اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین را دارید قطعا با شیوه های مختلف راه اندازی فروشگاه آشنایی دارید. در این مقاله قصد داریم تا شما را در راه اندازی یک فروشگاه راهنمایی کنیم.

خواسته های خود را مشخص کنید

اولین قدم در انتخاب یک سیستم فروشگاه ساز این است که تکلیف خودتان را روشن کنید. شما باید بدانید قصد راه اندازی چه فروشگاهی دارید و فروشگاه شما نیاز به چه امکاناتی خواهد داشت. تعداد محصولی که قرار است در فروشگاه به فروش برساند، شیوه تحویل محصولات فروخته شده به مشتری، شیوه پرداخت مبالغ توسط مشتری و … همگی مواردی هستند که باید آن ها را بدانید و سپس اقدام به انتخاب یک فروشگاه ساز کنید. اما یکی از مهمترین نکاتی که باید در انتخاب فروشگاه ساز و راه اندازی فروشگاه اینترنتی به آن توجه داشته باشید مقدار بودجه ای است که در توان شما است.

بعد از مشخص کردن این موارد قطعا انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب بسیار راحت تر خواهد بود و تصمیم گیری را برای شما راحت تر خواهد کرد. اکنون به بررسی مواردی که باید یک فروشگاه ساز حرفه ای در خود جای داده باشد می پردازیم:

هاست مطمئن و مناسب

هاست یا میزبان یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب فروشگاه ساز مناسب است. هاست باید از چند جهت مورد بررسی قرار بگیرد. حتما باید از فروشگاه ساز مد نظر از بابت هاست مطمئن باشید. باید شرکتی که فروشگاه ساز از آن ها سرور و هاست خریداری کرده اند معتبر بوده و از امنیت و پشتیبانی لازم برخوردار باشد. دومین نکته در زمینه هاست میزان فضا و پهنای باندی است که فروشگاه ساز در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما قصد فروش فایل های ویدیویی حجیم را دارید در ابتدا باید به میزان هاستی که فروشگاه ساز ارائه می دهد و همچنین پهنای باند آن توجه داشته باشید.

تیم پشتیبانی و فنی قابل اطمینان

پشتیبانی و رفع ایرادات در کمترین زمان ممکن نیز از موارد مهمی است که مخصوصا در سایت های فروشگاهی باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرد. اگر مشتری در زمان پرداخت یا هر مرحله از سفارش با مشکلی فنی مواجه شود مسلما اعتماد خود را نسبت به فروشگاه از دست داده و دیگر به این فروشگاه نخواهد آمد. پس شما باید از تیم پشتیبانی و فنی فروشگاه ساز خود مطمئن باشید و بدانید که در کمترین زمان ممکن اشکالات احتمالی را برطرف خواهند کرد و به سوالات شما رسیدگی می کنند.

به روز رسانی منظم سیستم

قبل از انتخاب یک فروشگاه ساز حتما به این نکته توجه کنید که سیستم چقدر درحال به روز شدن است، به روز شدن فروشگاه ساز و اضافه شدن امکانات به آن نشانه دیگری از این است که فروشگاه سازی که خریداری میکنید چه مقدار در آینده مفید است. برای تشخیص میزان به روزرسانی ها میتوانید در کانال های اطلاع رسانی هر فروشگاه ساز عضو شوید و میزان فعالیت های گذشته را بررسی کنید.

قابلیت توسعه و انعطاف پذیری

شما با وجود در نظر گرفتن تمامی امکانات برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی پس از مدتی متوجه می شوید که تعدادی از امکاناتی که می تواند در کار شما بسیار مفید باشد را در فروشگاه خود ندارید و باید هرچه سریعتر اقدام به راه اندازی چنین امکاناتی کنید. در این جا باید سیستم فروشگاه سازی که از آن استفاده می کنید قابلیت توسعه پذیری داشته باشد تا بتوانید هر نوع امکان خاصی را که مد نظر خود دارید به سیستم اضافه کنید. و با درخواست از تیم فنی فروشگاه ساز بتوانید امکانات درخواستی را با توجه به نیازهایتان در فروشگاه خود بارگذاری نمایید.

امکان فروش انواع محصولات

امروزه علاوه بر فروش محصولات فیزیکی، فروش محصولات مجازی و دانلودی نیز بسیار رایج شده است. باید از ابتدا فروشگاه سازی را انتخاب کنید که قابلیت فروش هر نوع محصول فیزیکی و مجازی را به شما ارائه دهد. زیرا ممکن است در ابتدا قصد راه اندازی تنها یک فروشگاه فیزیکی را داشته باشید اما با رونق کسب و کار خود بخواهید به بازار فروش محصولات دانلودی نیز گام بردارید اما با محدودیت سیستم فروشگاه ساز مواجه خواهید شد. پس باید به این نکته که فروشگاه ساز قابلیت فروش هر نوع محصولی را به شما بدهد نیز توجه کنید.

