معایب و مزایای تبلیغات کلیکی کدام است ؟ انواع تبلیغات کلیکی ، کسب درآمد از تبلیغات کلیکی و تعرفه های تبلیغات کلیکی به چه صورت است ؟ قصد ما از نوشتن این مقاله پاسخ به تمام این سوالات است پس همراه ما باشید.

تبلیغات کلیکی در فضای اینترنتی و آنلاین یکی از پرطرفدارترین نوع تبلیغات به شمار می رود. این نوع از تبلیغات برای بار نخست در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. طبق آمار سال ۲۰۱۷Social Media Today هفت میلیون تبلیغ دهنده بالغ بر ۱۰٫۱ میلیارد دلار را به تبلیغات از این نوع اختصاص داده اند. سهم عمده ای از هزینه های بازاریابی شرکت ها و سازمان های معروف و بزرگ، صرف تبلیغات کلیکی می شود، مانند شرکت آمازون که بالغ بر ۵۰ میلیون دلار از بودجه ی سالانه ی بازاریابی خود را به تبلیغات کلیکی اختصاص می دهد.

تبلیغات کلیکی PPC چیست ؟

به این گونه ای از تبلیغات، تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) گفته می شود که در آن به ازای هر کلیک انجام شده بر روی تبلیغات در رسانه های انتشار دهنده، تبلیغ دهندگان هزینه پرداخت می کنند. به این ترتیب برای آن دسته از نمایش هایی که منجر به کلیک مخاطب نمی شود، تبلیغ دهندگان هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی نمایند.

تبلیغات PPC و تبلیغات CPC :

دو عبارت PPC و CPC در تبلیغات کلیکی متفاوت از هم می باشند و نباید یکسان و مشابه پنداشته شوند. چرا که برداشت اشتباه از این دو عبارت باعث سردرگمی تبلیغ دهندگان می شود.

پرداخت به ازای کلیک (PPC) چیست:

Pay Per Click یا اختصارا PPC به معنی پرداخت به ازای کلیک می باشد که اشاره به شکل پرداخت هزینه تبلیغات دارد. در واقع طبق این شکل از پرداخت، به ازای هر کلیک روی تبلیغاتی که در رسانه های ناشر اتفاق می افتد، تبلیغ دهندگان مبلغ مشخصی را به ناشر پرداخت می نمایند.

هزینه هر کلیک (CPC) چیست:

Cost Per Click یا اختصارا CPC به معنی هزینه هر کلیک می باشد. در واقع اصطلاح هزینه هر کلیک مربوط به زمانی می شود که شما برای اجرای کمپین های تبلیغاتی خود برنامه ریزی می نمایید و در حال پرداخت به ازای کلیک یا PPC می باشید و به این شکل هزینه ای که می باید برای هر کلیک بپردازید را CPC می نامیم.

انواع تبلیغات کلیکی کدامند:

در زیر به معرفی انواع تبلیغات کلیکی میپردازیم و تعریفی از هر کدام ارائه می دهیم.

تبلیغات همسان (Native)

برای برندهای بزرگ در ایران تبلیغات همسان از جمله محبوب ترین شکل های انجام تبلیغات می باشند. تبلیغات همسان معمولا در ایران در محیط سایت ها و به شکل مطالب پیشنهادی به کاربران نمایش داده می شوند.

تبلیغات در جستجو (Search ads)

یکی دیگر از محبوب ترین روش های تبلیغ در ایران تبلیغات در جستجو می باشد. این نوع از تبلیغات در نتیجه ی جستجوی کاربران اینترنت بوده و به این شکل می باشد که طی آن محتوای تبلیغاتی تبلیغ دهندگان، در صورتی که با عبارت مورد جستجو توسط کاربران مرتبط باشد، برای آن ها نمایش داده می شود. تبلیغات گوگل (Google Ads)  یکی از بهترین مثال ها برای تبلیغات در جستجو می باشد. در واقع گوگل با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی خود محتواهای تبلیغاتی تبلیغ دهندگان را به کاربرانی که در حال جستجو هستند نمایش می دهد. به این شکل که تبلیغ دهندگان در محتوای خود از کلمات کلیدی که با کسب و کار و حرفه ی آن ها مرتبط می باشد استفاده می نمایند و گوگل با توجه به این کلمات کلیدی و ارتباط آن ها با عبارات و کلمات مورد جستجو توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی را که توسط تبلیغ دهندگان تولید می شود برای آن ها نمایش می دهند.

