زمانی که یک سایت طراحی می کنید، می توانید بازار کل جهان را هدف قرار دهید در حالیکه سئو محلی یا Local SEO بر یک منطقه خاص تمرکز دارد. سئو محلی جنبه های مثبت زیادی دارد. فرض کنید شما یک شرکت تعمیرات لوله دارید که می توانید به بخش خاصی از شهر خدمات رسانی کنید. در این حالت آیا لازم است که سایت خود را بر روی کلمات خیلی سخت که رقابت بالایی دارند سئو کنید؟ خیر. این کار فقط وقت و انرژی و هزینه شما را می گیرد. به جای این بهتر است بر روی سئو محلی و عبارت هایی که آسان تر و هدفمندتر هستند کار کنید.

مثلا به جای اینکه سایت خود را بر روی عبارت: تعمیرات لوله یا لوله کشی سئو کنید، بهتر است که سایت خود را بر روی عباراتی مانند تعمیرات لوله در شمال تهران یا تعمیرات لوله در شرق تهران سئو کنید. اینگونه با صرف هزینه های خیلی کمتر به نتایج برتر گوگل دست پیدا می کنید و در زمان سئو سایت، نیز صرفه جویی می شود.

تعریف سئو محلی

سئو محلی به فرایند بهینه سازی سایت شما برای یک منطقه محلی خاص گفته می شود. اگر شما یک فروشگاه، رستوران، آژانس مسافربری یا کسب و کاری محلی دارید و می خواهید وقتی که مردم اسم کار شما را به همراه منطقه و محل کار شما جستجو می کنند سایت شما در نتایج برتر باشد، می توانید از سئو محلی استفاده کنید.

سئو محلی چگونه کار می کند؟

اگر می خواهید بر روی سئو محلی سایت خود کار کنید باید بر این تمرکز کنید که به موتورهای جست و جو بفهمانید سایت شما در حال فعالیت بر روی یک منطقه خاص است. در واقع سیگنال هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها به Google اطلاع دهید که بیزنس محلی شما کجا قرار دارد.

فرض کنید شما یک شیرینی فروشی دارید و همین الآن کاربری قصد خرید شیرینی دارد و سرچ می کند خرید شیرینی در شمال تهران. اینگونه وقتی سایت شما به همراه آدرس لوکیشن در صدر نتایج نمایش داده شود احتمال اینکه به سایت شما مراجعه کنند خیلی بالا است.

سئو محلی سایت خود را با چند قدم فعال کنید

نام شرکت، آدرس و شماره تلفن های خود را به صورت سازگار قرار دهید:  باید حتما نام کسب و کار خود، آدرس و شماره تلفن های خود را به صورت سازگار با موتورهای جست و جو قرار دهید. باید کاری کنید که هم کاربران و هم موتورهای جستجو به راحتی به نام شرکت، آدرس و شماره تلفن های شما دسترسی پیدا کنند. مشکلی ندارد اگر شرکت شما چند شعبه یا چند شماره تلفن دارد. می توانید همه آدرس ها و شماره تلفن های خود را به صورت سازگار قرار دهید.

حالا به صورت سازگار که می گوییم یعنی چه؟ یعنی اینکه نام شرکت، آدرس و شماره تلفن شما باید به صورت کد HTML که قابل خریدن و فهمیدن توسط موتورهای جست و جو است تنظیم شود. یکی از اشتباهاتی که برخی از کسب و کارهای اینترنتی انجام می دهند این است که عکس شماره تلفن یا عکس آدرس یا Map را قرار می دهند که این اشتباه است.

بهینه سازی اطلاعات شرکت در نقشه های مختلف: باید سایت خود را در نقشه های آنلاین مانند سرویس گوگل مپ ثبت کنید. حتما کلیه اطلاعاتی که در همه نقشه یاب ها ثبت می کنید یک چیز باشند و مغایرتی وجود نداشته باشد. یعنی تناقضاتی مانند غلط املایی، نداشتن شماره یا تفاوت شماره تلفن های قرار داده شده می تواند مشکل ساز باشد. اگر گوگل نتواند تشخیص دهد کدام اطلاعات در مورد بیزنس شما صحیح است احتمال دارد که اصلا کسب و کار شما را در نتایج جستجو نشان ندهد. همچنین باید مطمئن شوید که موارد تکراری را حذف کنید.

از خود سوال بپرسید: وقتی که اصول اولیه سئو داخلی را انجام دادید شاید به این فکر بیفتید که کار دیگری برای انجام باقی نمانده در حالیکه وقتی سئو محلی سایت خود را شروع می کنید باید به این فکر کنید که حالا من اصول اولیه سئو محلی را انجام دادم و باید محتوای محلی تولید کنم یا بر روی کلمات محلی کار کنم. پس اصلا نباید پس از انجام یکسری تغییرات به فکر این بیفتیم که کار بر روی سئو محلی را متوقف کنیم.

لینک های داخلی سایت خود را بهبود دهید: لینک های داخلی قدرت صفحه را بین صفحات توزیع می کنند. فرض کنید صفحه ای دارید که این صفحه در گوگل رتبه دارد و در نتیجه قدرت و اعتبار بیشتری نسبت به صفحات جدیدتر دارد و وقتی که شما لینک صفحه جدید را در صفحه قدرتمندتر قرار می دهید می توانید قدرت بیشتری را به صفحات ضعیف تر منتقل کنید.

URL، عنوان ها، هدرها، توضیحات متا و محتوا را بهینه کنید: محتواها خیلی می توانند به سئو محلی سایت شما کمک کنند. چون علاوه بر اینکه سئو محتوا را انجام می دهید هر محتوایی که منتشر می کنید صفحه جدیدی است که به سایت شما اضافه می شود و حاوی کلمات کلیدی محلی است که موقعیت محلی شما در آن صفحه قرار دارد و می توانید با استفاده از هر محتوا ورودی های محلی بیشتری کسب نمایید.