کلاهبرداری اینترنتی یا به اصطلاح سوء استفاده از طریق اینترنت، روشی است که سارقان و افراد سودجو سعی دارند تا از طریق اینترنت به اطلاعات دیگران دست پیدا کرده و یا از دیگران اخاذی کنند. در این نوع کلاهبرداری، هدف اصلی این است که از ناآگاهی و بی توجهی کاربران اینترنت سوء استفاده کرده و به اطلاعات و یا حساب‌های مالی آنها دسترسی پیدا کنند و با ترغیب کاربر، وی را در مسیری قرار دهند که در دام آنها بیفتد.

به طور کلی، هر عملی از طریق اینترنت که باعث سوء استفاده از دیگر کاربران شده و به آنها ضرر و زیان وارد کند را کلاهبرداری اینترنتی گویند.

همانطور که می دانید، امروزه اینترنت یکی از پایه های اصلی زندگی بشریت محسوب شده و بسیاری از کارها با استفاده از اینترنت انجام می شود. با نگاهی کوتاه به زندگی روزانه می توان متوجه شد که ساعات بسیاری از وقت خود را در اینترنت سپری کرده و از آن استفاده می کنیم. همچنین بسیاری از اطلاعات و سوابق زندگی و همچنین علایق و رفتارهای ما به صورت اطلاعات کدگذاری شده در اینترنت وجود دارد که به طور خواسته یا ناخواسته آن را در اختیار دیگران قرار داده ایم.

علاوه بر این تمام امورات زندگی نظیر امورات بانکی اداری مالی و غیره از طریق اینترنت انجام می گیرد که در نگاه اول جهت سرعت بخشیدن به کارها و ایجاد راحتی بیشتر برای ما می باشد. اما اگر خلالی در امنیت اینترنت ایجاد شود و یا برخی افراد سعی کنند تا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، می تواند مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده و در زندگی ما تاثیر بسیار منفی ایجاد کند.

یکی از ساده ترین این مشکلات دسترسی افراد سودجو به اطلاعات مالی و بانکی ماست که می‌تواند باعث از دست رفتن پس انداز و سرمایه ما شود.

چرا کلاهبرداری از طریق اینترنت انجام می گیرد؟

کلاهبرداری اینترنتی بسیار گسترده و پیچیده است و انواع مختلفی دارد و روزانه انواع جدیدی از روش های کلاهبرداری از طریق اینترنت دیده می شود جلوگیری از انجام آنها بسیار دشوار است. زیرا افراد زیادی به اینترنت دسترسی دارند و هر کس که بتواند مهارتی در استفاده از اینترنت و به ویژه برنامه نویسی های پیشرفته داشته باشد، می‌تواند به نوعی از از آن استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری نماید.

علت اصلی این کار این است که انجام آن بسیار راحت تر و ساده تر از کلاهبرداری های حضوری است. همچنین پیداکردن و بازخواست کردن فرد کلاهبردار از طریق اینترنت بسیار دشوارتر از چیزی است که به نظر می رسد.

همانطور که گفته شد، هدف اصلی به دست آوردن اطلاعات فردی و مالی ما است تا بتوانند از آن سوء استفاده کنند.

روش های مختلفی جهت انجام کلاهبرداری از طریق اینترنت وجود دارد که از جمله آشنا ترین و شناخته شده ترین آنها می توان به خالی کردن حساب های بانکی، انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی در اینترنت، فروش محصولات تقلبی و غیر واقعی، اجحاف و مبالغه یا عدم ارائه خدمات، تطمیع، جعل هویت، نرم افزارهای جعلی و … می باشد.

انواع روش های کلاهبرداری از طریق اینترنت

همانطور که میدانید انواع مختلفی از روش های کلاهبرداری از طریق اینترنت وجود دارد که بسیاری از آنها شناخته شده هستند و مجریان و متولیان اینترنت از طریق موانع و دیوار هایی که ایجاد کرده اند سعی دارند تا به نوعی از انجام آنها جلوگیری کنند. به طور مثال شرکت گوگل با استفاده از هکرها و برنامه نویسان خود سعی دارد تا به گونه ای مانع از دسترسی راحت دیگران به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی و مالی کاربران اینترنتی شود.

همچنین در کشورهای پیشرفته نوعی ناظر امنیتی شبیه به پلیس وجود دارد که اینترنت را رصد کرده و سعی در شناسایی و دستگیری متخلفان دارد. اما هنوز هم ممکن است با روش های بسیار ساده و پیش پا افتاده از شما کلاهبرداری شود. از جمله روش های شناخته شده کلاهبرداری اینترنتی عبارتند از:

جعل هویت

جعل هویت یکی از ساده ترین روش های کلاهبرداری از طریق اینترنت است که فرد کلاهبردار خود را به جای شخص دیگر معرفی کرده و سعی دارد تا با استفاده از اطلاعات فرد دیگر در سایت ها یا صفحات اجتماعی از دیگر کاربران سوء استفاده کند.

برای انجام این کار تنها کافیست تا ایمیل، شماره تلفن یا صفحه وب سایت جعلی ایجاد کرده و با استفاده از آنها بسیاری از کاربران آن را مجاب به ارائه اطلاعات نماید. حتی دیده شده است که فرد کلاهبردار خود را به عنوان نماینده شرکت یا سازمانی معرفی کرده و شما می‌خواهد تا اطلاعات شخصی خود را برای او ارسال کنید.

