وارد شدن به لیست سیاه گوگل کابوسی برای صاحبان وب‌سایت است چرا که سبب کاهش شدید ترافیک ورودی و درآمد حاصل از آن می‌شود. عوامل مختلفی سبب قرارگیری وب‌سایت‌ها در این لیست می‌شود که گوگل با هشدارهایی از ورود افراد به این سایت‌ها جلوگیری و از آنان در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. در این مقاله به بررسی کامل عوامل قرارگیری در بلک لیست گوگل پرداخته و همچنین مراحل خارج شدن از آن را گام‌به‌گام آموزش خواهیم داد.

منظور از لیست سیاه گوگل چیست؟

روزانه میلیون‌ها نفر در رابطه با مسائل مختلفی در گوگل جست‌وجو می‌کنند که پاسخشان در وب‌سایت‌ها قرار دارد. گوگل برای ارائه خدمات ایمن و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل امنیتی، برخی از وب‌سایت‌ها را در لیست سیاه گوگل یا بلک لیست گوگل قرار می‌دهد. وب‌سایت‌هایی که در این لیست قرار دارند عمدتاً دارای مشکلات امنیتی، نصب بدافزارها و غیره هستند که سبب آسیب رساندن به بازدیدکنندگان می‌شوند.

چند روش برای تشخیص قرار گرفتن وب سایتتان در لیست سیاه گوگل

اگر میزان بازدیدکنندگان وب‌سایتتان به تازگی بسیار کاهش یافته و نمی‌دانید علت آن چیست، ممکن است در بلک لیست گوگل قرار گرفته باشید. همانطور که گفتیم این یک احتمال است و شاید دلایل دیگری سبب این امر شده است.

 به همین دلیل در ادامه چند روش برای تشخیص قرار گیری در این لسیت معرفی خواهیم کرد تا اگر در این لیست قرار دارید از این موضوع آگاه و نسبت به رفع این مشکل سریعاً اقدام کنید.

ارور به هنگام سرچ کردن

شاید برای شما هم پیش آمده که در رابطه با موضوعی در گوگل جست‌وجو کرده و زمانی که به یکی از وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنید با پیام «This site may harm your computer» مواجه شده‌اید. در این حالت سایتی که به آن مراجعه کرده‌اید، در لیست سیاه گوگل یا همان بلک لیست گوگل قرار دارد. بنابراین می‌توان گفت که اگر زمانی بر روی سایت خودتان در بین نتایج کلیک کرده و با این پیغام مواجه شوید به این معنا است که در بلک لیست قرار گرفته‌اید.

تغییرات در ظاهر یا پایگاه داده سایت

در صورتی که تغییرات مشکوکی در فایل‌های پایگاه داده یا ظاهر سایتتان ایجاد شده ممکن است فایل‌های مخربی در آن‌ها وجود داشته و سبب قرارگیری وب‌سایتتان در بلک لیست شده باشد.

ارور آنتی ویروس

زمانی که شما از وب‌سایتی بازدید می‌کنید، آنتی‌ویروستان با نمایش هشداری شما را از این کار منع می‌کند. در این حالت یعنی وب‌سایتی که به آن مراجعه کرده‌اید، دارای عوامل مخربی است که می‌تواند سبب آسیب رسیدن به سیستم شما شود.

مسدود شدن هاست

اگر سرور هاست بدون هیچ هشداری حساب کاربری شما را به حالت تعلیق درآورده و آن را غیرفعال کرده، این مورد یکی دیگر از احتمالات قرار داشتن سایتتان در بلک لیست گوگل است.

سرچ کنسول

اگر هنوز هم کاملاً مطمئن نیستید که وب‌سایتتان در بلک لیست گوگل قرار دارد یا خیر، آخرین راه برای شما مراجعه به سرچ کنسول گوگل است. شما باید به قسمت Manual Actions یا Security Issues مراجعه کرده و به دنبال لینک‌هایی بگردید که سبب تشخیص وب‌سایتتان به عنوان یک سایت هک شده از طرف گوگل باشد.

