با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت، امکان خوبی برای فعالیت در حوزه کسب و کار اینترنتی فراهم شده است. راه‌های زیادی برای فعالیت در این زمینه وجود دارد، برخی خودشان کسب و کار راه اندازی می‌کنند و برخی، کارها و پروژه‌های افراد دیگر را انجام می‌دهند و از این راه درآمد کسب می‌کنند.

 فریلنسینگ یکی از راه‌های مناسب برای فعالیت در زمینه کسب و کار اینترنتی است. در ابتدا ببینیم فریلنسر به چه کسی گفته می‌شود و فریلنسینگ یعنی چه؟

تعریف فریلنسر یا آزادکار

فریلنسر یک شخص خود اشتغال است و انواع خدماتی که توسط کسب وکارها به او پیشنهاد می شود را انجام می دهد و همزمان می تواند چند مشتری را پشتیبانی و هدایت کند. فریلنسرها بسته به نوع کاری که انجام می دهند، متفاوت می باشند. تقریبا هر خدماتی که کسب و کارها نیاز دارند، فریلنسرها برای آن ها انجام می دهند. مثل بازاریابی، تولید محتوا، برنامه نویسی و طراحی سایت و…

اصولا قیمت کار فریلنسرها متفاوت است. برای مثال قیمت طراحی سایت، بسته به میزان تسلط آن ها تعیین می شود و ممکن است که بیشتر یا کمتر از شرکت های طراحی سایت باشد. نظم کار فریلنسرها متفاوت است. متاسفانه چون نظارتی قانونی بر آنها نیست، اگر در زمان تحویل پروژه کوتاهی کنند در هیچ جایی نمی توان از آنها شکایت کرد و حتی می توانند تمامی اطلاعات شرکت شما را بردارند، بدون اینکه شما بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

البته دوره کاری فریلنسرها به صورت پروژه ای است. یعنی هر پروژه ای که فریلنسر تحویل می دهد، می توان گفت که فعالیتش تمام شده است، مگر اینکه برای پشتیبانی با او قراردادی جداگانه نوشته شود.

تعریف فریلنسینگ

فریلنسینگ که به آن فریلنسرینگ نیز گفته می شود، معمولاً به معنای آزاد کاری به کار می رود. در فریلنسینگ، شخص پروژه‌ای را تحویل می‌گیرد و طبق توافق قبلی، پروژه را در زمان معین به کارفرما تحویل می‌دهد و مبلغ تعیین‌شده‌ای را دریافت می‌کند.

تاریخچه فعالیت فریلنسرها

اصطلاح فریلنسر، اولین‌بار در قرن هجدهم توسط «سر والتر اسکات» در رمان مشهور ایوانهو به کار برده شد و اشاره به سربازهایی داشت که در جنگ‌های قرون وسطایی به صورت مزدور و البته بدون التزام و تعهد به اربابی خاص، می‌جنگیدند یا اصطلاحاً نیزه می‌زدند. بعدها واژه فریلنسر شکل‌های دیگری هم به خود گرفت و کم‌کم به اصطلاحی رایج تبدیل شد. امروز به معنای کسی است که با گرفتن مزد، به صورت پاره‌وقت یا ساعتی پروژه‌ای را انجام می‌دهد.

البته این روزها فریلنسینگ دیگر در راستای نیزه زدن یا جنگیدن نیست! و فریلنسر کسی است که خدمات تخصصی را به مشتریان یا کارفرمایان، بدون داشتن قرارداد بلند مدت ارائه می‌کند.

چطور فریلنسر شویم؟

برای فریلنسر شدن باید نخست در یک زمینه متخصص شوید. سپس تخصص خود را تا جایی که می‌توانید گسترش دهید و برای اینکه بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید، تخصص‌های جدیدی را در زمینه‌های مختلف یاد بگیرید.

فریلنسر بودن لذت خاص خودش را دارد، اینکه می‌توانید به دور از هیاهوی شرکت‌ها و اداره‌ها در هر محیطی که دوست داشته باشید، کارهایتان را پیش ببرید.

مزایای فریلنسینگ

فریلنسرینگ را می توان جزو آزادترین فعالیت های شغلی دانست. زیرا محدودیت و شرایط متدوال شغل های دیگر برای فریلنسر وجود ندارد و یا بسیار کم است. در واقع مهمترین تعهد فریلنسر انجام درست کار است. اگر می خواهید بدانید مزایای شخص فریلنسر چیست دعوت می کنیم ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

  • فعالیت در زمان دلخواه از شبانه روز
  • فعالیت در مکان دلخواه و حتی خانه
  • عدم مشمولیت دریافت مجوزهای قانونی
  • عدم مشمولیت مالیاتی (در بسیاری از موارد)
  • فعالیت بر روی پروژه های مختلف و متعدد

معایب فریلنسینگ

از بزرگترین معایب فریلنسرینگ می توان به عدم وجود تسهیلات و عدم برخورداری از امتیازات قانونی اشاره کرد. با توجه به اینکه آزادکاری وابسته به هیچ ارگانی نیست امتیازات قانونی نظیر حق بیمه، تسهیلات و نظیر آنها در بسیاری از موارد وجود ندارد. همچنین یکی دیگر از معایب این نوع فعالیت نبود یا محدود بودن زمینه فعالیت گروهی است.

شیوه درآمد فریلنسرها

درآمد یک فریلنسر یا Freelancer، از راه دریافت پروژه‌ها و انجام آنها است. به این صورت که پروژه‌هایی را از کارفرما یا کارفرمایان دریافت می‌کند و در ازای تحویل آنها در موعد مقرر، مبلغی را دریافت می‌کند. این درآمد از هر نوع تخصصی که داشته باشید، امکان‌پذیراست.

نتیجه گیری و جمع بندی

با توجه به محدودیت های موجود در جذب ارگان های دولتی و حتی شرکت های شخصی، همچنین عدم وجود علاقه در چنین شرایطی موجب شده است تعداد فریلنسرها در طی سالهای اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشته باشد. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده یکی از مواردی که موجب می شود فعالیت بصورت فریلنسینگ افزایش داشته باشد محدودیت های مالی است. شما برای راه اندازی یک شرکت نیاز به سرمایه بسیار بالایی دارید اما اگر فریلنسر باشید می توانید در خانه خود نیز فعالیت کنید. پس در اینصورت هیچ بهانه ای برای اینکه کار وجود ندارد نیست و می توانید از همین امروز به فکر آزادکاری باشید و بتوانید درآمد خوبی را بدست آورید.