ترید یک واژه انگلیسی است که معنی لغوی آن تجارت یا داد و ستد است.

ترید در بازار ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟

همانطور که می‌دانید هر ارزی را می‌توان خرید و فروش کرد (مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و …) و یا به ارزهای دیگر تبدیل کرد، که تراکنش‌های مربوط به آنها در بلاک چین ثبت می‌شود و به‌صورت شفاف قابل مشاهده است.

بنابراین همانطور که از مفهوم لغوی ترید نیز مشخص است به مجموعه اعمالی که در راستای خرید یا فروش ارز، سهام یا هر نوع ارزش دیگری ترید می‌گویند. البته این پاسخ کاملی در مقابله با سوال ترید چیست ، نیست و لازم است توضیحات اضافه تری در این زمینه بدهیم اما برای کسانی که این کلمه را زیاد در فضای ارزهای دیجیتال شنیده اند و کنجکاو بودند معنای آن را بدانند همین توضیحات کفایت میکند.

اما لازم به ذکر است ترید جدا از معنای لغوی آن در بازار کریپتوکارنسی‌ها امروزه به افراد خاصی گفته می‌شود که در بازه های زمانی مشخصی اقدام به خرید و فروش یا تبدیل ارزهای مختلف می‌کنند و با نوسان گیری از بازار سود میکنند. نقطه مقابل ترید در ارزهای دیجیتال؛ هودل یا هودلر ها هستند که یک یا چند ارز را برای بلند مدت و با هدف افزایش قیمت آن خریداری میکنند.

به چه کسی تریدر یا همان معامله‌گر گفته می‌شود؟

تریدر، فردی است که در بازار مالی برای خود یا به نمایندگی از شخص یا موسسه دیگری به خرید و فروش دارایی‌های مالی می‌پردازد که هدفش کسب سود از معاملات است. تفاوت اصلی بین یک تریدر (معامله‌گر) و یک سرمایه‌گذار، مدت‌ زمانی است که شخص آن دارایی مالی را در اختیار دارد. سرمایه‌گذاران معمولا تمایل دارند افق زمانی بلند مدت را برای معاملات خود در نظر بگیرند. در حالی که تریدرها (معامله‌گران) تمایل دارند برای مدت‌ زمان کوتاه‌تری دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری کنند و معمولا روندهای کوتاه‌ مدت را زیر نظر دارند. تریدر، اوضاع موجود در بازار مالی را تجزیه و تحلیل می‌کند و با اتکا به داده‌های حاصل از تحلیل خود، معاملات را انجام می‌دهد و از نوسانات قیمت در بازار سود کسب می‌کند. یک تریدر می‌تواند هر شخصی باشد از یک سرمایه‌گذار فردی گرفته تا یک موسسه جهانی.

هودل و ترید بلندمدت (Long Term)

برخی از افراد هستند که بخشی از سرمایه خود را به این امید که در بلندمدت افزایش قیمت پیدا کند و سود قابل ملاحظه‌ای کسب کنند (حداقل سودی بیشتر از نگهداری ارز رایج کشور در بانک‌ها) به ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. اما این کار در عین این که ممکن است بسیار سودآور باشد، می‌تواند ریسک‌های مختص به خود را داشته باشد.

این تفکر که خرید هر ارز دیجیتال در بلندمدت حتما سودآور است، قطعا تفکر غلطی است. لذا می‌بایست قبل از سرمایه‌گذاری نسبت به آن ارزی که قصد خرید آن را دارید تحلیل و بررسی‌های زیادی داشته باشید.

برای خرید هر ارز دیجیتال می‌بایست از کاربرد آن مطلع باشید. اگر قصدتان سرمایه‌گذاری بلندمدت است، باید مطمئن باشید که آینده‌ آن ارز دیجیتال روشن است و پروژه‌ای که در پشت آن ارز قرار دارد پروژه‌ای کاربردی، شدنی و مطمئن است. برای بهترین انتخاب در این بخش شما علاوه بر اینکه باید بدانید ترید چیست ؛ باید با انواع تحلیل های بازار کریپتو نیز آشنا باشید.

بررسی این موارد نیازمند صرف زمان زیادی برای مطالعه درباره آن پروژه، تیم پروژه و ایده‌ پروژه است. بسیاری از ارزهای دیجیتال وجود داشتند که پس از مدت طولانی و یا حتی کوتاهی فاقد ارزش شده‌اند و قیمتشان افت بسیار شدیدی داشته و علت های مختلفی موجب این اتفاق بوده است. از جمله این موارد می‌توان به کلاهبرداری بودن آن پروژه، عدم فعالیت تیم پروژه و یا با شکست مواجه شدن پروژه اشاره کرد.

ترید کوتاه مدت (Short Term)

افرادی که استراتژی کوتاه مدت را انتخاب می‌کنند، معمولا ارزهای دیجیتال خود را مدت زیادی نگه نمی‌دارند و استراتژی آنها بر اساس خرید در کف و فروش در سقف استوار است.

