در کشور ما در حال حاضر کردیت کارت چه از سوی صادر کننده خارجی و چه از طرف بانک های داخلی، وجود نداشته و صادر نمیشود. کارت های مورد استفاده در ایران که از سوی بانک های داخلی صادر شده و قابل استفاده در شبکه شتاب هستند، تماما دبیت کارت هستند.

 در بین کارت های اعتباری استفاده از دبیت کارت یا همان کارت بدهی یا کارت نقدی در ایران، بسیار رایج‌ است و این کارت‌ها در واقع رایج ترین نوع کارت از نوع ریالی به شمار می‌روند و متقاضی به راحتی و با باز کردن یک حساب ریالی می‌تواند برای دریافت دبیت‌ کارت درخواست دهد. افراد با افتتاح حساب دبیت کارت و دریافت این نوع کارت اعتباری، به اندازه موجودی حسابشان می‌توانند، وجه نقد برداشت کنند و یا خریدهای حضوری و یا اینترنتی انجام دهند. کاربرد دبیت کارت های ارزی نیز به همین شکل است و تنها به جای ریال، موجودی آنها، ارزهای بین‌المللی مانند دلار و یورو است.

دبیت کارت چیست؟

دبیت کارت نوعی کارت پرداخت است که از طریق آن، هزینه خرید، مستقیماَ از حساب بانکی مشتری پرداخت می‌شود و یکی از ویژگی‌های خوب دبیت کارت‌ها، بی نیاز کردن افراد از حمل پول نقد و چک برای انجام خریدهای مختلف است، علاوه بر این، استفاده از دبیت کارت ‌ها که به آنها کارت‌های چک نیز گفته می‌شود، به آسانی سایر کارت‌های اعتباری است و مانند کردیت کارت های Visa یا Mastercard، خدمات خوبی را ارائه می‌دهند. برخلاف کارتهای اعتباری، دارندگان دبیت کارت هرگز به بانک مورد نظر بدهکار نمی‌شوند مگر در مواردی که صاحب حساب برای برنامه‌های خاصی مانند برداشت بیشتر از موجودی، ثبت نام کند که در این مورد نیز مقدار اضافه‌ای که مشتری برداشت می‌کند، بسیار ناچیز خواهد بود.

تفاوت کارت های Credit و Debit

پیش از هر چیز باید بدانیم که میزان شباهت این دو نوع کارت بسیار بیش از تفاوت میان آن ها است. برای مثال تقریبا در تمامی ATM ها و دستگاه های POS هر دوی این نوع کارت ها قابل استفاده هستند و به وسیله هر دوی این کارت ها میتوان اقدام به خرید ها و پرداخت های آنلاین و اینترنتی کرد.

تفاوت اصلی میان این دو کارت در این است که پولی که شما از طریق کارتتان خرج میکنید، از کجا برداشت میشود. در کارت های دبیت  به این صورت است که شما حساب بانکی خود را به میزانی که میخواهید شارژ میکنید. پس از شارژ حساب بانکی، به هر میزان که در کارتتان موجودی داشته باشید میتوانید از کارت استفاده نمایید. به طور مثال چنانچه که شما در حسابتان ۳۰۰ دلار موجودی داشته باشید، میتوانید تا ۳۰۰ دلار کارت بکشید. در هر زمان که از کارتتان استفاده نمایید، میزانی که از کارت موجودی دریافت میکنید، در کسری از ثانیه از حساب شما برداشته میشود.

در کردیت کارت ها اما روال بسیار متفاوت است. درکردیت کارت میزانی که از کارتتان خرج میکنید، از موجودی شما برداشت نمیشود، بلکه از اعتبار شما برداشت میشود. برای اینکه بهتر متوجه شویم، باید به سراغ اولین گام که صدور کارت است برویم. برای دریافت یک کردیت کارت ، فرد متقاضی به بانک مراجعه میکند. بانک در ابتدا سابقه مالی فرد را کاملا بررسی می نماید. به این معنا که بانک بررسی میکند فرد متقاضی آیا سابقه سو استفاده مالی، عدم پرداخت اقساط بانکی، دیرکرد پرداخت کرایه ها و غیره را به چه میزان دارد. پس از این مرحله، بانک میزان اموال فرد را برآورد میکند. برای مثال اینکه فرد خانه و اتومبیل شخصی و یا دارایی های مشابه را به چه میزان داراست. پس از بررسی این موارد، بانک میزان اعتبار خاصی را برای فرد مشخصی میکند و به فرد کردیت کارت تعلق میگیرد. پس از دریافت کارت، فرد حتی در صورتی که در کارتش موجودی نداشته باشد، میتواند به میزان اعتباری که بانک به وی داده است، از کارت استفاده نماید. در تاریخ مشخصی از ماه، بانک صورت حساب برداشت هایی که فرد از کارت خود کرده است را برای وی پست کرده و فرد موظف است که تا تاریخ مشخصی، حساب خود را تسویه کند. در حقیقت استفاده از کردیت کارت ها مانند دریافت وام های متعدد و کوچک است.

