بازاریابی درونگرا بی شک بهترین راه برای دوران بحرانی هر کسب و کاریست. با پیشرفت جهان امروز و گسترش ابعاد فکری انسان نسل جدید،‌ علوم انسانی نیز پیچیده‌تر می‌شوند. در پی این اتفاق، فرآیند‌های بازاریابی و فروش و الگوریتم‌های علایق مشتری و شناخت کاربر نیز هرروز پخته‌تر شده و تکامل می‌یابند. با ما همراه باشید تا درباره این روش بازاریابی بیشتر بدانید.

تعریف بازاریابی درونگرا

به زبان ساده بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) فرآیند کمک به مشتریان بالقوه در جهت یافتن شرکت شما است. این اتفاق اغلب پیش از آمادگی مشتری برای خرید رخ می‌دهد اما برقراری ارتباط زودهنگام با مشتری می‌تواند به اولویت یافتن یک برند تبدیل شده و در نهایت منجر به سود و درآمد بیشتر شود. بازاریابی درونگرا یک استراتژی است که از اشکال مختلف بازاریابی جذب مانند بازاریابی محتوا، وبلاگ‌، رویدادها و همایش‌ها، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو(SEO)، شبکه‌‌های اجتماعی و موارد دیگر برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید استفاده می‌کند.

بازاریابی درونگرا چگونه کار می‌کند؟

روش عملکرد بازاریابی درونگرا روشی برای رشد سازمان شما از طریق ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان احتمالی و مشتریان ثابت است. بازاریابی درونگرا به معنای ارزش گذاری و توانمندسازی این افراد برای رسیدن به اهدافشان در هر مرحله از سفرشان با شما است. چرا؟ زیرا وقتی مشتریان شما موفق می‌شوند، شما نیز موفق می‌شوید. بازاریابی درونگرا را می‌توان به سه روش اعمال کرد:

جذب: جذب افراد مناسب از طریق حرف‌ها و محتوای ارزشمند بگونه‌ای که این افراد شما را به عنوان یک مشاور قابل اعتماد بدانند که می‌خواهند با او تعامل داشته باشند.

تعامل: ارائه بینش‌ها و راه حل هایی که با خواسته‌ها و اهداف آنها مطابقت دارد تا بتوان از این طریق احتمال خرید مشتری‌های احتمالی از شما را بیشتر کرد.

لذت: ارائه کمک و پشتیبانی برای توانمندسازی مشتریان خود برای موفقیت در خرید.

وقتی مشتری‌ها موفقیت را پیدا می‌کنند و این موفقیت را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، با ایجاد یک حلقه خودپایدار مشتری‌های جدیدی را برای سازمان شما جذب می‌کند. به این ترتیب سازمان شما شتاب می‌گیرد. به همین دلیل است که بازاریابی درونگرا به عنوان پایه محکمی برای بنای استراتژی بازاریابی کسب و کار شما عمل می‌کند.

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کند تا به طور موثر برای مخاطبان هدف خود بازاریابی کنید.

استراتژی جذب: استراتژی‌های بازاریابی درونگرا که مخاطبان شما و مشتریان هدف شما را به خود جلب می‌کنند، به تولید محتوا و گسترش آن گره خورده‌اند. برای دسترسی به مخاطبان خود، با ایجاد و انتشار محتوا شروع به کار کنید.

استراتژی لذت: استراتژی لذت در بازاریابی درونگرا به این معناست که باید مطمئن شوید که مشتریان تا مدت زیادی پس از خرید از شما خوشحال و راضی خواهند بود. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پشتیبانی شما از مشتریان نیز تا مدت‌ها پس از خرید،‌ آنها را خشنود نگه‌ می‌دارد.

مزایای بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا معایب بسیار اندکی دارد که از جمله این معایب می‌توان تنها به زمانبر بودن نتیجه‌ آن اشاره کرد. در عوض این نوع بازاریابی مزایابی بسیار بزرگ و مهمی دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.

به راحتی به مشتریان هدف خود دست می‌یابید: با تمرکز برروی استراتژی خود در راستای بازاریابی درونگرا برای دستیابی به مخاطبان مناسب در جای مناسب، می‌توانید مشتریان هدف خود را جذب کنید. با انجام این کار به اهداف بازاریابی دیجیتال خود خواهید رسید. به جای صرف هزینه برای جذب ترافیک بیهوده از افرادی که بعید است هرگز تبدیل به مشتری شما شوند، با بکارگیری بازاریابی درونگرا در عوض می‌توانید افرادی را جذب کنید که دقیقا مشتری شما خواهند بود. هرچند که تعداد این افراد ممکن است در ابتدا زیاد نباشد اما هزینه جذب این افراد کم است و فروش شما نیز احتمالا قطعی خواهد بود.

اعتماد را افزایش می‌دهید: بازاریابی درونگرا به معنای ارائه اطلاعاتی است که مشتری‌های احتمالی به دنبال آن هستند، حتی اگر نمی‌دانند که به دنبال آن دسته از اطلاعات هستند. روش ارائه این اطلاعات و جذب مخاطبان باید خلاقانه و جذاب باشد. این مسئله به این معنا نیست که در هر فرصتی که پیش میاید به مخاطبان خود فشار بیاورید تا محصول شما را بخرند. با استفاده از بازاریابی ورودی به عنوان راهی برای ارائه برند خود به عنوان یک منبع مفید و قابل اعتماد، می‌توانید امیدوار باشید که وقتی زمان خرید فرا می‌رسد، این افراد به سراغ شما بیایند.

از اتکای بیش از اندازه به یک کانال فروش،‌ خودداری می‌کنید: با جذب ترافیک ورودی مناسب و باکیفیت از منابع مختلف، ‌اتکا و نیاز خود به دریافت ورودی تنها از یک کانال را کاهش می‌دهید. کانال‌های ورود مخاطب ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • جستجوی در گوگل
  • مراجعه به شبکه‌های اجتماعی
  • ارجاع از وبسایت های دیگر که از کار شما تعریف می‌کنند

با اینکار شما ریسک بزرگی را کاهش می‌دهید. در اینصورت اگر یکی از کانال‌ها دچار افت شود دیگر کانال‌های شما از روش‌های دیگر همچنان به جذب ورودی ادامه می‌دهد

سخن پایانی

اجرای روش بازاریابی درونگرا به معنای نیاز به یک بستر کامل از مجموعه نرم افزارها برای بازاریابی، فروش، خدمات و مدیریت ارتباط با مشتری است. این ابزارها به تنهایی قدرتمند هستند، اما در صورت استفاده بهتر به صورت همزمان و موازی به شما کمک می‌کنند تا با روش درونگرا به توسعه و بازاریابی بپردازید.