آیا به‌خوبی با دیگران کار می‌کنید و راهنمای خوبی هستید؟ این دو ویژگی شاید از شما یک مدیر خوب بسازد، اما برای اینکه عنوان مدیر موفق به شما اطلاق شود، باید از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار باشید. در تعیین اینکه آیا شما مدیر موفقی خواهید شد یا نه، عواملی نقش دارند. خبر خوب این است که ویژگی‌های یک مدیر موفق، لزوما نباید ذاتی باشند و به‌صورت اکتسابی نیز می‌توان آنها را به‌دست آورد. اگر در فکرِ مدیریت هستید، این چند ویژگیِ مدیران موفق را به‌خاطر داشته باشید.

مدیر موفق کیست؟

کسی­ که با عملکرد صحیح و اصولی، بهترین نتایج را برای سازمانش به ارمغان می‌آورد.
مدیر موفق به نحوی از توانایی­­‌های کارکنانش استفاده می­­‌کند که آن­ها نهایت تعلق و تعهد را به سازمان داشته باشند. پس اساسی­­‌ترین رکن موفقیت یک مجموعه به مدیریت آن برمی­­‌گردد و مدیر موفق کسی است که با دانش مدیریتی خود، بر اساس سبک جدیدی متناسب با فعالیت‌های مجموعه­‌اش کار کند به‌طوری که همگی شاهد تحولات و تغییرات مثبت در کل مجموعه شوند.
کسی در این راه موفق است که به‌جای استفاده از ۹۹% توان یک نفر، ۱% از توانایی چندین کارمند را به کار گیرد یعنی به کارایی و نتیجه‌­­ای که قرار است بگیرد، فکر کند، آن هم با کمترین خستگی و حتی هزینه. اما آنچه مهم است یک مدیر موفق باید بررسی کند که این نوع سبک تا چه حد مجموعه‌­اش را برای رسیدن به اهداف کمک می‌کند و آیا اثربخش بوده است یا خیر؟!  پس باید بفهمیم چگونه می‌­­توانیم یک مدیر موفق باشیم؟ و اینکه یک مدیر موفق چه ویژگی­­‌هایی دارد.

ویژگی ها

اهل مطالعه

آیا این درست است که یک گرافیست، مدیریت یک شرکت الکترونیکی را برعهده بگیرد! قطعاً خیر، هر کاری دانش و تخصص خودش را می­‌طلبد تا با استفاده از آن مهارت‌­­های جدیدی را نیز کسب کند و پایه­­‌های مدیریتی­‌اش را تقویت کند. هر چه دانش بیشتری داشته باشید، کارمندان هم بیشتر به شما اعتماد می­‌کنند.

با انگیزه

مهم­­ترین عامل رسیدن به هدف انگیزه است. یک مدیر موفق و خوب حتماً باید از مسئولیتی که قبول کرده است هدف داشته باشد و همان، انگیزه‌­­ای می ­شود برای تلاش بیشتر. اگر مدیر نتواند به خودش انگیزه بدهد، نمی‌تواند به دیگران منتقل کند. خودانگیزی یا تواناییِ انگیزه دادن به خود و پذیرفتن وظایفی که باید انجام دهد از خصوصیات یک مدیر موفق است.

صادق

کارمندان به مدیر موفق اعتماد می‌کنند، چون به صداقت او ایمان دارند. یک مدیر موفق از حق‌ کارمندانش دفاع می‌کند، از قوانین سرپیچی نمی‌کند، به گفته‌هایش پایبند است و صداقت توشه‌ی راه اوست.

خوش بین

آیا شما با امید، چشم‌به‌راه آینده هستید؟ نگرش خوش‌بینانه‌ی یک مدیر، روحیه‌‌ی کارمندانش را بالا می‌برد، الهام‌بخش آنهاست و باعث می‌شود از کاری که انجام می‌دهند، لذت ببرند.

با اعتماد به نفس

شما باید بتوانید تصمیماتتان را با اعتمادبه‌نفس بگیرید و به دیگران نشان بدهید که قادر به تصمیم‌گیری‌های درست هستید. اعتمادبه‌نفس شما به نفع اطرافیانتان است و ناخودآگاه به آنها منتقل می‌شود.

آرام

یک مدیر موفق در مواجهه با سختی‌ها ناامید نمی‌شود و تواناییِ آرام ماندن در شرایط بحرانی و انجام اقدامات لازم از خصوصیات چنین فردی است.

انعطاف‌پذیر

میزان خاصی از انعطاف‌پذیری برای انطباق با موقعیت‌های مختلف، لازمه‌ی مقام مدیریت است.

سخنران

سخنرانی کردن، اعلام رسمی خبرها و بیان دقیق ایده‌ها در مصاحبه‌ها از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

گوش شنوا

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ ها گوش دادن است. حتما به صحبت‌های کارمندان، رؤسا و مشتریان خود به‌صورت فعال گوش بدهید.

قاطع

هنگام دادنِ دستورالعمل‌ها، در مورد کاری که باید انجام بشود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود، قاطعیت داشته باشید.

میانجی

آیا می‌دانید چگونه صلح برقرار کنید؟ معمولا یک مدیر موفق در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که به‌واسطه‌ی آنها باید میان کارمندان، میان یک کارمند و مشتری یا میان یک عضو ارشد سازمان و یک کارمند، به‌عنوان میانجی عمل کند. این ویژگی را در خودتان تقویت کنید و تکنیک‌های حل اختلاف را یاد بگیرید تا مدیر موفقی باشید.

عضو تیم

آیا شما عضوی از یک تیم هستید؟ اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید به عنوان عضوی از یک تیم، مایل به کار کردن با دیگران باشید و به وظایفتان عمل کنید.

سخن آخر

فراموش نکنید که یک مدیر موفق، یک شبه به چنین جایگاهی نرسیده است. تمام آنچه که گفته شد مهارت است و مهارت هم اکتسابی است. شما به ‌راحتی با کمی تکرار و تمرین می­‌توانید این ترفندهای مدیریتی را یاد بگیرید و به مدیری تبدیل شوید که بهترین‌­­ نتایج را برای سازمان خود، رقم می‌زند.