اگر شما علاقه‌مند به شغل فروش هستید و خود را برای تبدیل شدن به یک فروشنده کاملا موفق آماده می‌سازید، با ما همراه باشید. در این مطلب به ویژگی‌های یک فروشنده موفق و کارآمد می‌پردازیم.

خصوصیات فروشنده موفق

یک شنونده عالی

تصور نکنید که فروشندگان موفق کسانی هستند که زیاد صحبت می‌کنند! بلکه آنها در واقع شنوندگانی عالی هستند و اطلاعات لازم خود را از مشتریان به دست آورده و به این صورت یک بانک اطلاعاتی کامل از نیازهای مشتری‌ها را کسب می‌کنند. همچنین با گوش دادن به صحبت‌های مشتریان، به یک شریک قابل اعتماد تبدیل خواهند شد. به این صورت؛ روابط مبتنی بر دانش و درک واقعی و گفتگوی اندک میان فروشنده و مشتری‌ها شکل می‌گیرد.

پژوهشگری مشتاق

فروشندگان خوب معتقدند که دانستن، همیشه امری ضروری است. آنها نسبت به همه چیز با نگاهی کنجکاو جلو می‌آیند. این فروشندگان شناخت کافی نسبت به محصولات در حیطه اختیار خود داشته و کاربردهای آنها را در هر حوزه جغرافیایی می‌شناسند. البته این فروشندگان بیشتر به یادگیری آنچه که در بخش مصرف و مشتریان اتفاق می‌افتد، اهمیت می‌دهند. فروشندگان حرفه‌ای همیشه به دنبال کشف بازخوردهای فروش و محصولات در میان مشتریان هستند.

دارای ارتباطات هوشمند

فروشندگان موفق همیشه ارتباطات موفق و کاملی دارند. این تنها به معنای ارتباطات آنلاین نیست؛ بلکه هر شکلی از ارتباط را در بهترین شکل و قوی‌ترین فرمول آن، به کار می‌گیرند. در هر زمانی که نیاز باشد آنها شبکه ارتباطی خود را گسترش داده و با افراد مورد نیاز، ارتباطات لازم را شکل می‌دهند. به علاوه آنها از ارتباطات خود، در مسیر منافع مشتری بهره‌مند شده و به این ترتیب اعتمادسازی بیشتری به وجود می‌آورند.

جاه طلب

یک فروشنده خوب، هرگز با شرایط فعلی راضی نشده و از آن احساس رضایت کامل ندارد و درک می‌کند که تغییر سخت است، اما برای رسیدن به وضعیتی بهبود یافته و مترقی‌تر، تلاش و اقدام می‌کند.

یک موقعیت‌یاب‌ هدفمند

فروشندگان خوب، دارای اهداف مشخصی هستند. آنها به خوبی می‌دانند که هر یک از مکالمات به تنهایی، دارای ارزش و اهمیت است. از این رو سخنان خود را به صورت هدفمند جلو می‌برند.

وظیفه شناس

فروشندگان موفق، کاملا وظیفه شناس بوده و نسبت به شغل خود دارای وجدان کاری بیدار هستند. این افراد از انجام وظایف خود، سرباز نزده و هرگز در انجام آن سهل انگاری نمی‌کنند. بهترین این فروشندگان کسانی هستند که احساس مسئولیت دو جانبه نسبت به شرکت و مشتری احساس کرده و وجدان بیداری در هر دو سمت دارند.

فروشنده موفق با احترام برخورد می‌کند

فروشندگان موفق به خوبی می‌دانند که وقت مشتری تا چه اندازه مهم است و به آن ارزش می‌دهند. مشتری نیازمند دریافت اطلاعات نسبت به محصولات و اقدام به خرید، احتمالا با وقت محدودی روبرو هستند و یک فروشنده خوب این نیاز و شکل صحیح رفتار با آن را می‌داند. او با احترام کامل در تماس با مشتری عمل کرده و در سریع‌ترین فرصت پیگیری‌های لازم را به انجام خواهد رساند.

پایداری زیاد

اگر می‌خواهید به عنوان یک فروشنده خوب، دارای موفقیت‌های واقعی و عمیق باشید، باید به اصطلاح پوستتان کلفت باشد. یک فروشنده لازم است که توانایی شنیدن کلمه “نه” را تا حد زیادی داشته باشد. اگر می‌خواهید به دنیای فروش وارد شده و درگیر آن باشید، باید اطمینان و پشتکار لازم را در خود بیابید. شما نیاز به صبوری، پایداری، ملاحظه و رهبری فرآیند فروش دارید. به یاد داشته باشید که پایداری در اینجا به معنای کشف راه حل‌های صحیح و کاربردی، در مواجهه با مشکلات و موانع است.

دارای نگرشی مثبت

شما ترجیح می‌دهید از چه کسی خرید کنید؟ یک فروشنده خوشحال و مثبت یا یک شخص منفی؟ داشتن نگرش مثبت باعث می‌شود تا بتوانید مشتری‌ها را به خود جلب کرده و توجه آنها را به دست بیاورید. با به دست آوردن توجه مشتریان، فرآیند فروش اتفاق خواهد افتاد. به یاد داشته باشید که مثبت بودن می‌تواند مسری باشد.

علاقه‌مند به شغل خود

فروشندگان حرفه‌ای به شغل و حرفه خود، علاقه‌مند هستند. مانند بسیاری از مشاغل دیگر، شما باید عاشق کار فروش باشید تا بتوانید مراحل رسیدن به فروش حرفه‌ای را تجربه سازید. هیجان و اشتیاق شما نسبت به فروش، باعث می‌شود که دیدگاه مثبت‌تری نسبت به آن داشته و قادر به کشف راهکارهای جدید و کارساز در مسیر فروش باشید.