ریتارگتینگ (Retargeting)

نوع دیگری از تبلیغات کلیکی موسوم به تبلیغات ریتارگتینگ در طی سالیان گذشته به محبوبیت فراوانی در میان تبلیغ دهندگان دست یافته است، چرا که عملکرد آن مناسب بوده و نتایج مطلوبی برای تبلیغ دهندگان در پی داشته است. تبلیغ دهندگان در تبلیغات ریتارگتینگ، با شناسایی بازدیدکنندگان در محیط اینترنت، توسط بازدید حداقل یک بار آن ها از سایت تبلیغ دهنده، تبلیغات مرتبط با آن بازدید کننده و کاربر به او نشان داده می شود. قابلیت بهینه سازی پیشرفته، قابلیت هدف گیری دقیق و بهبود تصویر برند از جمله قابلیت های کلیدی تبلیغات ریتارگتینگ می باشد.

ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting)

نوع پیشرفته تری از تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات ریتارگتینگ محصول می باشد. تبلیغ دهندگان در این نوع از تبلیغات، بازدیدکنندگان قبلی و کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی نموده و محصولی را به او نمایش می دهند که کاربر قبلا در سایت تبلیغ دهنده آن را مشاهده کرده است. تبلیغات ریتارگتینگ محصول بیشترین استفاده را در میان تبلیغ دهندگان مالک سایت های فروشگاهی دارد، چرا که کارکرد اصلی آن نشان دادن دوباره آن محصولی است که قبلا توسط کاربر در محیط اینترنت دیده شده است.

تبلیغات بنری (Banner Ads)

از جمله ابتدایی ترین نوع از تبلیغات اینترنتی تبلیغات بنری می باشد. این نوع از تبلیغات در ابتدا به شکل اجاره ای و پرداخت به ازای نمایش قابل ارائه به تبلیغ دهندگان بوده است. رسانه های ناشر تبلیغات در طی سال های گذشته به ارائه ی تبلیغات بنری به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) پرداخته اند. همانگونه که از نام تبلیغات بنری مشخص است، این نوع از تبلیغات به شکل بنری و معمولا در ستون های کناری و بالای سایت های ناشر تبلیغات ارائه می شود.

مزایای تبلیغات کلیکی

مقرون به صرفه:

شما در تبلیغات کلیکی  (PPC)به ازای تعداد کلیک های انجام شده توسط کاربران بر روی تبلیغات شما هزینه پرداخت می نمایید. با توجه به این قضیه شما هزینه ای به ازای نمایش های دریافت شده پرداخت نمی کنید. شما می توانید با توجه به فروش خود و قیف بازاریابی و ارزش هر کاربر، کمپین های تبلیغات کلیکی خود را به دقیق ترین شکل برنامه ریزی کرده و متناسب با ارزش کاربران ورودی به سایت قیمت هر کلیک را تعیین نمایید.

هدفمند:

یکی از مزیت های این تبلیغ هدفمند بودن است. شما می توانید در تبلیغات کلیکی، تنظیمات مختلف کمپین های کلیکی را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید تغییر دهید. به این شکل که شما می توانید با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان دارید مثلا دستگاهی که کاربران شما از آن استفاده می نمایند، اپراتور موبایلی که به آن ها سرویس می دهد، منطقه جغرافیایی که در آن حضور دارند و یا رسانه های نمایش دهنده و همچنین ساعت زمانی نمایش تبلیغات را انتخاب نمایید.

