طبق اطلاعیه جدید شاپرک از تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۰ ، تمامی متقاضیان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی میبایست نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد (enamad)  برای سایت خود دریافت کنند تا بتوانند از خدمات پرداخت یار ها استفاده کنند.

*پذیرندگانی که قبل از این اطلاعیه درحال استفاده از خدمات آقای پرداخت بودند میتوانند همانند قبل به فعالیت خود ادامه دهند و این اطلاعیه فقط کاربران جدید را در بر میگیرد.

حال اگر کسب و کار جدیدی ایجاد کرده اید و میخواهید از درگاه پرداخت اینترنتی در آن استفاده کنید، میتوانید با دریافت اینماد از خدمات آقای پرداخت استفاده کنید.

اینماد چیست؟

اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی نمادی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به کسب و کارهای اینترنتی داده می‌شود و به طور ساده و خلاصه یک مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی است.

انواع اینماد

  • اینماد بدون ستاره

باتوجه به اطلاعیه شاپرک در خصوص الزام دریافت اینماد برای پذیرندگان پرداخت ‌یارها، از انتهای مردادماه ۱۴۰۰ و طرح برخی دغدغه‌ها نسبت به اجرای این ابلاغیه، بانک مرکزی و شاپرک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور رعایت کامل ملاحظات و رفع نگرانی‌ها پس از برگزاری جلسات و دریافت نظرات بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ، طرحی را آماده سازی کردند که در آن کسب‌وکارهای خرد می‌توانند، اینماد بدون ستاره دریافت کنند که جزئیات این طرح به شرح زیر میباشد:

۱-به منظور تسهیل حداکثری برای کسب‌ و کارهای خرد متقاضی اینماد، فرآیند ساده‌ شده نماد اعتماد الکترونیکی در قالب «اینماد بدون ستاره» صرفاً با احراز هویت و دامنه، طراحی و پیاده‌ سازی شده است.

۲- منظور از کسب‌ و کار خرد، کسب‌ و کاری است که تعداد تراکنش‌ های آن در ماه کمتر از ۵۰ عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌ های آن در ماه کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد.

۳-در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش‌ های شخص صاحب امتیاز کسب ‌و کار خرد طی یک ماه، از محدودیت‌ های تعیین‌ شده بیشتر شود، این کسب‌ و کارها موظفند ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره دار اقدام نمایند.

۴- تعرفه اینماد بدون ستاره فقط مبلغ ۵۰ هزار تومان سالانه (کمتر از یک‌ سوم تعرفه اینماد ستاره‌ دار) می‌ باشد.

۵-پس از دریافت اینماد و با توجه به الزام کد رهگیری مالیاتی برای دریافت درگاه پرداخت، دریافت کد رهگیری مالیاتی بدون نیاز به مراجعه یا ورود اطلاعات جدید، به صورت برخط قابل انجام خواهد بود.

۶- با انتخاب متقاضی، امکان ارسال اطلاعات از جمله کد رهگیری مالیاتی و انتقال به صفحه ویژه هر یک از شرکت‌ های پرداختیار که قبلاً زیرساخت‌ های لازم را ایجاد و به پنجره واحد تجارت الکترونیکی متصل شده‌ اند، وجود خواهد داشت.

  • اینماد تک ستاره

نوعی از اینماد است که کسب‌وکارها پس از وارد کردن مدارک دریافت می‌کنند. در این حالت سخت‌گیری و نظارت روی یک کسب‌وکار بیشتر است.

  • اینماد دو تا پنج ستاره

به‌علاوه، رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد در دو سطح مقدماتی (۲ و ۳ ستاره) و سطح پیشرفته (۲تا ۵ ستاره) و بر اساس شاخص‌­های تعریف شده انجام می‌­شود و براساس نتایج ارزیابی و امتیاز دریافتی کسب‌وکار موفق به دریافت ستاره‌­های متناظر با امتیاز دریافت می‌­شود.

در فرایند رتبه‌بندی و ارزیابی تخصصی کسب‌وکارها، شاخص‌های ارزیابی در سه دسته توانمندی و امکانات، سوابق عملکرد و وضعیت مالی، فاکتورهایی مانند پاسخ‌گویی به شکایت‌ها، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص‌های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت و رضایتمندی مشتری را مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت براساس امتیازهای دریافتی از این شاخص‌ها، به کسب‌وکار اینماد ۲ تا ۵ ستاره داده می‌شود.

اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی، دوساله است و کسب‌وکار باید حداقل سه هفته پیش از اتمام دو سال نسبت به تمدید آن اقدام کند. تمدید اینماد ساده است و فرد صاحب کسب‌وکار باید به پنل کاربری خود در این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات قبلی خود را به‌روز کند. در صورتی که از کسب‌وکار شکایتی ثبت شده باشد، اینماد برای آن کسب‌وکار تا دو سال تمدید نخواهد شد. اما اگر عملکرد کسب‌وکار از دیدگاه کاربران خوب باشد و شکایتی از آنها نشده باشد، این تمدید دوساله به صورت خودکار انجام شده و برای صاحب کسب‌وکار ایمیلی ارسال می‌شود که فرد به واسطه آن می‌تواند وارد پنل خود شده و اطلاعات را به‌روزرسانی کند.

هزینه اینماد

 هزینه اینماد توسط دولت مصوب می‌شود و تعرفه اینماد پایه با اعتبار دوساله ۱۷۵ هزار تومان است، مبلغی که پس از بررسی‌های لازم در زمینه مجوز کسب‌وکار و احراز هویت از کسب‌وکار دریافت می‌شود؛ هرچند که هزینه‌های متفرقه مانند هزینه پست اعتبار سنجی و هزینه‌های فنی قرار دادن اینماد در سایت به این مبالغ اضافه می‌شود.

اگر کسب‌وکاری مایل به ورود به فرایند رتبه‌بندی برای اینماد ستاره‌دار باشد، مدارک و مستندات کسب‌وکار توسط اپراتور متخصص رتبه‌بندی بررسی می‌شود و خروجی این بررسی به‌صورت امتیاز به کسب‌وکار داده شده و مبلغی برای این بررسی تخصصی از کسب‌وکار دریافت می‌شود اما وارد شدن کسب‌وکارها به فرآیند بررسی و پرداخت این مبلغ تضمین کننده دریافت ستاره نخواهد بود، چرا که همانطور که گفته شد دریافت ستاره‌­­های اینماد منوط به کسب امتیاز لازم در فرایند ارزیابی است.

مراحل دریافت اینماد

حالا نوبت به بررسی مراحل دریافت اینماد رسیده است که مراحل به شرح زیر است :

  1.  ثبت ‌نام در سایت اینماد : وب‌سایت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، https://enamad.ir است که با ورود به بخش https://reg.enamad.ir/Panel می‌توانید مراحل تکمیل ثبت‌نام اینماد را طی کنید.
  2. انتخاب نوع کسب و کار : در این مرحله نوع کسب و کار خود را انتخاب کرده و اطلاعات درخواستی را ارسال کنید.
  3. ارسال اطلاعات کسب و کار : پس از بررسی اطلاعات و دریافت تاییدیه ، اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را ارسال کنید.
  4. بارگذاری مدارک : در این مرحله مدارک هویتی کسب و کار خود را در سامانه بارگذاری کنید.
  5. بررسی و اصلاح : در این مرحله اطلاعات ارسالی شما بررسی خواهد شد و در صورت نیاز به اصلاح در پنل به شما اعلام خواهد شد.
  6. تایید کسب و کار شما : پس از رفع نواقص اعلام شده در پنل، تاییدیه کسب و کار و اعطای نماد برای شما صادر میشود.

بعد از اتمام این مراحل، نماد اعتماد الکترونیکی به‌صورت کد به شما اعطا خواهد شد که می‌توانید آن را در وب سایت خود قرار دهید.

سخن پایانی

باتوجه به تمامی مخالفت های پرداخت یاران در خصوص اجباری شدن اینماد ، اگر بخواهیم نگاه مثبتی داشته باشیم ،داشتن اینماد در دراز مدت میتواند نتیجه بخش باشد و باتوجه به اجرای این طرح و تاثیر ضرر بخش آن برروی کسب و کار های کوچک و کسب و کارهای فعال در شبکه های مجازی،در نهایت باید منتظر باشیم که این مجوز که همانند مانعی برای استارتاپ های کوچک ظاهر شده است چه عواقبی خواهد داشت.