قطعا تحلیل و بررسی تیم پروژه و ارز دیجیتالی مورد نظر در این بخش جایگاه ویژه‌ای ندارد و بیشتر تحلیل‌های نموداری و تکنیکال و تب بازار و نوسانات آن است که در بالا و پایین شدن قیمت‌ها تاثیر فراوانی می‌گذارد.

ترید کوتاه مدت خود به دو بخش تقسیم می‌شود: ترید ارز دیجیتال روزانه (Daily) و سوئینگ تریدینگ.

ترید روزانه

افرادی که در طول ۲۴ ساعت روز، به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی می‌پردازند. این یک استراتژی تریدینگ کوتاه مدت است. تریدرها با تکیه بر تحلیل‌های خود، تصمیم می‌گیرند که چه زمانی ترید ارز دیجیتال انجام دهند. این یک استراتژی تمام وقت است و افراد زمان دیگری برای شغل دیگر ندارند و تمام وقت شغلشان مبادله ارز دیجیتال می‌شود.

ترید سویینگ

افرادی که سرمایه خود را بیش از یک روز نگهداری می‌کنند و در کمتر از یک الی دو هفته آنها را به فروش می‌رسانند و مجددا ارز دیجیتالی دیگری را خریداری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیز در عین اینکه ممکن است سود فراوانی داشته باشد مانند سرمایه‌گذاری بلندمدت، ریسک‌های مختص به خود را دارد.

استرس و هیجان ناشی از این نوع سرمایه‌گذاری، بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری بلندمدت است و گاها افراد را شدیدا درگیر خود می‌کند؛ به طوری که بیشتر روز و یا حتی شب افراد را به خود اختصاص می‌دهد.

ترید ارز دیجیتال در استراتژی کوتاه مدت می‌تواند بسیار اعتیادآور باشد و این اعتیاد می‌تواند به خرید و فروش‌های احساسی و بدون تحلیل درست و یا حتی چک کردن لحظه‌ای قیمت‌ها بیانجامد.

بسیاری از افرادی که به تازگی با مفهوم ترید چیست آشنا می شوند؛ این نوع از ترید را می شناسند و فکر میکنند تنها راه سود گرفتن در بازار ترید های کوتاه مدت است. اما بعد از کمی مطالعه و با در نظر گرفتن مزایا و معایب انواع ترید و هودل کردن میتوان گفت اتفاقا ترید های کوتاه مدت منجر به استرس بیشتر و اغلب همراه با ضرر هستند!

طبق مطالعه ای که یکی از مجله های مطرح مالی انجام داده است؛ ۷۰ درصد تریدرها در تمام بازارهای مالی ضرر کرده اند و تنها کمتر از ۳۰ درصد از افراد می توانند با خرید و فروش های کوتاه مدت سود دریافت کنند که این افراد هم دانش بسیار بالا و تخصص زیادی در بازار دارند.

نیم‌نگاهی به تاریخچه ترید

همان‌طور که مشخص است، تریدینگ تاریخچه‌ای به قدمت انسان‌های اولیه دارد. اولین شکل‌ ترید، داد و ستد کالا یا انجام معاملات بدون استفاده از پول بود که شامل مبادله‌ مستقیم کالاها و خدمات می‌شد. پس از آن با اختراع پول و پیشرفت اقتصاد، معاملات و دارایی‌ها شکل دیگری به خود گرفتند و تریدرها دیگر از طریق مبادله‌ پول و ارز به ترید می‌پرداختند. به ترید بین دو معامله‌گر «ترید دوجانبه» و به ترید بین بیش از دو معامله‌گر «ترید چند جانبه» گفته می‌شود. در حالت کلی، ترید می‌تواند به دو شکل انجام شود:

  • ترید دارایی‌های فیزیکی (مانند معاملات طلا، نقره و سکه)
  • ترید دارایی‌های مجازی (مانند سهام یا ارزهای دیجیتال)

بورس اوراق بهادار یکی از پیشگامان معامله‌ سهام در ایران است که به‌ صورت الکترونیکی کار خود را انجام می‌دهد. در دنیا نیز NASDAQ (نزدک) و NYSE (بورس اوراق بهادار نیویورک) از بنیان‌گذاران این حوزه هستند. ترید دارایی‌های دیجیتال، مبادله یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال – مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و … – یا تبدیل ارز دیجیتالی به ارز دیگر است. در حال حاضر مفهوم معامله در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار به کار گرفته می‌شود. ارز دیجیتال، نوع دیگری از ارز است که فقط به‌ صورت دیجیتالی یا الکترونیکی و نه به‌صورت فیزیکی در دسترس است. این نوع از ارزها به دلیل اینکه نیازی به واسطه ندارند، اغلب ارزان‌ترین روش برای ترید ارز هستند. اما معاملات در زمینه‌ ارزهای دیجیتال، نیازمند مهارت تحلیل قیمت این ارزها در بازه‌های زمانی مختلف است که قبل از شروع باید نسبت به آن آگاهی داشت. معامله در دنیای ارزهای دیجیتال نیز معمولا با همان دو نوع رویکردی که در ابتدای مقاله توضیح دادیم انجام می‌شود؛ یکی به‌ صورت سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت یا خرید و فروش لحظه‌ای و دیگری سرمایه‌گذاری بلند مدت.

