متاورس (Metaverse) واژه‌ تشکیل شده از meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان است و از همین رو این کلمه را فراتر از جهان ترجمه می کنیم. پروژه متاورس، شبکه ‌ای گسترده از محیط‌ های مجازی همیشه فعال و آنلاین است که افراد می توانند در قالب آواتار خودشان، یا به کمک عینک ‌های واقعیت افزوده، با همدیگر و اشیاء دیجیتال اطراف ارتباط برقرارکنند.

متاورس به پلتفرم‌های دیجیتال یکپارچه‌ای اشاره دارد که بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند. این فناوری به طور گسترده‌ای به نسل بعدی اینترنت شناخته شده و به عنوان یک فرصت تجاری و مالی قابل توجه برای صنعت فناوری و سایر حوزه‌ها دیده می‌شود. در چشم‌اندازی که توسط شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری از متاورس ترسیم شده است، دستگاه‌هایی مانند هدست واقعیت مجازی، عینک دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و ابزارهای دیگر به کاربران امکان دسترسی به محیط‌های سه بعدی مجازی یا واقعیت افزوده را می‌دهند که در آن می‌توانند با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، معامله انجام دهند، از مکان‌های مختلف بازدید کنند و وارد فضاهای آموزشی شوند.

واقعیت مجازی VR در متاورس

واقعیت مجازی (Virtual Reality) که به اختصار به آن (VR) می‌گویند یک دنیای دیجیتالی است که افراد با ورود به آن و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی با اشیاء و کلیه وقایع موجود در آن، تعامل داشته باشند. به این صورت که کاربر با زدن این عینک وارد دنیای مجازی شده و می‌تواند تجربیات گوناگونی داشته باشد.

واقعیت افزوده AR در متاورس

واقعیت افزوده (Augmented Reality) که به آن (AR) هم می‌گویند همانطور که از اسمش پیداست، ماهیت اضافه‌کنندگی دارد. یعنی یک شی‌ء یا کاراکتر دیجیتالی را به یک فضا اضافه می کند. اگر فیلم‌های گارفیلد، سونیک، مالیفیسنت و از این قبیل فیلم‌ها را دیده باشیدکه در آنها شخصیت‌های واقعی با شخصیت‌های غیرواقعی مانند حیوانات یا حتی شخصیت‌های کارتونی به بازی پرداخته‌اند بیشتر به مفهوم واقعیت افزوده پی می‌برید.

انواع متاورس

متاورس را می توان به طور کلی به دو نوع پلتفرم مجزا تقسیم کرد. اولین مورد ساخت یک متاورس مبتنی بر بلاک چین، با استفاده از NFT و ارزهای دیجیتال است. پلتفرم‌هایی مانند  Decentraland و The Sandbox به مردم اجازه می‌دهند قطعه‌های مجازی زمین را خریداری کنند و محیط‌های خود را بسازند.
گروه دوم از متاورس برای اشاره به جهان های مجازی است، جایی که افراد می توانند برای تجارت یا تفریح با هم ملاقات کنند Roblox،FortniteوMinecraft، پلتفرم‌های بازی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. در این پلتفرم های بازی آنلاین کاربران می‌توانند در بازی‌ها به رقابت و همکاری بپردازند و همچنین بازی‌های خود را بسازند.

یک روز زندگی در دنیای متاورس

کاربر، ابتدا یک آواتار سه بعدی از خود می سازد. این آواتار نماد دیجیتالی کاربر است که می تواند به راحتی در دنیای مجازی به گشت و گذار بپردازد و به صورت مجازی به محل کار خود برود. پس از رسیدگی به کارهای روزانه، از غرفه مجازی برای خود بلیت کنسرت مجازی را تهیه کند سپس همراه با آواتارهایی که نمادهای دیجیتالی دوستانش می باشند و با آواتار های دیگر در کنسرت حاضر شود.
آواتار می تواند با پرداخت ارز رمزنگاری مورد قبول سامانه، یک لباس مجازی برای خود خریده و با پوشیدن آن ظاهری دیگر برای خود بسازد. سپس فروشنده از طریق پیک واقعی، لباس را به دست کاربر واقعی برساند. آواتار می تواند لباس مجازی که خرید کرده به آواتار دوست خود قرض بدهد.

