در جامعه امروزی بیشتر افراد با کسب‌وکارهای اینترنتی آشنا هستند و این کسب‌وکارها مانند کسب‌وکار های سنتی نیاز به فردی دارند تا امور مربوط به بازاریابی شرکت را انجام دهد، به این فرد دیجیتال مارکتر می‌گویند. دیجیتال مارکتر با استفاده از ابزارهای دیجیتال، بازاریابی و فروش را انجام می‌دهد.

شرح شغل دیجیتال مارکتر

در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تیم دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که بیشتر مواقع در حال طراحی کمپین هستند و در شرکت‌های کوچک و یا شرکت‌هایی که بودجه کافی ندارند یک شخص همه فن حریف استخدام می‌شود. به این فرد دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه می‌گویند.

انواع دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه: دیجیتال مارکتر۳۶۰ درجه همان‌طور که از اسمش پیداست باید بتواند تمام وظایفی که برای این حرفه در نظر گرفته شده است را انجام دهد. از مهم‌ترین دلایلی که یک فرد می‌تواند در این زمینه مشغول به کار شود داشتن تجربه کار است.

متخصص‌ها: در مواقعی که تیم دیجیتال مارکتینگ شروع به کار می‌کند هر کدام از افراد تیم یک بخش از وظایفی که دیجیتال مارکتر۳۶۰ درجه انجام می‌دهد را به عهده می‌گیرند و دیگر تمام وظایف به عهده یک نفر نیست.

مهارت های دیجیتال مارکتر

در این شغل مهارت‌هایی وجود دارد که می‌تواند موفقیت در این شغل را بیشترکند.

  • خلاقیت
  • حل مسئله
  • کارتیمی
  • توانایی گوش دادن
  • توانایی سازگاری با محیط
  • اخلاق کاری

وظایف دیجیتال مارکتر

  • آشنایی با گوگل ادز
  • آشنایی با گوگل تگ منیجر
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس
  • سئو و بهینه سازی سایت
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی عصبی برای فروش بیشتر
  • ایمیل مارکتینگ
  • طراحی و تکمیل کمپین

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

آگاهی: قبل از هر چیز مشتری باید بداند که شما وجود دارید و این اولین مرحله است. راه‌ های مختلفی وجود دارد که اشخاص از حضور شما در بازار کسب‌وکار مطلع شوند مثل اینستاگرام، گوگل و….

تعامل: در این مرحله مشتری می‌داند که شما حضور دارید ولی نمی‌تواند اعتماد کند. برای این کار باید محتوا ارائه کنید.

اشتراک: در این بخش شما باید اطلاعات دقیق تماس از مشتری داشته باشید.

تبدیل: برخی از مشتریان تا این مرحله آمده‌اند و تمایل به تعامل با کسب‌وکار شما دارند پس سعی کنید مشتری را به خرید تشویق کنید و اگر نیاز بود در این مسیر هزینه کنید.

تحریک: در این مرحله مشتری از شما خرید داشته اما امکان خرید مجدد وجود ندارد. سعی کنید از بسته بندی جذاب یا کد تخفیف یا هر چیز دیگری که ممکن است برای مشتری جذاب باشد، استفاده کنید.

صعود: تا اینجا، زمان و هزینه صرف شده تا مشتری اعتماد و خرید کند. صعود زمانی آغاز می‌شود که بیشتر خرید های مشتری از شما باشد.

طرفداری و ترویج: در این مرحله دید مشتری از شما مثبت است و مشتری درباره کسب وکار شما طوری صحبت می‌کند که دیگران را به وجد می‌آورد و مشتری، شما را به دیگران معرفی می‌کند.

سخن پایانی

دیجیتال‌مارکتر در صورتی حرفه ای می‌شود که در تمام زمینه های بازاریابی اطلاعات کامل داشته باشد تا در صورت نیاز از این اطلاعات استفاده کند. یادتان باشد که این شغل پر از چالش های زیادی است و ممکن است امری خسته کننده به نظر برسد پس باید مطمعن شوید که به این کار علاقه دارید و خودتان را در اینکار با استعداد ببینید.