فروشندگان موفق، سوالاتی کاربردی می‌پرسند

یک فروشنده موفق به خوبی می‌داند که باید چه سوالاتی از مشتری خود بپرسد. این سوالات لزوما در خصوص محصول نیستند، بلکه این پرسش‌ها به فروشنده کمک می‌کند تا شناخت بیشتری نسبت به نیاز مشتری پیدا کرده و محصول مطابق و مناسب با آن را معرفی نماید. زمانی که مشتری احساس کند که فروشنده شناخت درستی از نیاز و خواسته وی دارد، اعتماد بیشتری نسبت به وی پیدا کرده و اتفاق خرید با ضریب بالاتری رخ می‌دهد.

عملکرد مستقل

این بدان معنا نیست که فروشنده در یک سازمان به صورت انفعالی عمل کند، بلکه بدان معناست که وی قدرت تصمیم گیری مستقل داشته و برای پیشبرد امور به حضور مقام بالاتر خود، محتاج نیست. وی قادر است که در زمان اضطرار و شرایط بحرانی، تصمیم‌های سازنده‌ای گرفته و هدایت تیم فروش را برعهده بگیرد.

مدیریت وقت

مدیریت زمان، یکی از مهارت‌هایی است که در هر نوع شغلی، ضرورت دارد و به بالا رفتن ضریب موفقیت، کمک می‌کند. به همین صورت، بهترین فروشندگان زمان خود را به طور موثر مدیریت می‌کنند و بهترین مسیرها را برای ایجاد فرصت و شکل گرفتن فروش، پیدا می‌نمایند.

سیری ناپذیر

این فروشندگان همیشه به دنبال مشتریان بیشتر و بیشتر، فروش بالاتر و سودآوری افزون‌تری هستند. آنها سیری ناپذیر به نظر می‌رسند و پیوسته اهداف جدیدی برای خود ترسیم می‌کنند، در واقع ذات فروش نیز با چنین چیزی هماهنگ است. فروش شغلی پویا و همیشه زنده است که به یک شخص با همین خصوصیات در رأس هرم خود نیاز دارد.

آمادگی همیشگی

این فروشندگان همیشه آماده هستند. آنها برای قرار گرفتن در هر موقعیتی آمادگی دارند و به خوبی می‌دانند چطور کوچک‌ترین لحظات را به موفقیت دلخواه خود نزدیک گردانند.

پذیرای کلام مربی

شاید داشتن تجربه، همیشه اهمیت زیادی داشته باشد؛ اما یک فروشنده موفق با انرژی و اشتیاق خود به یادگیری، همیشه برای پذیرش توصیه‌های مدیر یا مربی خود؛ آمادگی دارد. چنین فروشنده‌ای از پذیرفتن پیشنهادهای جدید خشنود شده و قادر است که الگوهای فروش خود را با توصیه‌های کارآمد تازه، تغییر دهد.

قدرت تطبیق پذیری بالا

یک فروشنده موفق، نمی‌تواند همیشه الگوی شخصی خود را پیش برده و در فضاهای مختلف، به شکلی یکسان حضور پیدا کند. وی باید با توجه به زمینه‌های فکری و شخصیتی مشتری یا مشتریان خود، تطابق پیدا کرده و حضوری متناسب داشته باشد. به طور مثال شاید برای حضور پیدا کردن در یک جلسه مشاوره فروش، نیاز به پوشیدن لباس رسمی و یا در جلسه‌ای دیگر حضور با لباس کاملا خودمانی و اسپرت باشد.

حس مشتری مداری قوی

فروشندگان موفق دارای حس مشتری مداری قوی هستند. آنها همیشه موقعیت مشتری را در نظر گرفته و منافع وی را در امر فروش لحاظ می‌کنند. این سود قطعی نیست که فروشندگان موفق در پی آن هستند، بلکه آنها در کنار سودآوری، به جلب اعتماد و رضایت مشتری پرداخته و هرگز آن را قربانی سود لحظه‌ای خود یا شرکت نخواهند کرد. چنین دیدگاهی باعث می‌شود که به جای سودهای لحظه‌ای و کوتاه مدت، به مشتریانی وفادار دست یابند و سودهای تضمین شده و دائمی داشته باشند.

اجتناب از اغراق

فروشندگان موفق واقع بین هستند و این واقع بینی را به مشتریان خود نیز ارائه می‌دهند. آنها از ابراز جملات اغراق آمیز اجتناب کرده و در مورد ویژگی‌های محصول یا خدمات خود، جملاتی واقعی و متناسب به زبان می‌آورند. این فروشندگان، مشتریان مقابل خود را مستحق دانستن حقیقت در خصوص محصولات دانسته و به این شکل بالاترین سطح اطمینان و اعتماد را از سوی مشتری دریافت می‌کنند.

صحبت کردن شفاف

فروشندگان موفق، مستقیم و شفاف صحبت می‌کنند. آنها به خوبی می‌دانند که هیچ چیز جز یک پاسخ شفاف و واضح، مشتری را راضی نخواهد کرد. مشتری به دنبال اطلاعات موثق و کاملا مستقیم و واضح است و با دریافت آن از فروشنده، اعتماد لازم را به دست آورده و به خرید کردن نزدیک می‌شود.