اگر قصد فروش محصولی بر روی وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود دارید، اما اطلاعات چندانی از راه‌اندازی آن ندارید، با ما همراه باشید! ما در این مقاله قصد داریم به این سوال که ووکامرس چیست؟ پاسخ دهیم و شما را با یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های فروشگاه‌ساز و مزایای آن آشنا سازیم.

ووکامرس(WooCommerce) یک افزونه فروشگاه‌ساز رایگان است که تحت سیستم مدیریت محتوای وردپرس در دسترس می‌باشد. این پلاگین به شما کمک می‌کند تا بتوانید فروشگاه اینترنتی برای فروش محصول یا خدمات خود طراحی و راه‌اندازی کنید.

چرا باید از ووکامرس برای ساخت فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم؟

ووکامرس یکی از کاربردی‌ترین افزونه‌هایی است که برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک استفاده می‌شود. امکانات متنوع و ویژگی‌های جالب آن باعث شده است که یک فرد مبتدی نیز بتواند بدون نیاز به کدنویسی، یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کند و کسب‌وکار خود را ارتقا بخشد.

این افزونه یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای هرکسی است که نیاز به راه‌اندازی و انجام تراکنش‌های فروشگاه اینترنتی خود دارد. از جمله امکاناتی که می‌توان از این افزونه فروشگاه‌ساز نام برد:

استفاده از ووکامرس کاملا فارسی‌سازی شده برای فارسی‌زبانان

افزودن محصولات و تصاویر بی‌شمار و خرید و فروش آن

پنل مدیریت آسان

تعریف دسته‌بندی‌های مختلف و ثبت محصولات در آن

ایجاد گالری تصاویر برای محصولات، بزرگ‌نمایی آن‌ها

ایجاد درگاه بانکی

قابلیت فیلتر کردن محصولات و خدمات ارائه شده

قابلیت ایجاد پنل شخصی و سبد خرید برای مشتری

نمایش آخرین محصولات، پرفروش‌ترین و پربازدیدترین آن‌هاو…

ووکامرس کدام معیارهای یک فروشگاه‌ ساز اینترنتی را دارد؟

امکانات پایه

افزونۀ ووکامرس تمام امکانات پایه‌ای را که از یک فروشگاه‌ساز اینترنتی انتظار می‌رود دارد، اما این امکانات با تغییر هستۀ اصلی وردپرس (که هدف آن وبلاگ‌نویسی بوده) طراحی شده‌است، پس قطعاً نباید انتظار داشته باشیم که ووکامرس به پای یک سیستمی که از همان اول با اهداف فروشگاهی طراحی شده برسد.

مدیریت محتوا

مدیریت محتوا  به خصوص در فروشگاه‌های اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه باشد، مشتری تا دم مغازه شما (منظورم فروشگاه اینترنتی است) آمده و حالا منتظر است که به او اطلاعات دهید، نمونه‌های مختلف جلوی رویش بگذارید، آفر بدهید و … خلاصه او را به خرید ترغیب کنید!

استفاده آسان

در اینکه سیستم‌های ساده‌تر از ووکامرس و وردپرس هم وجود دارند هیچ شکی نیست اما دقت کنید که پایه و اساس وردپرس را در چند روز می‌توانید یاد بگیرید. فقط یک نکته را هم یادتان نرود هر چه سایت شما افزونه‌ها و امکانات بیشتری داشته باشد، پیچیدگی‌های آن هم بیشتر می‌شود.

افزونه‌

ووکامرس با اینکه خود یک افزونه است، افزونه‌های دیگری برای آن طراحی شده که قابلیت‌ها و امکانات مختلفی به سایت فروشگاهی‌تان اضافه می‌کند.

افزونه‌ها یا پلاگین‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید قابلیت‌های سایت فروشگاهی یا هر نوع سایتی که دارید را افزایش دهید. از جمله افزونه‌های مخصوص ووکامرس می‌توانیم به امکان مقایسه محصولات، امکان خرید با کارت هدیه، افزونه گارانتی بازگشت و … اشاره کنیم.

قالب

یکی از نقاط قوت وردپرس جامعۀ بزرگ آن است. در این جامعه بزرگ، هزاران قالب مختلف  از جمله قالب‌های فروشگاهی  برای وردپرس و ووکامرس طراحی شده است. تعدادی از این قالب‌ها رایگان هستند و تعدادی دیگر با پرداخت هزینه در دسترستان قرار می‌گیرند. حتی اگر این قالب‌های آماده هم نتوانست نظرتان را جلب کند، می‌توانید از طراحان بخواهید تا برایتان قالب اختصاصی طراحی کنند.

سرعت و عملکرد

یکی از معیارهای مهمی که باید آن را جدی بگیرید سرعت سایت یا فروشگاه اینترنتی است!

