ویروس‌ها زندگی جالبی دارند، پس بهتر است بعد از شنیدن کلمه بازاریابی ویروسی نگران نشوید! می‌دانیم که ویروس‌ها به میزبان خود می‌چسبند و قرار است از منابع آن تغذیه کنند. اصول بازاریابی ویروسی نیز بر همین هدف استوار است. در بازاریابی ویروسی قرار است تکثیر صورت بگیرد تا تعداد مورد نظر انتخاب شود. بازاریابی ویروسی نیاز به محیط مناسب دارد، به این ترتیب سرعت رشد آن زیاد می‌شود و در نهایت تکثیر خواهد شد.

عناصر مهم بازاریابی ویروسی

ارائه محصولات و خدمات ارزشمند: کلمه “رایگان” کلمه‌ای ارزشمند و قدرتمند است. این کلمه در دامنه لغات بازاریابان یک عبارت شگفت انگیز محسوب می‌شود. بیشتر برنامه‌هایی که برای بازاریابی ویروسی در نظر گرفته می‌شود می‌بایست برای جلب توجه مخاطبان صورت بگیرد و یک سری خدمات ارزشمند به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار بگیرد. مثلاً ارائه نرم افزارهای رایگان، سرویس ایمیل رایگان و همینطور اطلاعات مفید رایگانی که از نظر مشتری بسیار ارزشمند باشد. مشتریان علاقه زیادی به محصولات و خدمات ارزان قیمت دارند و تلاش زیادی برای به دست آوردن آن می‌کنند.

در بازاریابی ویروسی مزد تلاش‌های شما با تاخیر دریافت می‌شود اما نتیجه کار در نهایت باب میل خودتان است. نتیجه تبلیغاتی که برای بازاریابی ویروسی دیده می‌شود بسیار مهم است. محصول و خدمات رایگانی که کیفیت مطلوب را در بر بگیرد اولین و مهمترین گام بازاریابی ویروسی محسوب می‌شود.

ویروس‌ها زمانی راحت تکثیر می‌شوند که امکان انتقال آن به سادگی فراهم شود. به هر صورت راه ارتباطی و رسانه‌ای برای انتقال پیام تبلیغاتی نیز به همین شکل است. می‌بایست راه انتقال باز باشد و مسیر نیز هموارسازی شده باشد. امکان تکثیر و انتقال به درستی فراهم شود. در این روش مثلاً استفاده از نسخه رایگان از نرم افزار یا وب سایت‌ها موارد مهمی محسوب می‌شوند.

در بازاریابی ویروسی می‌بایست شرایط برای گسترش فراهم باشد. شیوه‌های انتقال ویروس می‌بایست با سرعت مقیاس پذیری صورت بگیرد و شرایط قابل اندازه گیری فراهم شود. قبل از شروع بازاریابی ویروسی نیاز است که جزئیات به طور دقیق بررسی شود و همینطور آمادگی لازم برای تطابق سریع سیستم با درخواست‌ها وجود داشته باشد.

تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی روش‌های مختلفی دارد. ویروس‌ها خود دسته بندی‌های مختلفی دارند و هر یک وظایف مخصوص به خود را شامل می‌شوند. به هر صورت در بازاریابی ویروسی موقعیت دقیق پروژه بسیار مهم است.

بازاریابی ویروسی ارزشی: برخی از ویروس‌ها در سبک ارزشی شناسایی می‌شوند. در این شرایط شرکت محصولی را ارائه می‌دهد که کیفیت خوبی دارد و مشتری ترغیب می‌شود که این محصول را به دیگران معرفی نماید. در این روش کیفیت محصول حرف اول را می‌زند و باید آنقدر با کیفیت باشد که در مشتری انگیزه ایجاد شود تا تبلیغ محصول به طور دقیق صورت بگیرد و شرایط دقیق‌تری ایجاد شود.

