امروزه داشتن وب سایت برای کسب و کارهای مختلف به یکی از ملزومات اساسی به منظور رسیدن به موفقیت تبدیل شده است. اما این امر برای بسیاری از افراد به دلیل نداشتن دانش فنی و سرمایه زیاد امکان پذیر نیست. پس از ورود سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان مثل وردپرس به دنیای طراحی وب سایت، رویای این افراد برای داشتن وب سایت بدون نیاز به صرف هزینه‌های زیاد و دانش کدنویسی به واقعیت تبدیل شد.

WordPress چیست؟

وردپرس نرم‌ افزاری رایگان، متن باز و تحت وب است که بر پایه زبان PHP و پایگاه داده MySQL طراحی شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده به معرفی این ابزار بپردازیم باید گفت که وردپرس یک سیستم سایت ساز است که با استفاده از آن می‌توان وب سایت‌های مختلفی از جمله انواع فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های شخصی، سیستم‌های رزرواسیون و… را در کمترین زمان ایجاد کرد.

تاریخچه وردپرس چیست؟

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است که در سال ۲۰۰۳ آن را به صورت رسمی عرضه کرد. نرم‌افزار کدبازی که در ابتدا به طور گسترده از سوی وبلاگ نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می گرفت، حالا با گذشت چند سال از انتشار آن و بروزرسانی های مختلفی که در آن ایجاد شده قادر خواهید بود تا علاوه بر وبلاگ با استفاده از افزونه ها و طراحی های اختصاصی در پوسته های وردپرس هر نوع وبسایتی را با آن راه اندازی کنید.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس که با نام پلاگین نیز شناخته می‌شود، نرم افزار کوچکی است که قابلیت‌های جدیدی را به سایت وردپرس شما اضافه می‌کند یا قابلیت‌های موجود را در سایت وردپرس شما توسعه می‌دهد.

افزونه Jetpack

افزونه Word fence Security

افزونه Google Analytics for WordPress

افزونه Yoast

افزونه Akismet

افزونه Elementor

افزونه WPForms

افزونه UpdraftPlus

افزونه Optimole

افزونه WP Rocket

افزونه Redirection

زبان برنامه نویسی وردپرس چیست؟

وردپرس با استفاده از چندین زبان برنامه نویسی مختلف از جمله PHP توسعه داده شده است.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس ابزاری برای تغییر چیدمان و طرح‌بندی وب سایت شماست. از طریق قالب وردپرس می‌توانید ظاهر سایت خود که شامل طرح، تایپوگرافی، رنگ و سایر عناصر میباشد را طراحی کنید.

مخزن وردپرس چیست؟

به بخش مرکزی وردپرس که ارائه‌دهنده قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس است، مخزن وردپرس می‌گویند. هر فردی می‌تواند از این مخزن جهت دانلود افزونه‌ها و قالب‌ها استفاده نماید.  

با وردپرس چه سایت‌هایی میتوان ساخت؟

وبلاگ، وب سایت شخصی، وب سایت تجاری، فروشگاه اینترنتی، وب سایت دایرکتوری، وب سایت استخدامی، وب سایت خبری، وب سایت گردشگری، وب سایت پرسش و پاسخ، وب سایت‌های چند زبانه، شخصی، بازی، فیلم و موزیک.

برای طراحی سایت با وردپرس به چه چیزهایی نیاز است؟

آشنایی با فضای وب، انتخاب نام مناسب برای وب سایت، خرید دامنه و میزبانی وب (هاست)، نصب وردپرس و آشنایی با رابط کاربری آن، انتخاب یک قالب وردپرسی مناسب بر اساس نوع فعالیت وب سایت، انتخاب مهم‌ترین افزونه‌های کاربردی وردپرس برای سایت، ساخت صفحات اصلی سایت، ایجاد وبلاگ در سایت، تولید محتوا و سئو

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

سهولت استفاده

وردپرس دارای رابط بصری است و استفاده از آن ساده و آسان می‌باشد. شما به راحتی می‌توانید صفحات جدید، پست وبلاگ، تصاویر و… را به آن اضافه کنید که این کار می‌تواند به سرعت انجام شود.

