بازاریابی و تبلیغات در بحران کرونا

تاثیر بحران کرونا بر کسب و کار شما چگونه است ؟ تا چه اندازه از بسته شدن کسب و کار در بحران کرونا متضرر شدید؟ آیا جزو آن دسته از کسب و کارها هستید که بحران اقتصادی کرونا درآمد شما را به صفر رسانده است؟

باید به شما بگوییم درهمین شرایط نابسامان بحران اقتصادی کرونا برخی از کسب و کارها نه تنها به فعالیت خود ادامه دادند، بلکه نسبت به حالت عادی سود بیشتری نصیبشان شد و قشر بیشتری از جامعه با خدمات آن ها آشنا شدند. اگر برایتان جذاب است که بدانید افزایش فروش در بحران کرونا چگونه امکان پذیر است، حتما ادامه مطلب را دنبال کنید.

تاثیر کرونا بر کسب و کارها

این روزها تمام مردم جهان از شیوع این ویروس، وحشت زده شده اند و خود را در خانه هایشان حبس کرده اند. موارد شیوع این ویروس در تمامی کشورهای جهان دیده شده است. در کنار تاثیراتی که این ویروس بر سلامتی انسان ها گذاشته است، جهان اقتصاد و صنعت نیز در پی انتشار این ویروس و قرنطینه شدن شهرها در امان نمانده است و بحران اقتصادی کرونا تا اکنون بزرگترین بحران اقتصادی جهان بوده است. انواع مختلف کسب و کار در بحران کرونا حتی در کشورهای پیشرو، بعد از گذشت تقریبا ۶ هفته بعد از شیوع، ضربه های شدیدی را متحمل شدند و آمار بیکاری در اروپا و آمریکا بالغ بر ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافت.

با این حال کسب و کارهایی مانند شرکت های تولید و پخش دارو، مواد ضدعفونی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در طول بحران اقتصادی کرونا حتی با قوت بیشتری به فعالیت خود ادامه دادند. اما باقی کسب و کارها، به اجبار نیروهای خود را به خانه فرستادند و کل یا قسمتی از فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآوردند. البته صحبت ما در مورد استثنائات نیست بلکه میخواهیم در مورد بازاریابی در بحران کرونا برای اکثر کسب و کارها صحبت کنیم.

بازاریابی در بحران کرونا

باید گفت که استفاده از راه حل های مبتنی بر اینترنت تنها راه حل هایی بود که جوامع بشری در ابتدای راه مقابله با کرونا برای کنترل شیوع به آن فکر کردند. به طوریکه کلاس دانشگاه ها و مدارس به صورت آنلاین برگزار شد، مردم نیازهای اساسی خود را تا حد امکان به صورت اینترتی رفع میکردند، رستوران ها به جای پذیرش مشتری تنها با استفاده از بسترهای اینترنتی سفارش میگرفتند و تقریبا تمامی درخواست هایی که پتانسیل سفارش اینترنتی در آن وجود داشت از روش های سنتی پیشی گرفت. از بعضی جهات، می توانید آنچه که امروز در سطح جهان اتفاق می افتد را به عنوان یک تحول عظیم دیجیتالی تعبیر کنید.

در مقایسه با صنایع و کسب و کارهایی که در بحران اقتصادی کرونا تعطیل شدند و نیروهای خود را تعدیل کردند، کسب و کارهای اینترنتی مانند آژانس های دیجیتال مارکتینگ، تجارت های الکترونیک، تامین کننده های سرویس های خدمات تکنولوژی اینترنتی و باقی کسب و کارهای اینترنتی نیازی به تعطیلی کامل کسب و کار خود نداشتند. در بیشتر موارد این دسته از کسب و کارها بستری را ایجاد کردند که کارمندانشان بتوانند از راه دور و در خانه هایشان فعالیت های خود را انجام دهند، زیرا بیشتر فعالیت های آنان نیاز به حضور فیزیکی تمام کارکنان نداشت. باید به این نکته توجه کرد که این به معنی عدم تاثیر بحران اقتصادی کرونا بر این کسب و کارها نیست، بلکه به این معنی است که چون این قشر از دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا استفاده کردند، این تاثیرات نسبت به سایر کسب و کارها کمتر بوده است. 

 دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا

به طور کلی روشهای گوناگونی برای بازاریابی در بحران کرونا وجود دارد، که از موثرترین آن ها میتوان به روش های مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا مانند داشتن یک سایت با سئو مناسب، فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و استفاده از بستر تبلیغات اینترنتی اشاره کرد.

