گوگل دیسکاور (google discover ) که قبلا با نام  Google feed شناخته‌ می‌شد یک فید محتوای شخصی است که توسط گوگل ایجاد شده و بر اساس جستجوهای قبلی، موقعیت مکانی، زبان و… محتوای مربوط و مشابهی را به کاربران ارائه‌ می‌دهد.

در روش‌های جستجوی قدیمی لازم بود که شما به عنوان کاربر، عبارتی را در گوگل سرچ کنید. اما گوگل دیسکاور بدون نیاز به جستجو و بر اساس پیش‌بینی رفتار کاربر، محتواهای جدید و جالبی را به او نمایش می‌دهد. گوگل دیسکاور قصد دارد آسان‌تر از همیشه در علائق کاربران خود کاوش کند. این موضوع، بخشی از یک ابتکار بزرگ‌تر برای تغییر شکل و نوع جستجو، از اطلاعات فوری گرفته تا درک سفرهای پیچیده کاربر (user journey) است.

گوگل به بی‌نهایت اطلاعات در اینترنت دسترسی دارد و بر این اساس در تلاش است تا محتوا را برای کاربرانش فیلتر کند و به هر کاربر محتوایی را ارائه دهد که کاملا برای او مناسب باشد.

گوگل دیسکاور چگونه کار‌ می‌کند؟

دو مکانیزم اصلی برای تعیین محتوای نمایش داده شده در گوگل دیسکاور استفاده‌ می‌شود:

  • استفاده ازگوگل News AI/ML برای ارائه دیدگاه‌های مختلف در مورد آخرین اخبار
  • استفاده ازTopic Layer در گراف دانش (Knowledge Graph) برای درک علایق کاربر و چگونگی پیشرفت آن‌ها در طول زمان

علایق کاربر چگونه تعیین می‌شود؟

در گوگل دیسکاور، این کاربر است که در کانون توجه قرار می‌گیرد. ( چه کار کنیم تا کاربر نیازی به جستجو نداشته باشد؟) این سوالی است که در دیسکاور تلاش می شود به آن پاسخ داده شود. گوگل دیسکاور به طور خودکار محتوای شخصی شده را بر اساس موارد زیر به کاربر نشان‌ می‌دهد:

  • تاریخچه جستجوهای کاربر
  • تاریخچه مرورگر
  • فعالیت‌های کاربر
  • موقعیت مکانی

گوگل دیسکاور از اطلاعات شما برای شناسایی و نمایش موضوعاتی که گوگل معتقد است به آن‌ها علاقه دارید و برایتان جالب است، استفاده‌ می‌کند و به آن‌ها interestsیا مورد علاقه‌ها می‌گوید.

وقتی گوگل موضوعی را در دیسکاور به شما پیشنهاد کرد، در کنار آن گزینه‌ای با عنوان Follow مشاهده می‌کنید. اگر دوست دارید در مورد همان موضوع خاص در آینده مطالب بیشتری مشاهده کنید، می‌توانید با کلیک روی گزینه فالو این امکان را به گوگل بدهید تا مقالات و ویدیوهای مربوط به این موضوع را به شما نشان بدهد.

چگونه محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم؟

امکان نمایش محتوا در دیسکاور، تفاوتی با سئوی معمولی ندارد. پس در درجه اول سعی کنید تمام اصول اساسی سئو را در محتواهایی که قصد دارید در Google Discover نمایش داده شود، رعایت کنید. به طور کلی، هیچ کاری وجود ندارد که شما به طور خاص برای دیسکاور انجام دهید. قبل از هر چیز باید یک محتوای عالی و باکیفیت ایجاد کنید که برای مخاطبان هدفتان نوشته شده باشد. به علاوه شما باید یک وب‌سایت خیلی خوب داشته باشید تا تجربه کاربری فوق العاده‌ای را به کاربرانتان ارائه کند.