سئو و بهینه سازی

سیستم فروشگاه ساز شما باید از کد نویسی بهینه و به روز استفاده کرده و از لحاظ سئو نمره خوبی داشته باشد. از آنجا که قرار است سایت شما روی یک فروشگاه ساز خاص باشد پس باید به بهینه بودن ساختار سیستم نیز ایمان داشته باشید و مطمئن شوید که سیستم فروشگاه ساز سبک بوده و از نظر معیارهای سئو قابل قبول است. تا فروشگاه شما نیز از لحاظ ساختاری مشکلی پیدا نکند و همینطور در رابطه به قالب های طراحی شده توسط فروشگاه ساز نیز باید بدانید که تمامی معیارهای سئو در آن رعایت شده و بدون مشکل می توانید از آن ها استفاده کنید.

کارایی آسان

مسلما برای راه اندازی فروشگاه باید نیروی انسانی مختص هر بخش را آموزش دهید و از آنجا که قرار است این افراد با سیستم فروشگاه ساز انتخاب شده توسط شما کار کنند پس باید از سیستمی استفاده کنید که در نهایت راحتی بوده و نیاز به آموزش های پیچیده نداشته باشد. اینطور نباشد که کاربر برای تولید محتوای یک محصول به دردسر افتاده و سردرگم شود.

طراحی ریسپانسیو

امروزه استفاده از تبلت و تلفن همراه نیز بسیار رایج شده است و کاربران بسیاری حتی سفارش های اینترنتی خود را به وسیله گوشی تلفن همراه خود ثبت و پرداخت می کنند و کمتر سراغ کامپیوترها می روند.

قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود به این نکته توجه ویژه داشته باشید که آیا سیستم فروشگاه ساز مد نظر شما از طراحی ریسپانسیو برای فروشگاه های خود استفاده کرده است یا خیر؟ از آنجا که باید کاربران موبایل نیز به راحتی قادر به سفارش محصول باشند پس طراحی ریسپانسیو برای دستگاه های مختلف با سایزهای نمایشگر مختلف نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قابلیت ارائه وبلاگ

اگر شما فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید و در کنار آن یک وبلاگ برای آموزش و تولید محتوا نداشته باشید باید بدانید که در این شرایط به موفقیت چندانی نخواهید رسید. فروشگاه ساز انتخابی شما باید قابلیت تولید محتوا در یک وبلاگ را برای فروشگاه های خود فراهم کرده باشد تا شما بتوانید در یک وبلاگ محتواهای مورد نظر خود را در اختیار مخاطبان قرار دهید.

اتصال به سرویس های پیامکی

بعضی از فروشگاه سازها تنها قابلیت اتصال به بعضی از سرویس دهنده های پیامکی را برای فروشگاه های خود فراهم می کنند در صورتی که شاید شما بخواهید از یک سرویس دهنده دیگر استفاده کنید. پس باید به این نکته توجه کنید، آیا قابلیت پیامک در زمان سفارش و مراحل مختلف سفارش در فروشگاه ساز مد نظر شما فراهم است یا خیر؟

و اما یک اشتباه بزرگ

هیچ وقت فروشگاه سازها را تنها با توجه به قیمت آن ها مقایسه نکنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر یک فروشگاه ساز قیمتی پایین تر دارد کیفیتی پایین تر ارائه می دهد و اگر قیمتش بالاس پس حتما کیفیت بهتری نیز ارائه می دهد. باید همانطور که گفته شد امکانات مورد نیاز خود را مد نظر گرفته و سپس با توجه به امکاناتی که فروشگاه ساز ارائه می دهد قیمت ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

مهمترین فاکتور برای انتخاب فروشگاه ساز حرفه ای

مهمترین و قوی ترین عامل برای اینکه شما تشخیص دهید یک فروشگاه ساز چقدر میتواند پاسخگو نیاز شما باشد و در آینده دچار مشکل نشوید این است که سابقه کار فروشگاه ساز را مورد بررسی قرار دهید. قدمت کاری هر سیستم و نمونه کار های ساخته شده با آن فروشگاه ساز مهمترین عامل برای این است که متوجه شوید یک فروشگاه ساز چقدر حرفه ای است. هرچقدر که نمونه کارهای ساخته شده با آن فروشگاه ساز بزرگتر و معروف تر باشند نشان دهنده این است که چقدر در آینده، این فروشگاه ساز برای شما مفید خواهد بود.

نتیجه گیری

قابلیت های مورد نیاز یک فروشگاه ساز عالی تنها محدود به قابلیت های ذکر شده در این مقاله نیست و باید به طور کلی بتواند مطابق با نیازها و خواسته های شما باشد. سعی کنید فروشگاه سازی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد و بتواند خود را با توجه به نیازهای شما تغییر دهد.