فضای اینترنت، ابزارهای گسترده‌ای برای مقایسه و تشخیص در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به شیوه‌های متفاوت در رتبه‌بندی‌ها شرکت کرده و وب‌سایت خود را با سایرین مقایسه کنند. یکی از این ابزارهای رتبه‌بندی، سرویس الکسا (Alexa) است. برای آنکه بدانید الکسا چیست تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

سایت الکسا چیست؟

الکسا، سایت آنالیزکننده ترافیک وب‌سایت‌ها است که آن‌ها را براساس تعداد بازدید کاربران، رتبه‌بندی می‌کند. به بیان دیگر، سایت Alexa ، اطلاعات ترافیک دیتا، در محیط اینترنت را از تمامی نقاط دنیا جمع‌آوری می‌کند. مهم‌ترین اطلاعاتی که این سایت به کاربران می‌دهد این است که در تمام دنیا و در هر کشور و هر دسته‌بندی، چه سایت‌هایی دارای بیشترین بازدید هستند. سایت الکسا یکی از سرویس‌های خدماتی شرکت آمازون است و در سال ۱۹۹۶ باهدف جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی ارزشمند و فروش آن‌ها، فعالیت خود را آغاز کرد.

تاریخچه تاسیس وب‌سایت الکسا

وب‌سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های «بروستر کیل» و «بروس گلیت» پایه‌گذاری شد. نام این وب‌سایت برای ادای احترام به «کتابخانه اسکندریه مصر» به عنوان یکی از بزرگترین اماکن علم و دانش، و با امید به اینکه دنیای اینترنت نیز به چنین مکانی تبدیل شود، انتخاب شد. ۳ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۹، آمازون شرکت Alexa را خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و سرویس رتبه‌بندی Alexa را در اختیار دارد.

رتبه الکسا چیست؟

اکنون لازم است بدانیم رتبه الکسا چیست؟ رنک یا رتبه Alexa از موضوعات مورد توجه صاحبان سایت‌ها و کارشناسان سئو است. الکسا، همه سایت‌های اینترنتی را براساس پارامترهایی مانند «میزان بازدید»، رتبه‌بندی می‌کند و این رتبه را در قالب رنک کشوری و جهانی ارائه می‌دهد. در رتبه جهانی، الکسا، در واقع همه سایت‌های جهان را با هم مقایسه می‌کند. رتبه‌ کشوری نیز رتبه‌بندی آن سایت را بر اساس کشور محل سکونت مخاطبان نمایش می‌دهد. در صورتی که سایت در هر کدام از این بخش‌ها صاحب رتبه‌ای نبود، به این معنی است که اطلاعات دریافتی Alexa از وب‌سایت، آنقدر کم است که نتوانسته آن وب‌سایت را در رتبه‌بندی وارد کند.

آیا رتبه الکسا دارای اعتبار است؟

خیلی از افراد این رتبه بندی‌ها را ملاک مقایسه سایت‌ها با یکدیگر قرار می‌دهند و خیلی از افراد هم رتبه بندی الکسا را قبول ندارند و آن را مصنوعی و بی ارزش تلقی می‌کنند. در حالت کلی سرویس‌های دیگری هم برای رتبه بندی وب‌سایت ها به وجود آمده است اما واقعیت این است که هیچ رتبه بندی در هیچ سرویسی نمی‌تواند کامل و عاری از نقص باشد و در جایی که دیتای خاص و مهمی برای رتبه بندی سایت‌ها وجود ندارد، رتبه الکسا می‌تواند نقطه خوبی برای رتبه بندی سایت‌ها باشد تا ما را از سردرگمی اولیه نجات دهد.

چگونه از رنک الکسا سایت مان مطلع شویم؟

هر زمان که خواستید رنک الکسای وب‌سایت خودتان یا وب‌سایتی که در حال مدیریت کردن آن هستید را ببینید، دو راهکار ساده پیش روی شما خواهد بود:

راه اول

در این روش شما می‌توانید به سایت الکسا به نشانی www.alexa.com مراجعه کنید و در قسمت BROWSE TOP SITES آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید. به این نکته توجه کنید که آدرس سایت نیازی نیست حتما با www یا http آغاز گردد. وقتی که آدرس سایت مورد نظر را وارد کردید، در میانه صفحه قسمتی به نام Alexa Rank وجود دارد که هم رنک جهانی و هم رنک الکسا کشوری را نمایش خواهد داد.