سوال اینجاست که سرعت و عملکرد ووکامرس (و البته وردپرس) چگونه است؟

فروشگاه‌ساز ووکامرس که روی وردپرس نصب می‌شود به‌تنهایی سرعت سایت فروشگاهی‌تان را پایین می‌آورد. حالا تصور کنید بخواهید تعداد زیادی محصول هم وارد این فروشگاه کنید. حجم بالای فروشگاه، سرعت سایت فروشگاهی‌تان را دچار مشکل می‌کند.

آیا برای حل این مشکل راهکاری وجود دارد؟

افزونه‌هایی برای بهینه کردن سایت طراحی شده که تا حدی سرعت را بهتر می‌کنند اما صددرصدی روی آن حساب نکنید! چون درست است که به‌روزرسانی‌های مختلفی برای وردپرس ارائه شده، اما وردپرس همچنان یک هستۀ قدیمی دارد که گاهی اوقات نمی‌تواند با توجه نیازهای جدید عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهد.

سئو و بهینه‌سازی

هدف از صرف هزینه و زمان برای فروشگاهتان این است که فروش داشته باشید و درآمد کسب کنید. برای اینکه بفروشید باید توسط دیگران دیده شوید، یعنی زمانی که کاربر محصولی را در مرورگر سرچ می‌کند، موتورهای جستجو شما را نشان دهند.  

مقیاسپذیری

برخی از فروشگاه‌های بزرگی که الان می‌بینید در ابتدا تا این حد گسترده نبودند. آن‌ها هم با تعداد محدودی محصول شروع کرده‌ و به‌تدریج محصولات بیشتری به آن اضافه کرده‌اند. وقتی هدفتان راه اندازی فروشگاه اینترنتی است باید برنامه آینده فروشگاه خود را بدانید وگرنه ممکن است به مشکل بخورید.

فرض کنید می‌خواهید یک فروشگاه فیزیکی راه‌اندازی کنید و برای تخمین فضای مورد نیاز فروشگاه برنامه آینده‌تان را در نظر نگرفته‌اید. بعد از مدتی تصمیم می‌گیرید تنوع محصولاتتان را زیاد کنید یا تعداد بیشتری محصول به فروشگاه اضافه کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟

به مشکل می‌خورید چون فضای فروشگاه قابلیت جا دادن محصول بیشتر را ندارد یا اگر به زور آن‌ها را جا دهید، فروشگاهتان کارایی خودش را از دست می‌دهد و ممکن است مشتری در تصمیم‌گیری دچار مشکل شود.

در مورد فروشگاه اینترنتی هم همین مسئله صدق می‌کند. آیا می‌خواهید در آینده یک فروشگاه بزرگ داشته باشید یا اینکه می‌خواهید فقط روی تعداد مشخصی محصول تمرکز کنید؟ خب حالا که برنامه آینده را مشخص کردید، بررسی کنید که آیا طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس برای شما گزینه مناسبی است یا نه.

قابلیت همگام سازی و تحلیل

اگر یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید و ندانید تقاضای هر محصول چقدر است، پرفروش‌ترین‌ها و کم‌فروش‌ترین‌ها کدامند، میزان فروش هر ماه چقدر بوده است و… نمی‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید و چه بسا ممکن است شکست بخورید!

پشتیبانی و امنیت

هر نوع وب سایتی که داشته باشید در هر مرحله از کار ممکن است به مشکل بخورد. اگر پشتیبانی نباشد که این مشکلات را حل کند خودتان ناچارید دست به کار شوید و مشکل را رفع کنید. سیستم وردپرس متاسفانه پشتیبانی تخصصی در ایران ندارد. این موضوع در مورد فروشگاه‌ساز ووکامرس نیز وجود دارد.

هیچ تضمینی نیست که سایت فروشگاهی شما به دلیل نصب افزونه، قالب یا به‌روزرسانی دچار مشکل نشود. در این شرایط فکر وجود پشتیبانی که بتواند مشکل را حل کند از سرتان بیرون کنید. خودتان باید اقدام کنید و با کمک دیگران و صرف هزینه مشکل را برطرف کنید.

علاوه بر پشتیبانی، دغدغه امنیت هم قطعا برای سایت‌های فروشگاهی وجود دارد. متاسفانه سیستم وردپرس امنیت بالایی ندارد و چون دسترسی به کدهای آن آزاد است امکان هک شدنش وجود دارد.

انتقال‌پذیری

شاید در آینده تصمیم گرفتید فروشگاه اینترنتی خود را روی سیستم دیگری جابجا کنید. مثلاً شاید سیستم فروشگاه‌سازی که دارید پاسخگوی حجم محصولاتتان نباشد، هزینه آن نسبت به سیستم‌های دیگر بالا باشد یا هر دلیل دیگری.

مدیریت پرداخت‌ها

برای اینکه فروشگاه اینترنتی‌تان قابلیت پرداخت داشته‌باشد باید ابتدا نماد اعتماد الکترونیکی بگیرید و بعد از آن برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم درخواست بدهید.

گام‌هایی که برای طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس باید بردارید!

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس ابتدا باید سیستم وردپرس داشته باشید؛ بنابراین از ابتدای فرآیند طراحی سایت با وردپرس شروع می‌کنیم و تا انتها مراحل را شرح می‌دهیم.