ویژگی‌های متاورس

حضور: به عنوان اولین و مهم‌ترین ویژگی متاورس به حضور می‌توان اشاره کرد. منظور از کلمه حضور در متاورس این است که کاربران در دنیای مجازی و در کنار باقی کاربران، احساس حضور کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این احساس حضور به افزایش کیفیت تعاملات در این دنیای مجازی کمک می‌کند.

همکاری: قابلیت همکاری یکی دیگر از جوانب مهم در دنیای متاورس محسوب می‌شود. با کمک این قابلیت کاربران می‌توانند به همه‌جای این دنیای مجازی سفر کرده و با یکدیگر همکاری کنند. به عبارتی دیگر یکپارچگی موجود در متاورس به کاربران این امکان را داده تا با داشتن یک آواتار یکسان بتوانند در تمام بخش‌های آن حضور داشته و از امکانات آن برخوردار شوند.

استاندارد سازی: استانداردسازی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و جوانب متاورس است که بر اهمیت آن می‌افزاید. همانطور که هر سیستم و سازمانی برای استانداردشدن نیاز به یک سیستم استانداردسازی دارد، متاورس نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

همزمانی: همزمانی یکی از ویژگی‌های مهم و قابل توجه در متاورس است. به این معنا که در دنیای متاورس امکان و قابلیت ارتباط و تعامل بین کاربران سراسر جهان به صورت همزمان وجود دارد. به عبارتی دیگر حوزه متاورس توانایی تعامل و ارتباط میان میلیاردها کاربر در زمان واقعی را فراهم می‌کند.

سرعت: این ویژگی هم یکی از مهمترین شاخصه‌های متاورس بوده چراکه در آن، نیازی به جستجو برای هیچ موضوعی نیست در متاورس همه‌چیز حتی هرگونه اطلاعات به‌صورت آنی قابل دسترس است.

پایداری: ویژگی پایداری در متاورس به منزله امکان دسترسی‌ همیشگی است. شما می‌توانید ساختمان‌های مجازی جدید یا اشیاء دیگری را در دنیای متاورسی خود ایجاد و اضافه کنید.

هزینه: از مزیت‌های بارز و محبوبی که در دنیای متاورس وجود دارد حذف هزینه‌های دنیای فیزیکی مثل هزینه رفت‌و‌آمد، آموزش‌، خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و موارد دیگر می‌شود.

محدودیت‌های متاورس

عدم انطباق و سازگاری برخی افراد: در عصر حاضر که عصر تکنولوژی و فناوری است و همه چیز به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود هنوز هم افرادی هستند که حاضر نیستند روش‌ها و شیوه‌های زندگی سنتی خود را ترک کرده و به زندگی مدرن روی بیاورند. به عنوان مثال کسانی که ترجیح می‌دهند به جای مطالعه کتاب‌های الکترونیکی، نسخه چاپی و کاغذی آن را مطالعه کنند.

حذف لذت‌های فیزیکی در دنیای واقعی: یکی دیگر از محدودیت‌ها و در واقع نقاط ضعفی که متاورس برای انسانها به ارمغان می‌آورد از بین بردن و حذف لذتهای فیزیکی است. همانطور که گفتیم در متاورس شما هر آنچه را که بخواهید و به هر جایی که مدنظرتان باشد در کمترین زمان ممکن دسترسی خواهید داشت و این یعنی تجربه نکردن بسیاری از لذتها که تاکنون تجربه می‌کردید. مثلا در زندگی واقعیتان شاید یکی از لذتها در هنگام سفر دیدن مناظر و مسیر سفر بوده که در متاورس دیگر قابل دست یافتن نیست چرا که در حد ثانیه به دورترین مکان‌های موردنظرتان سفر خواهید کرد.