فیشینگ

فیشینگ نیز نوعی جعل هویت است که فرد کلاهبردار با استفاده از آدرس وبسایت نامعتبر و بسیار شبیه به آدرس وب سایت اصلی اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می کند. در واقع در این روش تنها کافیست تا یک آدرس وب سایت دقیقاً مشابه با آدرس وب سایت یک شرکت یا فروشگاه معتبر ایجاد شده و کاربر به مسیر مورد نظر هدایت شود.

به دلیل شباهت بسیار زیاد آدرس جعلی با آدرس اصلی، کاربر در اکثر موارد متوجه اختلاف بین این دو نشده و وارد صفحه وبسایت جعلی می شود و اطلاعات شخصی یا بانکی خود را جهت ثبت نام و یا خرید یک محصول در آن وارد می کند.

تطمیع کاربران

تطمیع کاربران یکی دیگر از روش های کلاهبرداری از طریق اینترنت است که فرد کلاهبردار در این روش سعی دارد تا با ارائه خدمات و محصولات بسیار ارزان و یا روش های کسب درآمد یا ثروت کاربر را به سمت خود جذب کند. این روش بیشتر در وبسایت های شرط بندی و قرعه کشی و یا وب سایت های سرمایه گذاری و فروشگاهی استفاده می شود.

اصل کار این روش نیز این است که در ورود اولیه کاربر و خریدهای اولیه اطلاعات بانکی کاربر را به دست آورده و مبالغی را به عنوان سود به کاربر هدیه کنند و کاربر را به خریدهای بیشتر و پرداخت های بیشتر وسوسه نمایند.

ارسال ایمیل یا پیامک خدماتی جعلی

ایمیل یا پیام جعلی نیز یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی است که از طریق ارسال ایمیل یا پیامک به کاربر انجام شده و در ازای ارائه خدمات از کاربر می خواهد تا اطلاعات شخصی خود را برای آنها ارسال کند. هدف از این کار دستیابی به اطلاعات شخصی کاربر بوده تا از طریق آن کلاهبرداری انجام شود.

انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی

انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی از جمله روش های کلاهبرداری از که بیشتر برای کاربران نوجوان و به ویژه خانم ها مورد استفاده قرار گرفته و به وسیله تهدید به انتشار آنها سعی دارند تا از فرد مورد نظر اخاذی کنند.

برای انجام این کار نیز تنها کافی است تا کلاهبردار خود را به صورت فردی آشنا و مورد اعتماد یا از طریق ایجاد یک رابطه به عنوان دوست، اطلاعات شخصی و خصوصی از کاربر به دست آورده و سپس وی را تهدید کند که این اطلاعات را در اینترنت منتشر خواهد کرد. کاربر نیز جهت جلوگیری از این کار مجبور می‌شود تا خواسته فرد کلاهبردار را انجام بدهد.

دانلود و نصب نرم افزار جعلی

بسیار دیده شده که کاربر قصد دانلود و نصب یک نرم افزار و یا قصد وارد شدن به یک صفحه اینترنتی را دارد اما بعد از ورود یک لینک دانلود برای کاربر ارسال می شود و کاربر به طور ناخواسته اقدام به دانلود و نصب آن می کند. این روش کلاهبرداری اینترنتی به گونه ای است که فرد کلاهبردار با نصب نرم افزار جعلی در سیستم کامپیوتری و یا گوشی کاربر، اقدام به هک سیستم یا گوشی کرده و اطلاعات شخصی کاربر را استخراج می‌کند.

خرید اینترنتی جعلی

از جمله جدیدترین روش های کلاهبرداری اینترنتی خرید های جعلی است که از طریق درگاه های بانکی جعلی انجام میشود یا به کاربر محصولات جاری و غیر واقعی و متفاوت با تبلیغات انجام شده ارائه می گردد.

در این روش فرد کلاهبردار، تبلیغاتی مبنی بر فروش کالا و محصول را به کاربر ارائه می دهد و کاربر نیز به خرید این محصول وسوسه می گردد. سپس جهت انجام خرید، فرد کلاهبردار یک درگاه بانکی جعلی را به کاربر ارائه می‌دهد که از طریق آن می توان اطلاعات بانکی کاربر را به دست بیاورد.

علاوه بر این در بسیاری موارد فرد کلاهبردار از درگاه اینترنتی اصلی استفاده می کند، اما به جای محصولی که تبلیغات آن را در وب سایت خود انجام داده، یک محصول جعلی و کاملا متفاوت با آنچه که به کاربر نشان داده است را برای وی ارسال می کند.

نرم افزار های رسید ساز جعلی

این نرم افزار ها نیز جهت پرداخت های اینترنتی استفاده شده و زمانی از آن استفاده می‌شود که فرد کلاهبردار بخواهد مبلغی را برای کسی واریز کند. در این نوع کلاهبرداری فرد کلاهبردار با استفاده از این نرم افزار ها یک تصویر پرداخت و رسید را ایجاد کرده و به کاربر نشان می‌دهد یا برای وی ارسال می‌کند. اما این تصویر کاملاً جاری و غیر واقعی بوده و در واقع هیچ پرداختی انجام نشده است. در واقع این روش جهت دور زدن و سوء استفاده از اعتماد کاربر استفاده می شود.