امروزه شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای رشد و پیشرفت کسب و کارها هستند و هیچکس از اهمیت آن‌ها غافل نیست.

احتمالا تا به حال متوجه دلایل اهمیت شبکه اجتماعی بر کسب و کار خود شده‌اید. تنها مشکل آن جاییست که به عنوان دارنده‌ی یک کسب و کار برای آن زمان کم می‌آورید که البته استخدام فردی می‌تواند این مشکل را حل کند. اگر شما یک کسب کار کوچک یا متوسط دارید، چه قادر به پرداخت هزینه‌ برای نیروی کار مخصوص شبکه اجتماعی باشید و چه نباشید، باید یک یا چند شبکه اجتماعی برای حضور و فعالیت در آن‌ها انتخاب کنید.

راه‌های زیادی برای تشخیص شبکه‌ی اجتماعی مناسب کسب و کار شما وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم:

فیسبوک ( face book )

برای مدل B2C مناسب است، یعنی کسب و کارهایی که محصولات خود را به مشتریان عرضه می کنند می توانند از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ محصول خود و همچنین از نظر مشتریان استفاده کنند. همچنین شبکه اجتماعی مناسبی برای موسسات خدماتی نیز می باشد که می توانند برای تبلیغ خدمات خود و همچنین از فیدبک های مشتریان از آن استفاده کنند. با استفاده از فیس‌بوک، کاربران می‌توانند تمام اطلاعات موجود در وب‌سایت شما را دریافت کنند و از طریق ارسال پیام با کسب‌و‌کار شما تعامل داشته باشند.

توییتر ( twitter )

این شبکه بیشتر برای گزارش اتفاقات در قالب توییت به کار می رود که معمولا بحث های زیادی در مورد آنها صورت می گیرد، کسب و کار ها می توانند از بحث هایی که مشتریان و کاربران این شبکه های اجتماعی دارند برای تحلیل محصولات خود استفاده کنند.

گوگل پلاس ( google plus )

برای کسب و کارهایی کهSEO بسیار حائز اهمیت است استفاده از این شبکه برای محصولات و خدماتشان مناسب است. گوگل پلاس، بیشتر از هر شبکه دیگری با گوگل در ارتباط است و داشتن پروفایل و فعالیت در آن، وضعیت رده‌بندی شما‌را در موتور‌ جستجوی گوگل بهبود می‌بخشد. وقتی کسی کسب و‌کار شما‌را سرچ می‌کند‌ تمام اطلاعاتی که نیاز دارد به‌علاوه آخرین پست‌هایی که در گوگل پلاس گذاشته‌اید در نتایج جستجو دیده می‌شوند پس حضور نداشتن در گوگل پلاس می‌تواند به حضور شما در فضای آنلاین آسیب برساند.

یوتیوب ( you tube )

یوتیوب دومین موتور جستجوی جهان پس از گوگل است. از این طریق می توان محصول و یا خدمات را در قالب ویدیوهای جذاب به تعداد بسیار زیادی مشتری بالقوه در معرض نمایش گذاشت.

لینکدین ( linkedin )

کاربران این شبکه اجتماعی اغلب افرادی هستند که با کسب و کار سر وکار دارند و یک شبکه اجتماعی حرفه ای برای بیزنس است. به همین دلیل این شبکه مناسب برای کسب و کارهایی است که با تولید محصول یا خدمات سر و کار دارند.

اینستاگرام ( instagram )

 این شبکه اجتماعی بیشتر برای مدل B2C کاربرد دارد به این ترتیب که کمپانی های تولیدی می توانند از طریق این شبکه محصول خود را به مشتری عرضه کنند. بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی رو به رشد را جوانان تشکیل می دهند.

مشتری شما چه کسی است؟

بهتر است همواره اهمیت مخاطب خود را افزایش دهید. پس دست از بررسی مخاطب و مارکت برندارید! آمار و ارقام زیاد و پراکنده‌ای برای مخاطب هر شبکه وجود دارد که می‌تواند به شما دید بهتری دهد. مثلا اگر مخاطب شما بیشتر از قشر جوان‌ است پس اینستاگرام گزینه بهتری است یا اگر مخاطب شما زنان باشند پینترست می‌تواند کاربردی‌تر باشد.

چقدر زمان دارید؟

آیا می‌توانید در هر شبکه‌ای که مشتری شما استفاده می‌کند فعالیت کنید؟ البته که می‌توانید! ولی به احتمال قوی برای یک کسب و کار کوچک و متوسط این امر بسیار وقت گیر است. برند‌ها و شرکت‌های بزرگی که در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، دارای تیم بزرگ مارکتینگ هستند که بر روی شبکه‌های اجتماعی آنها کار می‌کنند. حال اگر شما یک کسب و کار کوچک دارید، تمام کار (از انتخاب محتوا تا نشر آن و …) با خودتان یا هم‌تیمیتان خواهد بود، شاید به این نتیجه برسید که اینستاگرام وقت کمتری می‌گیرد پس در آن فعالیت کنید ولی از طرفی یوتیوب بسیار زمان بر است و می‌توانید فعلا در آن فعالیتی نداشته باشید.

از خلق چه محتوایی لذت می‌برید؟

بهترین استراتژی شبکه اجتماعی آن است که منسجم، منظم و متداوم باشد. پس اگر دائما محتوایی انتشار می کنید که از آن لذت نمی‌برید خسته خواهید شد و بازدهی خوبی نخواهید داشت.

اساس انتخاب شبکه اجتماعی برای کسب و کار چیست؟

اما از کجا بدانیم که مارکتر در راه درستی قدم بر می‌دارد. این موضوعی است که از اصول کار کردن او معلوم می‌گردد. در این راه مارکتر ها باید قدم های خاصی را بردارند و اگر شما به عنوان یک صاحب کسب و کار این ویژگی‌ها را در کار‌های دیجیتال مارکتر خود دیدید می‌توانید به کار کردن او اعتماد کنید، مارکتر شما باید لیست بلند بالایی از رقبای ریز و درشت شما داشته باشد و بداند که هر یک از آنها در کدام شبکه اجتماعی فعال ترند و حتی بفهمد که در کدام شبکه اجتماعی رقبای شما موفق‌تر عمل کرده اند.

همه در کنار هم!

خوب شما به یک شبکه اجتماعی مهم و البته موفق دست پیدا کردید و البته در آن هم در حال موفق شدن هستید. مثلا تعداد فالوورهای اینستاگرام شما بالا رفته است. آیا کار شما تمام شده؟ باید بگویم خیر، تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و مهم این است با شدتی کم تر از شبکه اجتماعی اصلی خود در مابقی شبکه های اجتماعی هم حضور داشته باشید.

نکته‌ی آخر‌

قطعا انتخاب درست و آگاهانه شبکه‌های اجتماعی باعث بهتر دیده شدن و راحت‌تر پیدا شدن مشتریان کسب و کار شما خواهد بود. سعی کنید شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کارتان را انتخاب کنید و بدانید کاربران زیادی در توییتر، پینترست، فیسبوک و… وجود دارند پس دست از تلاش نکشید و با استراتژی پیش به سوی موفقیت بروید.