بازاریابی ویروسی حیله‌ای: این روش به صورتی است که فرد محصولی را به فرد دیگر معرفی می‌کند و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کند. در واقع آنچه این روش را قابل قبول نشان می‌دهد، کیفیت محصول و روش معرفی است. این روش ریسکی است و اغلب سرمایه مشخصی در میان است. این روش بازاریابی به طور کلی سبب می‌شود موقعیت ریسک نیز مشخص باشد.

بازاریابی ویروسی مارپیچی: در بازاریابی ویروسی فرد بر اساس تجربیاتی که از محصول و خدمات دارد، می‌تواند به باز نشر آن بپردازد. مشخص است که این روش می‌تواند سیاست‌های مخصوص را در بر بگیرد.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند: در این روش فرد تجربیات خود را به فرد دیگر به اشتراک می‌گذارد، به طوری که جنبه هشدار دارد و به فرد این امکان را می‌دهد که از انتخاب‌های اشتباه دوری کند.

مزیت بازاریابی ویروسی

  • افزایش مشتریان علاقمند به برند
  • زمان کم و رشد زیاد
  • کسب اعتبار قابل قبول
  • بهتر دیده شدن
  • ارزان بودن
  • محدود سازی هزینه‌های تبلیغاتی

در استراتژی بازاریابی ویروسی عملکرد مانند ویروس است به طوری که انتشار در زمان کم صورت می‌گیرد و افراد بیشتری را جذب می‌کند و در نهایت سطح ترافیک وب سایت بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر وقتی تبلیغات بیشتر شود افراد بیشتری در مورد محصول مورد نظر صحبت می‌کنند و این موضوع اعتبار برند را بیشتر می‌کند. وقتی تبلیغات به اشتراک گذاشته می‌شوند ایده‌ها بهتر بیان می‌شود. از برند بهتر استفاده می‌شود و در نهایت برند تبلیغاتی با گسترش بهتری دنبال می‌شود. مردم در این زمینه دخالت دارند و در نهایت هزینه‌های تبلیغاتی نیز کاهش خواهد یافت.

معایب بازاریابی ویروسی

  • در این روش کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت کار سختی است
  • مسیر رشد در این روش قابل پیش بینی نیست
  • سنجش و اندازه‌گیری به سختی دیده می‌شود و شرکت‌ها نمی‌توانند رفتار کاربران را به طور دقیق دریافت کنند

مثال‌هایی برای بازاریابی ویروسی

شبکه تلویزیونی تی ان تی در بلژیک برای اولین بار دکمه‌ای بزرگ و قرمز را طراحی کرده و در یکی از میدان‌های خلوت بلژیک اجرا کرد. در کنار این دکمه تابلویی زده شده بود و بر روی آن نوشته بود فشار دهید تا صحنه‌ای هیجان انگیز را تماشا کنید. در واقع قرار بود در میدانی خلوت غافلگیری هیجان انگیزی دیده شود. این روش آنقدر قابل توجه افراد قرار گرفت که توانست در عرض یک هفته آمار بسیار قابل توجهی را در نظر بگیرد. دفعات بازدید از این ویدیو آنقدر زیاد شد که لقب تاریخی پر بازدیدترین به آن اختصاص یافت.

چالش سطل یخ نیز وابسته به بازاریابی ویروسی است. در واقع این چالش با هدف اطلاع رسانی در خصوص بیماری نورون حرکتی در نظر گرفته شده بود و سرمایه قابل توجهی نیز در این زمینه برای پیشبرد فعالیت‌های درمانی بیماری در نظر گرفته شد. این چالش در قالب ویدیو وایرال شد و توانست در زمانی کم به تکثیر بی‌سابقه‌ای دست یابد.

سخن پایانی

بازاریابی ویروسی به تکثیر یک روش اطلاع رسانی می‌پردازد که گاه می‌تواند به شکل اتوماتیک نیز صورت بگیرد. مشخص است که در این روش نوع انتشار و محتوای انتشار بسیار مهم است. اگر وضعیت انتشار قابل قبول باشد می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد اما گاه نیز محتوا به صورت تحریف شده منتشر می‌شود.