استفاده از Google Transparency Report service

با استفاده از این سرویس می‌توانید صفحاتی که دارای محتوای مخرب هستند را به آسانی شناسایی کرده و تمرکزتان را برای حل مشکل بر روی آن‌ها قرار دهید. این سرویس برای وب‌سایت‌هایی که دارای صفحات زیادی هستند بسیار کاربردی است.

 عواملی که سایت شما را در لیست سیاه گوگل قرار می دهد

به طور کلی تمام موتورهای جست‌وجو وب‌سایت‌ها را رصد کرده و در صورتی که شامل بدافزار، اسپم سئو و غیره باشند، در لیست سیاه قرار می‌دهد که این کار بسیار به نفع بازدیدکنندگان است. اگر وب‌سایتتان در این لیست قرار دارد نگران نباشید، با انجام دادن یک سری کارها می‌توانید به آسانی از این لیست خارج و دوباره در رتبه‌بندی گوگل جای بگیرید. در ادامه مهم‌ترین موارد را که می‌تواند سبب وارد شدن شما به بلک لیست شود را توضیح می‌دهیم.

نرم افزارهای Malware

به زبان ساده Malware‌ها نوعی نرم‌افزار با کدهای زیان‌آور در وب‌سایت‌ها هستند که اگر بازدیدکنندگان، آن‌ها را دانلود کنند، سبب آسیب به کامپیوترهایشان شده و مشکلات امنیتی برایشان ایجاد خواهد شد.

استفاده از عناصر فریبنده

سایت فریبنده به سایتی گفته می‌شود که در آن از عناصری برای فریب دادن گوگل یا بازدیدکننده‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که از دکمه پخش در یکی از صفحات وب‌سایت استفاده شده اما به جای پخش کردن فایل صوتی، سبب بارگیری یا دانلود فایلی می‌شود به آن عنصر فریبنده گویند.

کپی کردن مقالات و تصاویر

اگر شما از تصاویری که حق کپی رایت دارند یا برای تولید محتوا از مقالات وب‌سایت‌های دیگر استفاده کنید، در این صورت امکان قرار گرفتن شما در لیست سیاه گوگل وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پیش از افزودن تصویر، ویدئو، متن و غیره به وب‌سایتتان، از عدم تعلق داشتن آن به شخصی دیگر اطمینان حاصل کنید.

هک شدن وب سایت

شاید شما هم در این لیست قرار گرفته‌اید و با خود می‌گویید که من همه چیز را مطابق اصول گوگل انجام می‌دادم، پس مشکل از کجاست؟ جواب آن ساده است، شاید شما هک شده‌اید! بنابراین باید در گام اول نسبت به امن بودن وب‌سایتتان اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است شما اقدامات لازم را جهت تأمین امنیت سایتتان انجام نداده و سایتتان هک شده یا دامنه‌تان دزدیده شده باشد. در این حالت شخصی وبسایتتان را هک و نرم‌افزار مخرب را وارد سایتتان کرده و سرانجام سبب قرار گرفتن سایت شما در لیست سیاه گوگل شده است. هک شدن سایتتان دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از رمز عبور ساده
  • استفاده از اتصالات ناامن FTP
  • آسیب‌پذیری برنامه‌های وب
  • عدم امنیت کافی سرور

فیشینگ

برخی اوقات ممکن است هکرها بر روی وب‌سایتتان لینک‌های فیشینگ قرار دهند و با استفاده از آن‌ها اطلاعات مختلف کاربران را جمع‌آوری و به سرور مخصوص خود بفرستند. یکی از متداول‌ترین کارهایی که با استفاده از این لینک‌ها انجام می‌شود، جمع‌آوری اطلاعات بانکی کاربران است.

