برقراری ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب لازمه موفقیت تمامی کسب‌وکارها است. هنگامی‌که شدت رقابت میان فعالان صنعت بیشتر می‌شود، تاکید بر استراتژی‌های مشتری محور و کسب رضایت مشتری، بیش از استراتژی‌های محصول محور خواهد شد. به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران بازاریابی، پس از وب‌سایت، ایونت‌های بازاریابی موثرترین کانال برقراری ارتباط میان سازمان و مشتریان هستند و برای برند این امکان را فراهم می‌سازند تا با برقراری ارتباط قوی و فرد به فرد در کنار فراهم نمودن تجربه مثبت، محصولات و خدمات خود را تبلیغ نمایند. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی ایونت مارکتینگ و دلایل به کار گیری آن توسط برندها، انواع مختلف ایونت‌ها و رویدادهای بازاریابی را بررسی نماییم.

معنی ایونت مارکتینگ؟

ایونت مارکتینگ (Event Marketing) یک استراتژی تبلیغاتی و شیوه‌ای از پروموشن (چهارمین P از آمیخته بازاریابی) است که روی برقراری ارتباط رو در رو میان شرکت‌ها و مشتریان و مخاطبان هدف آن‌ها تاکید دارد. رویدادهای ویژه و مشخص و مراسم معرفی محصول نوعی از ایونت مارکتینگ هستند که برندهای مختلف بسته به استراتژی و اهداف بازاریابی خود از آنها بهره می‌گیرند. برندها از ایونت مارکتینگ برای تعامل مستقیم و تاثیرگذاری بر مخاطبان، استفاده می‌کنند.  به طور کلی، طراحی و توسعه تم مشخصی از اقدامات که می‌بایستی در زمان و مکان مشخص به منظور معرفی یا نمایش محصولات، خدمات و یا یک برند انجام گیرد، ایونت مارکتینگ نامیده می‌شود.

چرا ایونت مارکتینگ مهم است؟

طبق گزارشات منتشر شده از الگوهای مطرح ۲۰۱۹، بسیاری از مختصصان و محققان بازاریابی عقیده دارند که ایونت مارکتینگ، موثرترین کانال بازاریابی برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان است. مطالعات نشان می‌دهد که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، تعداد شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ ایونت در سال برگزار می‌کنند، بیش از ۱۷% افزایش یافته است. هزینه‌ای که برای برگزاری ایونت‌ها و رویدادهای بازاریابی صرف می‌شود، از طریق فروش محصولات، نفوذ محصول در بازار، آگاهی از برند و کسب درآمد، جبران خواهد شد.

انواع فعالیتهای ایونت مارکتینگ

پیشرفت تکنولوژی در کنار افزایش نیاز به برگزاری رویدادها، منجر به ایجاد طیف گسترده و متنوعی از رویدادهای بازاریابی شده است. آشنایی با انواع مختلف رویدادها و ویژگی‌های هر یک، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا به راحتی مشخص نمایند کدام یک از ایونت‌ها با استراتژی رقابتی و میزان بودجه فعالیت‌های بازاریابی شرکت مطابقت دارد. در ادامه به انواع رویدادهای بازاریابی اشاره می‌کنیم.

کنفرانس

کنفرانس می‌تواند برای شرکت‌های B2B یا B2C برگزار شود. موثرترین کنفرانس‌ها، مجموعه‌ای از سخنرانی‌های موثر، کارگاه‌های آموزشی و محیط حرفه‌ای را با اتمسفر اجتماعی و پرانرژی ترکیب نموده‌اند.

سمینار

سمینارها عموما مخاطبان مشخص و محدودی را مدنظر قرار می‌دهند و بر مفاهیم و موضوعات آموزشی تاکید دارند. آشنایی عمیق با مباحث موردنظر و تاکید بر به اشتراک‌گذاری دانش از ویژگی‌های اصلی سمینارها هستند. سمینارها اغلب به صورت یک روزه و حداکثر چند ساعته برگزار می‌شوند.

جشنها و ضیافتهای رسمی

جشن‌ها و ضیافت‌های رسمی با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند. معرفی برند، محصولات و خدمات و… ویژگی مشترک تمامی این مراسم‌ها است.

رویداد لانچ محصول

ایونت لانچ محصولات و خدمات، عمدتا در بردارنده فعالیت‌های سمپلینگ و پروموشن محصولات جدید است که علاوه بر ایجاد آگاهی از برند، زمینه تجربه و تست محصول جدید را برای مخاطبان فراهم می‌نماید.

تیم بیلدینگ (Team Building)

رویدادهای تیم‌ بیلدینگ، جلسات داخلی سازمان هستند که با هدف درگیر کردن کارمندان و بهبود روابط میان دپارتمان‌ها و تبدیل کارکنان به رهبران توانمد، انجام می‌شود.

ایونتهای VIP

ایونت‌های VIP یا رویدادهای پیشران فروش بر گرد هم آوردن سهام‌داران، مشتریان و مهمانان تاثیرگذار و فراهم نمودن تجربه منحصر به فرد برای آن‌ها تمرکز دارند. هدف نهایی هر رویداد VIP، افزایش درآمد از طریق کسب وفاداری مشتریان است.

رویدادهای استخدام

یک رویداد استخدامی با هدف جذب نیروی کار متخصص و کارآمد و شناخت استعدادها برگزار می‌شود. این قبیل رویدادها عمدتا در مراکز آموزشی و دانشگاهی برگزار شده و به استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال نیروی جوان و تازه نفس هستند امکان می‌دهد تا کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

ایونت‌های بازاریابی در فضای دیجیتال نیز قابل برگزاری هستند. فارغ از محدودیت یا گسترده بودن مخاطبانی که در معرض یک رویداد بازاریابی قرار می‌گیرند، هدف نهایی تمام ایونت‌های بازاریابی، برقراری ارتباط موثر و عمیق با مخاطب و فراهم نمودن تجربه مثبت و به یادماندنی است تا تصویر برند را در ذهن مخاطب ثبت نماید و با وفادارسازی او، به مزیت رقابتی و سود دست یابد.

بهترین ایدهها و استراتژیهای ایونت مارکتینگ

در بخش پایانی مقاله قصد داریم بطور خلاصه به تعدادی از ایده‌ها و استراتژی‌های ایونت مارکتینگ اشاره کنیم که به کمک آن می‌توانید به برندسازی،‌ افزایش فروش و توسعه کسب و کار خود دست پیدا کنید.

  • یک صفحه فرود جذاب درست کنید.
  • رویدادها را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید و کاری کنید که کاربران دست به اینکار بزنند.
  • از طریق ایمیل با شرکت کنندگان در رویدادها تعامل برقرار کنید.

بهترین راه برای خراب کردن رویداد شما غفلت از تبلیغ آن است. در اینصورت هیچ بازدیدکننده‌ای به سراغ رویداد شما نخواهد آمد و رویداد شما با تمام هزینه‌هایش بر باد خواهد رفت. برای کاهش احتمال این نتیجه غم انگیز، استراتژی‌ها و ایده‌هایی را که برای شما مطرح کردیم، در نظر بگیرید.