دبیت کارت ارزی چیست؟


دبیت‌کارت ارزی چیزی دقیقاً مشابه با کارت‌های نقدی داخلی با موجودی ارزی است. در نتیجه با دبیت‌کارت ارزی شما می‌توانید خریدها و پرداخت‌های آنلاین ارزی را انجام دهید همچنین با استفاده از آن در خارج از کشور به کمک دستگاه‌های POS پرداختی را انجام داده و یا از دستگاه های ATM در هر جای دنیا پول نقد دریافت کنید.
از آنجا که این کارت دارای حساب بانکی پشتیبانی کننده کارت است، می‌توانید از یک فرد یا شرکت در هر جای دنیا پول دریافت کنید.

حساب بانکی بین المللی چیست؟

در اکثر کشورها، دبیت‌کارت‌ها به سیستم سوئیفت SWIFT Code و IBAN متصل می‌باشند که شما می‌توانید از هر نقطه از جهان با انتقال پول به حساب بانکی پشت کارت، عملاً به کارت خود پول انتقال نموده یا به عبارت دیگر کارت خود را شارژ نمایید. سیستم سوئیفت یک سیستم بانکی جهانی است که جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن آن که متصل بودن دبیت‌کارت به سیستم‌های بین‌المللی بانکی مانند SWIFT، این ویژگی را دارد که بدون وابستگی به یک شرکت یا بانک خاص، کارت خود را شارژ نمایید.

شرایط لازم اخذ دبیت کارت

تمامی شهروندانی که حساب بانکی دارند، واجد شرایط اخذ دبیت کارت هستند و هیچ الزام جداگانه‌‌ای برای تحقق واجد شرایط بودن این نوع کارت اعتباری وجود ندارد و تنها با داشتن یک حساب بانکی، به طور خودکار برای اخذ کارت واجد شرایط می‌شوید، با این حال، باز کردن حساب بانکی شرایطی دارد که صلاحیت شما را برای دریافت دبیت کارت تضمین می‌کند.

به طور کلی شرایط لازم اخذ دبیت کارت در درجه اول، داشتن یک حساب پس انداز یا جاری است و سن متقاضی باید حداقل ۱۸ سال باشد.

مدارک لازم برای اخذ دبیت کارت

مدارک و اسناد مورد نیاز برای اخذ دبیت کارت مشابه اسنادی است که برای افتتاح حساب باید ارائه دهید و معمولا لازم نیست اسناد اضافی را برای اخذ Debit Card ارسال کنید و از آنجایی که این کارت به یک حساب بانکی مرتبط است، بانک مربوطه از قبل اطلاعات لازم را در اختیار دارد و هدف از دستیابی به این اسناد، انجام یک بررسی کامل بر روی مشتری است و این امر مطابق دستورالعمل فعلی RBI  و KYC ضروری است.
برخی از بانک ها برای صدور دبیت کارت علاوه بر مدارکی که از قبل در اختیار دارند، ممکن است برای تایید مشخصات متقاضی مانند هویت و آدرس او به اسناد احتیاج داشته باشند که این مدارک عبارتند از : یکی از مدارک گذرنامه، گواهینامه رانندگی و یا کارت ملی یا شناسنامه و در برخی موارد برای آقایان کارت پایان خدمت، ۲ عدد عکس جدید با سایز گذرنامه و برای دریافت لیست مدارک و در صورت نیاز به مدارک اضافی باید با بانک خود تماس بگیرید و بررسی کنید.

معایب و مزایای دبیت کارت

این که دریافت دبیت کارت و استفاده از آن خوب است یا خیر، بستگی به چگونگی استفاده کاربر از آن دارد. به طور کلی تمامی کارت‌های اعتباری، مزایا و معایبی دارند که البته احتمالا مزایای آن ها بیشتر است که در این سال‌ها، درخواست برای آن‌ها در سراسر جهان فراگیر شده است و ایرانی‌های بسیاری نیز در سال‌های اخیر به دنبال اخذ و استفاده از این نوع کارت هستند.

یکی از بهترین ویژگی های دبیت کارت و مزایای آن، محدودیت در خرید است و همین موضوع باعث می‌شود تا افرادی که کنترل خوبی بر هزینه‌های خود ندارند، در آخر ماه، با بدهی‌های زیادی مواجه نشوند، همانطور که گفته شد، افراد تنها به اندازه مبلغی که در حساب خود دارند، می‌توانند با استفاده از این کارت‌ها خرید کنند، همچنین در طول روز، مبلغی که هزینه می‌کنند نیز محدودیت دارد. از دیگر مزایای دبیت کارت ، قابلیت شارژ مجدد آن است و همچنین این کارت‌ها توسط تمامی دستگاه ‌های  ATM در سراسر جهان، پشتیبانی می‌شوند و افراد دارنده دبیت کارت به صورت آنلاین و آفلاین می‌توانند خرید کنند.

لازم به ذکر است، برداشت اول از عابر بانک برای کاربران دبیت کارت، هزینه‌ای ندارد ولی از برداشت دوم به بعد، به ازای هر برداشت وجه نقد، ۲ دلار از حساب کاربر به عنوان کارمزد کم می‌شود که این یکی از بزرگترین معایب دبیت کارت به شمار می‌رود، علاوه بر این، دبیت کارت، هزینه فعال سازی، شارژ و نگهداری نیز دارد که این موضوع باعث نارضایتی برخی از کاربران می‌شود.

برچسب گذاری شده در:

, , , ,