مدیریت آسان

شما می‌توانید با استفاده از هر موبایل یا کامپیوتر متصل به اینترنت در هر کجای دنیا، به پنل مدیریت وب سایت وارد شوید و وب سایت وردپرسی خود را مدیریت کنید.

سئوی خوب

کدهای وردپرس بسیار تمیز و ساده هستند. بنابراین موتورهای جستجو به‌راحتی می‌توانند محتوای یک سایت را بخوانند و آن را ایندکس کنند. علاوه بر این، هر صفحه، پست و تصویر می‌تواند کلمات کلیدی، توضیحات و عنوان تگ خاص خود را داشته باشد.

سادگی

همان طور که گفته شد یکی از بارز ترین مزیت های ورد پرس سهولت در بکارگیری این نرم افزار است. این نرم افزار برای استفاده ی همگان طراحی شده است و بکارگیری آن نیازمند دانش تکنیکی بالایی نیست. با استفاده از ورد پرس می توانید سریع و به صورت آنلاین محتوای خود را از طریق وب سایت خود انتشار دهید.

انعطاف پذیری

با وردپرس می توانید هر نوع وب سایتی را که دوست دارید بسازید، مثل وبلاگ ها و وب سایت های شخصی، وب سایت تجاری، پروفایل های حرفه ای، وب سایت های دولتی، مجله یا وب سایت های خبری، گروه های آنلاین و… می توانید از قالب های مختلف برای زیبا کردن وبلاگ خود استفاده کنید.

مدیریت کاربر

قرار نیست همه ی کاربران به تمامی بخش های وب سایت شما دسترسی یکسان داشته باشند. شما می توانید دسترسی کاربران مختلف را برای بخش های مختلف وب سایت خود تعریف کنید.به این صورت می توانید کاربران و کارمندانی با سطح دسترسی مختلف داشته باشید.

مدیریت رسانه

با وردپرس می توانید به راحتی و با سرعت، با روش کشیدن و رها کردن (Drag & Drop )، تصاویر و فایل های چند رسانه ای مختلف را آپلود کنید و متن و توضیحات به آن ها اضافه کنید.

 کاملا رایگان بودن سیستم وردپرس

شما می توانید به راحتی جدیدترین نسخه ی وردپرس را دانلود کنید و وب سایت خود را با این سیستم راه اندازی کنید و به راحتی می توانید از این سیستم برای ایجاد هر وب سایتی استفاده کنید.

قابلیت پشتیبانی از فایل های چند رسانه ای

شما اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید، می توانید به راحتی فیلم و عکس و فایل های صوتی و سایر فایل های دیگر را آپلود کنید و در سایت قرار دهید و از این طریق می توانید کاربران را بهتر در، درک مطالب کمک کنید.

 تعیین زمان بندی برای ارسال نوشته ها

 شما با استفاده از این سیستم می توانید پست ها و مطالب وب سایت را در زمان مشخصی منتشر کنید و بدون آنلاین بودن و نیاز به حضور شما منتشر شود و اگر نتوانستید به اینترنت و یا پنل خود دسترسی داشته باشید، خیالتان راحت باشد.

 پلتفرم جهانی

 پیشخوان وردپرس همواره یکسان می باشد که می توان گفت به یک پلتفرم جهانی تبدیل شده است.

مناسب برای کسب و کار شما

اگر شما یک کسب و کار نوپا دارید و نیاز به داشتن یک سایت برای معرفی خودتان و یا نیاز به یک فروشگاه برای فروش دارید وردپرس به راحتی این امکانات را در اختیارتان قرار میدهد. شما بدون هیچ هزینه ای و تنها در عرض چند ساعت میتوانید نسخه اولیه ی سایت خودتان را آماده کنید و به مرور به رفع مشکلاتش بپردازید.

سخن پایانی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک ابزار فوق العاده است که بدون کد نویسی می توانید سایت های مختلفی را ایجاد کنید، اما تصور نکنید که طراحی سایت فقط و فقط وردپرس است.

سیستم های مدیریت محتوای دیگری مانند جوملا، دروپال و … هم وجود دارند که حتی در بعضی از موارد از وردپرس قوی تر و بهینه تر هستند.

برچسب گذاری شده در:

, ,