حال فرض کنید که شما به عنوان یک فروشنده کالا، بخش اعظمی از فروش خود را به بازاریابی دیجیتال وابسته کرده بودید. با ایجاد بحران اقتصادی کرونا چه اتفاقی برای کسب و کار شما می افتد؟ تاثیر کرونا بر کسب و کار شما چگونه بود؟ آیا میتوانستید افزایش فروش در بحران کرونا را تجربه کنید آیا تمام درآمد یا بخش اعظمی از آن را از دست میدادید؟ آیا شرایط دورکاری در زمان کرونا را داشتید؟ آیا چک های شما برگشت میخورد یا میتوانستید کالاهای خریداری شده خود را با خیال راحت بفروشید؟

برخی استراتژی های موثر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا به شرح زیر است:

طراحی سایت حرفه ای:

مهمترین مولفه برندینگ در فضای دیجیتال، داشتن یک وبسایت حرفه ای است. هرچقدر هم که شرکت بزرگی داشته باشید و تعداد پرسنلتان زیاد باشد، اگر در شرایط کرونا که مراجعه حضوری ندارید، یک وبسایت حرفه ای از دیدگاه فنی و ظاهری نداشته باشید، دیده نخواهید شد. نداشتن یک وبسایت، بهتر از داشتن یک وبسایت غیرحرفه ای و ناکارآمد است. وبسایت هویت کسب و کار شما را در فضای دیجیتال آشکار میکند، پس باید کوشش کرد تا این هویت هرچه بیشتر و بهتر به حد استاندارد جهانی خود نزدیک شود.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو):

داشتن یک وبسایت حرفه ای اگر که در جستجوهای گوگل دیده نشود موجب افزایش فروش در بحران کرونا نمیشود. اگر یک وبسایت استاندارد و حرفه ای از لحاظ فنی و طراحی دارید، حالا وقت آن است که روی بهینه سازی آن در موتورهای جستجو کار کنید. اهمیت سئو در بحران اقتصادی کرونا هرچه بیشتر از قبل نمایان شده است، زیرا اغلب  کسب و کارها بیشترین حد توان خود را گذاشته اند که بتوانند برای بازاریابی در زمان کرونا در نتایج نخست گوگل قرار بگیرند.

تبلیغات در گوگل:

شاید از نظر شما سئو فرآیندی زمانبر باشد و تا بخواهد به نتیجه مطلوب برسد بحران کرونا تمام شده است. برای همین برای اینکه بتوانید بلافاصله بعد از طراحی یک سایت حرفه ای برای بازاریابی در زمان کرونا، در جستجوهای گوگل دیده شوید، به شما پیشنهاد میکنیم که از تبلیغات در گوگل  استفاده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی:

شاید کسب و کارتان به اندازه ای بزرگ نباشد که فکر کنید برای آن نیاز به یک وبسایت دارید. اگر اینطور فکر میکنید پس حداقل در شبکه های اجتماعی فعالیت موثر داشته باشید. اینکه تنها یک پیج اینستاگرامی داشته باشید که چند روز یکبار یک پست غیر استاندارد درون آن بگذارید به معنی فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی نیست و موجب افزایش فروش در بحران کرونا نمیشود.

استفاده از دایرکتوری ها :

دایرکتوری ها وبسایت هایی هستند که به صورت موضوعی به معرفی کسب و کارهای مختلف میپردازند. استفاده از دایرکتوری ها میتواند در بالا بردن ترافیک سایت، بهبود سئوی سایت و در نهایت دیده شدن شما کمک کند. به این موارد اضافه کنید که استفاده از دایرکتوری ها عموما رایگان است و شما به راحتی میتوانید کسب و کار خود را در آن ها معرفی کنید.

بسترهای موجود همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

شاید بسیاری از شما با افیلیت مارکتینگ آشنا باشید اما نام آن را ندانید. افیلیت مارکتینگ به این صورت است که تعدادی از سایت ها و اپلیکیشن های شناخته شده، تبلیغات فروش محصول شما را در بسترهای خود قرار میدهند که اگر این تبلیغات منجر به فروش شود از مبلغ فروش درصدی را به عنوان پورسانت از صاحب محصول یا خدمت دریافت میکند. به عنوان مثال اگر فروشنده کالایی هستید که در وبسایتی موجود است میتوانید از بستر آن برای فروش محصول خود استفاده کنید و در عوض تبلیغات برای فروش محصول خود پورسانتی را به این شرکت پرداخت کنید.

تبلیغات بنری

اگر کسب و کار شما دارای یک وبسایت باشد، میتوانید از تبلیغات بنری برای بازاریابی در زمان کرونا استفاده کنید. برای تبلیغات بنری حتما به سراغ سایت های مرتبط بروید که امکان گذاشتن تبلیغات بنری در آن ها فراهم شده است. مثلا اگر یک تولید کننده کفش هستید و میخواهید کفش های خود را از طریق تبلیغات بنری بازاریابی کنید، گذاشتن تبلیغات بنری در یک سایت مرجع کالاهای الکترونیکی بیشتر از آنکه مفید باشد، پول شما را از بین میبرد. همچنین دقت داشته باشید که تبلیغتان را در سایتی بگذارید که پربازدید و مرجع ارائه خدمات یا محصولات مرتبط باشد. گذاشتن تبلیغ بنری در سایتی که خود بازدید کننده ای ندارد، عملا پول شما را هدر داده است.

در آخر

این امر که کسب و کارتان در شرایط نابسامان بحران اقتصادی کرونا پابرجا بماند یا نه، تنها به تصمیم شما وابسته است. شاید دانش این موضوع را که کدامیک از این روش ها از لحاظ هزینه‌ای و کارکرد برای شما مناسب تر است، کمی گسترده و پیچیده باشد. به همین علت بهتر است از مجموعه های متخصص که کار مشاوره کسب و کارها را انجام میدهند کمک بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

*

code

فوتر سایت