قابل سنجش:

در تبلیغات کلیکی به کمک ابزارهایی همچون گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) و نیز گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت تحلیل و مانیتور اطلاعات مربوط به کمپین های کلیکی، موجود می باشد. همچنین معمولا پلتفرم هایی که تبلیغات کلیکی ارائه می نمایند، گزارش های کاملی از هزینه های انجام شده و نتایج حاصل از این هزینه ها به تبلیغ دهندگان ارائه می کنند. تبلیغ دهندگان می توانند با کمک این ابزارها نتایج حاصل از تبلیغات انجام گرفته را بررسی کرده و مورد تحلیل قرار دهند.

سریع:

شما در تبلیغات کلیکی از زمان تصمیم به نمایش تبلیغات تا اجرای آن به روی محیط اینترنت تنها به نیم ساعت زمان نیاز دارید،  این در حالی است که راه اندازی تبلیغات سنتی روز ها طول میکشد. تبلیغات کلیکی همچنین نسبت به روشهای دیگر بازاریابی نتایج بسیار سریع تری را برای ما ارمغان می آورد. برای نمونه نتایج هزینه های صرف شده بر روی تبلیغات کلیکی به شکل لحظه ای قابل مشاهده می باشند. این در صورتی است که هزینه های صرف شده برای دستیابی به نتیجه مطلوب در فعالیت هایی مربوط به امور سئو می تواند ماه های زیادی به طول بیانجامد.

منابع آموزشی:

قابلیت آموزش و یادگیری تبلیغات کلیکی یکی از دلیل های بسیار مهم جهت افزایش محبوبیت و استفاده شرکت ها از آن در طول سالیان گذشته می باشد. تصمیمات افراد متخصص در تیم های بازاریابی شرکت ها بر دانش و آموخته های آن ها مبتنی می باشد. از نقش های کلیدی در افزایش محبوبیت تبلیغات کلیکی آشنایی با این نوع تبلیغات و مزایا و معایب و نحوه تخصیص بودجه به آن می باشد که در مقایسه با روش های دیگر تبلیغات یک مزیت بسیار مهم قلمداد می شود.

معایب تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی نیازمند زمان است:

در تبلیغات کلیکی داده های مربوط به تبلیغات به شکل زنده و آنی قابل بررسی می باشد. از این رو ارزیابی این نوع از تبلیغات در لحظه امکان پذیر می باشد و برای بهبود تبلیغات کلیکی خود و بهینه سازی آن باید زمان کافی برای بهینه سازی این تبلیغات و بررسی داده ها به آن اختصاص دهید.

تبلیغات کلیکی نیازمند دانش کافی و تجربه است:

معمولا افرادی به عنوان اکانت منیجر (Account Manager) در آژانس ها و شبکه های تبلیغاتی در برنامه ریزی و اجرای تبلیغات کلیکی به تبلیغ دهندگان کمک می نمایند. چرا که تجربه قبلی و دانش کافی در این زمینه یکی از موارد بسیار مهم در برنامه ریزی و اجرای موثر و مفید کمپین های تبلیغات کلیکی می باشد. بودجه بازاریابی شما می تواند در صورت عدم برخورداری از این دو عامل بدون بهره کافی از بین برود.

سرعت مصرف بودجه کمپین ها:

تبلیغات کلیکی نیازمند نظارت و بهینه سازی مداوم می باشد. چرا که پول به عنوان سرمایه، نیاز اصلی اجرای کمپین می باشد، که اگر بهینه سازی و نظارت درست انجام نگیرد سرمایه و هزینه بی بازگشت خواهد بود. این برخلاف سئو است که زمان و مهارت ها سرمایه مورد نیاز آن به حساب می آید.