حذف بدافزارها

تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که یک وب‌سایت زمانی در لیست سیاه گوگل قرار می‌گیرد که بدافزارهای مختلفی بر روی سایت نصب یا سایت هک شده باشد. بنابراین برای رفع این مشکلات دو راه دارید:

  • اگر دانش و مهارت کافی در این زمینه دارید، خودتان این کار را انجام دهید.
  • در صورت نداشتن اطلاعات کافی، این کار را به یک فرد ماهر و کاربلد بسپارید.

اگر تصمیم دارید که خودتان این مشکل را حل کنید و دوباره وب‌سایتتان را به حالت عادی بازگردانید، لازم است تا مراحل زیر را به صورت کامل دنبال کنید تا سایت خود را از لیست سیاه گوگل نجات دهید.

 تأیید کردن مالکیت دامنه

برخی اوقات گوگل تصور می‌کند وب‌سایت هک شده به همین دلیل باید مالکیت وب‌سایتتان را تأیید کنید.

بررسی فایل های مهم

هکرها به برخی از فایل‌های مهم توجه بیشتری داشته و اغلب از آن‌ها برای قرار دادن بدافزارهای خود استفاده می‌کنند، بنابراین شروع از این موارد برای پاکسازی عوامل مخرب موجود در سایت، می‌تواند گزینه خوبی باشد. این فایل‌های مهم عبارتند از:

Index file،htaccess file،Functions & wp-config

بررسی جداول پایگاه داده

یکی دیگر از مواردی که باید به دقت بررسی شوند جداول پایگاه داده‌ است. هکرها اغلب از اسکریپت‌های مخرب در پایگاه داده برای گرفتن اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند. در حالت کلی باید جداول از نظر اینکه دارای کد مخرب هستند یا خیر بررسی شوند و در صورت وجود موارد مشکوک، حذف شوند.

پلاگین های عیب دار

اگر شما وب‌سایتتان با استفاده از وردپرس ساخته شده، ممکن است پلاگین‌های نصب شده حاوی بدافزار باشند. اگر مشکل از پلاگین باشد، در سرچ کنسول خود می‌توانید از قسمت Security متوجه این موضوع بشوید.

چگونه وب سایت خود را از لیست سیاه گوگل خارج کنیم؟

اگر تمامی اقدامات را به درستی انجام داده‌اید، در این مرحله نوبت به آن رسیده که به گوگل اطلاع دهید تا وب‌سایتتان را از لیست سیاه حذف کند و دوباره آن را در نتایج نمایش دهد. برای این کار کافی است مراحل زیر را گام‌به‌گام جلو ببرید.

  • وارد سرچ کنسول شده و بر روی قسمت Security Issues کلیک کنید.
  • از اینکه تمامی مشکلات موجود حل شده‌اند، اطمینان حاصل کنید و در صورت حل آن‌ها بر روی گزینه «I have fixed these issues» کلیک کنید.
  • بر روی گزینه‌ای با عنوان «Request A Review» کلیک کنید و توضیح دهید که چه کارهایی را برای رفع این مشکل انجام داده‌اید.
  • حالا بر روی گزینه «Manual Actions» کلیک کنید.

زمانی که این کارها را انجام دادید، گوگل وب‌سایتتان را چک خواهد کرد تا از حذف شدن تمامی عوامل مخرب اطمینان حاصل کند. البته این روند ممکن است چند روز طول بکشد. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد وب‌سایتتان از این لیست سیاه خارج و تمامی پیام‌های هشداردهنده حذف و وب‌سایتتان در نتایج جست‌وجو نمایش داده خواهد شد.

شایان ذکر است که وب‌سایتتان در صورت وجود مشکلاتی مانند بدافزارها و غیره دوباره می‌تواند در بلک لیست گوگل قرار گیرد به همین دلیل باید پیوسته وب‌سایتتان را از این نظر چک کنید و امنیت آن را قوی‌تر کنید.