انتخاب و خرید دامنه

برای اینکه دیگران فروشگاه شما را پیدا کنند، لازم است آدرس آن را در مرورگر خود وارد کنند. این آدرس همان دامنه فروشگاهتان است که قبل از هرچیزی باید آن را انتخاب کنید. دامنه انتخابی باید منحصر به خودتان باشد و حتماً می‌دانید که باید با پرداخت هزینه آن را خریداری کنید.

خرید هاست

هاست فضایی است که می‌خواهید اطلاعات و داده‌های فروشگاه یا هر سایتی که دارید را روی آن وارد کنید تا از طریق شبکه جهانی اینترنت در اختیار دیگران قرار بگیرد. به عبارت دیگر، هاست حافظه فروشگاه شماست که برای قرار دادن محتوا روی سایت به آن احتیاج دارید. فقط یادتان نرود که هرچه اطلاعاتی که وارد سایتتان می‌کنید بیشتر باشد، به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت.

نصب وردپرس

دانلود وردپرس کار سختی نیست و از سایت‌های مختلفی می‌توانید آن را به‌صورت رایگان دریافت کنید.

نصب افزونه فروشگاه‌ساز ووکامرس

نصب افزونه ووکامرس، مرحله‌ای است که یک سایت وردپرسی را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی می‌کند. دانلود ووکامرس نسخه معمولی رایگان است؛ اما اگر بخواهید نسخه‌های پیشرفته و بهینه شده را تهیه کنید، مبلغ کمی باید پرداخت کنید. البته همانطور که گفتیم، خودِ ووکامرس شاید به افزونه‌های دیگری برای تکمیل شدن نیاز داشته باشد که آن‌ها هم، نیازمند پرداخت هزینه هستند.

انتخاب قالب فروشگاهی مناسب

شاید قالبی که ابتدا روی وردپرس نصب کرده‌اید برای فروشگاهتان مناسب نباشد. در این مرحله می‌توانید با کمک پیشنهاداتی که خود سیستم به شما می‌دهد قالب فروشگاهی مناسبی نصب کنید. یا اینکه بخواهید برایتان یک قالب سفارشی طراحی کنند.

تنظیم مشخصات فروشگاه

در این مرحله باید مشخصات کامل جغرافیایی فروشگاهتان را وارد کنید، نوع محصولی که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید و واحد پولی مورد استفاده‌تان را نیز وارد کنید.

پرداخت وجه

همانطور که می‌دانید، درگاه پرداخت بانکی، عضو جدانشدنی هر فروشگاه اینترنتی است. پس حواستان به این بخش هم باشد.

ارسال سفارش

دراین مرحله از ساخت فروشگاه اینترنتی باید مشخص کنید که می‌خواهید محصول را به چه نقاطی ارسال کنید؛ اگر امکان ارسال به کشورهای دیگر وجود دارد، کدام کشورها را پوشش می‌دهد؟ هزینه ارسال چقدر است؟ آیا کد تخفیفی برای ارسال دارید؟ روش‌های مختلف ارسال که کاربر می‌تواند انتخاب کند کدامند؟

فعال‌سازی و افزودن محصول

خب حالا یک سایت فروشگاهی دارید که می‌توانید هر نوع محصول و محتوایی که دارید را به آن اضافه کنید.

نصب افزونه‌

بعد از نصب ووکامرس فروشگاه شما بسیاری از امکانات و قابلیت‌ها را ندارد. برای اینکه فروشگاه دلخواه خود با امکانات متنوعی داشته باشید از افزونه‌هایی که با این هدف طراحی شده استفاده کنید. البته بهینه ماندن سایت را هم در نظر بگیرید و از نصب بیش از حد افزونه خودداری کنید.

مزایای استفاده از افزونه ووکامرس

کاملا رایگان است.

این افزونه تحت سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌باشد.

قابلیت اتصال به گوگل آنالیتکس برای آنالیز سایت

شخصی‌سازی و سفارش‌سازی آن

پشتیبانی خوب از قالب‌های وردپرس

ایجاد افزونه‌هایی برای افزونه ووکامرس

ارائه نمودار فروش

معایب استفاده از افزونه ووکامرس

عدم وجود پشتیبان مشخص

محدودیت های متنوع

سئو و بهینه سازی

امنیت

کندی و سرعت کم

آپدیت های مکرر

جمع‌بندی

خب، در این مقاله حقایقی را دربارۀ فروشگاه ساز ووکامرس خواندید و فکر می‌کنم الان دیگر راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که ساخت یک فروشگاه اینترنتی با وردپرس به سودتان است یا به ضررتان. فقط این نکته را فراموش نکنید که برای همۀ افراد وهمۀ کسب‌وکارها نمی‌شود یک نسخه پیچید و گفت که ووکامرس برای شما خوب است یا بد. هر کس با توجه به نیازها و به تناسب بودجه‌ای که دارد می‌تواند فروشگاه سازی را انتخاب کند که با معیارهایش همخوانی دارد.