تبلیغ کلیک لزوما منجر به فروش نمی‌شود:

در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، همچنان وظیفه طراحی صفحه فرود و محصولاتی که به شما در تبدیل شدن کاربران اینترنت به خریداران کمک می‌کنند، وجود دارد. چرا که شما باید این نکته مهم را مد نظر داشته باشید کاربرانی که بر روی تبلیغات کلیک کرده و به وب سایت شما وارد می شوند الزاما به اهداف بازاریابی شما و فروش منجر نمی شوند.

تبلیغات کلیکی و کسب درآمد :

مخاطبان ما هنگام صحبت از تبلیغات کلیکی به دو دسته تقسیم می شوند، صاحبان کسب و کار یا تبلیغ دهندگان و صاحبان رسانه یا ناشران.

ما تا به این جا در رابطه با انجام تبلیغات کلیکی برای دسته اول که همان تبلیغ دهندگان و صاحبان کسب و کار می باشد صحبت کرده ایم. اما دسته دوم که همان ناشران و یا صاحبان رسانه نمایش دهنده تبلیغات هستند با تولید محتوای ارزشمند که سبب جذب ترافیک به سایت خود می شوند، رسانه ای را برای ارائه ی تبلیغات تبلیغ دهندگان ایجاد می کنند.

تعرفه های تبلیغات کلیکی

متناسب با نوع تبلیغات و رسانه ای که تبلیغات در آن ارائه می شود، تعرفه متفاوت می باشد. برای نمونه تعرفه تبلیغات جستجو بسیار متفاوت از تعرفه تبلیغات کلیکی برای تبلیغات همسان می باشد.

تبلیغات کلیکی ارزان

قیمت از مهمترین نکات مورد توجه در مورد تبلیغات کلیکی می باشد، و یکی از درخواست های اولیه تبلیغ دهندگان، دریافت کلیک با قیمت پایین می باشد، چرا که قیمت پایین کلیکی در هزینه های انجام شده جهت دستیابی به هدف های بازاریابی کلان، تاثیر مستقیم دارد. با همه این وجود در زمان آغاز کمپین‌های تبلیغات کلیکی، باید به نکاتی در رابطه با تبلیغات کلیکی ارزان توجه نمایید تا بدین شکل از به هدر رفتن بودجه ی تبلیغاتی خود جلوگیری نمایید.

هر کلیک دریافتی لزوما کلیک با کیفیتی نیست

موقع انجام تبلیغات کلیکی کیفیت کلیک‌های دریافتی باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت مناسب نبودن کیفیت کلیک های دریافتی، موضوع با رسانه ناشر تبلیغات در میان گذاشته شود و مورد بررسی قرار گیرد. چرا که در مواردی در نتیجه اجرای کمپین های تبلیغات کلیکی، تبلیغ دهندگان با کیفیت پایین ترافیک دریافت شده از سوی بعضی از رسانه‌های نمایش‌دهنده تبلیغات مواجه می شوند.

تطبیق در تبلیغات کلیکی

تطابق پایین یکی از چالش های تبلیغ دهندگان در اجرای تبلیغات کلیکی می باشد. نسبت سشن های (Sessions) دریافتی در گوگل آنالیتیکس تبلیغ دهندگان را به کلیک های ارسال شده توسط رسانه‌ ناشر تبلیغات را تطابق می گویند. با توجه به تفکیک شبکه تبلیغاتی و رسانه های ناشر تبلیغات، تطابق می تواند بسیار متفاوت باشد. برای نمونه می توانیم بگوییم که به صورت معمول تطابق کلیک های دریافت شده از دستگاه موبایل کمتر از دستگاه دسکتاپ می باشد.

همواره این امکان وجود دارد که رسانه‌های ناشر، بنا به عرضه بالاتر نمایش و کلیک در دستگاه موبایل، کلیک‌های موبایل را با قیمت کمتری به عنوان تبلیغات کلیکی ارزان عرضه کنند. این در حالی است که با نظر به تطابق پایین در عالم واقعیت، قیمت تمام شده به ازای هر سشن دریافتی، گران تر تمام می شود.