کجا باید ترید کنیم؟

راه‌های زیادی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد که از جمله رایج‌ترین آنها ترید از طریق اکسچنج‌ها یا صرافی ارز دیجیتال مثل Binance است.

صرافی محیطی است که در آن فروشندگان و خریداران مختلف برای ارزهای دیجیتالی مختلف وجود دارند و در آن جا با واسطه‌گری اکسچنج‌ها به مبادله ارز دیجیتال می‌پردازند.

از دیگر راه‌های انجام ترید ارز دیجیتال، می‌توان ترید با اشخاص حقیقی و حقوقی را نام برد؛ به این صورت که افراد با برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر، بدون واسطه ارزهای دیجیتالی خود را مبادله می‌کنند.

چه زمانی ترید کنیم؟

شما می‌توانید در هر زمانی که می‌خواهید ترید ارز دیجیتال انجام دهید؛ زمان خاصی برای ترید ارز دیجیتال وجود ندارد. یکی از نکات مثبت در ترید عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی است که شما می‌توانید در هر زمان و در هر مکانی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود بپردازید. البته این موضوع در ارزهای دیجیتال به این صورت است و بسیاری از بازارهای سنتی ساعات مشخصی در دسترس هستند و ۲۴ ساعته امکان ترید وجود ندارد.

آیا ترید نیازمند سرمایه است؟

قطعا برای اینکه ارز دیجیتال‌ داشته باشید، مجبورید بخشی از ارز رایج کشور خود را به ارزهای دیجیتالی تبدیل کنید؛ اما این مقدار کاملا انعطاف‌پذیر است و اصطلاحا سقف و کفی ندارد. به این معنی که شما می‌توانید با هر مقدار از دارایی خود معامله کنید؛ چه هزار تومان چه چند میلیون تومان.

آیا ترید ارز دیجیتال یک شغل است؟

بسیاری از افراد به مبادله ارز دیجیتال به چشم یک شغل نگاه می‌کنند؛ یک شغل پردرآمد.

اگر منظور از شغل، انجام کاری باشد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و در ساعت مقرر در محل خاصی درآمد به دنبال داشته باشد، در این صورت می‌توان مبادله ارز دیجیتال را یک شغل دانست؛ اما نمی‌توان گفت که به صورت قطع هر ماه درآمد ثابتی را برایتان به ارمغان می‌آورد، بلکه حتی می‌تواند شما را متضرر کند که البته این موضوع تا حدودی امری قابل کنترل است.

آیا در بازار های مالی زمان خاصی برای معامه کردن وجود دارد؟

در هر بازار مالی بسته به نوع کالای مورد معامله احتمال اعمال محدودیت زمانی وجود دارد ولی بازار های مالی ای نیز هستند که محدودیت زمانی ندارند و طی ۲۴ ساعت در همه روزهای هفته قابل معامله است.

مزایای ترید کردن

  • بدون وابستگی زمانی و مکانی امکان ترید کردن وجود دارد
  • سود های نجومی و کلان را می‌توان با ترید کردن بدست آورد
  • بدون وسیله و ابزار خاص و فقط با ابزار ابتدایی می‌توان ترید کرد
  • ترید کردن باعث بوجود آمدن استقلال شغلی و فکری برای تریدر می‌شود
  • هرکسی با هر سرمایه ای می‌تواند ترید کند

معایب ترید کردن

  • همانطور که سود های کلان دارد می‌تواند ضرر های کلان نیز داشته باشد
  • ترید کردن به شدت هیجان انگیر و بعضی مواقع اعصاب خورد کن است
  • ریسک ترید بالاست (که البته قابل کنترل است)
  • از نظر فکری کاری مشکل و طاقت فرسا است

ریسک های ترید چیست؟

بطور کلی ریسک های ترید به دو نوع سیستماتیک و غیر سیستماتیک تقسیم می‌شوند.

ریسک سیستماتیک ریسک هایی هستند که قابل پیش بینی است، مثل پیش بینی افزایش قیمت نفت و…

ریسک غیر سیستماتیک به ریسک هایی گفته می‌شود که قابل پیش بینی نیست مثل اعتصابات کارگری و…

بدون دانش ترید نکنید


در هر بازار که قصد معامله دارید قبل خرید و فروش اطلاعات و دانش کافی را کسب کنید.با استفاده از یک روش تحلیلی یا چند روش تحلیلی مربوط به آن بازار می‌توان در آن جا ترید کرد.هر چقدر تجربه و اطلاعات از بازار مالی و نوع معاملات بالاتر باشد به طبع، تریدر کارنامه موفق تری خواهد داشت.

جمع‌بندی نهایی

درپایان امیدواریم در این مقاله به جواب بیشتر سوال های خود درمورد ترید رسیده باشید.همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که بازارهای مالی بسیار وسیع و بزرگ هستند و هر روز در حال تکامل و پیشرفت و بزرگتر شدن هستند. شما هم اگر به این کار علاقه دارید می‌توانید کم کم و با کسب تجربه تریدر موفقی شوید.