حروف، اعداد و خط تیره (-) در نام آن به‌کار برد. در اینترنت، انواع زیادی پسوند دامنه وجود دارد.

چرا انتخاب یک پسوند دامنه مناسب اهمیت دارد؟

به دو دلیل؛ نخست اینکه وقتی یک دامنه مرتبط و متناسب با زمینه فعالیتتان انتخاب بکنید، کاربران راحت‌تر می‌فهمند که حوزه کاری سایت شما چیست. فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین قهوه دارید و از دامنه coffee. استفاده می‌کنید؛ طبیعتاً گوگل (و کاربران) راحت‌تر شما را به عنوان یک کسب و کار مرتبط با قهوه شناسایی می‌کنند.

دلیل دیگر این است که پسوند دامنه در سئوی سایت شما تاثیرگذار است. یعنی به کسب رتبه سایتتان در گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌کند. مثالی می‌زنم تا موضوع روشن‌تر شود؛ وقتی شما یک دامنه ir. داشته باشید، شانس کسب رتبه در جستجوهای فارسی برای شما بیشتر خواهد بود. چرا که گوگل شما را به عنوان یک سایت ایرانی می‌شناسد.

به‌طورکلی دامنه از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود :

نام دامنه

نام دامنه همان اسمی است که برای وب‌سایت انتخاب می‌شود. نام دامنه توسط صاحب یک سایت‌ انتخاب می‌شود.

پسوند دامنه

پسوند‌های مختلفی برای دامنه وجود دارند که هرکدام نشان‌دهنده‌ی نوع فعالیت سایت است.


ویژگی های یک دامنه مناسب

آشنایی با انواع دامنه سایت ها و انتخاب و ثبت یک مورد مناسب نقش بسیار موثری در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. به همین دلیل نیز شما باید بتوانید بهترین دامنه ممکن را برای خودتان انتخاب نموده و وب سایت خود را ایجاد نمایید. برای اینکه بتوانید یک دامین مناسب پیدا کنید، باید یکسری ویژگی ها را در نظر بگیرید. اما یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  1. آدرس دامنه باید ساده باشد. به همین دلیل توصیه می شود که domain تا حد امکان کوتاه بوده و کاراکترهای آن بیشتر از ۱۲ نباشد.
  2. نام دامنه باید به شکلی انتخاب شود که افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند و در مواقع نیاز به راحتی آن را به یاد آورند. به همین دلیل سعی کنید از اعداد یا کارکترای اضافه مثل دش، تکرار یک حرف در دامین و موارد این چنینی استفاده نکنید.
  3. سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب می کنید به حوزه فعالیتتان مرتبط باشد. انتخاب دامین غیر مرتبط با فعالیت وب سایت انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد.
  4. از پسوندهای رایج استفاده کنید. کاربران به طور معمول آدرس ها را با استفاده از پسوندهای رایج در مرورگر خود وارد می کنند. به همین دلیل سعی کنید از پسوندی استفاده کنید که در مقایسه با بقیه برای کاربران شناس تر باشد.
  5. دقت کنید در ثبت دامنه برخی کاراکترها غیر مجاز هستند پس از درج کاراکترهای غیرمجاز در دامنه خودداری کنید.

بررسی کاربرد پسوند دامنه

پسوند .com معروفترین و پر استفاده ترین پسوند برای دامنه سایت ها میباشد.پسوند com مخفف Commercial به‌معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت های‌همه منظوره نیز از پسوند com استفاده میکنند.

پسوند دامنه .net مخفف واژه Network به‌معنی شبکه می‌باشد و عموما توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند دامنه .org اختصار واژه Organizations به‌معنی سازمان ‌، تشکیلات‌ میباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند .info اختصار واژه Information به‌معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می‌باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند.

پسوند .gov اختصار واژه Government به‌معنی دولت می‌باشد و این پسوند مربوط به وب سایت نهادهای دولتی است.

پسوند .edu مخفف واژه Education به‌معنی آموختن دانش می‌باشد و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه های آموزشی به‌کار می‌رود.

پسوند .biz مخفف Business به معنی تجارت می‌باشد که خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به‌تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.

پسوند دامنه .name این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به‌هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این پسوند استفاده کنند.

پسوند .ws پسوند دامنه ملی کشور ساموا (Western Samoa) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد.

پسوند .int اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد که حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می‌دهند.

پسوند .ac پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن (Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس هم بکار می‌رود ، به‌شرطی که اداره کامپیوتری ، اینترنتی، بدون هر گونه وابسته ای،نیروهای جدیدی استخدام نماید.

پسوندtv . این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu)است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می‌گردد.

پسوندTravel. این پسوند مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.

پسوند mobi. این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

انواع پسوند دامنه ir.

پسوند ir. پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند انجام می شود.

پسوند co.ir. این پسوند مخصوص سازمانها و شرکتهای غیر دولتی میباشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

پسوند ac.ir. این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

پسوندsch.ir. این پسوند مختص برای مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

پسوند net.ir. این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

پسوند gov.ir.عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

پسوند org.ir. پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

پسوند id.ir.کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

دامنه کشورهای مختلف

به‌طورکلی هر کشوری دارای انواع پسوند دامنه می‌باشد که ساکنان آن کشور جهت ساخت و ایجاد سایت‌های محلی و بین‌المللی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این پسوندها معمولا دو حرفی بوده و مخفف نام همان کشور هستند. در جدول زیر اسامی تعدادی از دامنه‌‌های معروف آورده شده است.

ژاپنjp.بلژیکbe.
کره جنوبیkr.ایالات آمریکاus.
یونانgr.کاناداca.
مالزیmy.امارات عربیae.
مصرeg.اتحادیه اروپاeu.
اسپانیاes.فرانسهfr.
استرالیاau.بریتانیاgb.
هلندnl.سوئیسch.
هندin.چینcn.
عراقiq.ترکیهtr.
افغانستانaf.ایتالیاit.