محتوای خوب بسازید

تمرکز اصلی شما باید روی تهیه و تولید محتوا باشد، اما نه محتواهای بی‌ارزش و قدیمی! شما باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان‌تان جذاب و وسوسه‌کننده باشد و به تمام سوالات آن‌ها هم جواب دهد.

محتوای خود را بهبود ببخشید

بهترین راه برای ورود به دیسکاور، نوشتن محتوایی بهتر از بقیه است. اگر محتوای شما مربوط به برندتان است، طبیعتا دسترسی به آن آسان‌تر خواهد بود و خیلی راحت‌تر می‌توانید محتوای خاصی در آن زمینه ایجاد کنید. اما اگر محتوای شما درباره موضوعات کلی باشد و با رقبای زیادی مواجه باشید، باید روی کیفیت تمرکز کنید. درباره مخاطبان، رقبا، صنعت خود تحقیق کنید و بهترین مقاله ممکن را در مورد یک موضوع مشخص بنویسید.

بررسی کنید و ببینید خوانندگان شما چه سوالاتی در سر دارند؟ به این سوالات خیلی دقیق، واضح و جذاب پاسخ دهید. همچنین‌ می‌توانید از Storytelling یا داستان‌سرایی در نوشتن محتواهای خود استفاده کنید. ترکیب این ویژگی‌ها با کمک تصاویر خوب و باکیفیت، باعث می‌شود تا محتوای شما بازدید بیشتری داشته باشد.

مطالب به‌روز و جدید بنویسید

دیسکاور‌ می‌تواند در یک لحظه محتوا را کشف کند و بیشتر مناسب سایت‌های خبری است. با این حال اگر در صنایع دیگر هم فعالبت می‌کنید، ارسال به موقع محتوا، خصوصا در موضوعات پرطرفدار و جدید، این شانس را دارید که بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. روی موضوعاتی کار کنید که زیاد سرچ می‌شوند اما محتوای مناسبی برایشان وجود ندارد. از سوی دیگر، محتوای همیشه سبز و با کیفیت بالا‌ می‌تواند برای مدت طولانی روی سایت شما ترافیک بیاورد. این محتواها را خیلی جدی بگیرید.

محتوای معتبر و قابل اعتماد تولید کنید

گوگل به محتواهای معتبر و قابل اعتماد، اهمیت بیشتری می‌دهد. برخی صنایع مانند صنعت پزشکی باید در تهیه محتواهای معتبر به شدت دقت کنند زیرا محتوایی که ارائه می‌کنند می‌تواند به طور مستقیم بر زندگی افراد تاثیر بگذارد. حتما سعی کنید از منابع خوب و باکیفیت برای تولید محتواهای خود استفاده کنید. استفاده از تیترهای زرد، اغراق‌آمیز یا گمراه‌کننده می‌تواند اعتبار محتوای شما را زیر سوال ببرد.

این مورد فقط روی دیسکاور تاثیر نمی‎گذارد. برای گوگل هم بسیار مهم است که محتوای گمراه‌کننده و خطرناکی که قبلا ایندکس کرده را از بین ببرد. برای محتوای خود، باید ثابت کنید که‌ می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت‌ می‌کنید. مطمئن شوید که مردم‌ می‌فهمند چرا باید به شما اعتماد کنند. به آن‌ها بگویید شما مرجع معتبری برای این موضوع هستید!

از محتواهای بصری استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‎سازی محتوا برای گوگل دیسکاور، استفاده از محتواهای بصری است. در واقع  دیسکاورخودش یک رسانه بصری است. وقتی افراد یک فید را اسکرول‌ می‌کنند، معمولا جذب محتوایی می‌شوند که تصاویر بهتری دارد و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که نظر مخاطبان را به محتوای شما جلب می‎کند، تصویر اصلی محتوای شماست. این تصویر، یکی از اولین مواردی است که چشم خواننده روی آن تمرکز خواهد کرد.