بهترین پروژه های متاورس

متاورس دارای پروژه‌های متعدد زیادی است که به کاربران این امکان را داده در حین بازی کسب درآمد هم داشته باشند. این پروژه‌ها و پلتفرم‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. از مهمترین پرو‌ژه‌های متاورسی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

دیسنترالند: دیسنترالند یکی از نمونه‌های شناخته شده و مطرح در دنیای متاورس در جهان است. پلتفرم دیسنترالند بر اساس فناوری بلاک‌چین کار می‌کند و در آن گیمرها می‌توانند به کمک ارزهای دیجیتال ساختمان‌هایی مثل شهربازی بسازند و حتی از آنها کسب درآمد کنند.

سندباکس: سندباکس یکی از بهترین پروژه‌های متاورسی بوده که طرفداران زیادی هم دارد. این پروژه مبتنی بر بلاک‌چین دارای امکانات و قابلیت‌های زیادی است که کاربران در آن امکان خرید، فروش، و ادعای مالکیت اموال متفاوت خود را دارند. این پلتفرم در عین امنیت و قابلیت اطمینان دارای معایبی است که از مهمترین آنها به هزینه بالای شبکه اتریوم برای خرید بلاک‌چین می‌توان اشاره کرد.

ناکاموتو: ناکاموتو یکی دیگر از پروژه‌های متاورسی است که در این بازی هم مثل بازی دیسنترالند، کاربران امکان خرید زمین‌های مجازی، ساختن آن و درنهایت فروش آن را دارند. خرید و فروش زمین مجازی به منزله سرمایه‌گذاری در متاورس است. لازم به ذکر است که در بازی ناکاموتو، توکن‌های قابل معاوضه به نام ناکا شناخته می‌شود که ارز دیجیتال بسیار مناسب و روبه‌رشدی محسوب می‌شود.

آینده متاورس

در عصر فناوری که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم به لطف هوش مصنوعی و اینترنتی‌شدن کسب و کارها و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، زندگی بشر دچار تغییر و تحول اساسی شده است. اگر به ۱۰ سال پیش نگاهی بیاندازیم خواهیم دید فرق زندگی امروز ما با همین ۱۰ سال گذشته از زمین تا آسمان است.

متاورس مقوله‌ای است که امروزه بیش از گذشته شاهد محقق شده آن هستیم. دنیای جدیدی که فارغ از محدودیت‌های اینترنت کنونی امکان ارتباطات و کسب تجربیات متنوع را برای همه فراهم می‌کند. در دنیای مجازی متاورس هر آنچه بخواهید در دسترس شماست، می‌توانید شخصیت مورد علاقه خودتان را در آن بسازید و درست شبیه زندگی واقعی در آن زندگی کنید. هر چیزی در این دنیا را می‌توانید به صورت کاملا غیر متمرکز کنترل کنید بدون اینکه اختیار و مدیریت آن دست نهاد دولتی خاصی باشد. این همان نقطه اشتراک و ارتباط متاورس با فناوری بلاک‌چین است.

بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت می‌گوید کارمندان شرکت‌ها تا ۳ سال آینده نه تنها از تکنولوژی متاورس بهره می‌برند، بلکه به استفاده از آن متکی خواهند بود. او افزود در آن زمان تمام جلسات کاری هم بر بستر متاورس انجام خواهد شد.

با تمام این تفاسیر، این را هم باید در نظر داشته باشیم که در کنار تمام مزایایی که پیشرفت فناوری برای ما به ارمغان آورده باعث شده بشر نسبت به قبل منزوی‌تر شود. بنابراین یکی از بزرگترین معایبی که فناوری برای ما به همراه داشته همین انزوا و کمرنگ‌شدن تعاملات اجتماعی است. حال دنیای برتر یا همان متاورس می‌آید تا کارها را خیلی آسانتر و در مقابل، انزوا را خیلی عمیق‌تر کند.

از طریق بخش زیر میتوانید از نسخه صوتی این مقاله استفاده کنید.