راه دوم

راه دیگری که می‌توانید از رنک الکسا سایت‌تان مطلع شوید، نصب افزونه الکسا برای مرورگر کروم یا فایرفاکس است.

نحوه کار الکسا چگونه است؟

الکسا یک نوار ابزار (toolbar) دارد که بر روی مرورگرها نصب می‌شود و اطلاعات سایت‌هایی که کاربران از آنها دیدن می‌کنند را به سرور مرکزی Alexa ارسال می‌کند. طبق این اطلاعات، سایت‌های مختلف در الکسا رتبه‌بندی می‌شوند. البته نکات دیگری نیز در این مورد وجود دارد که برخی از آنها با توجه به سیاست‌های کاری Alexa به صورت محرمانه است. برخی دیگر نیز مشابه ثبت نام در سایت الکسا برای اجازه دادن به این آنالیزور برای استفاده از اطلاعات سایت است، که می‌تواند به بهبود رتبه شما در Alexa کمک کند.

نحوه محاسبه رتبه الکسا به چه صورت است؟

محاسبه رتبه Alexa برای هر وب‌سایت، بر اساس ترکیبی از تخمین بازدیدکننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته است. بازدیدکننده منحصر به فرد، تعداد کل کاربرانی است که در یک روز از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند. بازدید صفحه، تعداد درخواست کاربران برای بازدید از یک وب‌سایت است. تعداد بیشتر از یک بازدید از هر وب‌سایت توسط هر کاربر در هر روز، فقط یک بازدید صفحه، حساب می‌شود. این شاخص‌ها در فرمول‌های محاسبات آماری قرار می‌گیرند و وب‌سایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن، بالاتر باشد رتبه‌اش هم بالاتر است. بنابراین، سایت الکسا، آمار ترافیک چند ماه گذشته میلیون‌ها وب سایت را در اختیار دارد. متریک رتبه Alexa ، حاصل چگونگی مقایسه یک وب‌سایت با دیگر سایت‌ها است. هرچه این عدد کمتر باشد، سایت محبوب‌تر است.

سیستم رتبه‌بندی الکسا چگونه است؟

وب‌سایت الکسا، برای رتبه‌دهی به سایت‌ها از دو فاکتور استفاده می‌کند. این فاکتورها عبارتند از:

تعداد بازدید از صفحات مختلف وب سایت

تعداد بازدیدکنندگانی که در طول سه ماه به سایت مراجعه کرده‌اند

چرا الکسا مهم است؟

زمانی که قصد مقایسه سایت خود با سایر وب‌سایت‌ها را داریم، باید به آمار موجود استناد کنیم. الکسا، اکنون تنها مرجع رتبه‌بندی سایت‌ها به‌شمار می‌رود. تا زمانی که شرکتی بهتر از گوگل، به عرصه رتبه‌بندی سایت‌ها وارد نشود، یا وب‌سایت‌های مشابه Alexa تکنیک بهتری برای رتبه‌بندی سایت ارائه ندهند، تنها مرجع کاربران اینترنت، برای سنجش بهتر یا بدتر بودن (مقایسه)، همین رتبه‌بندی موجود است. پس موقع معرفی سایت، دیگر نیازی به ارائه اطلاعات غیرلازم مانند آمار کلیک، مدت حضور مخاطبان در سایت، میزان تاثیرگذاری و… نیست، کافی است بگوییم رتبه سایت ما چه عددی است.

سخن آخر

با مطالعه این مطلب دانستیم، سایت Alexa به‌عنوان پایگاهی برای رتبه‌بندی سایت‌ها از نظر تعداد بازدیدکنندگان و صفحات بازدید شده، به‌شمارمی‌رود. این سایت با درنظرگرفتن ملاک‌های آماری و محاسباتی مختلف وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. هرچه رتبه تعیین شده برای سایت، به «یک» نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده این است که سایت بازدید بیشتری دارد و از محبوبیت بالاتری نزد مخاطبان، برخوردار است.