تجربه کاربری سایت خود را بهبود ببخشید

برای اینکه محتوای شما سریع‌تر ایندکس شود و سر از Google Discover درآورد، باید به تجربه کاربری سایتتان توجه ویژه‌ای داشته باشید. البته که تولید محتوای متنی بسیار جذاب، حرف اول را‌ می‌زند، اما بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد که لازم است آن‌ها را بهبود بدهید. اگر هدف شما جذب ترافیک بیشتر است، اطمینان حاصل کنید که سایتتان کاملا Moblie Friendly باشد (یعنی کاربران موبایل بتوانند به راحتی و بدون مشکل سایت شما را در تلفن‌های همراهشان ببینند). سایت شما باید بتواند به کاربرانتان تجربه کاربری عالی ارائه دهد و خیلی سریع لود شود. هیچ چیز به اندازه سرعت لود یک سایت نمی‌تواند کاربران را خوشحال کند.

Google Web Stories را امتحان کنید

گوگل دیسکاور به شما کمک‌ می‌کند تا هر آنچه را که در لحظه به آن فکر‌ نمی‌کردید، به راحتی پیدا کنید. برای دسترسی به این کاربران، ابزار جدیدی در اختیار دارید به نام Web Story! وب استوری، این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانید به صورت بصری، استوری تلینگ انجام دهید. در واقع وب استوری، تلاش گوگل برای رقابت با استوری‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی است که شما از طریق اینستاگرام، فیسبوک و اسنپ چت با آن آشنا هستید. با این تفاوت که، وب استوری در گوگل دیسکاور و سرچ گوگل هم قابل دسترسی است.

عملکرد دیسکاور خود را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنید

سرچ کنسول گوگل نه تنها به شما کمک‌ می‌کند تا عملکرد سایت خود را تحلیل کنید، بلکه این امکان را هم فراهم می‌کند تا به گوگل دیسکاور دسترسی داشته باشید. یک صفحه اختصاصی وجود دارد که به شما کمک‌ می‌کند عملکرد محتوای خود را در دیسکاور، به‌طور دقیق تجزیه و تحلیل کنید. در این صفحه می‌توانید میزان بازدید کلی خود را برای مدت زمان مشخصی پیدا و ترافیکی که توسط پست‌های خاص ایجاد‌ می‌شود را بررسی کنید.

گزارش دیسکاور در سرچ کنسول گوگل به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

  • سایت ما هر چند وقت یک بار توسط گوگل دیسکاور به کاربران نمایش داده می‌شود؟
  • ترافیک سایت ما چقدر است؟
  • گوگل دیسکاور بیشتر چه نوع محتوایی را نمایش می‌دهد؟
  • تفاوت صفحه محتوای ما در دیسکاور نسبت به موتورهای جستجوی قدیمی چیست؟

با استفاده از این تجزیه و تحلیل‌ها متوجه می‌شویم که پست ما در Web Stories از نظر بازدید و کلیک‌هایی که از دیسکاور داشته، بسیار خوب بوده است.

آزمون و خطا کنید

در این مقاله، شما روش‌های مختلفی در مورد نحوه کارکرد دیسکاور یاد گرفته‌اید. این روش‌ها تا حد زیادی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید محتوایتان را در گوگل دیسکاور نمایش دهید. با این حال هر صنعتی، بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. اگر روش‌های دیگری به ذهنتان می‌رسد تا گوگل دیسکاور محتواهای شما را به کاربران نمایش دهد، حتما آن‌ها را امتحان کنید و از تست کردن روش‌های جدید نترسید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله خواندیم که  google discoverیک محتوای شخصی شده با قابلیت درک علایق کاربر و چگونگی پیشرفت آن‌ها در طول زمان است. سایت‌های خبری و محتوای جدید و به‌روز بیشترین کلیک را از گوگل دیسکاور می‌گیرند، اما همه ی صنایع‌ می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند تا کاربران بیشتری با آن‌ها ارتباط بگیرند.